De DaBit-3D-kitspuit
Moderator: Moderators
Re: De DaBit-3D-kitspuit
In ieder geval gister nog wat kunnen frezen...
Moet nog op de vlakplaat verlijmd worden, maar dat doe ik pas als de andere koolstofvezel delen ook klaar zijn. Hoef ik maar 1x een injectiespuitje op te offeren.
Ik had eigenlijk een klein 1mm diamantvertand freesje gepland voor de gleuven en zeskantjes, maar dat ding heeft zo'n lange snijkant dat je er echt maar dunne laagjes mee kunt pellen anders is het krak. Fusion vond dat de bewerkingstijd bijna 9 uur zou zijn, en Fusion is een optimist.
Ik vond dat wat te gortig, dus de strategie iets aangepast: 2mm eensnijdertje gebruiken ipv een diamantvertand freesje, en dat 2mm freesje is ook niet bepaald vers meer. Tegenwoordig verslijt ik die dingen in plaats van dat ik ze breek.
Voor vezelplaat is een eensnijder met spiraal die niet vlijmscherp is een vervelende combinatie, en dan is het risico op rafelranden wel heel groot. Dus ook maar besloten om de slots niet helemaal door te frezen zodat de 'rail-kant' vlak blijft. Wat rafeltjes aan de onderkant van de brug kon ik immers wel mee leven; rupsje lijm er overheen en niemand die het ziet. Maar wonder boven wonder bleven de rafels uit.
Maar de eerste onderdeel-delen zijn alweer tastbaar. Nog vele te gaan
Moet nog op de vlakplaat verlijmd worden, maar dat doe ik pas als de andere koolstofvezel delen ook klaar zijn. Hoef ik maar 1x een injectiespuitje op te offeren.
Ik had eigenlijk een klein 1mm diamantvertand freesje gepland voor de gleuven en zeskantjes, maar dat ding heeft zo'n lange snijkant dat je er echt maar dunne laagjes mee kunt pellen anders is het krak. Fusion vond dat de bewerkingstijd bijna 9 uur zou zijn, en Fusion is een optimist.
Ik vond dat wat te gortig, dus de strategie iets aangepast: 2mm eensnijdertje gebruiken ipv een diamantvertand freesje, en dat 2mm freesje is ook niet bepaald vers meer. Tegenwoordig verslijt ik die dingen in plaats van dat ik ze breek.
Voor vezelplaat is een eensnijder met spiraal die niet vlijmscherp is een vervelende combinatie, en dan is het risico op rafelranden wel heel groot. Dus ook maar besloten om de slots niet helemaal door te frezen zodat de 'rail-kant' vlak blijft. Wat rafeltjes aan de onderkant van de brug kon ik immers wel mee leven; rupsje lijm er overheen en niemand die het ziet. Maar wonder boven wonder bleven de rafels uit.
Maar de eerste onderdeel-delen zijn alweer tastbaar. Nog vele te gaan
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
-
- Berichten: 913
- Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: De DaBit-3D-kitspuit
Ziet er netjes uit , mooi spul dat Carbon .
Re: De DaBit-3D-kitspuit
Als ik 1 materiaalsoort mag kiezen waar ik een hekel aan heb om het te frezen dan staan de vezelversterkte kunststoffen met stip op nummer 1. Kevlar, glas, koolstof, allemaal troep. Of het nou in een epoxymatrix zit of in een thermoplast. En binnen die groep is carbon de vreselijkste. Het spul reduceert frezen in 'onze prijsklasse' binnen een tiental meters freesbaan tot zielige stompjes, het stof is bijzonder ongezond voor mens en machine en het fijnstof is zo fijn dat het niet volledig tegengehouden word door stofzuigerzakken. Ik gebruik de Karcher stofzuiger met zak als eerste trap, de uitlaat van die Karcher gaat via een lange slang naar een zijkanaalpomp, en die zet ik buiten neer. Verder rustig frezen om het volume afval per minuut beperkt te houden en op een centimeter afstand van de frees afzuigen.
Je kunt dingen doen als frezen in een waterbak, maar mensen met verstand van zaken raden dat af, plus dat het knap onhandig kleine onderdeeltjes vastzetten is en je ziet absoluut niet wat je doet. Al dat water is ook niet handig als je het spul verder nog wil verwerken met epoxylijm.
Bezint eer ge begint. Maar voor sommige dingen is het nou eenmaal prima passend materiaal
Je kunt dingen doen als frezen in een waterbak, maar mensen met verstand van zaken raden dat af, plus dat het knap onhandig kleine onderdeeltjes vastzetten is en je ziet absoluut niet wat je doet. Al dat water is ook niet handig als je het spul verder nog wil verwerken met epoxylijm.
