Welk materiaal voor warm zeewater?

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Welk materiaal voor warm zeewater?

Bericht door diode »

Voor het maken van een verwarmingselement voor een bak met zeewater ben ik aan het kijken naar een geschikt materiaal. Aangezien het om relatief warm water gaat valt RVS316 en slechter, volgens mij af. Titanium zou volgens mij geschikt moeten zijn, maar waar vind ik een geschikte leverancier in NL?
Bij voorkeur zoek ik buis met 30mm buitendiameter en een wanddikte van 1mm. Op alie kan ik wel het één en ander vinden maar dan betaal je ook al snel €70 per meter. Wat voor materialen zijn er nog meer geschikt?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Welk materiaal voor warm zeewater?

Bericht door serum »

Aquariaverwarmingselementen (dingdingding, dubbele woordwaarde) maken ze doorgaans van glas, wellicht zoiets met een thermisch geleidend medium? Hoeveel vermogen/warmte moet je erin kwijt?
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Welk materiaal voor warm zeewater?

Bericht door diode »

De kleine zijn inderdaad van glas. Dat heeft echter een waardeloze thermische geleiding. Ik moet maximaal 3kW overbrengen... En het ding mag niet te groot zijn.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Welk materiaal voor warm zeewater?

Bericht door serum »

5083 aluminium dan? evt. anodiseren (gewoon zilver anodiseren is goed zelf te doen) maar vermoedelijk niet eens nodig.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Welk materiaal voor warm zeewater?

Bericht door DaBit »

Wat noem jij niet te groot? Je hebt al gauw een hoop oppervlakte met zo'n 30mm pijp en het gaat om de wattjes per vierkante meter.

Waar komt de warmte verder vandaan? Stukje kanthal weerstandsdraad, of heb je een lage delta-T nodig?

5083 is zeewater-bestendig, maar warm zeewater zal wel weer wat anders zijn en ik zie het eigenlijk alleen als plaat langskomen. Anodiseert overigens prima, dat spul.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Welk materiaal voor warm zeewater?

Bericht door diode »

5083 had ik inderdaad zelf ook gevonden, maar ik weet niet hoe dat met hogere temperaturen gaat. En, het ding zou in een zeewateraquarium moeten komen (meerdere). Ik weet niet of aluminium dan giftige stoffen afgeeft? Er zit een klein deel koper in, en vissen zijn niet zo gek op koper. Bij hogere blootstelling leren ze dan de kunst van de rugslag :lol:

De buis zou inderdaad 30mm uitwendig worden, wanddikte 1mm. Hierin komt dan een cartridge heater, die is 450mm lang. De buis zelf zal ~600mm lang worden. Komt neer op zo'n 5,3W/cm².
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 901
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welk materiaal voor warm zeewater?

Bericht door joopbos »

Titanium in nederland. levert heel snel.

http://www.titaniumshop.nl/index.php?it ... 97&lang=nl
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Welk materiaal voor warm zeewater?

Bericht door diode »

Dank voor de link, lijkt een interessante partij!
Tiny
Berichten: 277
Lid geworden op: 01 feb 2010 21:11
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Welk materiaal voor warm zeewater?

Bericht door Tiny »

Duplex RvS soorten doen het goed in zout water. Prijzen .......
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Welk materiaal voor warm zeewater?

Bericht door assink »

Inderdaad duplex RVS soorten moet je dan naar kijken, hier op het werk ook te maken gehad met warm pekelwater van een huiden looierij dat was nog weer een stuk zouter dan normaal zeewater.

Materiaalnummer was bij ons 1.4462 , maar dat ligt helemaal aan je toepassing, dat kan bij jou gerust weer anders liggen.
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Welk materiaal voor warm zeewater?

Bericht door Benny_DS »

Cunifer wordt er gebruikt voor warmtewusselaars met zeewater. Prijs??
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Welk materiaal voor warm zeewater?

Bericht door ruudpg »

Misschien een rare vraag, maar over "hoe warm" warm zeewater heb je het?
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Welk materiaal voor warm zeewater?

Bericht door diode »

Wederom dank voor de antwoorden.

Duplex is inderdaad goed zoutwater bestendig. Zojuist wat geïnformeerd maar de prijzen zijn gelijk of hoger als titanium. En titanium heeft een betere geleidbaarheid voor de warmte dus dan heeft dat de voorkeur. Cunifer kende ik niet, als ik dit op internet opzoek dan blijkt dit redelijk water koper te bevatten. Ik ben bang dat dit weer niet zo goed is voor de vissen in het water.

Met warm zeewater bedoel ik water van ~35C. In dat geval rot RVS 316 weg door de combinatie van chlorides en de hoge temperatuur.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Welk materiaal voor warm zeewater?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

diode schreef: 10 jun 2019 17:10 De kleine zijn inderdaad van glas. Dat heeft echter een waardeloze thermische geleiding. Ik moet maximaal 3kW overbrengen... En het ding mag niet te groot zijn.
Zou je het niet kunnen laten emailleren, zo'n dun laagje zal toch niet echt veel invloed hebben op de warmtegeleiding, anders moet je ook geen RVS nemen, dat blinkt ook niet uit in warmte geleiding.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie