Betonnen portaalfrees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

TimFaber145
Berichten: 47
Lid geworden op: 05 aug 2017 15:14
Contacteer:

Re: Betonnen portaalfrees

Bericht door TimFaber145 »

Even een korte update,
Frame is helemaal klaar en in de grondverf (foto volgt),
Brug is klaar om gefreesd te worden (foto volgt),
Motor plaat van de Z-as is klaar.

Nu dus nog de brug frezen en andere kleinere onderdelen, en hier en daar nog wat onderdelen bestellen.
17683
17685
17684
TimFaber145
Berichten: 47
Lid geworden op: 05 aug 2017 15:14
Contacteer:

Re: Betonnen portaalfrees

Bericht door TimFaber145 »

Endele maanden zijn ondertussen verstreken, dus dacht misschien is het tijd voor een update hier. Afgelopen maanden ging de bouw gestaagt door, mechanisch moeten er nog enkele ding en gebeuren. Eigenlijk alleen de verbindingsplaat tussen de Z en X as. Op de foto's is het nog niet te zien, maar alle ko spindels en geleiding etc zit er ondertussen ook op!
18694
18695
18696

Ondertussen wordt hij gebruikt als rommel opslag :lol:
18697
Ben momenteel bezig om uit te zoeken hoe mijn servos werken en aangesloten moeten worden. Valt me nog vies tegen :roll:
Ik heb twee 800 w sevos voor de tandem y-as, een 650 w Servo voor de x as en een 350 w Servo voor de Z as. Deze laatste Servo heeft een rem wat zeker handig is voor de toch vrij zware Z-as. Mocht deze servos gebruiken van mijn vader dus mochten ze niet voldoen kan er altijd nog geld geïnvesteerd worden in anderen. Daarnaast wil ik binnenkort de cpu5b bestellen van eding en word het tijd om mij in de Electronica te gaan verdiepen :lol:
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Betonnen portaalfrees

Bericht door Markus »

Ziet er goed uit Tim, maar ik begrijp nog niet helemaal hoe het bed erin komt en de kogelomloopspillen

Greezt,

Markus
TimFaber145
Berichten: 47
Lid geworden op: 05 aug 2017 15:14
Contacteer:

Re: Betonnen portaalfrees

Bericht door TimFaber145 »

Hoi markus, zal morgen nog een aantal foto's plaatsen. Het principe achter het bed heb ik al uitgedacht, alleen wat de "plaat" wordt die het bed moet voorstellen ben ik nog niet over uit. Tgleuven en gaten patroon zullen me beide wel voldoen. Maar om nou 1000 euro of meer uit te geven aan zo'n mooie nieuwe T gleuf bed gaat me eerst nog wat te ver.
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Betonnen portaalfrees

Bericht door ruudderooy »

Ben momenteel bezig om uit te zoeken hoe mijn servos werken en aangesloten moeten worden. Valt me nog vies tegen :roll:
Ik heb twee 800 w sevos voor de tandem y-as, een 650 w Servo voor de x as en een 350 w Servo voor de Z as. Deze laatste Servo heeft een rem wat zeker handig is voor de toch vrij zware Z-as. Mocht deze servo's gebruiken van mijn vader dus mochten ze niet voldoen kan er altijd nog geld geïnvesteerd worden in anderen.
wat voor merk en type servo's zijn het dan?
misschien kan iemand op het forum wat tips geven!

gr Ruud
TimFaber145
Berichten: 47
Lid geworden op: 05 aug 2017 15:14
Contacteer:

Re: Betonnen portaalfrees

Bericht door TimFaber145 »

Het aansluiten van de drivers en servos zal wel lukken. Wat me nog niet helemaal duidelijk is, is hoe de communicatie verloopt van pc tot aan Servo Motor. Volgens mij moet het als onderstaande afbeelding ongeveer verlopen. Maar hoe weet de controller hier in wanneer de volgende pulsen verstuurd mogen worden (wat dus pas mag als er een bepaalde positie bereikt is). Of zit er ook nog een buffer in de drive?
In de afbeelding is eigenlijk alleen de drive het regel systeem aangezien hier feedback van de motor binnenkomt
18698
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Betonnen portaalfrees

Bericht door Kjelt »

