Verder met de BF25L

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hulp gezocht met BF 25 L

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hainjedaf schreef: 28 dec 2018 23:57 Hmmm naar aanleiding van de discussie over home/eindschakelaars had ik me eerst voorgenomen om gewoon zonder te beginnen.
Als je wilt frezen, moet je dat vooral niet laten, maar dan zou ik op het oog haaks ook voldoende vinden. Tegen de tijd dat je er iets van gaat merken kun je de boel altijd nog uitklokken. (en dan ben je ook al weer wat vertrouwder met de machine)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Verder met de BF25L

Bericht door hainjedaf »

Nou, eindelijk weer de moed gevonden door te gaan.
Alles is er, maar de geest wil niet. Welkom in een autistische wereld.

Eerste het schakelpaneel eruit getrokken. De Sangmutan BLDC motor gaat definitief eruit, 2,2 kW voor deze machine lijkt me overkill.
Dus heb ik de motorcontroller uit het schakelpaneel gesloopt. Scheelt een hoop ruimte.
(Ben, het hele spul ligt hier klaar dus misschien dat ik die binnenkort eens naar Tilburg breng. De rest komen we wel uit)

Daarna het schakelpaneel nagelopen of de tekeningen nog kloppen.
Tot mijn irritatie is Dassault gestopt met de vrije versies van DraftSight onder windows. Vooralsnog werkt het wel onder linux.
Maar ik vrees aan een ander programma te moeten. En conversie naar DXF heeft nog geen bruikbaar resultaat opgeleverd.
18616
Dat grote zwarte blok linksonder is dus nu vertrokken.

Nu het hele zaakje weer inbouwen. en de bedrading naar de diverse connectoren leggen.
Meteen een en ander in excel zetten, zodat je ook weet hoe het werkt.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Verder met de BF25L

Bericht door hainjedaf »

Vandaag toch weer paar behoorlijke stappen gezet:

Het schakelpaneel is volledig bedraad voor alles wat ik nu heb.
De connectoren voor de home schakelaars, voeding voor 1 of 2 beeldschermen en de contactdoos zijn aangesloten.
De kabelgoten hebben afdekkapjes. Het ziet er wat netter uit.
Bij gebrek aan juiste kabelkleuren/diktes heb ik helaas moeten sjoemelen door snoer uit elkaar te trekken.
Ook zijn alle afdekplaten gemonteerd. Nog een nieuwe Flightcase dish bestellen zodat de overbodige gaten ook dicht zijn.
18624

Verder heb ik de nabijheidsschakelaars voor X as en Y as gemonteerd:
18622
18623

De gedachte bij de schakelaar op de Y as is een idee wat Hugo eens opperde:
Staat de schakelaar onder de aluminium hoeklijn, moet de Y as naar links.
Staat de schakelaar vrij, moet de Y as naar rechts.
Zodra de schakelaar wisselt van vrij naar afgedekt, staat de Y as in het midden, home
Laatst gewijzigd door hainjedaf op 28 mei 2019 18:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Verder met de BF25L

Bericht door DaBit »

Twee kleinigheidjes:

- Mijn ervaring met proximityswitches op aluminium zijn niet geweldig, of althans niet met de proxen die ik ooit van Hugo had op een CNCzone dag. Het werkt wel, maar de herhaalnauwkeurigheid het jaar rond is niet geweldig. Zeg +/- 0,5mm ofzo. Op ijzer werkt het veel beter.
Het is voorlopig geen ramp, en breng 'm eerst maar eens tot leven, maar tegen de tijd dat ooit je overnieuw wil homen om na een crash verder te gaan moet je toch eens een stripje ijzer overwegen.

- Ik ben persoonlijk geen fan (meer) van homen in het midden van het bereik. Dat is wel de kortste homecyclus, maar als je homed in 1 van de hoeken en Z helemaal bovenaan dan kun je makkelijker dingen op je tafel monteren waar de frees niet zomaar overal overheen kan. Op de een of andere manier eindigen die hoge dingen altijd zo'n beetje net uit het midden van het werkbereik, of althans bij mij. Maar ook daar weer: verander dat pas als je er ooit last van hebt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Verder met de BF25L

Bericht door benkr »

Mee eens, en die gevoeligheid van 8mm is bij aluminium zeker niet meer dan 2 a 3 mm heb ik ervaren, ik heb zelfs al problemen gehad bij minder dan 1mm.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Verder met de BF25L

Bericht door hugo stoutjesdijk »

De meeste inductief schakelaars zijn eigenlijk voor staal. Er bestaan speciale versies die ook betrouwbaar met aluminium werken.
En ik zou ze dan ook niet zo snel voor alu gebruiken als het niet perse moet.
Net als op 5v aansluiten als de spec 12-24v zegt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Verder met de BF25L

Bericht door hainjedaf »

Heren, dank jullie voor de heldere aanvullende informatie.
DaBit schreef: 29 mei 2019 18:31 - Mijn ervaring met proximityswitches op aluminium zijn niet geweldig, of althans niet met de proxen die ik ooit van Hugo had op een CNCzone dag. Het werkt wel, maar de herhaalnauwkeurigheid het jaar rond is niet geweldig. Zeg +/- 0,5mm ofzo. Op ijzer werkt het veel beter.
Het is voorlopig geen ramp, en breng 'm eerst maar eens tot leven, maar tegen de tijd dat ooit je overnieuw wil homen om na een crash verder te gaan moet je toch eens een stripje ijzer overwegen.
benkr schreef: 29 mei 2019 18:41 Mee eens, en die gevoeligheid van 8mm is bij aluminium zeker niet meer dan 2 a 3 mm heb ik ervaren, ik heb zelfs al problemen gehad bij minder dan 1mm.
hugo stoutjesdijk schreef: 29 mei 2019 22:14 De meeste inductief schakelaars zijn eigenlijk voor staal. Er bestaan speciale versies die ook betrouwbaar met aluminium werken.
En ik zou ze dan ook niet zo snel voor alu gebruiken als het niet perse moet.
Okee, dan zal ik in dia lu strip een gleufje maken en daar een M5 of M6 bout+moer in zetten.
Dan heb ik meteen een 'afstelbare' home positie. De X-proxy kan een stukje omhoog, dus dan past er wel een
boutkop onderdoor.

