Advies aansturing CNC-machine

Moderator: Moderators

sjorsth
Berichten: 33
Lid geworden op: 28 okt 2018 13:43
Locatie: Enschede
Contacteer:

Advies aansturing CNC-machine

Bericht door sjorsth »

Goedenavond,

Afgelopen maanden heb ik beetje bij beetje het mechanische gedeelte van mijn CNC-machine weten te realiseren. Nu kom ik langzaamaan uit bij het elektrische gedeelte. Na al verschillende topics gelezen te hebben lijkt het me toch verstandig om eens wat advies te vragen. Mijn kennis op elektro gebied is vrij gering en ik heb echt geen idee wat ik allemaal precies nodig heb. Nu is daar wel veel over te vinden. Maar afhankelijk van de opstelling heb ik ook weer andere componenten nodig en bij een andere setting juist weer niet.

Even de feiten en wensen op een rijtje:
-De machine maakt gebruik van 4 stuks Nema 23 motoren, 2-fasen (4 draden) en trekken volgens het etiket 3.0A. 2 Motoren voor de langste as (X), 1 voor de breedte (Y) en 1 voor de hoogte (Z).
-In de toekomst wil ik wellicht nog een vierde en vijfde as toevoegen aan de Z-as. Indien het prijsverschil heel groot is dan laat ik dat in eerste instantie liever nog even achterwege.
-In eerste instantie is het de bedoeling om hardhout te kunnen frezen, maar indien mogelijk (met upgrades) wellicht later ook nog aluminium.
-Omdat ik ook net begin het liefst een beetje betaalbaar. Nu zie ik die controllers voor EdingCNC en PlanetCNC maar die prijs met licentie loopt aardig op (althans in mijn budget). Ook iets rond de 100 euro mogelijk incl. drivers of is een hoger budget echt aan te raden?
-Er komt waarschijnlijk een 1.5 kW spindel op om mee te frezen.
-Als ik het goed begrijp heb ik sowieso een PC nodig waarmee gegevens direct zijn uit te lezen en waarmee de machine uiteindelijk bediend mee kan worden (en Gcode inladen)? Zo ja, dan het liefst gewoon via USB of met een internetkabel. Of is een machine ook als stand-alone te realiseren en is dit wel of niet aan te raden?

Mijn vraag concreet is dan: wat adviseren jullie in mijn situatie, wat heb ik allemaal nodig en wat zijn de kosten daarvan? Drivers, controller-kaart, pc, software, etc.? Aangezien ik minimaal 4 motoren nodig heb moet ik dan ook een controller hebben voor minimaal 3 of 4 assen?
(3D-software voor modellen heb ik al en de CAM-software voor het genereren van de Gcode kom ik overigens vast wel uit).

Hopelijk is mijn verhaal een beetje duidelijk en ik ben benieuwd met wat voor een mooie opties jullie op de proppen komen!

Sjors
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Advies aansturing CNC-machine

Bericht door Markus »

Aangezien ik minimaal 4 motoren nodig heb moet ik dan ook een controller hebben voor minimaal 3 of 4 assen?
Voor 3 assen heb je een controller voor 3 assen nodig je kunt 2 motor drivers aansluiten op een controller as uitgang, dit wordt veel gedaan.
-Als ik het goed begrijp heb ik sowieso een PC nodig waarmee gegevens direct zijn uit te lezen en waarmee de machine uiteindelijk bediend mee kan worden (en Gcode inladen)? Zo ja, dan het liefst gewoon via USB of met een
De meeste cnc control systemen hebben een PC nodig er zijn echter ook controllers die vanaf een SD kaart kunnen werken, hier op het forum worden het meest mach3, Eddingcnc en Linuxcnc (gratis) gebruikt. Je kunt voor alle drie een of andere oude pc gebruiken. Mach3 en Linuxcnc (kunnen) gebruiken de printerport als koppeling met je stappenmotor drivers, het is echter verstandig een cnc printerport interface (CNC Breakout Board Interface ) erbij te kopen, die kosten tegenwoordig geen drol meer.

Als laatste heb je eindschakelaars, en een voeding nodig, Als je de spoelen weerstand weet van je motoren kun je het verbruikte vermogen uitrekenen en dan een voeding kiezen. Op de voeding zou ik niet bezuinigen, koop iets veiligs zoals bijvoorbeeld een Meanwell.

Greezt,

Markus
Laatst gewijzigd door Markus op 01 jul 2019 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Advies aansturing CNC-machine

Bericht door javanree »

Je hebt zowel drivers nodig als een breakout board. Raak niet in de verleiding een all-in-one ding te kopen , goedkoop is duurkoop !

