max te kiezen stapper

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: max te kiezen stapper

Bericht door serum »

Die drv8825 zijn kabaalmakers op 24v is mijn ervaring. Je kan er weer wat diodes overheen zetten, maar het blijft behelpen naar mijn mening.
Gebruikersavatar
hex173
Berichten: 498
Lid geworden op: 18 sep 2007 22:36
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: max te kiezen stapper

Bericht door hex173 »

Hier moet ik @serum wel gelijk geven. Ik heb de microstepping op een 1/8 gezet om resoneren en stalling te voorkomen. Misschien is 12 Vdc beter, dat weet ik niet. Ik maak mijn machientje eerst maar af.
Losse drivers zijn meestal beter.
Het mechanische deel is belangrijk, elektrisch is wijzigen makkelijker.

@serum Toch nog even een een vraag: heb je de diodes over de spoelen van de stappenmotor gezet ? Er zitten toch al diodes in de DRV8825 volgens de data sheet ? Wat was de verbetering ? Welk type diodes heb je gebruikt ?
Waarom is 12 Vdc beter ? Hoe heb je dat bepaald ? De spoelen van de stappenmotor hebben een zelfinductie en dan bouw met een hogere spanning toch sneller wat amps. op.
Ad
alles wat ik maak, kan beter.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: max te kiezen stapper

Bericht door serum »

Dit filmpje schept duidelijkheid wbt de instellingen en de jumperwire die je nodig hebt voor marlin icm de 5160

https://youtu.be/dOJbSrWVu_Q
jurgen8980
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 jul 2019 22:39

Re: max te kiezen stapper

Bericht door jurgen8980 »

Huidig op vakantie vertrokken, bij thuiskomst zal ik één en ander bestellen en eens mijn bevindingen geven. Wss wel eens interessant voor andere forumleden, denk ik?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: max te kiezen stapper

Bericht door serum »

Tuurlijk! Altijd fijn! Geniet van je vakantie!
jurgen8980
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 jul 2019 22:39

Re: max te kiezen stapper

Bericht door jurgen8980 »

bij het instellen van de drivers zoals bvb drv8825,... met hoeveel procent marge houden jullie rekening ?

volgens datasheet mits koeling zou de drv8825 2.2A kunnen de TMC2100 2.0A (2.5A peak)

mijn voorkeur zou uitgaan naar volgende stappenmotoren 23HS6620, waarmee ik testen zou willen uitvoeren
- reden reeds een nema 23
- indien opbouw / constructie van mijn te bouwen cnc router goed verloopt en er tevreden van ben met het eindresultaat, kan ik de motoren vervangen zonder nieuwe stukken te moeten maken omdat een nema17 de afmetingen niet overéénstemmen

maar stel me de vraag of ik niet in de problemen zal komen vermits deze 2A zijn
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: max te kiezen stapper

Bericht door serum »

Wat staat je tegen aan de 5160?
Gebruikersavatar
hex173
Berichten: 498
Lid geworden op: 18 sep 2007 22:36
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: max te kiezen stapper

Bericht door hex173 »

ik heb nu de DRV8825 en volgens volgend verhaal in het midden https://reprap.org/wiki/A4988_vs_DRV882 ... ver_Boards moet pin 19 naar de plus als de ingestelde amperes lager zijn dan ca. 1.5 Amp. Dat zet de chip in fast decay mode.
Met 2 Amp of hoger zou je er geen last van onregelmatigheden moeten hebben.
Ik heb helaas, alleen en in beperkte mate, verstand van bouten en moeren. Dus ik wacht het verloop van het verhaal af.
mvrgr. Ad
alles wat ik maak, kan beter.
jurgen8980
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 jul 2019 22:39

Re: max te kiezen stapper

Bericht door jurgen8980 »

de drivers zijn deze universeel of moet je erop nazien bij bestellen dat ze voor een ramps of een arduino zijn ?
Gebruikersavatar
hex173
Berichten: 498
Lid geworden op: 18 sep 2007 22:36
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: max te kiezen stapper

Bericht door hex173 »

zoals serum zei is de DRV8825 een lastige driver. Ik heb nu een draadje gesoldeerd op pin19 (fast decay) dat lijkt te werken.
Die andere drivers schijnen deze problemen niet te hebben. De drivers lijken mij universeel.
Volgens mijn prik je een ramps bordje op de Arduino. Dacht het ramps bordje meestal voor een 3D printer gebruikt wordt.
Maar zoals gezegd heb ik nu alleen de DRV8825 met een shield V3.0

Heb je al een ontwerp / idee voor de machine ?
Ad
alles wat ik maak, kan beter.
jurgen8980
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 jul 2019 22:39

Re: max te kiezen stapper

Bericht door jurgen8980 »

Ad,

druk bezig met de uitwerking
Plaats reactie