Nieuwbouw CO2 Machine

Zelfbouw en koopmachine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hobbycnc23 schreef: 10 jul 2019 12:16 Die omkeerpunten in de Y richting naar beneden heb je toch ook uiterst rechts op het “middenbeen” en onderste “been” van de E?
Ja, en daarom is alleen het bovenste been smaller.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door hobbycnc23 »

Okéé, begrepen, bedankt voor de uitleg. Alleen bij het bovenste been heb je in de Y richting een omkeerpunt. Bij de andere benen gaat de Y alleen maar naar beneden. De omkeerpunten in de X gaan kennelijk wel goed.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door audiomanics »

De X-richting gaat ogenschijnlijk goed.. Het is zo op het oog in ieder geval niet te zien.. Daar moet je een ander patroontje voor gebruiken.. Een dun recht streepje van boven naar beneden laten bi-directioneel graveren (dus niet snijden) Dat moet een dun streepje blijven en niet een wat bredere of zelfs twee lijntjes naast elkaar.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door Ballegooijen »

Ik ben er nog niet helemaal uit. Heb nieuwe riemen gemonteerd en dat is al een stuk beter. Morgenochtend ga ik nog even de aandrijfas inspecteren of daar wellicht nog onregelmatigheden inzitten. Dat is dan gelijk mijn laatste optie ;-)

Ik heb nog wel wat getest met 45 en 90 graden gedraaid printen en dan zie je het probleem meedraaien. Het is dus wel definitief de Y aandrijving.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Is het uiterst links en uiterst rechts op je tafel hetzelfde ? Dan wordt de kans groter dat het dichterbij de motor zit, loszittend tandwiel (stelschroefje op een platte as?)
Had je besturing de mogelijkheid van backlash compensatie? Als die niet op 0 staat krijg je ook niet het gewenste resultaat.
Maar dat zou je ook kunnen beredeneren wanneer je de schrijfrichting bij die 'E' of 'T' weet. Die kunnen wij niet zien, jij wel.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door audiomanics »

Ik heb nog geen antwoord gezien op hoe je de riemen bevestigd en gespannen hebt.. ook niet hoe de drijfstang op de motor gekoppeld zit (ik zie alleen hele dikke dingen zitten.. ik vermoed buizen waar de stangen doorheen lopen? En wat voor materiaal is die drijfstang...

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door Ballegooijen »

Had je besturing de mogelijkheid van backlash compensatie?
Nee, die is er niet.
Is het uiterst links en uiterst rechts op je tafel hetzelfde ?
Ja, daar lijkt het wel op.
Ik heb nog geen antwoord gezien op hoe je de riemen bevestigd en gespannen hebt
Foto's komen er aan Kees, maar ik ben een beetje druk geweest de laatste dagen ;-)
ook niet hoe de drijfstang op de motor gekoppeld zit (ik zie alleen hele dikke dingen zitten

Ga ik ook foto's van plaatsen, maar die "dikke dingen" zijn hardstalen assen van rond 16mm Die had ik nog liggen en daar heb ik de drijfstang van gemaakt.

Maaaaar, vanmorgen weer even aan het meten geweest en na diep nadenken herinnerde in mij dat ik de rail er zo maar opgezet heb en niet heb uitgelijnd. Waarschijnlijk in mijn enthousiasme om de machine werkend te krijgen. Na een ruwe meting zie ik dat de rails niet parallel liggen. Hierdoor staat de brug aan 1 kant haaks maar vanaf de andere kant gemeten totaal niet.

Wordt vervolgd!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door audiomanics »

Ballegooijen schreef: 11 jul 2019 10:33 maar die "dikke dingen" zijn hardstalen assen van rond 16mm
Daar zit ook veel te veel massa in.. Zou ze rap vervangen door gehard zilverstaal van 6 tot maximaal 8 rond...

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door Ballegooijen »

Daar zit ook veel te veel massa in.. Zou ze rap vervangen door gehard zilverstaal van 6 tot maximaal 8 rond
Ohh, ik dacht juist: Sterk boerenwerk!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door Ballegooijen »

Zoals beloofd hier nog wat foto's.

