Nieuwbouw CO2 Machine

Zelfbouw en koopmachine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door audiomanics »

Dat schreef ik op 25 mei ook al.. Een 30mA metertje is standaard te verkrijgen.
Nu kan deze meter misschien geleverd zijn met een shunt weerstand en zal hij zonder die shunt misschien wel in een beter bereik liggen.
Bij veel hoogspanning-voedingen zit ook een 5V uitgang.. Die is uitermate geschikt om dat paneelmetertje te voeden.
Bij graveren is de gemiddelde stroom overigens altijd erg laag. Dat komt omdat je ook hele stukken niet aan het vuren bent.. Afhankelijk van hoe zwart het moet worden zal die gemiddelde stroom wat hoger of wat lager zijn, maar zelfs op 60% is een waarde van 1,5-2,5mA heel normaal..
Vaak zal je ook zien dat als er niet gevuurd wordt dat de meter toch iets van een 0,5mA zal aangeven.
Door het continue veranderen van de stroom zal het display ook maar wat weergeven.. een gewone analoge meter (met zo'n wijzertje dus) is dat wat beter te bekijken.

Nog even over de afzuiging: ik maak onder het rooster altijd een trechter waar met een dikke slang een woonhuisventilator (zo'n blauwe Itho) de lucht goed afzuigt.. Normaal komt de rook nauwelijks 10cm boven het materiaal uit. Grote open vlakten op het rooster kan je ook gedeeltelijk afdekken met een dikke folie zodat er een goede afzuiging is.
Een Air-assist is ook noodzakelijk om de schadelijke dampen bij je lens vandaan te houden. Ik gebruik daarvoor een van de groter vijverpompen voor.. goed stil en heel veel lucht.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door Kjelt »

Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door Ballegooijen »

Kjelt, in weet niet of dat wel een handige is ;-) Waarschijnlijk moet je daar telkens 1 euro ingooien als je hem wil gebruiken :lol:

18657
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door Ballegooijen »

Een Air-assist is ook noodzakelijk om de schadelijke dampen bij je lens vandaan te houden. Ik gebruik daarvoor een van de groter vijverpompen voor.. goed stil en heel veel lucht.
Over hoeveel liter/u praat je dan Kees? Ik zie pompen van €10 tot € 500
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door hobbycnc23 »

Heb je hier wat aan Johan18658kan ik zaterdag voor je meenemen ;-) shunt berekenen, schaal maken en klaar
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door hobbycnc23 »

De tekst is bij de foto weggevallen. Full scale is 1 mA, dus met een shunt kan je een hele goede resolutie bereiken
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door Ballegooijen »

Als iemand de berekening kan doen wellicht wel Geert. Als ik zelf moet gaan rekenen kan ik er beter een kopen :lol: :roll:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ballegooijen schreef: 05 jun 2019 13:38
Een Air-assist is ook noodzakelijk om de schadelijke dampen bij je lens vandaan te houden. Ik gebruik daarvoor een van de groter vijverpompen voor.. goed stil en heel veel lucht.
Over hoeveel liter/u praat je dan Kees? Ik zie pompen van €10 tot € 500
Als je meer dan genoeg compressor capaciteit hebt, kan dat ook, moet je er wel een reduceer voor zetten.
(moet ik zelf ook nog steeds een keer doen)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door hobbycnc23 »

Zeg maar hoeveel Ampère ( mA) volle schaal moet zijn dan bereken en maak ik de shunt voor je
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door audiomanics »

Ballegooijen schreef: 05 jun 2019 13:38 Over hoeveel liter/u praat je dan Kees? Ik zie pompen van €10 tot € 500
Ik gebruik steeds de Hailea/Aquaforte V-60. Wel zaak om de slangdiameter zo lang mogelijk groot te houden, dus pas op de brug terug brengen naar een slangetje van 6mm en daarvoor iets van 8 of 10 houden.. Dan hou je een boel lucht over..
Staat er ook een op Marktplaats:https://www.marktplaats.nl/a/tuin-en-te ... ousPage=lr

En anders zo rond de 85- 90 euro..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door Ballegooijen »

hobbycnc23 schreef: 05 jun 2019 15:30 Zeg maar hoeveel Ampère ( mA) volle schaal moet zijn dan bereken en maak ik de shunt voor je
De buis is 22 mA "optimale bedrijfsstroom" Dus 25 of 30 mA Max is ruim voldoende.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door Ballegooijen »

De koeling draait. Nu nog even gevuld met gewoon water om even te testen. Ik heb liever dat er een paar liter water over de zolder loopt als dat er een paar liter koelmiddel over de vloer loopt. ;-) Het is een combi van een aquariumpomp en een aquarium koeler. Hij staat nu ingesteld op 15 graden. Vanmiddag een uurtje de laser laten draaien en de temp. was gestegen naar 15,3 graden. Lijkt me best goed zo ver.

18661

Ik had de slangmaten gekozen op grond van de pomp en koeler maar voor de buis zijn ze eigenlijk een beetje aan de grote kant. Nou ja, beter te groot dan te klein denk ik dan maar. Ze zijn in ieder geval lekvrij :P

18662

Dan doet er nog een vreemd fenomeen voor in de laserbuis. Er lijkt een soort inwendige "kortsluiting" te zijn. Op het internet heb ik gevonden dat dit mogelijk komt doordat de koeling gewoon water is.

Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door Jaywalk »

De bouw gaat voorspoedig zo te lezen, top!
Betreft afzuiging, ik heb een ventilatiebox geïnstalleerd van 225 M3 p/u met een driestandenschakelaar. Zijn vrij compact en stil en staan gebruikt al voor 25 euro op Marktplaats. De nieuwere boxen met ander type motor zijn wel zuiniger, maar ik vind het verbruik meevallen: stand 1/2/3 = 15W/50W/75W. Als ik niet in mijn werkruimte ben staat hij op stand 1 voor een constante airflow.
Laatst gewijzigd door Jaywalk op 21 jun 2019 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door Ballegooijen »

Betreft afzuiging, ik heb een ventilatiebox geïnstalleerd van 225 M3 p/u met een driestandenschakelaar. Zijn vrij compact en stil en staan gebruikt al voor 25 euro op Marktplaats. De nieuwere boxen met ander type motor zijn wel zuiniger, maar ik vind het verbruik meevallen: stand 1/2/3 = 15W/50W/75W. Als ik niet in mijn werkruimte ben staat hij op stand 1 voor een constante airflow.
Zo'n ventilator heb ik ook al klaar liggen. Ik moet alleen nog een keer het dak op om de afvoerpijp te installeren.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie