Epoxy-staal kolomfrees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Dingenman
Berichten: 202
Lid geworden op: 21 aug 2009 10:10
Locatie: Aalsmeer

Epoxy-staal kolomfrees

Bericht door Dingenman »

Goedemiddag,

Ben al aantal jaren van plan om kolomfrees te bouwen, afijn ooit begin mee gemaakt en vervolgens is het project zogezegd in de ijskast beland..

Na onlangs bij een collega bouwer te zijn langs geweest die mij inspireert met een mooie zelfbouw VMC heb ik toch de draad weer opgepakt en heb nu een vraag.

De kolom is al ( 5 jaar - zag ik net bij mijn afbeeldingen..) af maar ik heb ernstige twijfels of de voet wel goed genoeg is en wil hem graag aanpassen/verstevigen of geheel nieuw bouwen uit epoxy.
Deze voet is gelast van koker 80x50 die is afgevuld met epoxy voor de demping. De strips bovenop zijn al vlakgefreesd en geboord t.b.v. de 25mm geleiderails.

--> Zou de geometrie hiervan behouden blijven als ik dit geheel ingiet in epoxy? - zie hieronder wat de bedoeling is:

18687
18691
18688
18689

Als het waarschijnlijk gaat vervormen door het krimpen dan kan ik beter niet de huidige basis gebruiken en een geheel nieuwe uitvoering maken.

Gr. Ard
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Epoxy-staal kolomfrees

Bericht door hfjbuis »

Ik vraag mij af of de epoxy buiten de kokers significant aan de stijfheid kan bijdragen!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Epoxy-staal kolomfrees

Bericht door Arie Kabaalstra »

als je aan je stalen basis wat doken last, en em dan in de Epoxy stort, kun je de basis van de geleidingen altijd nog opnieuw laten vlakken.. zoveel zal het niet vervormen.. je moet eerder in tienden dan in hele milimeters denken..
Dingenman
Berichten: 202
Lid geworden op: 21 aug 2009 10:10
Locatie: Aalsmeer

Re: Epoxy-staal kolomfrees

Bericht door Dingenman »

Ik denk dat ik de Y-rail montagevlakken wil afstellen dmv strippen met stelboutjes en dat ondersabelen met metaalgevulde epoxy.

Zoek daarvoor eigenlijk het volgende:
18704

Het gaat om een lengte van ca. 500mm, breedte ca. 100/150/200mm?
Weet iemand misschien waar een dergelijk stuk granieten meetgereedschap te koop is?
Mijn vlakplaat is iets te breed om te kunnen gebruiken tussen de Y-as geleiders..
Dingenman
Berichten: 202
Lid geworden op: 21 aug 2009 10:10
Locatie: Aalsmeer

Re: Epoxy-staal kolomfrees

Bericht door Dingenman »

OK bedankt, dit wordt dus messbalken genoemd.

Is wel een heel dure grap, stukje van 500 x 90 x 45 is €528,00...

Is zoiets 2e hands te vinden? Op Mp kom ik het niet tegen.
henkzelf
Donateur
Berichten: 321
Lid geworden op: 18 mei 2009 11:18
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Epoxy-staal kolomfrees

Bericht door henkzelf »

Je hebt kennelijk een vlakplaat van voldoende grootte maar voor wat je wilt te groot.
Bij de bouwmarkt zag ik stroken (vensterbank) graniet die ongeveer recht waren voor een paar tientjes.
Met schuren en je vlakplaat kun je die misschien echt recht maken.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Epoxy-staal kolomfrees

Bericht door Markus »

Misschien mag je deze lenen --> https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t= ... 68#p195248

Greezt,

Markus
Dingenman
Berichten: 202
Lid geworden op: 21 aug 2009 10:10
Locatie: Aalsmeer

Re: Epoxy-staal kolomfrees

Bericht door Dingenman »

Huidige vlakplaat is niet groot (300x450) maar wel te groot om hem tussen de stelvlakken te leggen.
Anders moet ik een opstelling maken dat hij er aan de buitenkant naast ligt.

Met een precisiewaterpas gaat het ook wel maar neemt dan wel veel tijd in beslag dus ik loop de strippen het liefst af met een meetklok vanaf een vlakke basis.

@Markus: Ik heb een dergelijke rei maar zie nog niet goed hoe ik daarmee de strippen in twee richtingen kan richten, kun je dat eens uitleggen?
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Epoxy-staal kolomfrees

Bericht door Markus »

Tja, ik snap de methode ook niet, maar het schijnt te werken voor stef110

Greezt,

Markus
Dingenman
Berichten: 202
Lid geworden op: 21 aug 2009 10:10
Locatie: Aalsmeer

Re: Epoxy-staal kolomfrees

Bericht door Dingenman »

Ik begrijp hoe hij dat doet en houd dat graag als alternatieve methode m.b.v. een rei open.
Maar wil het graag eerst met strips proberen zoals DaBit dat ook heeft gedaan.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Epoxy-staal kolomfrees

Bericht door DaBit »

Met een beetje fatsoenlijk meetklokstatief kun je best die plaat buiten de basis leggen en van daaruit meten. De vlakplaat heb je al, dus ik zou investeren in een hydraulisch statiefje van enige kwaliteit.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Dingenman
Berichten: 202
Lid geworden op: 21 aug 2009 10:10
Locatie: Aalsmeer

Re: Epoxy-staal kolomfrees

Bericht door Dingenman »

Thanks, Hydr. statief heb ik, kwaliteit is ‘redelijk’. Aanbevelingen voor goede statieven zijn welkom!
Als 1 strip op ca. 0,01 uitgelijnd wordt dan kan van daaruit ook wel de 2e strip worden uitgeklokt, toch!? ..aanname..
Na mijn vakantie dan eerst de oude basis voorzien van de strippen en een aantal bouten aan de buitenzijde, een mal maken en het geheel ingieten in de epoxy.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Epoxy-staal kolomfrees

Bericht door DaBit »

Ik heb geen idee welke goed zijn, ik heb de mijne destijds gekregen bij de stalen tafel die ik kocht. Leuk kadootje was dat.

Maar waarom zou je vanuit de vlakplaat rail A willen doen en dan vanuit A rail B doen als je ze ook allebei vanuit dezelfde referentie kunt pakken? Met een plaatje van 300x450 en een meetklokstatief heb je een gigantisch bereik hoor.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie