stille compressor

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

fgfreek
Berichten: 37
Lid geworden op: 11 dec 2016 10:35
Locatie: neede

stille compressor

Bericht door fgfreek »

Hoi

Heeft iemand ervaring met stille compressoren

Ik gebruik de fog buster tussen de 1 en 2 bar werkdruk maar ik heb een zware 380 compressor en die staat soms er hard te stampen.

Nu zijn er van die low noise compressoren op de markt iemand ervaring hiermee op 1 bar continue blazen ?

Zoja welke ?

grt frank
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: stille compressor

Bericht door willy wonka »

Ik heb deze al een jaar, staat elke dag 8u aan.
Heel stuk stiller (niet storend voor mij). Maar er zullen vast nog stillere zijn.
Heb ook nog een nieuwe Airpress 2cil compressor staan. Nieuw, nooit gebruikt omdat de HBM alles doet.
Die zit er meer voor het ketel volume en in noodgevallen.

https://www.hbm-machines.com/producten/ ... compressor
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: stille compressor

Bericht door serum »

Heb je 1 of 2 nozzles?

Ik gebruikte voor een fogbuster 2 nozzles op mijn BF20, momenteel gebruik ik met 2 nozzles de variant op HBM van 249e, (zie dat ie nu 199 is) laag model, dubbele 10L ketel.

iets meer capaciteit dan die van fgfreek. Zou die persoonlijk nemen als je 2 nozzles hebt, bij 1 nozzle volstaat die van Freek kennelijk.

Fijn stil compressortje en onlangs wat mee getest, je kan hem ook als vacuumpomp gebruiken. Hij trekt -930mbar
fgfreek
Berichten: 37
Lid geworden op: 11 dec 2016 10:35
Locatie: neede

Re: stille compressor

Bericht door fgfreek »

ok dank voor de info ,ik heb een nozzle fogbuster
fgfreek
Berichten: 37
Lid geworden op: 11 dec 2016 10:35
Locatie: neede

Re: stille compressor

Bericht door fgfreek »

ok dank voor de info ,ik heb een nozzle fogbuster

Ga de hbm 20 laag model bestellen is nu in de aanbieding.

grt frank
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: stille compressor

Bericht door Kjelt »

serum schreef: 10 mei 2019 13:17 Fijn stil compressortje en onlangs wat mee getest, je kan hem ook als vacuumpomp gebruiken. Hij trekt -930mbar
Met het vat als vacuumreserve ? Dan wordt het interessant voor die prijs.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: stille compressor

Bericht door serum »

Idd, huidige vat als vacuumvat. Wat ik er van zie is dat je meestal kan je de motoren omdraaien op het standaardje, zodat je de originele slangen/aansluitingen kan gebruiken. Evt (elektrisch bediende) pneumatische kleppen omdraaien (anders zuig je hem open) en de huidige druksensor kan je vervangen door een instelbaar panasonic onderdruksensor icm een solidstate. Motor start ook onder vacuüm, maar moet afgekoppeld worden van de tank. Wil de motor nog even loshalen om te controleren of het allemaal geen kwaad kan. Zal er een filmpje van maken, vermoed dat er meer interesse voor is, aangezien ik er online niets over vind.
Ik heb deze al een jaar, staat elke dag 8u aan.
Heel stuk stiller (niet storend voor mij). Maar er zullen vast nog stillere zijn.
Heb ook nog een nieuwe Airpress 2cil compressor staan. Nieuw, nooit gebruikt omdat de HBM alles doet.
Die zit er meer voor het ketel volume en in noodgevallen.
Wil je mij een lol doen en een foto make van het ding zonder kap? Ben benieuwd wat er onder de kap zit, ik overweeg om dat exemplaar aan te schaffen voor vacuum..
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: stille compressor

Bericht door willy wonka »

Moet de kap komende week er toch af halen. Zal dan een foto schieten.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: stille compressor

Bericht door serum »

Bedankt! Mooi werk.

Is hij lekker stil? waarvoor gebruik jij hem?

Die ventilator spreekt mij wel aan, vandaar.

Enige nadeel is het debiet, mijn Edwards RV8 doet iets van 10m3/h, maar die is zo gevoelig voor vuil als een 80's schoolmeisje voor WHAM...
Zo'n membraampomp is wat minder gevoelig.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: stille compressor

Bericht door Kars-cnc »

fgfreek schreef: 10 mei 2019 13:52 ok dank voor de info ,ik heb een nozzle fogbuster

Ga de hbm 20 laag model bestellen is nu in de aanbieding.

grt frank
Ik heb em ook. Fijn compressortje met weinig lawaai. Heb hem een jaartje geleden gekocht (toen ook al in de aanbieding :-) voor o.a. mist koeling maar daar is nog steeds niet van gekomen... Maar gelukkig, als ik Serum mag geloven, zit ik qua compressor in ieder geval wel goed.

Als je deze koopt, niet vergeten het onooglijke stukje siliconenslang in het luchtfilter te doen. Dat scheelt zeker nog wel een 6 dB of zoiets in lawaai.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: stille compressor

Bericht door serum »

Yep! dat is een mooie resonantiedemper. Die moet er echt in. (dempertje is trouwens ook weer te gebruiken als uitlaatdemper als je hem als vacuumpomp gebruikt)
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: stille compressor

Bericht door willy wonka »

serum schreef: 10 mei 2019 19:01 Bedankt! Mooi werk.

Is hij lekker stil? waarvoor gebruik jij hem?

Die ventilator spreekt mij wel aan, vandaar.

Enige nadeel is het debiet, mijn Edwards RV8 doet iets van 10m3/h, maar die is zo gevoelig voor vuil als een 80's schoolmeisje voor WHAM...
Zo'n membraampomp is wat minder gevoelig.
Naja hij bromt zachtjes. Niet heel storend.
Gekocht als tijdelijk noodoplossing maar hangt er nu al een jaar aan. Maar voor het geld houd hij het lang vol haha. Dus nog geen excuus voor een schroefcompressor...
Totaal 110l ketel met de airpress.
Zat aan de Haas, voor toolwissels etc.
Zii
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 mei 2019 20:15

Re: stille compressor

Bericht door Zii »

Ik heb een whispair compressor van contimeta.

https://www.contimeta.com/nl/catalog/pe ... d/g+c+ch+a

Die zijn echt super stil
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: stille compressor

Bericht door benkr »

Ja, die dingen zijn echt super stil, eigenlijk is het een koelkast compressor en je koelkast hoor je ook niet.
Helaas heb ik ze ooit geëvalueerd voor een project wat niet eens zo heel veel lucht gebruikte, maar zelfs toen al viel de compressor uit op zijn thermische beveiliging. Tel daar de best wel flinke prijs bij op en je kiest automatisch voor iets anders.
Overigens dat zou natuurlijk ook gewoon kunnen hé, een koelkast compressor gebruiken, het enige waar je op moet letten is dat de olie er in blijft zitten, anders is het snel gebeurd met de compressor.
Plaats reactie