Zover als ik het bij bv Eding begrijp, daar zit de intelligentie in de pc software.
Als je bv van 0,0 naar 100,100 wilt en je X-as motor en driver heeft als parameters (als makkelijk voorbeel) max speed 1mm/s en 1000 pulsen/mm en je Y-as 2mm/s en 1000 pulsen/mm en je g-code is gewoon een lineaire directe move naar 100,100 dan zal de software zowel de x-as als Y-as met 1mm/s aansturen dus beide 1 puls per 1ms.
Oftewel de controller wordt dan verteld om 100 secondes beide assen 1 puls per ms te geven. Waarschijnlijk worden het kortere moves maar theoretisch kan het zo goed gaan. De controller meldt zich dan weer terug als de move gedaan is OF de pc telt qua tijd mee en weet wanneer het bijna klaar is en kan de volgende opdrachten geven. Er gaat in ieder geval bij Eding geen G-code naar de controller toe.

Als je een moeilijke curve moet maken dan knipt de software deze op in kleine gelijke stukjes en beweegt steeds per stukje rekening houdende met de parameters die ingesteld staan. Nou heeft Edingcnc ook look ahead functionaliteit en dan werkt het weer net anders.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Betonnen portaalfrees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Er is wel een cruciaal verschil of je alleen step/dir aanstuurt, vanuit b.v. EdingCNC of dat je een echte regellus wilt waarbij er een terugkoppeling naar de besturing is.
(wat die besturing dan ook is)
In mijn beleving is een servo iets met terug koppeling, dus geen stappenmotor, en meestal dan ook nog iets wat een snelheids informatie krijgt. (of koppel ? maar werkt dat ook bij onbekende kracht)
De terugkoppeling zorgt er voor dat onderweg de opgetreden fout (meetsysteem?) constant bijgewerkt wordt.
In de basis doet de servo driver de regellus voor de snelheid, en de besturing de regellus voor de positie.

Waarschijnlijk is er op basis van step/dir en een goede terugkoppeling ook wel een systeem te maken, maar volgens mij moet de driver dan de stappen bufferen.
(er zijn hier op het forum vast lieden die het veel preciezer kunnen uitleggen)

Volgens mij (maar dat is een aanname) doet edingCNC de interpolatie op het processor board, en krijgt waarschijnlijk een lading vektoren aangeboden die dan alleen maar in nette step/dir informatie verdeelt moet worden. Zolang de buffer met vektoren een beetje gevult is kan die vooruit, een kleine vertraging vanuit windows ga je dan geen last van hebben.
Maar exact zul je het waarschijnlijk niet te horen krijgen, want dat is waar een systeem zich in kan onderscheiden t.o.v. andere systemen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Betonnen portaalfrees

Bericht door hrscharft »

Maar om nou 1000 euro of meer uit te geven aan zo'n mooie nieuwe T gleuf bed gaat me eerst nog wat te ver.
Dat was ook precies mijn gedachte daarom heb ik het als volgt opgelost. Ik heb een plaat 20mm alu op de kop getikt. Deze heb ik door de machine vlak laten frezen aan 1 zijde na het monteren en vervolgens hier sleuven in gefreesd, gaten geboord, getapt enz enz. Nadat dat was gebeurd heb ik hierbovenop weer een aantal stroken 15mm tooling plate gemonteerd die iets breder zijn dan dat de sleuven uit elkaar zitten.

Zie hieronder voor het resultaat. Mooie T-slots en tevens een gatenraster.
18146
18144
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Betonnen portaalfrees

Bericht door DaBit »

Step-dir is een protocolletje dat heel goed bij stappenmotoren past, want dat vertaalt zich direct naar de aanstuurspanningen naar de motor en hoe de motor fysiek werkt. Er komt een stap binnen, de drive stuurt de motor correct aan voor die stap, en de motor probeert al wat het kan naar die stap te gaan. Daarom janken ze ook zo, het is zeker bij lage toerentallen geen constante beweging wat die (open-loop) stappenmotoren doen.

Bij een servo past het step/dir verhaal minder goed. De fysieke basis van een servomotor is koppel produceren, dat ding heeft mechanisch amper notie van positie. Snelheid en positie volgen uit het geproduceerde koppel.
Vervolgens gaan we een apparaat wat koppel kan produceren een step-dir positiesignaal voeren. Je voelt al aan je water dat dat geen mooi passende combinatie is.
Er komt een stap binnen. OK, dan moet de motor dus naar een nieuwe positie. Maar moet dat soepel en langzaam omdat je met een 1mm freesje aan het pierewaaien bent en dus met laag koppel? Of is het een begin van een stevige acceleratie en hebben we hoog koppel nodig? Dat word de drive niet verteld.

