Van een Stepcraft 600 iets anders maken ?

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Van een Stepcraft 600 iets anders maken ?

Bericht door Portje »

Beste forumleden,

ff een heel verhaal,

Ik ben in het bezit van een Stepcraft 600 met winpc nc usb en HF Spindel 500 Watt, de eerste serie met 3 motortjes.
Elke keer als ik de boel heb opgebouwd, afgesteld en ingeregeld loopt ie als een (Stepcraft) speertje.
Maar...

Owee als ik hem de dag erop ofzo weer aanzet.
Hij loopt metéén vast op de y-as, de x-as en z-as heb ik nooit problemen mee.
(De y-assen hebben 1 nema 17 motortje met aandrijfriem naar de 2e as)

Dus begint het verhaal weer van voren af aan.
Hoe vaak ik dat ding al niet gesloopt en weer opgebouwd heb...

Nu zal dat best door mijn onkunde komen, ik ben een volstrekte leek, maar nu ben ik het beu.

Of ik gooi hem de deur uit en stop er helemaal mee of ik maak een andere ombouw/machientje van

Ik ben in het bezit van allerlei stukken aluminium profielen in allerlei maten
4040 4080 4545 4560 met een bak vol bijbehorende aluminium hoekstukken en vroeg mij af of daar niet iets mee te maken valt.
Ik heb met de 3 motortjes van de 600 ook nog een nieuwe set:

CNC mach3 USB 4 Axis Kit, 4 stks TB6560 stepper driver + mach3 USB stappenmotor controller board + 4 stks nema17 motor + voeding in de kast liggen.

Ook heb ik wat lengtes hiwin rail met 4 Hg15 wagentjes.

Aangezien mijn wederhelft het er niet mee eens is dat ik er nog veel geld aan uitgeef ( ze stelt gewoon een budgetstop in, grin) zal ik het grotendeels moeten doe met wat ik heb, (al wip ik toch regelmatig bij Kelders naar binnen)

Zou het de moeite waard zijn om zoveel mogenlijk de onderdelen van die 600 te gebruiken om er iets anders van te maken ?
Of is dat allemaal zo licht dat ik er niets mee opschiet.

En oja, het is echt alleen maar als hobby bedoelt, met mijn 70 jaar hoef ik geen zaak meer op te zetten, dus ik wil er alleen maar wat licht spul mee frezen, hout, kunstof en alu.
En misschien is er iemand bij mij in de buurt die mij daarmee op weg zou kunnen helpen.

Mart
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Van een Stepcraft 600 iets anders maken ?

Bericht door benkr »

Die Nema17 motortjes zie ik niet zo zitten maar met de rest zou ik gewoon een nieuwe machine bouwen.
Eigenlijk heb je alleen nog een paar spindels nodig voor de aandrijving van de assen of je moet kiezen voor aandrijving met tandriemen, dat kan ook heel goed voor een kleine machine, zoiets heb ik voor Tony gebouwd / verbeterd, hij werkt er nu denk ik 2 jaar mee zonder grote problemen, af en toe een schroefje los, meer niet.

Kijk hier eens voor Tony zijn machine: viewtopic.php?f=42&t=15405&hilit=Tony&start=56, niet dat ik die machine als ideale machine voor wil stellen, dat niet maar het laat wel zien wat er met heel beperkte middelen mogelijk is.

Ik wil je best op weg helpen, maar je zult zelf ook aan de slag moeten als je daar voor kiest.

De Stepcraft zou ik proberen te verkopen, die brengt nog wel een paar honderd Euro op, voor dat geld kun je de nu nog ontbrekende delen kopen en een veel betere machine hebben.

Laat maar horen wat je wilt gaan doen.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Van een Stepcraft 600 iets anders maken ?

Bericht door Portje »

thnkz Benkr.

ik ga die topic eens rustig doorlezen en kom er daarna op terug.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Van een Stepcraft 600 iets anders maken ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Een nieuw project starten zonder de oorzaak van dit euvel achterhaalt te hebben lijkt mij geen goed plan.
Als ie vandaag goed loopt, moet dat morgen ook kunnen.
Een volgende machine zal ook niet probleemloos zijn, en hoe ga je daar dan het probleem oplossen.
Als dit ontwerp echt zo slecht was, had het allang niet meer bestaan, ik geef toe, ik ken het ontwerp niet en er zal vast van alles op aan te merken zijn, maar het moet op z'n minst werken.
Ergens zit er dus iets waarom ie het de volgende keer niet doet.
En waarschijnlijk zie je dat over het hoofd.
Dat kan misschien ook komen omdat je hem wegzet, en de volgende keer weer tevoorschijn haalt, waardoor die op een andere manier tordeert en dus niet meer lekker loopt, maar er kunnen natuurlijk veel meer oorzaken zijn.
Instelling stepperdriver, dooie slag, temperatuur, kleven, tandriem te strak, .....
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Van een Stepcraft 600 iets anders maken ?