Bezint eer ge begint. Maar voor sommige dingen is het nou eenmaal prima passend materiaal
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Re: De DaBit-3D-kitspuit
Zo, nog een beetje meer porno:
Een klein oeps-momentje resulteerde in een freesje dat voortaan als D-bit door het leven moet, een verstevigingsplaatje met 4 gaten in plaats van twee en een zijplaat die een klein hapje mist. Jammer, maar niet genoeg om het dure materiaal daarvoor te verschrotten.
Dit is trouwens samengeperste zwart geverfde bami van Banggood. Toch een redelijke wereld van verschil met het echte spul kwa freesgedrag, en ook een stuk zwaarder. Waarschijnlijk ook geen epoxymatrix maar iets polyester-achtigs. Op deze plek meer dan goed genoeg, en alsnog een stuk goedkoper dan de 35 euro die ik bij Bondtech neer had moeten tellen voor 2 stukjes gevouwen aluminium als bevestigingsbeugeltjes.
Randjes afwerken, en ik kan gaan lijmen.
Een klein oeps-momentje resulteerde in een freesje dat voortaan als D-bit door het leven moet, een verstevigingsplaatje met 4 gaten in plaats van twee en een zijplaat die een klein hapje mist. Jammer, maar niet genoeg om het dure materiaal daarvoor te verschrotten.
Dit is trouwens samengeperste zwart geverfde bami van Banggood. Toch een redelijke wereld van verschil met het echte spul kwa freesgedrag, en ook een stuk zwaarder. Waarschijnlijk ook geen epoxymatrix maar iets polyester-achtigs. Op deze plek meer dan goed genoeg, en alsnog een stuk goedkoper dan de 35 euro die ik bij Bondtech neer had moeten tellen voor 2 stukjes gevouwen aluminium als bevestigingsbeugeltjes.
Randjes afwerken, en ik kan gaan lijmen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Re: De DaBit-3D-kitspuit
De carbondelen liggen nog steeds lekker op de vlakplaat. Inmiddels zal de epoxy wel zo'n beetje uitgereageerd zijn, maar ze liggen nog niet in de weg.
Verder nog de bankpas wat werk laten doen en een BLTouch probe laten komen:
Daar zit een pinnetje in wat op commando van de besturing uitgeschoven of ingetrokken word en waarmee ik de Z-hoogte kan aftasten. Ik wilde toch iets hebben dat de daadwerkelijke hoogte van het bouwoppervlak inmeet; mijn glasplaten zijn niet allemaal even consistent kwa dikte, en of ik er nog nooit lak op gespoten heb of al tig keer scheelt ook. Dit lijkt, naast zo'n ultrasone sensor van audiomaniacs, de truuk te moeten kunnen doen.
Verder nog wat tekenwerk, waaronder bouwplatform versie 2.0. En daar heb ik nog wel een vraagje over.
Daarvan blijft de hotplate hetzelfde stuk 300x300 10mm dik aluminium, alleen de ophanging verandert.
Die ophanging krijgt 2 spindels waarvan de motoren aan het printerframe vastgeschroefd zitten. Dat frame blijft redelijk op omgevingstemperatuur, de temperatuur van de ophanging loopt op gedurende een printsessie omdat het deurtje dicht zit en omdat de hotplate warmte uitstraalt naar die ophanging.
Daarom er maar voor gekozen om die ophanging van plaatstaal en een stukje 20x20x2 koker te maken. Scheelt toch weer de helft in uitzettingscoefficient tov aluminium. En ik heb het liggen.
Dat uitzettingsprobleem heb ik met de hotplate tov ophanging ook. Langste afstand tussen de bevestigingsboutjes is 290mm bij kamertemperatuur. Als ik dat ding op laat warmen van 20 graden tot 140 graden dan word die afstand 240,7mm. 0,7mm is teveel om gewoon vast te kunnen bouten. Om daar nou mee om te gaan heb ik 1 vast punt, 1 punt dat in een sleufgat kan bewegen en dus alleen in X kan verschuiven en 1 punt dat in beperkte mate vrij in het XY vlak kan bewegen.
Vanwege warmteoverdracht (minder=beter) en glibberigheid is het zinvol om de afstandsbussen tussen hotplate en ondersteuning van kunststof te maken. Die kunststof moet dan echter wel tegen de bouwplatform-temperaturen kunnen. In de praktijk ga ik zelden hoger dan 130 graden, maar de technische grens mag van mij nog wel wat hoger. Dan heb ik maar 2 types op voorraad die kunnen voldoen: PTFE en PEEK.
