Elektra vraag

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Elektra vraag

Bericht door willy wonka »

Elektra noob hier

Heb hier een monteur voor het aansluiten van een machine.
Heeft blijkbaar op de min en plus van een relais 24V gezet.
Nu heeft hij dit aangepast en goed aangesloten (ga ik vanuit). Maar nu zeurt de besturing dat het ontkoppel mechanisme (aangestuurd met het relais...pneumatisch) niet marcheert.
Mijn vraag...als je op de + en - een voltage zet. Is het relais dan afgeschreven?
vip1980
Berichten: 500
Lid geworden op: 24 okt 2007 10:12
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Elektra vraag

Bericht door vip1980 »

zit er een diode over de aansluitingen heen ?

Even er vanuit gaan dat het relais 220 volt ~ is, waar hij nu dus --- 24 volt gelijk spanning op heeft geschakeld dan is er niks aan de hand....

kan even niet uit je verhaal halen op welke spanning het relais werkt.... ( gelijk-wissel , 220- 24 ?? )
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Elektra vraag

Bericht door Kjelt »

willy wonka schreef: 04 jun 2019 15:54 Elektra noob hier
Heb hier een monteur voor het aansluiten van een machine.
Heeft blijkbaar op de min en plus van een relais 24V gezet.
Nu heeft hij dit aangepast en goed aangesloten (ga ik vanuit). Maar nu zeurt de besturing dat het ontkoppel mechanisme (aangestuurd met het relais...pneumatisch) niet marcheert.
Mijn vraag...als je op de + en - een voltage zet. Is het relais dan afgeschreven?
Even wat meer info nodig, foto zou ook helpen.
Wat is het voor relais ? DC of AC welke spanning, als je het niet weet even merk en typenr vermelden of duidelijk foto.
Wat was de uitgangssituatie voor de monteur kwam en wat is nu de huidige situatie.

Algemeen kunnen relais best wel wat hebben. Als je 230VAC op een 24VDC relais spoel zet dan kan het wel eens snel afgelopen zijn ja.
Maar als je 24VDC verkeerd om op je relais spoel aansluit zonder vrijloopdiode is er niets aan de hand, met een vrijloopdiode dan gaat er een dikke stroom vanuit je voeding lopen waarschijnlijk een zekering die er dan mee ophoudt of de vrijloop diode die door oververhitting overlijd.
Plaats reactie