Eigenlijk de enige manier voor de drive om daarachter te komen is een positiefout opbouwen. Motor produceert 0,1Nm, positiefout loopt op. OK, meer gas denkt de drive. 0,5Nm dan. Positiefout loopt te hard terug, dus koppel maar naar 0,4Nm. Enzovoorts.
Opzich geen drama als alle assen zich hetzelfde gedragen. Maar als 1 as extra koppel nodig heeft omdat je met een frees aan het ploegen bent dan heb je toch zeker een moment dat de assen niet synchroon lopen omdat de drive denkt 'oh sjips, wat ik altijd al deed is nu niet genoeg, nu loop ik wel ver achter'.

De 'oplossing' is die servodrive zoveel mogelijk stapjes per omwenteling voeren als je kunt. Als je hardware het aankan, voer dan gerust 1 miljoen stappen per omwenteling en stel de 'gear ratio' in je drive daarop in. Ook voor servodrives geld kennis=macht, en hoe nauwkeuriger de informatie over acceleratie en snelheid binnen komt, hoe sneller en nauwkeuriger de drive daarop kan reageren.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
TimFaber145
Berichten: 47
Lid geworden op: 05 aug 2017 15:14
Contacteer:

Re: Betonnen portaalfrees

Bericht door TimFaber145 »

Volgens mij klopt Hugo's verhaal, van wat ik gelezen heb. De pc stuurt vectoren oid naar de controller, deze zet het om naar step/dir pulsen en dan mag de drive zijn verhaal doen.
Voor zo ver ik het begrijp vertaald hij de frequentie van deze pulsen naar een snelheid van de AC Servo motor, deze snelheid weet hij (in mijn geval door de resolver). En houd ondertussen ook het aantal omwentelingen bij dmv dezelfde resolver.
Hierbij zal de drive dus minimaal alle pulsen binnen moeten hebben voor bijvoorbeeld een X100 beweging. Of wordt dit real time door de controller door gestuurd en zit de drive dus continue bij te sturen?
Dat is dus 1 punt wat meniet duidelijk is, en het andere is: wanneer kan de controller de volgende serie pulsen sturen? Aangezien er geen terugkoppeling is van de driver naar de controller zal er dus een buffer in de drive moeten zitten, of houdt de controller de tijd bij ofzo?!
Hoor graag hoe jullie hier over denken, en laat het maar horen als er iets niet klopt aan dit verhaal.
TimFaber145
Berichten: 47
Lid geworden op: 05 aug 2017 15:14
Contacteer:

Re: Betonnen portaalfrees

Bericht door TimFaber145 »

Ah daar was het antwoord al, bedankt dabit. Je zegt dus eigenlijk dat hij zoveel mogelijk stapjes moet maken zodat de drive snel bij kan sturen op fouten?
TimFaber145
Berichten: 47
Lid geworden op: 05 aug 2017 15:14
Contacteer:

Re: Betonnen portaalfrees

Bericht door TimFaber145 »

Maar er is ook verschil tussen je motor op koppel, positie en snelheid sturen dabit. Ga je er hier niet van uit dat hij op koppel gestuurd wordt.
TimFaber145
Berichten: 47
Lid geworden op: 05 aug 2017 15:14
Contacteer:

Re: Betonnen portaalfrees

Bericht door TimFaber145 »

hrscharft schreef: 14 jun 2019 10:29
Dat was ook precies mijn gedachte daarom heb ik het als volgt opgelost. Ik heb een plaat 20mm alu op de kop getikt. Deze heb ik door de machine vlak laten frezen aan 1 zijde na het monteren en vervolgens hier sleuven in gefreesd, gaten geboord, getapt enz enz. Nadat dat was gebeurd heb ik hierbovenop weer een aantal stroken 15mm tooling plate gemonteerd die iets breder zijn dan dat de sleuven uit elkaar zitten.]
Waarom wou je sleuven ipv bijvoorbeeld meteen een gaten patroon in je aluminium plaat?
Plaats reactie