Allereerst een overzicht van de Y aandrijving. Hier nog met de oude riemen. De nieuwe die ik heb zit toch aanmerkelijk minder rek op vindt ik.
18785

Vervolgens de motoraandrijving van de centrale Y as

18786

En nog een keer maar dan vanuit een andere hoek.
(Die verticale koker aan de linkerkant zit er tijdelijk om te kijken of er flex in het frame zit)

18787

De riemspanner(s)

18788

De bevestiging van de "brug" op de lagerblokken

18789

En dezelfde bevestiging maar dan vanaf de voorzijde gezien

18790

Ik hoop dat dit een beetje een beeld geeft van de opbouw van de machine.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door Ballegooijen »

Ik zit ook nog met een vraag waar ik nog geen antwoord op heb kunnen vinden;

In de instellingen van de AWC controller kun je bij de laser instellingen kiezen bij TTL valid level voor Low level en High level. Tevens kun je kiezen voor een TTL frequentie.

Wat betekenen deze waarden en hoe kun je die het best instellen? Kan iemand dit uitleggen?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door audiomanics »

Bij de TTL sluit je meestal alleen de Low aan, zo komt het uit de controller en op de HSP-voeding zit ook een ingang TL (en soms ook een TH). In de configuratie kies je dan voor de LOW. Dit is het signaal dat de laser aanzet.
De frequentie maakt op zich niet heel veel uit, als hij maar niet te laag of te hoog is.. Zo uit mijn hoofd is 20kHz een prima waarde. Dit is ook de default.
Die controller is redelijk universeel.. je kan er ook een RF-buis op aansluiten en zelfs twee buizen mee aansturen.

Even over je mechaniek: een spanner heb je alleen nodig bij de riem die de tafel op en neer beweegt, omdat dat vermoedelijk een gesloten riem is.. In alle andere situaties, dus de 2 Y-riemen en de X-riem zet je de riem gewoon op spanning door aan het uiteinde te trekken en dan de klem vast te zetten.. Het hoeft geen gitaarsnaar te worden natuurlijk.. Te strak en dan loopt alles zwaar. De riem moet ook niet doorhangen.
Die spanner zou ik er dus gewoon tussenuit halen. die genereert veel meer ellende dan dat hij goed doet.
De plaatsing van je 2e spiegel vind ik echt bizar (en eigenlijk gewoon erg slecht..) even afgezien van het feit dat deze spiegelhouders nou niet bepaald de meest stabiele zijn is de plaatsing met een grote boog vragen om instabiel laserwerk.. beter even een bracket gemaakt waar alles in 1 geïntegreerd is:
Op dit plaatje een voorbeeld van zo'n bracket met een kwalitatief goede spiegelhouder:
5305
Dan de plaatsing van de kop met rails op de brug: de kop zal veel verder voor de brug uitsteken dan gewenst. hierdoor zal veel meer torsie ontstaan met als gevolg een afwijking in het laserwerk. Je kan bijvoorbeeld kiezen voor een rechthoekig profiel en daar de rail bovenop zetten. Laat de riem voor de X dan zo dicht mogelijk bij de wagen aangrijpen.
Dit alles zal een veel stabielere constructie geven en dat zie je gewoon terug in het resultaat..
Ik zeg niet dat je mijn laser moet nabouwen, maar de ca 10 bestaande lasers, die ik ook regelmatig zie, hebben ondertussen bewezen dat ze gewoon smerig goed zijn en worden ook dagelijks gebruikt, ook bedrijfsmatig..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door Ballegooijen »

Kees, dank je wel voor je uitgebreide uitleg!
De TTL staat nu ingesteld op LOW en 20 KHz. Dat moet dus goed zijn.

* De spanners heb ik er tussen gezet toen het niet lekker ging en ik dacht dat ik backlash had. Maar als ze meer problemen geven haal ik ze ook liever weg.
* Tja, die 2e spiegel was wel even een "dingetje" om de juiste plek te vinden. Ik ga daar nog eens even over nadenken hoe te verbeteren.
Ik ga ook kijken of ik de brugbalk 90 graden kan draaien zodat de rail bovenop ligt. Ik kan dan idd de laserkop korter bij de balk monteren.

Nogmaals dank voor alle tips en ik heb er weer veel van geleerd. (Een 2e machine is toch altijd weer wat eenvoudiger om te bouwen)

Johan
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door Ballegooijen »

Heeft iemand wel eens meegemaakt dat de lasertube brand, de meter een uitslag van 18mA geeft en er totaal niets zichtbaar is op een plaatje MDF direct voor de buis?



Ik ben bezig met de leverancier van de buis en ben benieuwd wat daar uit gaat komen. Goed is het in ieder geval niet.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie