MPCNC en aan(be)sturing

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Timmie
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 jan 2018 12:14

MPCNC en aan(be)sturing

Bericht door Timmie »

Hallo,

Als nieuweling hier op het forum, ben ik bezig met de bouw van een MPCNC. Onderdelen nu geprint, vanmiddag de RVC buizen, motoren in huis, dus het zal na het weekend wel ergens op gaan lijken.
Ik heb alleen advies nodig als het gaat om de aansturing van het apparaat. Volgens V1engeneering kun je het beste een RAMbo 1.4 bordje gebruiken a 113 euro's. Ik zat zelf meer te denken aan een besturing voor minder euro's omdat het toch de eerste versie is die naar verwachting herbouwd zal gaan worden. Wat is jullie ervaring en wat zouden jullie adviseren om in dit geval te doen?
Ik kijk uit naar de reacties.
Grt Tim
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: MPCNC en aan(be)sturing

Bericht door Ballegooijen »

Wat is een MPCNC ?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: MPCNC en aan(be)sturing

Bericht door Benny_DS »

Ballegooijen schreef: 10 mei 2019 12:24 Wat is een MPCNC ?
Mostly Printed CNC
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: MPCNC en aan(be)sturing

Bericht door Benny_DS »

Timmie schreef: 10 mei 2019 12:08 Hallo,

Als nieuweling hier op het forum, ben ik bezig met de bouw van een MPCNC. Onderdelen nu geprint, vanmiddag de RVC buizen, motoren in huis, dus het zal na het weekend wel ergens op gaan lijken.
Ik heb alleen advies nodig als het gaat om de aansturing van het apparaat. Volgens V1engeneering kun je het beste een RAMbo 1.4 bordje gebruiken a 113 euro's. Ik zat zelf meer te denken aan een besturing voor minder euro's omdat het toch de eerste versie is die naar verwachting herbouwd zal gaan worden. Wat is jullie ervaring en wat zouden jullie adviseren om in dit geval te doen?
Ik kijk uit naar de reacties.
Grt Tim
LPT of USB?

LPT ==> 3 drivers nodig, al de rest kan je zelf solderen.
USB ==> weet ik niet, geen ervaring mee. Waarschijnlijk een USB breakoutboard en 3 drivers.

Van waar ben je? Gok op Belgie.
Timmie
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 jan 2018 12:14

Re: MPCNC en aan(be)sturing

Bericht door Timmie »

Bedankt voor jullie reactie:
Ah, nee, gewoon uit de omgeving van Amsterdam!
Ik geef de voorkeur aan een USB aansluiting.....
Grt Tim
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: MPCNC en aan(be)sturing

Bericht door hfjbuis »

Dat voorstel voor een Rambo 1.4 is eigenlijk een arduino die GRBL software draait met daarop een Shield met stepper drivers. Geen verkeerde keus, maar als je dit zo op ebay bestelt, ben je meer dan de helft goedkoper uit! Daarnaast heb je nog een voeding nodig!

Als het om te beginnen goedkoop moet, dan zou ik op e-bay een arduino kopen met 4 losse TB6600 stepper drivers (1 reserve). Alle onderdelen los bestellen (5 bestellingen) dan komen er geen inklaringskosten bij. Voor nog geen €35,-- heb je een goedkope basis. Daarnaast heb je een geschakelde voeding nodig van ca. 400W 24 volt. Die zou ik in Europa bestellen vanwege de "beter veiligheid". Samen ben je dan nog geen €100,-- kwijt. Je hebt dan een modulair systeem waarvan je naar behoeft de onderdelen kunt vervangen, mocht dat ooit nodig/wenselijk zijn. Op de Uno kun je GRBL zetten als controller software en aansluiten via USB.

Ik ga er van uit dat je nema 17 of nema 23 steppers hebt.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Timmie
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 jan 2018 12:14

Re: MPCNC en aan(be)sturing

Bericht door Timmie »

Top, duidelijk antwoord. Inderdaad gaat het om nema17 motoren, 2 op x, 2 op y en 1 op z, dus x en y moeten wel te combineren zijn. Ik meen dat de motoren elk max 2A zijn. Lukt dat denk je?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: MPCNC en aan(be)sturing

Bericht door hfjbuis »

GRBL ondersteund geen "slave", maar dat is geen probleem. Sluit de drivers van de te koppelen steppers aan op dezelfde stuursignalen.

Investeer 15 euro in adereindhulzen en een tang daarvoor. Daarmee voorkom je slechte contacten en losse uitstekende ader draadjes die sluiting veroorzaken. Daar heb je een leven lang plezier van.
Ebay zoeken op "insulated ferrules"
De tang kun je ook wel in de ijzerhandel krijgen en bij o.a. HBM
https://www.ebay.nl/itm/AWG10-22-Termin ... SwI8ZZ5Cte

Sommigen modellenTB6600 drivers hebben naast schroefconnectoren ook JST-XL aansluiting. Daarmee kun je met één stekker de stuursignalen aansluiten. Voor de bijpassende kabel met stekkers:
https://www.ebay.nl/sch/i.html?_from=R4 ... 4&_sacat=0

Houd de kabels voor de stuursignalen zo kort mogelijk en weg van de kabels die naar de steppers en voeding gaan. Dat maakt het zaakje wat betrouwbaarder.
Voor de montage kun je gebruikmaken van een houten plank, is wel zo makkelijk en antistatisch.

Besteed aandacht aan de 220V aansluiting. Gebruik tape of krimpkous om goed en veilig te isoleren. Je kunt er ook een 220Volt euro stekker chassis deel opzetten.

Ik heb op mijn steppers een connector (4 polige 16mm Aviation plug / luidspreke plug) gelijmd , dat maakt het wisselen wat gemakkelijker.

Hier een foto van mijn eerste ombouw en een link naar de documentatie:

Veel plezier met het project!

http://www.mwt.messageboard.nl/viewtopic.php?f=6&t=15


18535
Timmie
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 jan 2018 12:14

Re: MPCNC en aan(be)sturing

Bericht door Timmie »

Dank voor je antwoord. Ziet er prachtig uit. Ik ga er eens rustig voor zitten om alles door te nemen.
Hartelijke groet,
Tim
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: MPCNC en aan(be)sturing

Bericht door hfjbuis »

Ik realiseer mij net dat ik de JST-XL kabels die van de arduino naar de stepper drivers gaan, op mijn zelf gemaakte arduino shield heb gesoldeerd 1e ombouw en bij de 2e ombouw er Dupont en JST-XL connectors op heb gekrompen. In jou geval kun je beter werken met een setje MaleMale Dupont kabels, zo iets:
https://www.ebay.nl/itm/Dupont-Wire-Mal ... jKShYgl0Pw
en om te proberen en door te verbinden, een klein experimenteerbordje:https://www.ebay.nl/itm/2PCS-Mini-Blue- ... SwkxRasiiQ
Plaats reactie