PEEK kruipt minder snel, PTFE glibbert beter en is kwa verkrijgbaarheid een stuk handiger (PEEK wil je echt niet moeten kopen...).
Of kruip bij PTFE een probleem is? Volgens mij niet; de druk is erg laag. Bouwplatform weegt 2,5kg. Doe eens grof en zeg dat er nog eens 1kg bijkomt voor de geprinte delen en glasplaat. Da's 3.5kg op 3 bussen. Vast niet gelijk verdeeld, maar dan nog is 20N per afstandbusje met diameter 10mm met ondersteunend oppervlak van 65mm^2 al hoog geschat.
Magoed, dat is zuig-uit-de-duim. Ik vind het gedrag van kunststoffen onder belasting bij hogere temperaturen maar lastige materie. Welke soort zouden jullie nemen, en waarom?
Verder nog de bankpas wat werk laten doen en een BLTouch probe laten komen:
Daar zit een pinnetje in wat op commando van de besturing uitgeschoven of ingetrokken word en waarmee ik de Z-hoogte kan aftasten. Ik wilde toch iets hebben dat de daadwerkelijke hoogte van het bouwoppervlak inmeet; mijn glasplaten zijn niet allemaal even consistent kwa dikte, en of ik er nog nooit lak op gespoten heb of al tig keer scheelt ook. Dit lijkt, naast zo'n ultrasone sensor van audiomaniacs, de truuk te moeten kunnen doen.
Verder nog wat tekenwerk, waaronder bouwplatform versie 2.0. En daar heb ik nog wel een vraagje over.
Daarvan blijft de hotplate hetzelfde stuk 300x300 10mm dik aluminium, alleen de ophanging verandert.
Die ophanging krijgt 2 spindels waarvan de motoren aan het printerframe vastgeschroefd zitten. Dat frame blijft redelijk op omgevingstemperatuur, de temperatuur van de ophanging loopt op gedurende een printsessie omdat het deurtje dicht zit en omdat de hotplate warmte uitstraalt naar die ophanging.
Daarom er maar voor gekozen om die ophanging van plaatstaal en een stukje 20x20x2 koker te maken. Scheelt toch weer de helft in uitzettingscoefficient tov aluminium. En ik heb het liggen.
Dat uitzettingsprobleem heb ik met de hotplate tov ophanging ook. Langste afstand tussen de bevestigingsboutjes is 290mm bij kamertemperatuur. Als ik dat ding op laat warmen van 20 graden tot 140 graden dan word die afstand 240,7mm. 0,7mm is teveel om gewoon vast te kunnen bouten. Om daar nou mee om te gaan heb ik 1 vast punt, 1 punt dat in een sleufgat kan bewegen en dus alleen in X kan verschuiven en 1 punt dat in beperkte mate vrij in het XY vlak kan bewegen.
Vanwege warmteoverdracht (minder=beter) en glibberigheid is het zinvol om de afstandsbussen tussen hotplate en ondersteuning van kunststof te maken. Die kunststof moet dan echter wel tegen de bouwplatform-temperaturen kunnen. In de praktijk ga ik zelden hoger dan 130 graden, maar de technische grens mag van mij nog wel wat hoger. Dan heb ik maar 2 types op voorraad die kunnen voldoen: PTFE en PEEK.
PEEK kruipt minder snel, PTFE glibbert beter en is kwa verkrijgbaarheid een stuk handiger (PEEK wil je echt niet moeten kopen...).
Of kruip bij PTFE een probleem is? Volgens mij niet; de druk is erg laag. Bouwplatform weegt 2,5kg. Doe eens grof en zeg dat er nog eens 1kg bijkomt voor de geprinte delen en glasplaat. Da's 3.5kg op 3 bussen. Vast niet gelijk verdeeld, maar dan nog is 20N per afstandbusje met diameter 10mm met ondersteunend oppervlak van 65mm^2 al hoog geschat.
Magoed, dat is zuig-uit-de-duim. Ik vind het gedrag van kunststoffen onder belasting bij hogere temperaturen maar lastige materie. Welke soort zouden jullie nemen, en waarom?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
- kawarider
- Donateur
- Berichten: 1677
- Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
- Locatie: Drongelen
- Contacteer:
Re: De DaBit-3D-kitspuit
Die BL Touch zit ook op mijn printer. Het schijnt dat daar nog wel eens problemen mee zijn.
Re: De DaBit-3D-kitspuit
Het schijnt dat veel problemen door incorrecte installatie komen. Dat het pinnetje er te ver uit moet komen en daardoor niet meer teruggetrokken kan worden door de electromagneet, teveel spanning op het plastic huis bij montage, etc.