Wat is jullie ervaring met de kwaliteit van de snoertjes aan de proxies? kunnen die een beetje tegen datgene wat
ze onder een freesmachine tegenkomen? Of moet ik eerst zo kort mogelijk over op een kabelrups-snoer?
DaBit schreef: 29 mei 2019 18:31 - Ik ben persoonlijk geen fan (meer) van homen in het midden van het bereik. Dat is wel de kortste homecyclus, maar als je homed in 1 van de hoeken en Z helemaal bovenaan dan kun je makkelijker dingen op je tafel monteren waar de frees niet zomaar overal overheen kan. Op de een of andere manier eindigen die hoge dingen altijd zo'n beetje net uit het midden van het werkbereik, of althans bij mij. Maar ook daar weer: verander dat pas als je er ooit last van hebt.
Nou ja, ik moet toch al veranderen ivm het gebruik van aluminium icm proxies. Big deal.
BTW: als het mogelijk is, benader ik je nog een avond ivm inregelen Linuxcnc.

Die strip zit op 2 zwaluwstaartmoeren in de gleuf aan de voorzijde van de tafel. ik kan de proxy met een extra stukje hoeklijn horizontaal monteren. Dan kan ik gewoon de kop van een M6
in zo'n zwaluwstaartmoer detecteren.... Bob's your uncle.

Rest me nog een schakelingetje te maken om de tacho van HBM op 24V te kunnen gebruiken.
Het is gewoon een Opto die door een gatenschijfje kijkt. maar op het printje zit niets meer dan dat en een connector.
Dus even een weerstandje voor de IR-led en een klein torretje en weerstandje voor de fototor.

hugo stoutjesdijk schreef: 29 mei 2019 22:14 Net als op 5v aansluiten als de spec 12-24v zegt.
Nee, ik ga gewoon voor 24V zoals de rest van het schakelgebeuren
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Verder met de BF25L

Bericht door DaBit »

Een M5 of M6 boutkopje is voor zo'n relatief grote sensor nog niet heel veel. Kun je er beter een stukje stalen strip op plakken van 20x20mm ofzo.

En uiteraard help ik je als dat nodig is.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Verder met de BF25L

Bericht door hainjedaf »

Bart, ik gebruik die LJ8A3 sensoren. DIe zijn 8mm

Die van Hugo zijn mooi maar wel heel erg GROOT voor de toepassing :lol:
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Verder met de BF25L

Bericht door Kjelt »

Wat is jullie ervaring met de kwaliteit van de snoertjes aan de proxies? kunnen die een beetje tegen datgene wat
ze onder een freesmachine tegenkomen? Of moet ik eerst zo kort mogelijk over op een kabelrups-snoer?
Low budget kabeltje, niet afgeschermd, gewoon in het profiel leggen is er niets aan de hand. Ik zou hem zelf alleen niet in een kabelrups gebruiken. Ik heb geen zin om over een jaar of wat fout te gaan zoeken en er dan er achter te komen dat er ergens een breuk in die kabel zit en alsnog een andere te moeten plaatsen.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Verder met de BF25L

Bericht door hainjedaf »

Kjelt schreef: 30 mei 2019 18:38
Wat is jullie ervaring met de kwaliteit van de snoertjes aan de proxies? kunnen die een beetje tegen datgene wat
ze onder een freesmachine tegenkomen? Of moet ik eerst zo kort mogelijk over op een kabelrups-snoer?
Low budget kabeltje, niet afgeschermd, gewoon in het profiel leggen is er niets aan de hand. Ik zou hem zelf alleen niet in een kabelrups gebruiken. Ik heb geen zin om over een jaar of wat fout te gaan zoeken en er dan er achter te komen dat er ergens een breuk in die kabel zit en alsnog een andere te moeten plaatsen.
Nee, vooralsnog zijn de snoertjes lang genoeg om rechtstreeks naar de besturing te gaan dus ik denk dat ik ze gewoon tie-wrap dat ze nergens tussen komen....
Zo duur zijn die LJ8A3 proxies ook weer niet.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Verder met de BF25L

Bericht door DaBit »

hainjedaf schreef: 30 mei 2019 16:46 Bart, ik gebruik die LJ8A3 sensoren. DIe zijn 8mm

Die van Hugo zijn mooi maar wel heel erg GROOT voor de toepassing :lol:
Jawel, maar het zijn niet van die flush types die alleen naar voren kijken. Voor de mooiheid moet het stukje staal wat ze detecteren wat groter zijn dan de neus. Een M5 zeskant is 7mm over z'n platte kanten, een M6 10mm. Kan wel, maar ik als je gaat veranderen is het toch wat krapjes. Dan is een carosseriering oid plakken net zo handig.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Verder met de BF25L

Bericht door benkr »

Marout, ik heb nog wel een paar Omron Proximity sensoren liggen voor je.
Ik weet niet of je wederom naar de "Brabant"dag komt, maar daar zou ik ze mee naar toe kunnen nemen voor je.

Tot binnenkort.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Verder met de BF25L

Bericht door hainjedaf »

Wanneer is de Brabantdag?
Mijn inentingen zijn namelijk verlopen..... :)
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Plaats reactie