Goedkoopste oplossing : een aantal kloon DM542 stepper drivers, dikke 50V 480W Chinese voeding en een goedkoop breakout boardje via parallele poort, in combinatie met Mach3 of LinuxCNC.
Oude PC via Marktplaats oid (eventueel kan ik je wel aan een Dell Precision 390 helpen, die is prima geschikt voor zowel Mach3 met Windows XP of Windows 7 32-bits als ook voor draaien van LinuxCNC en de machine heeft een perfecte parallele poort aan boord) en dan ben je er voorlopig. Met het juiste converter board kun je dan ook nog via een PWM naar 0-10V converter een mooie VFD aansturen voor een spindel. Of je doet het met RS232-RS485 als je VFD dat ondersteunt.

Je kunt dan vervolgens later upgraden naar een beter interface board (EdingCNC of een mooi MESA boardje, circa 200-400 Euro afhankelijk van wat je wilt) en / of upgraden naar closed loop steppers danwel servo's.

Zeker voor een simpele 3-assige freesbank via de printer poort is LinuxCNC tegenwoordig heel eenvoudig te installeren en configureren , genoeg goede YouTube filmpjes en HOWTO's online.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Advies aansturing CNC-machine

Bericht door benkr »

Sjors, aangezien je de motoren al hebt hoeven we de discussie over zgn. closed loop stappenmotoren niet te voeren, dat maakt het al een stuk makkelijker.
Ja je hebt nog nodig:
Drivers
Ik ben een voorstander van Leadshine drivers, b.v. de DM542A zou in jou geval heel goed voldoen. De DM542A is er ook van andere merken maar die presteren duidelijk minder al je het hebt over snelheid en acceleratie. Niet doen dus in mijn beleving.
De DM542A van Leadshine is via Aliexpress te koop voor net iets boven de 30 Euro. Daar komen nog verzendkosten bij en heel waarschijnlijk ook nog BTW en Douane kosten en ook nog iets van 15 a 20 Euro handlingkosten voor de vervoerder om het langs de Douane te sturen. De drives per stuk bestellen verminderd de kans op deze extra kosten maar het is beslist geen garantie dat het altijd lukt, het is vaak een steekproef of het staat op de verpakking, de grens ligt officieel op iets van 22 Euro.
De voedingsspanning kies je graag zo hoog mogelijk, maar wordt begrensd door de max. spanning van de drivers, de DM542A mag maximaal 50 Volt hebben, met een veiligheidsmarge kom je dan uit op iets tussen de 40 en 45 Volt.
Het beste is een trafo van zo'n 30 a 33 Volt wisselspanning welke je dubbelzijdig gelijkricht en afvakt met een paar stevige Elko's van b.v 2 of 3 x 4700uF/63 Volt.
Je kunt ook kiezen voor een zgn. Switched Mode voeding, kies dan een spanning van 40 a 45 Volt (de meeste zijn instelbaar) b.v. een 48V voeding die je op zijn laagste spanning instelt. Een voeding van 6 tot 10A moet voldoende zijn voor jouw 4 motoren. Wil je wat extra's hebben voor latere uitbreiding, kies dan b.v. 2 voedingen van 48V @ 5 of 6 A. Een voeding die heel betaalbaar is en betrouwbaar is, is er eentje van het merk Meanwell, ook die kun je bij Aliexpress of Ebay bestellen. Wederom apart bestellen om de kans op extra kosten te verminderen.
Rest nog de interface tussen de computer en de drivers en andere dingen zoals b.v. de eind- of home schakelaars.
Hier wordt eigenlijk de keuze bepaald door het gebruikers-sofware platform. Hier op CNCZone.nl is Eding erg populair, maar er zijn nog heel veel andere alternatieven, ik noem hier Pokeys57cnc, AXBB-E van CNCDrive (werkt met Mach3 of mach4 of met eigen software welke best goed is als ik de gebruikers hier mag geloven), en nog vele anderen. Kies je b.v. voor een Linux platform dan is de software helemaal gratis, de problemen die er bij horen ook, wat niet wil zeggen dat het niet werkt, maar je moet wel iets met software hebben om hier aan te beginnen. Maar hier op het forum zijn er diverse actieve LinuxCNC gebruikers die je graag helpen.
Als platform is er b.v. ook Mach3 of Mach4, dit is tot 500 programmaregels gratis (werkt dan in demomode) en kan later altijd met een licentie worden uitgebreid.
Wat je ook kiest, ga voor een interface op Ethernet basis, USB kan ook maar geeft in veel gevallen problemen die lang niet altijd makkelijk op te lossen zijn, Ethernet werkt vrijwel altijd probleemloos. Een parallelle printerpoort zou ook nog kunnen maar is eigenlijk uitgestorven, vanaf Windows7/64bits wordt de parallelle poort niet meer ondersteund.

