Vraag over losse kop EMCO Compact 8

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
maartenspeet
Berichten: 22
Lid geworden op: 04 jun 2019 16:38
Locatie: Amsterdam

Vraag over losse kop EMCO Compact 8

Bericht door maartenspeet »

Ik heb sinds kort een oude EMCO compact 8 draaibank. Ik ben begonnen met schoonmaken/opknappen van deze machine, ervaring met draaien heb ik nog niet.
In de pinole van de losse kop zit een meedraaiend center gemonteerd, volgens de gebruiksaanwijzing met een MC2 conus.
Dat meedraaiende center wil ik vervangen door een boorkop, dat center het lijkt echter muurvast te zitten.
Suggesties voor hoe dat center te verwijderen zonder de machine te beschadigen? Is daar een speciale sleutel voor nodig?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Vraag over losse kop EMCO Compact 8

Bericht door audiomanics »

je kan er even een paar stukjes materiaal tussen het meedraaiend center en het blok zetten en dan de pinole terug draaien, eventueel er even goed spanning opzetten, en een tikje met de nylon hamer..
De pinole is er ook helemaal uit te draaien, dan kan je nog wat kruipolie achter in het schroefgat laten lopen.. even lekker laten intrekken en dan weer monteren en de truuk van boven weer gebruiken..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Vraag over losse kop EMCO Compact 8

Bericht door hfjbuis »

Normaalgesproken kun je de pinole naar achteren draaien dan zorgt een pin in de pinole ervoor dat het MC2 hulpstuk (in dit geval de losse center) eruit gedrukt wordt. Als echter dit MC2 hulpstuk te kort is, dan kun je de pinole er naar voren helemaal uitdraaien en vervolgens het MC2 hulpstuk er met een 12..13 mm staaf (aluminium, koper, hout of ijzer) uit tikken. De Pinole is waarschijnlijk geborgd (schroef aan de voorkant/onderkant) die moet je eruit draaien.
Voor het plaatsen van het nieuwe MC2 hulpstuk eventueel controleren of die lang genoeg is. Zoniet, er aan de achterkant een korte bout in draaien of er iets oplijmen met epoxy lijm (kneed baar staal van Bison) of iets dergelijks.

Kom je er niet uit, dan kun je even lang komen (Hoensbroek). Als je in je profiel aangeeft waar je woont, krijg je vast en zeker wel een uitnodiging van iemand uit de buurt.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Vraag over losse kop EMCO Compact 8

Bericht door audiomanics »

Om er achter te komen of de MC2 te kort is: als je pinole helemaal terug kan draaien tot de bus vlak met het blok ligt, dan is hij te kort en zal je iets achter het center moeten zetten..
Niet alle conussen hebben een verlenging om uitgedrukt te worden.. Ik had er zelf ook een paar.. Stukje er op gelast en klaar was het weer..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
maartenspeet
Berichten: 22
Lid geworden op: 04 jun 2019 16:38
Locatie: Amsterdam

Re: Vraag over losse kop EMCO Compact 8

Bericht door maartenspeet »

Dag Kees, dank voor je reacties, ik ga er mee aan de slag. Het verwijderen van de pinole zelf is ook een "dingetje". De gleufschroef bovenop het blok moet er dan uit, en die schroef zit ook heel vast. Als ik daar een schroevendraaier in zet moet ik zoveel kracht zetten dat ik verwacht dat de gleufschroef dat niet overleeft. En dan zit ik met een deels afgebroken schroef in het huis van de losse kop.
maartenspeet
Berichten: 22
Lid geworden op: 04 jun 2019 16:38
Locatie: Amsterdam

Re: Vraag over losse kop EMCO Compact 8

Bericht door maartenspeet »

Dag hfjbuis, dank voor je reactie. Dat terugdraaien ga ik proberen, dat zou de makkelijkste oplossing zijn.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Vraag over losse kop EMCO Compact 8

Bericht door hfjbuis »

je kan er even een paar stukjes materiaal tussen het meedraaiend center en het blok zetten en dan de pinole terug draaien, eventueel er even goed spanning opzetten, en een tikje met de nylon hamer..
Deze eerder door @audiomanics gegeven oplossing kan het ook doen als je er maar voor zorgt dat beide stukjes metaal even dik zijn i.v.m. het "Recht" aanbrengen van de spanning.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
maartenspeet
Berichten: 22
Lid geworden op: 04 jun 2019 16:38
Locatie: Amsterdam

Re: Vraag over losse kop EMCO Compact 8

Bericht door maartenspeet »

Dag meedenkers, dank voor jullie suggesties! De pinole is met kruipolie en geduld uit de losse kop bevrijd. Pinole en spindel zien er goed uit geen beschadigingen. De stelschroef die boven in de losse kop zit is minder mooi. Volgende stap is het verwijderen van het losse center/MC2 conus uit de pinole. Voordat ik ga tikken heb ik wat kruipolie in de achterkant van de pinole gegoten, ik laat het nu een nachtje staan. Ik houd jullie op de hoogte.
Met vriendelijke groet,
Maarten
maartenspeet
Berichten: 22
Lid geworden op: 04 jun 2019 16:38
Locatie: Amsterdam

Re: Vraag over losse kop EMCO Compact 8

Bericht door maartenspeet »

Dag allemaal, een korte update over mijn EMCO C8. De WD-40 heeft niet geholpen om het center uit de losse kop te krijgen. Wat zoeken op Internet naar roestoplossers (living center was een beetje roestig) leerde mij dat citroenzuur een roestoplossende werking heeft. Vandaag de pinole met onwrikbaar center in een citroenzuuroplossing gelegd. 4 uur in een eetlepel citroenzuur in poedervorm (99,5 %), opgelost in een kleine liter water. En het werkt! Pinole komt er mooi blank uit, en na twee tikken met hamer en drevel viel het center eruit. De roest zat vooral op de overgang tussen center en pinole, de conusopname in de pinole is mooi schoon, een nieuwe MC2 past als gegoten. De lagers van het center vonden deze marinade minder leuk, ze voelen "krakerig" aan. Een MC2 center is gelukkig makkelijk aan te komen, ik koop wel een nieuwe. Ik houd jullie op de hoogte van mijn verdere vorderingen.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Vraag over losse kop EMCO Compact 8

Bericht door Ballegooijen »

CocaCola werkt ook prima. Is een stukje simpeler.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Vraag over losse kop EMCO Compact 8

Bericht door Kars-cnc »

maartenspeet schreef: 14 jul 2019 17:30 ... De lagers van het center vonden deze marinade minder leuk, ze voelen "krakerig" aan. Een MC2 center is gelukkig makkelijk aan te komen, ik koop wel een nieuwe. Ik houd jullie op de hoogte van mijn verdere vorderingen.
De lagers in het meedraaiend center van mijn Emco 8 waren destijds ook krakerig (zonder citroenzuur badje :lol: ). Ik heb toen alleen de kogellagers kunnen vervangen. Ik weet niet precies meer hoe het center open ging maar volgens mij kon ik het meedraaiend deel eruit trekken en vervolgens houvast krijgen aan de ring die de boel opsluit. Er zaten twee kogellagers in van een hele gangbare maat. voor een paar euro per stuk had ik nieuwe SKF lagertjes.
Plaats reactie