max te kiezen stapper

Moderator: Moderators

jurgen8980
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 jul 2019 22:39

max te kiezen stapper

Bericht door jurgen8980 »

ik hoor het jullie al zeggen, weer eentje met arduino.

Na het vele lezen denk ik er ook wel een beetje zo over maar wil eerst een compact cnc tje maken voor licht werk in afwachting tot de grotere en kwaliteitsvoller cnc project er komt. Jullie cnc router uitwerking is dan ook een pracht van een mooi staaltje 'samenwerking' techniek, dit mag gezegd worden.

In afwachting zou ik al eens willen stoeien en zou hierbij een arduino willen gebruiken met de shield ervan (zoals link onder)

https://www.banggood.com/nl/Geekcreit-C ... rehouse=CN

De beperking is dan ook de zwaarte van de stappenmotor, zouden deze hierop passen of kan er zwaardere genomen worden ?

https://www.amazon.de/STEPPERONLINE-Sch ... 2882249259

Welke voeding moet hiervoor gekozen worden voor de stappenmotor ? TOT 45V volgens schema klopt dit ?

kan ik deze nemen en bijregelen tot 45v zodoende ik bij mijn groter project deze kan hergebruiken?

https://www.ebay.de/itm/DC-48V-15A-720W ... SwjkJcmzTu
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: max te kiezen stapper

Bericht door Benny_DS »

Stappen motor: ja mits actieve koeling op de drivers
voeding, geen idee.
Maar als je later groter gaat in CNC en richting open source ga je toch iets veel krachtiger dan dit nodig hebben. Dus kies voor arduino eerder een iets lager voltage en wat goedkoper. Het komt altijd wel van pas.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: max te kiezen stapper

Bericht door serum »

Vermoedelijk niet het antwoord waar je op zit te wachten,
wat je wilt kan prima en is leuk experimenteerspul.

Als je leuk wilt stoeien;

Die 8825 drivers zijn een draak op spanningen hoger dan 12V, zijn sowieso belabberde drivers naar mijn bescheiden mening. Laten de motoren heeeeel erg resoneren. zeker op stappenmotoren met een lage inductie en een hogere ruststroom.

Doe jezelf een lol, pak een iets duurder bordje en gebruik een aantal TMC drivers; bv de 2208 of de 2209 of nog beter de 5160 en koop een bijpassend moederbordje waarbij je ze met SPI (voor de 22xx series) of met UART aan kan sturen zonder allerhande draadbruggen te hoeven maken (op dit bordje stel je bv SPI/UART modus in door een simpel jumpertje)

Pak een Marlin 2.0 en configureer deze als CNC. (zodat G54 etc. herkend wordt)

Op die manier kan je de drivers qua stroom etc. instellen via pronterface oid en heb je tevens de mogelijkheid om ze op stealthcop (stille modi) te gebruiken op lagere toerentallen en is het instelbaar om boven een bepaalde snelheid over te schakelen naar de modi met meer koppel op hogere toerentallen (iets luidruchtiger).
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: max te kiezen stapper

Bericht door benkr »

De 8825 driver mag maximaal 36VDC hebben dat gaat dus nooit passen want de voeding kun je max. 10% terug regelen, dat is ca. 43VDC dus.
En voor de veiligheid zou ik toch een Volt of 4 a 5 marge aanhouden, dus voeden met 30 VDC of zoiets.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: max te kiezen stapper

Bericht door Bjornski1976 »

De shield heeft een separate voeding van 12 tot max 36Vdc. Om er een hogere spanning op te zetten zou ik dan ook niet doe.
Wat je wel kan doen is een Arduino gebruiken en de step/dir direct naar wat betere driver laten lopen die je in het toekomstige bouwproject kan gebruiken.
Of je maakt hier gebruik van en gebruikt een geschikte voeding.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
jurgen8980
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 jul 2019 22:39

Re: max te kiezen stapper

Bericht door jurgen8980 »

serum

bedoelt u het skr bordje of ramps ?

https://de.aliexpress.com/item/33016154 ... b201603_52

opgemerkt dat deze tot 3A gaan mag ik dan deze stappenmotor nemen ?
https://www.amazon.com/Stepper-Motor-17 ... B00PNEPF5I

spanning spreken ze van een 35V dus dat wordt een 36V voeding naar beneden geregeld
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: max te kiezen stapper

Bericht door serum »

Jep! die ja! ik heb de SKR 1.3 in een corexy printer zitten en ik vind het een verademing. Ik heb zelf gekozen voor een scherm met een draaiknop voor op de printer; makkelijker om de boel te bedienen met een rotary encoder dan via een UI is mijn mening. Maar je doet, als het goed is, toch alles via een controller. Hij is bij mijn beste weten met Marlin 2.0 GRBL compatible en kan dus met iedere GRBL controller software gebruikt worden. (iets als CNCJS als controller, nog niet mee gespeeld, maar het ziet er veelbelovend uit).

Die 5160's zijn mooie drivers.
jurgen8980
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 jul 2019 22:39

Re: max te kiezen stapper

Bericht door jurgen8980 »

Ivm stappenmotoren klopt het dat ik die andere zou kunnen nemen?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: max te kiezen stapper

Bericht door serum »

Ja, icm die 5160's krijg je die wel rond!