Bericht door Portje »

Beste Hugo,

Over dit soort dingen heb ik ook wel lopen nadenken.
(Ik ga niet lopen beweren dat dit een slecht ontwerp zou zijn, wie ben ik, ik ga er van uit alle waar naar zijn geld.
Toch, als je alles optelt, loopt het nog aardig in de papieren.
Maar helaas is de service waar ik hem gekocht heb, de enige plaats waar hij verkocht word in Nederland, 0,0.
Je krijgt niet eens antwoord op email, of afspraken per telefoon dat er terug gebeld wordt worden niet nagekomen en elke keer meer als 100 km daar naartoe jakkeren schiet ook niet op.
je leest daar veel klachten over.)

maar als ik hem weer lopend heb en hij blijft gewoon op z'n plaats staan en ik zet hem s avonds uit en s morgens weer aan gebeurt er dus steeds weer hetzelfde.
vastlopen op de y-as en niet na een tijdje maar meteen.
Ik zet hem niet weg in de zin van oppakken en ergens anders opslaan, hij staat op zijn eigen uit profielen opgebouwde kar op aluminium plaat met grote wielen voor als ik het werkhok eens een grote schoonmaakbeurt wil geven.
Normaal staat hij daar dus op een vaste plaats.
Het zou dan idd temperatuur kunnen zijn want hij staat in het werkhokje, niet verwarmd helaas.
Binnen zetten, ook niet op zolder, is geen optie want dan krijg ik er met de stofpook van langs, de bazin is de baas.
En over temperatuur verschillen dáár wil ik het helemaal niet hebben.
Maar als dat zó gevoelig zou zijn werkt hij dus helemaal niet meer.

Ik vroeg me dus af of als het uit profielen en hiwin en misschien kogelmoer spindel zou bestaan het niet beter te stellen zou zijn en aangezien ik toch allerlei profielen en wat hiwin heb staan zou er dan niet iets gemaakt kunnen worden wat beter werkt.
En aangezien ik er zelf niet teveel verstand van heb heb ik deze vraag hier gesteld.

Ik ga dus ook graag in op het aanbod van Benkr, die er véél meer verstand van heeft dan ik, om eens te kijken wat mijn mogenlijkheden zouden zijn en heb hem een mail gestuurd.

Mart
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Van een Stepcraft 600 iets anders maken ?

Bericht door Kjelt »

Portje schreef: 31 jul 2019 11:23 Maar helaas is de service waar ik hem gekocht heb, de enige plaats waar hij verkocht word in Nederland, 0,0.
Je krijgt niet eens antwoord op email, of afspraken per telefoon dat er terug gebeld wordt worden niet nagekomen en elke keer meer als 100 km daar naartoe jakkeren schiet ook niet op.
je leest daar veel klachten over.)
Ik zou je ervaring als klant in ieder geval ook terugkoppelen naar het moederbedrijf en er bij zeggen dat je hierdoor geen machines meer kunt adviseren aan potentiele klanten.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Van een Stepcraft 600 iets anders maken ?

Bericht door Portje »

Ja dat zou ik kunnen doen.
Maar aangezien er in mijn omgeving verder niemand is die iets in cnc doet of daar belangstelling voor heeft, heb ik geen zin me daar nog kwaad over te maken.
Ik kijk liever positief tegen de dingen aan, dus hup, die figuur op de blacklist en verder gaan.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Van een Stepcraft 600 iets anders maken ?

Bericht door Tonybryden »

Bij benkr ben je in goede handen.
Je moet ook plezier van je machine hebben en geen stress.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Van een Stepcraft 600 iets anders maken ?

Bericht door Portje »

Tonybryden schreef: 31 jul 2019 12:58 Bij benkr ben je in goede handen.
Je moet ook plezier van je machine hebben en geen stress.
idd, als je hobby geen plezier meer geeft kun je er beter mee kappen.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Van een Stepcraft 600 iets anders maken ?

Bericht door Portje »

Inmiddels heb ik contact met benkr gehad en we hebben afgesproken eerst de stepcraft eens na te kijken.
ik ga dus daarmee naar benkr en die heeft een collega die ook een stepcraft heeft en die hetzelfde heeft gehad.
die zou meekijken, dus wie weet...

mja, ik had in het voorjaar de sloop ingezet en nu moet ik hem dus weer eerst in mekaar zetten.....

ik had er een foto van willen plaatsen maar weet ff niet zo gauw hoe dat moet.
de gratis cloudopslag die ik had bij ImageShack en Photobucket blijken niet meer gratis te zijn dus ik kan geen link plaatsen.
en om te gaan betalen voor af en toe een foto vind ik te gek.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Van een Stepcraft 600 iets anders maken ?

Bericht door benkr »

Hier een topic over foto's plaatsen, wellicht lukt het dan.

https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=41&t=15474

En dan ben je ook meteen een "gevorderd" lid want dat lukt toch echt niet iedereen.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Van een Stepcraft 600 iets anders maken ?

Bericht door Portje »

Wat voor lid ben ik dan nu ?

18856

ingewikkeld hoor, er zou eigenlijk op youtube een film van gezet moeten worden.....
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Van een Stepcraft 600 iets anders maken ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Portje schreef: 03 aug 2019 11:00 Wat voor lid ben ik dan nu ?
gepromoveerd :lol:

ingewikkeld hoor, er zou eigenlijk op youtube een film van gezet moeten worden.....
Als jij dat nu even doet, dat mag je herr doctor voor je naam zetten. :lol: :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Van een Stepcraft 600 iets anders maken ?

Bericht door benkr »

Kijk, dat bedoel ik nu hé, als die oudjes het lukt dan moet toch iedereen dit wel kunnen, maar mooi niet, die jonge hondjes moet je echt alles voorkauwen.

Ja hoor, je bent met recht gepromoveerd tot ouwe rot, met je machine zal het ook wel goed komen, niemand kan nu nog om je heen.
Plaats reactie