Ja, dit is één van de adviezen die je gaat krijgen, laat je niet gek maken, doe wat je zelf wilt maar bedenk dat elke keuze voor- en nadelen heeft.
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Advies aansturing CNC-machine

Bericht door DirkSchipper »

benkr schreef: 01 jul 2019 22:02De voedingsspanning kies je graag zo hoog mogelijk, maar wordt begrensd door de max. spanning van de drivers, de DM542A mag maximaal 50 Volt hebben, met een veiligheidsmarge kom je dan uit op iets tussen de 40 en 45 Volt.
Ik heb ook 4 stuks DM542A in gebruik. Ik voedt ze met twee 48 V 360W geregelde (Chinese) voedingen.
Dat werkt al ruim 3 jaar zo naar volle tevredenheid.
Nou frees ik niet dagelijks, zelfs niet wekelijks, maar hij heeft al klussen achter de rug van ruim 6 uur continu ....

N.B.
Ik heb zo'n 3 kanaals EdingCNC-bordje en vier steppers. Mijn X-as, de lange waarover het portaal rijdt, wordt door 2 steppers aangedreven. Elk hun eigen driver, maar beide drivers aangesloten op 1 uitgang van het EdingCNC-bordje. Dat werkt prima.
Waar je dan weer wel op moet letten is: als een van de steppers uitvalt! Meest nadelige situatie: één driver krijgt geen stuur-puls, maar wel voedingsspanning voor de stepper. Die stepper blijft dan (met kracht) stilstaan, terwijl de ander door wil. Die dingen kunnen veel kracht ontwikkelen en kunnen zo je portaal scheef (krom!) drukken. Daarom heb ik beide X-as-steppers middels een tandriem gekoppeld. Bijkomend voordeel: daarmee kun je je portaal haaks houden.
Met 2 losse X-as-steppers kun je echter 'tandem-homen' en zo je portaal via het home-proces haaks uitrichten.

Just my 2 cents ...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Advies aansturing CNC-machine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als je liever een standalone oplossing hebt, kun je ook nog een 'echte' CNC besturing er aan hangen, Andrefc101 heeft dat o.a. gedaan.
Sommige controllers hebben een zgn. tandem home functie, dan heb je wel een 4 assige besturing nodig.
Als je ook je woonplaats aangeeft, is er misschien iemand in de buurt waar je e.e.a. kunt bekijken.
Als je het opensource ontwerp helemaal doorneemt, komen er waarschijnlijk veel antwoorden op je vragen, ook al bouw je niet dezelfde machine, het principe van een portaal machine is meestal hetzelfde.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Advies aansturing CNC-machine

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 02 jul 2019 11:14 Als je liever een standalone oplossing hebt, kun je ook nog een 'echte' CNC besturing er aan hangen, Andrefc101 heeft dat o.a. gedaan.
Als je TS zijn openngspost leest staat er dat hij Eding te duur vind en iets van 100 euro zoekt. Die besturing van Andre is over de 1000 euro.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Advies aansturing CNC-machine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 02 jul 2019 12:53
hugo stoutjesdijk schreef: 02 jul 2019 11:14 Als je liever een standalone oplossing hebt, kun je ook nog een 'echte' CNC besturing er aan hangen, Andrefc101 heeft dat o.a. gedaan.
Als je TS zijn openngspost leest staat er dat hij Eding te duur vind en iets van 100 euro zoekt. Die besturing van Andre is over de 1000 euro.
Maar dan weet ie tenminste dat dat wel een keus is, ook al kiest hij er niet voor. Anders lijkt het of er niets bestaat.
Er is trouwens ook nog een hoop CNC controller te vinden tussen de €100-€250, waar ik eigenlijk best wel eens iets mee zou willen experimenteren.
https://nl.aliexpress.com/item/32666879048.html (niet vergeten, je krijgt waar je voor betaald)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Advies aansturing CNC-machine

Bericht door audiomanics »

"motorrijder van woninginrichting". :shock: ... hoop dat het ding wel fatsoenlijk G-codes kan lezen.. Veel manual is er ook niet van te vinden... instellingen??

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Advies aansturing CNC-machine

