Welk freesje voor 12mm hardhout multiplex

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Welk freesje voor 12mm hardhout multiplex

Bericht door serum »

Je diameter wordt kleiner.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Welk freesje voor 12mm hardhout multiplex

Bericht door Kjelt »

Daar moet je dan wel rekening mee houden en je code opnieuw laten berekenen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Welk freesje voor 12mm hardhout multiplex

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 04 aug 2019 01:31 Daar moet je dan wel rekening mee houden en je code opnieuw laten berekenen.
Daarom gebruiken 'uitgekookte' frezers ook de radiuscompensatie van de besturing, hoef je alleen maar in je tooltabel de werkelijke waarde in te geven.
Voor 3D freeswerk moet je zorgen dat je voor dat je je CAM programma afloopt, de frezen goed zijn ingemeten. En bij 5 assig freeswerk is de lengte van de frees zeker zo belangrijk.
Ik frees trouwens zelden met de nominale maat als het nauwkeurig moet zijn, meestal is een frees al een paar honderste kleiner. (bij spiebaanfrezen is dat ook de norm, anders kun je conventioneel spie-passing frezen))
Die diameter verandering hoeft trouwens maar heel weinig te zijn, een paar honderste zal meestal voldoende zijn. Vaak wordt alleen het spaanvlak geslepen, door de vrijloop veranderd dan ook de diameter natuurlijk.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
André
Berichten: 183
Lid geworden op: 19 aug 2007 14:18
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Welk freesje voor 12mm hardhout multiplex

Bericht door André »

Jasper schreef: 03 aug 2019 19:36
keesfrees schreef: 03 aug 2019 18:59 Wat is de houtsoort van dit "hardhout multiplex" ?
Dat zegt de Praxis nergens. Is de donkere kleur, geen betonplex of zo hoor.

Maar ik heb net bij de karwei ook nog normale (licht gekleurde) multiplex gehaald omdat de trein in 12mm een meter lang wordt en ik eerst eens ga kijken hoe ik fatsoenlijk delen langer dan de Y as kan frezen. Net al een filmpje gezien met lock pinnen waar je dus eerst 4 gaten boort. 2 vooraan door je materiaal en in je waste board en 2 achteraan in je materiaal.

In je waste board zette hij dan 2 pinnen en zo kon hij hem 1 lengte verschuiven.

Maar, ik ga eerst de 6mm gewone multiplex doen, zelfde bit of ieder een eigen bit?

Probeer je hout niet bij die bouwmarkten te halen. Het is over het algemeen niet het beste hout wat je koopt.
Mijn ervaring is dat de gelamineerde lagen eenvoudig van elkaar komen. Dan kun je frezen proberen wat je wilt maar een mooi resultaat krijg je niet.
Zelfde geldt voor het MFD de persing is bij de bouwmarkten vaak ook veel minder dan die van een houthandel.
Menig houthandel is vaak ook veel voordeliger.

Heb je het probleem dat je een hele paat moet kopen, een accu invalzaag doet wonderen. :lol:
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Welk freesje voor 12mm hardhout multiplex

Bericht door serum »

Met MFD bedoelt Andre Medium Fensity Dibre.
André
Berichten: 183
Lid geworden op: 19 aug 2007 14:18
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Welk freesje voor 12mm hardhout multiplex

Bericht door André »

serum schreef: 04 aug 2019 11:12 Met MFD bedoelt Andre Medium Fensity Dibre.
Typo op de vroege ochtend, MDF natuurlijk voor de mensen die dit niet konden bedenken.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Welk freesje voor 12mm hardhout multiplex

Bericht door Jasper »

Dankje Andre,

Ben onlangs bij een lokale houthandel geweest en moest daar 15min wachten voor er iemand met weinig zin in zijn werk naar de balie kwam. Wellicht koffietijd of zo maar oké.

De prijs van 18mm MDF was daar 4 euro p/s hoger dan de naastgelegen karwei. Ik moest toen 3 volle platen hebben om een opbergbak te maken waarvan 2 over de lengte gezaagd. Zagen heb ik ze niet gevraagd maar zoals bekend is dat bij de bouwmarkt sowieso gratis.

Ik zal nog eens terug gaan naar ze, kijken of het toeval was toen.
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Welk freesje voor 12mm hardhout multiplex

Bericht door Jacala »

Hallo!

Omgeving Nijmegen: Houthandel van Hulst, leuk voor goedkoop simpel materiaal (dat heel veel beter is dan bouwmarkt pruts).

Verder heb ik ook schappen vol met stukjes hout die je zo mee kan nemen. Denk aan resten MDF, eiken gefineerd mdf, betonplex, berken multiplex (meubel kwaliteit), Melamineplaat etc etc.

Voor ons is het afgeschreven en bewaren we het "omdat het soms handig kan zijn" maar die stapel blijft maar groeien.

We zitten er zelfs over te denken om een houthok voor de deur te bouwen met een bordje er boven "Gratis mee te nemen, maak er iets moois van en mail ons de foto!"

Soms ligt er niks, soms bakken vol. Als je ooit in de buurt bent kun je langs lopen.
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Welk freesje voor 12mm hardhout multiplex

Bericht door Jasper »

Hoi Jacala,

Is niet naast de deur maar hou het in gedachten.
Plaats reactie