Bij deze hebben ze het tasterpinnetje ook maar van polycarbonaat gemaakt ipv staal. Dat zal, naast productiekosten, wel een reden hebben. En opzich, waarom ook niet?
Maar ik vind het hele plan achter dat ding wel goed eigenlijk. Simpel 1000-2000us servosignaaltje gebruiken om het ding verschillende commando's te geven, uit laten schuiven als-ie nodig is en intrekken als het klaar is en dat in een compact en licht dingetje gieten. Ik vind het best een aardig stukje engineering, dus daarom ook maar de originele gekocht.
Ik zie het vanzelf wel of het wat is.
Bij deze hebben ze het tasterpinnetje ook maar van polycarbonaat gemaakt ipv staal. Dat zal, naast productiekosten, wel een reden hebben. En opzich, waarom ook niet?
Maar ik vind het hele plan achter dat ding wel goed eigenlijk. Simpel 1000-2000us servosignaaltje gebruiken om het ding verschillende commando's te geven, uit laten schuiven als-ie nodig is en intrekken als het klaar is en dat in een compact en licht dingetje gieten. Ik vind het best een aardig stukje engineering, dus daarom ook maar de originele gekocht.
Ik zie het vanzelf wel of het wat is.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Re: De DaBit-3D-kitspuit
De staalplaat-onderdelen.
Ook in mijn hobbyhok gaat het wel eens mis, en met staal is dat meestal best spectaculair. Hier kwam de plaat los van de ondergrond waardoor de frees opeens iets meer voor z'n kiezen kreeg en ook niet meer freesde omdat de plaat mee ging:
Nou heb ik een staalfrees die net zo volgelopen is met staal als je ook wel eens met aluminium ziet. Frees zelf lijkt niks geleden te hebben. Maar eens kijken welk goedje wel ijzer aanpakt maar geen VHM.
Ik kon de foto maken omdat ik dacht dat het toch einde frees en werkstuk zou zijn, dan tenminste nog maar vuur en vlammen op de gevoelige plaat. Bleek nog wel mee te vallen, na vastzetten met een paar schroeven meer kon ik gewoon vervolgen. Soms zit het mee.
Verder nog een paar nieuwe montagebeugels voor de Z-as stappenmotortjes. Dat frezen blijft toch leuk, na het frezen past het zo zuigend in elkaar dat het gewoon blijft zitten. Op de een of andere manier blijft dat voldoening geven.
Paar laspuntjes verder:
Ook in mijn hobbyhok gaat het wel eens mis, en met staal is dat meestal best spectaculair. Hier kwam de plaat los van de ondergrond waardoor de frees opeens iets meer voor z'n kiezen kreeg en ook niet meer freesde omdat de plaat mee ging:
Nou heb ik een staalfrees die net zo volgelopen is met staal als je ook wel eens met aluminium ziet. Frees zelf lijkt niks geleden te hebben. Maar eens kijken welk goedje wel ijzer aanpakt maar geen VHM.
Ik kon de foto maken omdat ik dacht dat het toch einde frees en werkstuk zou zijn, dan tenminste nog maar vuur en vlammen op de gevoelige plaat. Bleek nog wel mee te vallen, na vastzetten met een paar schroeven meer kon ik gewoon vervolgen. Soms zit het mee.
Verder nog een paar nieuwe montagebeugels voor de Z-as stappenmotortjes. Dat frezen blijft toch leuk, na het frezen past het zo zuigend in elkaar dat het gewoon blijft zitten. Op de een of andere manier blijft dat voldoening geven.
Paar laspuntjes verder:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Re: De DaBit-3D-kitspuit
Gisteravond in een verloren uurtje de twee moerblokken gemaakt uit een stukje Werkstoff-S (UHMWPE):
Man, wat loopt dat mooi soepel! Het is wel de vraag hoe de moeren zich houden op termijn; de eerste poging om zo'n blok te maken ging mis omdat ik te hard de tap het gat in duwde en eindigde met een gat van 12 in het materiaal. Nouja, eet het en je weet het, als het niks is dan is een moertje van ander materiaal ook zo gemaakt.
Maar dan de vraag: ik heb in principe geen smeermiddel nodig op de spindel, maar wel iets dat anticorrosie doet. Anders krijg ik vroeg of laat toch wat vliegroest op de stukken van de spindel die niet zoveel gebruikt worden; dat is gewoon roestend C15 staal.
