Opensourcefrees samenstelling

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Opensourcefrees samenstelling

Bericht door Kjelt »

Tonybryden schreef: 15 mei 2019 20:43 Tja als je alles uit moet besteden en niets zelf kunt maken dan weet je dat het geld gaat kosten.
Wat bedoel je met alles uitbesteden? Alleen de basisplaten zijn uitbesteed.
Maar als jij zelf je motoren wikkelt, de drivers ontwerpt en bestuckt, de elektrische kabels uit een staaf koper tordeert en isoleert en zelf je kogelomloopspindels draait uit 66 hard staal tja petje af. ;-)
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Opensourcefrees samenstelling

Bericht door Ballegooijen »

Iemand kan ook problemen hebben om b.v. de schakelkast zelf te maken. Je kan dit dan ook uitbesteden maar zal natuurlijk altijd duurder zijn als dat je het zelf doet.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Opensourcefrees samenstelling

Bericht door Tonybryden »

Kjelt schreef: 15 mei 2019 20:52
Tonybryden schreef: 15 mei 2019 20:43 Tja als je alles uit moet besteden en niets zelf kunt maken dan weet je dat het geld gaat kosten.
Wat bedoel je met alles uitbesteden? Alleen de basisplaten zijn uitbesteed.
Maar als jij zelf je motoren wikkelt, de drivers ontwerpt en bestuckt, de elektrische kabels uit een staaf koper tordeert en isoleert en zelf je kogelomloopspindels draait uit 66 hard staal tja petje af. ;-)
Moet je om dit antwoord nu zelf niet lachen, of weet je echt niet wat ik bedoel met mijn bericht.
Ballegooien snapt het direct😊
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Opensourcefrees samenstelling

Bericht door Kjelt »

Ja ik begrijp prima wat je bedoeld maar ik snap niet dat je zegt dat het zeker goedkoper kan als je niet alles uitbesteed. Ik heb niets uitbesteed behalve de basisplaten dus het kan niet veel goedkoper, een 500 er af misschien.
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Opensourcefrees samenstelling

Bericht door Tonybryden »

Duidelijk kjelt.
Ik bedoelde dat het geen 8500€ hoeft te kosten om een goede machine te bouwen.
Als je wat gebruikte onderdelen kan vinden is er ook best wat goeds te bouwen, en als je tweedehands motoren lineaire geleidingen etc kunt vinden is ook de ospf goedkoper te bouwen.
Maar als je alles nieuw moet kopen en daarbij ook zelf niet zo handig bent gaat het veel geld kosten.
En met niet handig bedoel ik, ik wil er graag een bouwen maar weet niet waar te beginnen en moet dan maar alles
uit besteden .
Ik zelf kon het ook niet allemaal zelf en heb veel hulp gehad van Dabit .
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Opensourcefrees samenstelling

Bericht door WillyH »

Heel interessant, die gedetailleerde kostprijzen. Bedankt daarvoor! De voornaamste reden waarom ik voor de 180W Closed Loop Servo Motor 36VDC JMC zou gaan is omdat deze veel soepeler lopen (lees: aangenamer geluid produceren) dan de standaard stappenmotor. Snelheid een feedback zijn natuurlijk ook pluspunten. Gelet op het lager koppel dat deze servo's leveren bij lagere toeren, zou er een 2/1 overbrenging nuttig zijn of kunnen die jongens het zo wel trekken?
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Opensourcefrees samenstelling

Bericht door hobbycnc23 »

Wat echt bakken met geld scheelt is de spullen 2e hands kopen.!!!
Ik ben in nov 2018 begonnen met deze hobby en op basis van de OSPF een machine gaan ontwerpen en maken. Het is echt een leuke sport, althans dat vind ik zelf, om een machine te maken uit de container.
Al mijn profielen en toolingplate heb ik uit de container....3 euro per kilo!!! Wat maakt mij dat nou uit dat er een krasje of vlekje op het alu profiel zit. Zo heb ik het frame ook van alu profielen van de recycling, lekker goedkoop, strak en stevig. En belangrijk geen laswerk en alles te maken met een kolom boormachine en tafelcirkelzaag.
De machine configuratie heb ik op basis van de OSPF en 2e hands gekochte KO spindels en lin. geleidingen ontworpen.
Het mechanische gedeelte is bijna klaar en zit nu inclusief 4 NEMA 23 stappen motoren ( ook 2e hands) op circa 700 euro!!! Heb ff het exel bestandje hier op Madeira niet bij de hand, maar heb een kompleet kostenplaatje. Werkbereik vd machine zo ff uit mijn hoofd 45 X 58 cm.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Opensourcefrees samenstelling

Bericht door WillyH »