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 02 jul 2019 13:18 Maar dan weet ie tenminste dat dat wel een keus is, ook al kiest hij er niet voor. Anders lijkt het of er niets bestaat.
Mee eens, opties noemen maar dan ook de bijbehorende prijs ;-)
Er is trouwens ook nog een hoop CNC controller te vinden tussen de €100-€250
Dat is niet met Andres zijn controller te vergelijken, Andre had een 19" of 17" touchpanel en industriele knoppen uitvoering.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Advies aansturing CNC-machine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 02 jul 2019 14:02
Er is trouwens ook nog een hoop CNC controller te vinden tussen de €100-€250
Dat is niet met Andres zijn controller te vergelijken, Andre had een 19" of 17" touchpanel en industriele knoppen uitvoering.
Nee, dat klopt, Andre heeft denk ik het grote broertje van zoiets, maar wel chinees. (en de meeste besturingen doen nog steeds niets wat ik 35 jaar geleden niet al deed op een siemens besturing, hooguit is het geheugen iets groter, beeldscherm heeft meer pixels, regellus is sneller (maar daar heb je niets aan met stappenmotoren) maar de G-codes blijven gewoon afgewerkt worden, en de machine beweegt)
Maar het neemt niet weg dat ik heel erg nieuwsgierig naar de resultaten van zo'n zeer lowcost ding ben. (ga er vast ooit een bestellen om es uit te proberen, soms zie ik wel eens toepassingen voorbij komen dat ik denk zal ik....)
Om alleen maar G0 G1 codes af te lopen moet het toch wel bruikbaar zijn ? Mensen kopen ook extreem goedkope setjes stappenmotoren en drives en werken daar ook mee.
En stand alone heeft toch ook wel voordelen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Advies aansturing CNC-machine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

audiomanics schreef: 02 jul 2019 13:55 "motorrijder van woninginrichting". :shock: ... hoop dat het ding wel fatsoenlijk G-codes kan lezen.. Veel manual is er ook niet van te vinden... instellingen??
Kees
Dat zijn de google kwaliteiten, niet die van de besturing. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
sjorsth
Berichten: 33
Lid geworden op: 28 okt 2018 13:43
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Advies aansturing CNC-machine

Bericht door sjorsth »

Wat een uitgebreide reacties allemaal. Dank daarvoor. Dat heeft al veel duidelijk gemaakt wat ik nodig heb.
Denk dat ik dan toch kies voor een situatie waarbij ik gebruik maak van mijn computer (dus geen stand-alone) die ik hier al heb staan anders krijg ik er weer zo'n grote kast bij en dan via een ethernet ingang.
Verder lijkt me zo'n Pokeys controller kaart wel wat. Nu zie ik een Pokeys57E en een Pokeys57 CNC. Welke is aan te raden? Over dat Chinese spul lees ik niet even goede dingen. Of kan iemand nog een bepaalde budget kaart echt aanraden?

Even een lijstje wat ik dan denk nodig te hebben:
-Pokeys57CNC kaart (140 euro)
-4x drivers DM542 (100 euro)
-1x voeding (40 euro)
-8x naderingschakelaar (gewone schakelaar of inductief?) (10 euro)
-Bekabeling/bedrading (20 euro)
-Mach4 (in eerste instantie dan even de demo)

Overigens is het inderdaad zoals geschreven een risico als er 1 motor van de aangedreven richting uitvalt. Daar moet ik nog even over nadenken. Wellicht een riempje of toch een dubbele limit switch zodat die na het 'homen' altijd parallel loopt.

Kortom gaat denk ik toch wat duurder worden. De enige optie om het echt goedkoper te houden is via een extra computer met een LPT poort?
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Advies aansturing CNC-machine

Bericht door FSSF »

hugo stoutjesdijk schreef: 02 jul 2019 13:18
Kjelt schreef: 02 jul 2019 12:53
hugo stoutjesdijk schreef: 02 jul 2019 11:14 Als je liever een standalone oplossing hebt, kun je ook nog een 'echte' CNC besturing er aan hangen, Andrefc101 heeft dat o.a. gedaan.
Als je TS zijn openngspost leest staat er dat hij Eding te duur vind en iets van 100 euro zoekt. Die besturing van Andre is over de 1000 euro.
Maar dan weet ie tenminste dat dat wel een keus is, ook al kiest hij er niet voor. Anders lijkt het of er niets bestaat.
Er is trouwens ook nog een hoop CNC controller te vinden tussen de €100-€250, waar ik eigenlijk best wel eens iets mee zou willen experimenteren.
https://nl.aliexpress.com/item/32666879048.html (niet vergeten, je krijgt waar je voor betaald)
Afbeelding

Ik heb zon dingetje liggen en er destijds een behuizing voor gemaakt. Wilde hem toen voor mijn draaibank gebruiken, omdat ik voor de spindel een servomotor gebruik, voor de aandrijving stappenmotoren en er een gereedschapwisselaar samen met nog een andere gereedschapshouder op wilde heb ik toch maar voor de computer gekozen.
Ben dus niet verder gekomen dan er een keer mee spelen, vervolgens is deze in de kast beland. Opzich werkte alles redelijk goed wel, handige uit en ingangen om wat knoppen aan de te hangen en ook het menu was te begrijpen. Echt in de praktijk heb ik de controller dus niet gebruikt maar voor een standaard freesbankje heel leuk bruikbaar denk ik.
Plaats reactie