Olie en vet van het soort 'krijg je vette vingers van' heb ik liever niet in de bouwruimte, siliconen al helemaal niet. Wat zou een geschikt goedje zijn? Een droge PTFE-spray?
Man, wat loopt dat mooi soepel! Het is wel de vraag hoe de moeren zich houden op termijn; de eerste poging om zo'n blok te maken ging mis omdat ik te hard de tap het gat in duwde en eindigde met een gat van 12 in het materiaal. Nouja, eet het en je weet het, als het niks is dan is een moertje van ander materiaal ook zo gemaakt.
Maar dan de vraag: ik heb in principe geen smeermiddel nodig op de spindel, maar wel iets dat anticorrosie doet. Anders krijg ik vroeg of laat toch wat vliegroest op de stukken van de spindel die niet zoveel gebruikt worden; dat is gewoon roestend C15 staal.
Olie en vet van het soort 'krijg je vette vingers van' heb ik liever niet in de bouwruimte, siliconen al helemaal niet. Wat zou een geschikt goedje zijn? Een droge PTFE-spray?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Re: De DaBit-3D-kitspuit
Lusin G31?
Gebruik je bondtech extruders?
Gebruik je bondtech extruders?
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Berichten: 12054
- Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
- Locatie: elst (u)
- Contacteer:
Re: De DaBit-3D-kitspuit
Doet PTFE iets tegen corrosie ?DaBit schreef: ↑13 jun 2019 11:13 Maar dan de vraag: ik heb in principe geen smeermiddel nodig op de spindel, maar wel iets dat anticorrosie doet. Anders krijg ik vroeg of laat toch wat vliegroest op de stukken van de spindel die niet zoveel gebruikt worden; dat is gewoon roestend C15 staal.
Olie en vet van het soort 'krijg je vette vingers van' heb ik liever niet in de bouwruimte, siliconen al helemaal niet. Wat zou een geschikt goedje zijn? Een droge PTFE-spray?
Als het alleen anti corrosie moet zijn, verwacht ik dat jij wel even een galvanisch badje maakt van een stuk PVC buis en de boel er in hangt zodat er een laagje koper, nikkel, of iets beters op zit.
Als ik hier Chinese machine onderdelen krijg, zijn die allemaal vernikkelt, volgens mij omdat ze anders stijf verroest uit dat heerlijke klimaat komen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Re: De DaBit-3D-kitspuit
Blijft zoiets zitten, of is dat weg zo gauw de moer een keer gepasseerd is?
Hoeft opzich ook geen drama te zijn.
Yup. Die Bondtech QR die ik momenteel gebruik is volledig probleemloos, doet het altijd en ik heb zelfs geen last van slijpsel in de aandrijfwieltjes en dat soort kleinigheidjes. Dat Bondtech spul kost dus hooguit veel geld, maar duur is anders.Gebruik je bondtech extruders?
Ik heb voor de vorm nog schuin naar de Zesty Nimble gekeken. Maar nadat achterkant-bierviltje aantoonde dat een dual-extrusie kop op basis van een Bondtech BMG-X2 samen met het lichter maken van een paar onderdelen een ongeveer identiek bewegend gewicht oplevert als wat ik nu heb was de keuze heel snel gemaakt.
Geen idee hoe effectief het werkelijk is, vandaar de vraag.
Je vergeet ingepakt in 3 lagen met walvissnot doordrenkt papier, afgewerkt met 7 lagen plakbandAls het alleen anti corrosie moet zijn, verwacht ik dat jij wel even een galvanisch badje maakt van een stuk PVC buis en de boel er in hangt zodat er een laagje koper, nikkel, of iets beters op zit.
Als ik hier Chinese machine onderdelen krijg, zijn die allemaal vernikkelt, volgens mij omdat ze anders stijf verroest uit dat heerlijke klimaat komen.
Maar fatsoenlijk vernikkelen of verkoperen is nog best een wetenschap, de dimensies van het object veranderen, en je hebt er een riedeltje niet erg makkelijk te krijgen (voor een hobbyprijs tenminste) chemicalien voor nodig. Kan ik beter een stukje RVS TR12x3 draadeind kopen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Re: De DaBit-3D-kitspuit
laten teflonieseren mijn portaalfrees had ook een lage teflon is super glad en beschermd de spindel
Re: De DaBit-3D-kitspuit
Grappige oppervlaktebewerking, weer wat geleerd.
Zou dat het kwa kosten winnen van een tientje of 3-4 voor een metertje RVS TR12x3 draadeind mocht het nodig blijken te zijn?
Zou dat het kwa kosten winnen van een tientje of 3-4 voor een metertje RVS TR12x3 draadeind mocht het nodig blijken te zijn?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'