Graag wil ik nog even terugkomen op dat (mogelijk) zelf (laten) draaien van de ISEL spindels. Op een draaibank van 1000 mm moet dat zeker lukken, maar ondersteuning zal wel nodig zijn. Nu vraag ik me af hoe dat in zijn werk gaat met een spoed van 10mm op die spindel. Der is nergens een vlak stukje op. Moet men dan extra brede 'steunen' voorzien (om die spoed minimaal tweemaal te overspannen) of laten maken voor de vaste bril of kan een koperen plaatje al voldoende zijn om toch een zekere ondersteuning te bieden? Of kan men toch draaien zonder die vaste bril? Op zich is die pakweg 30 cm niet zo gek lang maar ik vrees dat de boel zonder steun gaat zwiepen.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Opensourcefrees samenstelling

Bericht door benkr »

Laat dat opspannen / inspannen over aan een ervaren draaier, die zal vanuit zijn ervaring (met zijn eigen draaibank) het ding zo inspannen dat de spindel zoals bedoeld wordt afgedraaid en dat de beitel heel blijft. Dat heel blijven van de beitel is echt een issue, beitelplaatjes kunnen erg slecht tegen stootbelastingen en dat is precies wat zo'n KO spindel geeft als je het niet goed aanpakt.

Als je die KO spindel gaat bewerken zal de KO moer er waarschijnlijk vanaf moeten, zorg dat je niet alle kogeltjes verliest, de beste methode is om een heel dun buisje wat gelijk is aan de binnendiameter van de KO spindel (dus de diameter in de groeven) meteen in de moer te schuiven zodra er ruimte komt doordat de KO spindel er uit loopt, doe je dit niet dan loop je een heel grote kans dat je een aantal kogeltjes verliest, je bent de eerste niet. Doe dit b.v. boven een handdoek zodat eventuele kogeltjes die er toch uit komen niet verloren gaan. Als het niet echt nodig is dat de moer er af gaat fixeer hem dan met een paar Ty-Wraps, dan kan hij er ook niet vanzelf aflopen. Gewoon een Ty-Wrap voor en achter de moer om de spindel en hij loopt er niet af.

11184
Hier mijn KO moeren met een stokje er in wat de kogeltjes op hun plaats houdt.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Opensourcefrees samenstelling

Bericht door benkr »

Verder heb ik ervaren dat er eigenlijk geen rechte Chinese KO spindels bestaan, ik heb ze in ieder geval nog niet gezien.
Grote kans dat zo'n Isel spindel wel kaarsrecht is, dat scheelt ook enorm bij het draaien aan zo'n ding.
Wellicht is het vrije einde in een redelijk passende PVC pijp steken en die pijp ergens aan/op vastmaken al voldoende om de einden te kunnen bewerken en is een bril helemaal niet nodig. Ik bedoeld dan wel dat de KO spindel door de kop moet en dan achter de kop moet worden gestabiliseerd.
Omdat zo'n Isel spindel zo hard is, is de kans op beschadigingen klein. Een stukje Mylar folie of heel heel fijn schuurpapier (polijstpapier) tussen de klauwen en de spindel zorgt er zeker voor dat glijden/slippen en beschadigen wordt voorkomen.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Opensourcefrees samenstelling

Bericht door WillyH »

Bedankt voor de tips, benkr! Ik huiver wel een beetje bij het idee van een 1300mm spindel die een stuk uit de draaibank steekt, dan lijkt me het draaien tegen de losse kop en met behulp van een vaste bril stabieler. Niemand op dit forum al gedaan of zien uitvoeren? Een vriend is wel een ervaren draaier maar heeft nog nooit een dergelijke 100% schroefspil moeten draaien, vandaar de vragen.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Opensourcefrees samenstelling

Bericht door Markus »

Ja uitsteken van een lange spindel kan flink mis gaan, het is mij wel eens overkomen. Oplossing is simpel, kunstof bus maken zodat de spindel een beetje klemt in de buis waar die uitsteekt. Als de spindel niet krom is dan kun je op deze manier op niet al te hoge toeren een lange spindel wel afdraaien.

Greezt,

Markus
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Opensourcefrees samenstelling

Bericht door benkr »

Neem gewoon een elektriciteitsbuis of zoiets en schroef die precies in het verlengde van de doorlaat van de vaste kop ergens aan vast.
Dat de spindel een heel klein beetje speling heeft is helemaal niet erg, tot 5mm gaat er niets gebeuren, en al zeker niet als die spindel kaarsrecht is, dan slingert die helemaal niet.
En als je de slingering beperkt dan is daardoor de centrifugaalkracht ook minimaal.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Opensourcefrees samenstelling

Bericht door Markus »

De opensourcefrees is toch met 20mm rails en EGH20CA wagens van Hiwin ? is er een website (behalve deze dan) waar alle opensourcefrees info te vinden is ?

Greezt,

Markus
Plaats reactie