Emco compact 5 voor een beginner.

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door Ballegooijen »

dat beitelpuntje zit wel erg ver van het moederblok van de beitelhouder
Ik had het ook gezien Hugo. Je zag de beitel ook een beetje buigen langs het materiaal waardoor het niet helemaal recht ingestoken werd. Het kwam eigenlijk omdat ik steeds tegen de melding aanliep dat ik buiten de limits kwam. Eigenlijk had ik het blok naar voren moeten plaatsen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
jgvanderveen
Berichten: 48
Lid geworden op: 05 mar 2013 22:10

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door jgvanderveen »

Goede avond,
Vragen aan Ballegooijen.
De x-as maakt, heb ik gelezen, gebruik van de originele spindel.
Is het zadel voorzien van een nastelbare moer zoals Emco heeft ingevoerd vanaf 1985?
Ik heb een Emco C5 waar de spindel nog direct in het zadel draait wat, al bij de vorige eigenaar, tot veel speling heeft geleid.
Heb lang zitten zoeken naar een eenvoudige oplossing om die speling te minimaliseren, maar het dunne zadel leent zich daar niet zo voor.
Ook las ik boven de optie van een KO 8mm 2,5 mm.
Maar ook dan lijkt de inbouw in het dunne zadel niet eenvoudig.
Ik heb daarom recent een tweede machinebed + zadel met wel een nastelbare moer aangeschaft. Dus mijn probleem voor het draaibankje is opgelost.
Maar nu heb ik een bed + “versleten” zadel over waar ik de freeskolom op ga zetten.
Dus ik heb nog steeds de wens om de speling in dat zadel op te lossen, eventueel met een KO. Het lijkt met zelfs leuk om dat bed naar CNC te om te bouwen.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door Ballegooijen »

jgvanderveen schreef: 21 jun 2019 20:34 Goede avond,
Vragen aan Ballegooijen.
De x-as maakt, heb ik gelezen, gebruik van de originele spindel.
Is het zadel voorzien van een nastelbare moer zoals Emco heeft ingevoerd vanaf 1985?
Ik heb een Emco C5 waar de spindel nog direct in het zadel draait wat, al bij de vorige eigenaar, tot veel speling heeft geleid.
Heb lang zitten zoeken naar een eenvoudige oplossing om die speling te minimaliseren, maar het dunne zadel leent zich daar niet zo voor.
Ook las ik boven de optie van een KO 8mm 2,5 mm.
Maar ook dan lijkt de inbouw in het dunne zadel niet eenvoudig.
Ik heb daarom recent een tweede machinebed + zadel met wel een nastelbare moer aangeschaft. Dus mijn probleem voor het draaibankje is opgelost.
Maar nu heb ik een bed + “versleten” zadel over waar ik de freeskolom op ga zetten.
Dus ik heb nog steeds de wens om de speling in dat zadel op te lossen, eventueel met een KO. Het lijkt met zelfs leuk om dat bed naar CNC te om te bouwen.
maar van een
Hoi,
Het zadel was niet voorzien van een nastelbare moer maar van een stukje brons of messing waar de vorige eigenaar een draad in heeft getapt. Zat veel speling op. Inmiddels bankje afgeschreven en een HU450 gekocht. Is allemaal net wat stabieler en steviger.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
jgvanderveen
Berichten: 48
Lid geworden op: 05 mar 2013 22:10

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door jgvanderveen »

Ik vond zojuist de foto waarin je kon zien dat er zoiets als nastelbare moer in het oud type zadel was gemonteerd (22 maart 2018). Je ziet een verzonken kop boven in het zadel zitten.
Ook op andere plekken is het zadel aangepast, zo te zien.
Dus je hebt het bankje niet meer en ook geen oplossing voor een goede nastelmoer geïntroduceerd?
Ik heb de vraag over een oplossing voor de nastelmoer al eens eerder op dit forum gesteld.
Ik heb nog wel een idee op papier waarbij een mini kogelomloop spindel (bijv een 0801) voor tegen het zadel wordt gemonteerd. Dat zou moeten werken, maar die dingen zijn zo razend duur.
jgvanderveen
Berichten: 48
Lid geworden op: 05 mar 2013 22:10

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door jgvanderveen »

Ik meen dat ik eens een foto heb toegestuurd gekregen van de onderzijde van “jouw” zadel. Misschien van de vorige eigenaar? Daar zat een vierkant bronzen busje onder. Het leek allemaal niet zo fraai en een groot nadeel ervan vond ik dat de verplaatsing van het zadel er flink door afnam. Tenzij je een langere spindel zou nemen en die via een gat achter uit het zadel zou laten steken, ook niet fraai. Ik zoek het meer aan de voorkant van het zadel. Daardoor komt het handwiel wel wat verder naar voren maar dat kun je compenseren met een langere spindel en een extra vulstukje tussen handwiel en slede, waardoor de slede in zijn oorspronkelijke bereik blijft.
Ik zal binnenkort even een fotootje plaatsen.
jgvanderveen
Berichten: 48
Lid geworden op: 05 mar 2013 22:10

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door jgvanderveen »

Foto uploaden lukt me even niet. Extensie wordt niet geaccepteerd. Eventueel kan ik foto per Email sturen.
motormuis
Berichten: 836
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door motormuis »

ik heb nog een originele spindel van een compact 5 met een gedeelde instelbare moer
jgvanderveen
Berichten: 48
Lid geworden op: 05 mar 2013 22:10

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door jgvanderveen »

Bedankt voor de tip.
Door “mijn” aanpassing moet de slede met zo’n 25mm (tussenstukje) worden verlengd. Misschien kan dat korter. Ik weet dat jouw spindel langer is dan die bij het oude zadel hoort.
Hoeveel langer zou ik moeten opmeten. Maar ik denk minder dan 25mm.
Ik denk de eerste aanpassing te maken met een getrapte spindel die M8 heeft in het handwieltje en M6 in de nastelmoer. Dan loopt de spindel vrij door het oude gat in het zadel. Hiermee wordt de schroefdraad in het zadel in eerste instantie gespaard.
Dat wordt dus wel een special met M6 nastelmoer. Als alles werkt, gaat er alsnog een volledige M8 spindel in met M8 nastelmoer en wordt zadelgat uitgeboord.
jgvanderveen
Berichten: 48
Lid geworden op: 05 mar 2013 22:10

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door jgvanderveen »

Eindelijk wat foto’s in een album kunnen plaatsen. Ik probeerde het vanaf mijn iPad waardoor ik geen album kon maken. Nu album gemaakt op PC en nu kan ik foto’s uploaden vanaf iPad. Hoe eenvoudig kan het zijn ;-).
Toelichting moet er nog bij maar foto’s geven al een idee van het prototype gedeelde moer vóór het schort dat zou kunnen werken.
Ondertussen heb nog wel wat aangepast. De gedeelde moer is een M6 geworden en de spindel M6x1 die dus vrij loopt in het zadel zodat ik dat nog niet hoefde uit te boren.
Er moet nog wel een vulstuk van ca.25mm gemaakt worden om de slede in het originele bereik te houden.
Eigenlijk is de gedachte om motoren toe te passen.
Laatst gewijzigd door jgvanderveen op 30 nov 2020 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door hfjbuis »

Heb je ook een link naar het album?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Gewoon z'n eigen album. ;-) neem ik aan.

21984
21983
21982
21981
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door hfjbuis »

Die verstelbare moer is een heel stuk eenvoudiger dan mijn eigen (nog te maken) ontwerp. Niet verkeerd!!!!
jgvanderveen
Berichten: 48
Lid geworden op: 05 mar 2013 22:10

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door jgvanderveen »

Bedankt voor de koppeling naar het album!
Ik heb er ook lang over zitten “epibreren”. Ik wou geen ingrepen doen aan het zadel voordat ik zeker wist of het een beetje zou werken. Zit momenteel gemonteerd met een spindel met M8 in het handwieltje en M6 naar het zadel. En nog direct tegen de slede gemonteerd. Zo blijft er maar een slag over van ca 25mm! Dus er moet nog een vulstukje van zo’n 25 mm tussen om de slede naar achter te zetten en het originele bereik van 50mm terug te winnen.
Verder kan er ook een M8 spinel in maar dan moet schroefdraad (“definitief”) uit zadel worden verwijderd.
En natuurlijk moet er nog een definitieve bevestiging van de gedeelde moer tegen de voorzijde van het schort komen. De voorzijde van het schort is niet haaks tov sledegeleiding (gietstuk).
Ik heb ook nog een vergelijkbare oplossing, alleen nog maar op tekening, met een kogelomloop spindeltje type 0801 vóór tegen het schort gemonteerd. Die tekening zal ik uploaden. Alleen zo’n spindeltje is flink aan de prijs, vind ik ;-) .
jgvanderveen
Berichten: 48
Lid geworden op: 05 mar 2013 22:10

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door jgvanderveen »

Het spindeltje dat je op de foto ziet, is de M6x1 variant die vrij in het zadel steekt
Het is gemaakt door in de kop van een M8x1,25 bout een M6 draad te tappen en de M6 draadstang daarin te borgen met een pennetje (zie je nog net in “borst” van het spindeltje).
Dat scheelde even wat werk om een spindeltje te maken met M6 op het ene en M8 op het andere uiteinde, met een borst daartussen. De M8 is voor bevestiging van het handwieltje.
Plaats reactie