Je kan de 5160's voor dezelfde prijs bij Farnell krijgen op hun referentiebord, de SKR kost los iets van 18e, losse 5160's koop je voor ~13e/stuk. Die 5160's hebben ook een 'stall' detection, maar die werkt volgens mij niet in stealthchop.

Sterker nog. Door je verhaal kriebelt het mij ook weer om een echte budget-frees te bouwen.

CNCjs is erg fraai, zie ik in de fimpjes nu.

Hier de github
https://github.com/cncjs/cncjs

desktop app;
https://github.com/cncjs/cncjs/wiki/Desktop-App

Hier een pi-image;
https://wiki.protoneer.co.nz/Raspberry_ ... Card_Image
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: max te kiezen stapper

Bericht door audiomanics »

Het gaat bij die arduino toch ook gewoon met step en dir pulsen??? Dan kan je er in principe ieder stepperdriver opzetten.. En dan kan je daar zelfs een paar van die dikke 30nM motoren mee sturen op 100V, bijvoorbeeld... kost alleen iets meer, maar die onderdelen kan je dan wel weer zo op je volgende machine kwijt..

En die arduino verzin je ook wel weer een bruikbare toepassing voor... dan..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: max te kiezen stapper

Bericht door serum »

Voor dit verhaal is die TMC een eerrrrrug leuke driver. Ik ken geen andere stepperdrivers die zo soepel lopen (ook niet die DSP leadshines welke ik op de BF20 had). Ze doen toch nog een 3A RMS (4,2A piek) en kunnen op 36V.
jurgen8980
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 jul 2019 22:39

Re: max te kiezen stapper

Bericht door jurgen8980 »

Kees,

Als ik het goed begrijp mag je van steppers nemen wat je wil en moet je niet de stroom in acht nemen van het moederbord. Ik veronderstel als je er van 4A neemt, hij max tot 3A zal gevoed worden waarbij hij bij volle belasting niet zal draaien op volle kracht (mocht hij 4A hebben). Daarentegen als je er één van 3A er op plaatst wel bij vollast op volle kracht zal draaien en optimaler zal gebruikt worden, natuurlijk bij aankoop van zwaardere ik deze kan hermonteren.

Rekening zou ik hiermee niet willen houden omdat het volgende een volledig ander toepassingsgebied zal hebben en volledig andere onderdelen qua kwaliteit en dergelijke zullen gebruikt worden. Laat me zeggen van jullie open source cnc onder de indruk en the big one zal zo'n toestelletje worden. Nu wordt het een kleine eigen uitvoering om mee te testen en dergelijke en mocht het mogelijk zijn mss mijn onderdelen voor de big one erop te frezen maar dat zal ik moeten ondervinden.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: max te kiezen stapper

Bericht door audiomanics »

Als je losse stepperdrivers of misschien zelfs servodrivers of van die closed-loop toestanden gaat gebruiken ga je die natuurlijk niet voeden uit het arduino-bordje.. Je gebruikt dan alleen de step en dir pulsen om de optocouplers in die drivers aan te sturen.. dan spreken we over stromen van ca 10mA, hooguit (5V). De drivers voed je dan uit een eigen (zware) voeding die de te gebruiken spanning en stroom kan leveren. De arduino kan dan zelf uit een klein adaptertje gevoed worden omdat er buiten die arduino geen vermogen nodig is.. ik weet niet hoeveel vermogen zo'n arduino gebruikt, maar een gewone 5V/1A "dikke stekker" op de USB is dan wel voldoende, gok ik..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
hex173
Berichten: 498
Lid geworden op: 18 sep 2007 22:36
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: max te kiezen stapper

Bericht door hex173 »

he, dat is leuk ben net bezig met een Arduino Uno cnc machientje, eind schakelaars er aan het opzetten.
Voor de de voeding zou ik 24 V nemen. De drv8825, zitten er bij mij op, kunnen de 2 Amp stappenmotoren wel aansturen.
Van het shield V3.0 heb ik pin 11 en 12 verwisseld, dat werkt wat makkelijker met GRBL 1.1 (pinnen gewijzigd na versie GRBL 8.0 )
misschien eens een foto nemen, dan is het wat duidelijker.
18852

De arduino zelf wordt met de USB poort gevoed. Dit staat apart van de andere voeding. Fannetje 12V / relais 5 V en motoren 24 V
van die 17Vac maak ik met step down omvormertjes 12Vdc en 5 Vdc.
De trafo had ik nog liggen, vandaar die 21Vdc en die 17Vac zat er ook op.

18854
dit is mijn project.
viewtopic.php?f=8&t=16319&p=183461#p182617
in het begin is meestal het probleem dat je alleen een zaag en wat spijkers hebt, nu heb ik wat meer spullen.

Zoals audiomanics zei is het gebruiken van deze onderdelen op een grotere machine vrijwel onmogelijk en dit zijn toch leuke stappenmotoren met een goed koppel.

Ad
Laatst gewijzigd door hex173 op 02 aug 2019 00:02, 5 keer totaal gewijzigd.
alles wat ik maak, kan beter.
Plaats reactie