Snijsnelheid

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
JanSr
Berichten: 578
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Snijsnelheid

Bericht door JanSr »

Op Marktplaats staat een beest van een Meuser.
De bijgaande plaatjes bevatten een juweel van een nomogram.
Snijsnelheid.pdf
(132.06 KiB) 179 keer gedownload
Wellicht herbergt het www nog mooiere, maar die ken ik niet.
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Snijsnelheid

Bericht door assink »

Alleen jammer dat ie maar tot 1000 omw/min gaat, meeste draaibanken draaien wel wat harder.
JanSr
Berichten: 578
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Snijsnelheid

Bericht door JanSr »

Klopt maar In Excel maak je zo'n plaatje vrij vlot.
Mijn Harrison gaat van 80 tot 3000 rpm....
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Snijsnelheid

Bericht door WillyH »

Kwestie van door de bos de bomen niet meer zien vrees ik. Wel zo handig, een eenvoudige grafiek om de snijsnelheid af te lezen. Af printen en tegen de draaibank kleven. Kan natuurlijk ook geen rekening houden verschillende materialen en draaibeitels. Gebruiken jullie een app voor het werk op de draaibank, of klooien jullie maar wat aan met snelheden en feeds? Tips zijn welkom!
JanSr
Berichten: 578
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Snijsnelheid

Bericht door JanSr »

Ik probeer wel ongeveer in de buurt van de snijsnelheid te komen. Die Youtube van Crispijn over draaibanken is een mooie leidraad: https://www.youtube.com/watch?v=V5Q0xVq-6rI
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2136
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Snijsnelheid

Bericht door spinningwheels »

WillyH schreef: 25 jul 2019 10:33 Kwestie van door de bos de bomen niet meer zien vrees ik. Wel zo handig, een eenvoudige grafiek om de snijsnelheid af te lezen. Af printen en tegen de draaibank kleven. Kan natuurlijk ook geen rekening houden verschillende materialen en draaibeitels. Gebruiken jullie een app voor het werk op de draaibank, of klooien jullie maar wat aan met snelheden en feeds? Tips zijn welkom!
Die tabel geeft alleen maar de snijsnelheid aan bij een bepaalde diameter van materiaal.
De verdere gegevens staat op het doosje van de snijplaatjes. maar die zijn vaak wel maximaal.
Ik start eigenlijk met 100 meter - minuut in staal feed zo,n 0.3 mm per omwenteling , diepte 1 a 1.5 mm
RVS krap aan de helft .
Alu snijsnelheid zeker het dubbele, ( bank kan niet zo hard )

Maar hangt ook natuurlijk een hoop af van de materiaal diameter, een asje 12 en daar dan 1.5 diep in dat gaat niet zo lekker
In theorie kan ik praktisch alles
Plaats reactie