planet cnc usb controller MK2/4 werkt niet goed

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

planet cnc usb controller MK2/4 werkt niet goed

Bericht door hobbycnc23 »

Help! Ben mijn 2e hands gekochte E kast aan het testen. Alle drivers werken inmiddels (van twee drivers de H-brug gerepareerd, vervangen van FET's), de bedrading gecontroleerd, alleen de X-as doet het niet? Als ik op de verschillende assen X,Y,Z en slave1 een stappenmotor aansluit kan ik deze stuk voor stuk met de "on screen" jog laten draaien, behalve de X-as? Heb al drivers en motoren verwisseld etc. en kom steeds uit op het niet werken van de X-as uitgang van de controller.
Wat kan ik nu doen om er achter te komen wat er aan de hand is?
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: planet cnc usb controller MK2/4 werkt niet goed

Bericht door Leeuwinga »

Instellingen gecontroleerd?
Anders even een mail sturen naar Andrej van planet cnc
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: planet cnc usb controller MK2/4 werkt niet goed

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Je bedoelt waarschijnlijk:
Als ik op de verschillende assen Y,Z en slave1 een stappenmotor aansluit kan ik deze stuk voor stuk met de "on screen" jog laten draaien, maar bij de X-as lukt dit niet
Je hebt de puls en dir van een andere as (uitgang planet board) op die driver gezet, en dat doet het wel? Je hebt ook de flatcables verwisseld, zodat je zeker weet dat die ook goed is. (als je die gebruikt)
Ik zou zeggen pin toewijzing waar de step en dir signalen naar toe gaan, hebben die step /dir uitgangen allemaal eigen driver chipje op het board ? (als ik naar de foto kijk zou ik dat vermoeden) Dan zou het driver chipje voor de X-as defect kunnen zijn.
Scoop of een led+weerstand aansluiten op de step uitgang, en kijken of ie knippert bij langzaam bewegen. Dat kan ook op de dir. (dan moet je natuurlijk 2 kanten op bewegen)
je kun ook de dir en step toewijzing verwisselen, kijken of de motor wel loopt, dir zal het dan niet doen, maar dan lijkt het al wat meer op een defect drivertje.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: planet cnc usb controller MK2/4 werkt niet goed

Bericht door hobbycnc23 »

Bedankt Hugo, ik ga het zoals je beschrijft meten met de scoop. Maar ga eerst ff wat leren...verschil tussen dir en step en welke aansluitingen dat zijn. Ik houd jullie op de hoogte van de resultaten
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: planet cnc usb controller MK2/4 werkt niet goed

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dir is constant 1 of 0 afhankelijk welke kant de motor op moet draaien, step is de puls die er voor zorgt dat de motor steeds een stapje maakt, 200 pulsen per omwenteling, bij volle stap, anders worden het er meer afhankelijk van het aantal micro stappen per stap.
Is dus wel zaak dat de step naar de step gaat, en de dir naar de dir.
Maar als je in de configuratie zegt dat step op 2 zit ipv van 1 en dir op 1 ipv 2, en je bedraad dat dan ook zo, zou het gewoon moeten werken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: planet cnc usb controller MK2/4 werkt niet goed

Bericht door hobbycnc23 »

Heb de "STEP" uitgang van de controller gemeten met de scoop. De werkende en de niet werkende as geven alle twee de pulsen.
Maar.....de werkende geeft een blokspanning van 4 Volt en de niet werkende van 0,5 Volt, helaas, het driver-tje op de controller voor de X-as is dus waarschijnlijk stuk. Op de SMD chip staat geen opdruk, anders had ik nog kunnen proberen er een nieuwe o p te zetten, alhoewel de pitch van de pootjes slechts 1 mm is, wel heel lastig dus. En de vraag is natuurlijk zijn die dingen zo te koop bij een elektronica winkel? Ik denk dus dat het een nieuwe controller zal moeten worden. Er wordt hier op het Forum nog al gejuicht over Eding. Ik ben maar een beginneling en er zit nogal wat prijsverschil tussen de Eding en de Planet USB CNC. Maar ik twijfel wel, graag jullie advies. Kan natuurlijk eerst ervaring opdoen met de kloon?
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: planet cnc usb controller MK2/4 werkt niet goed

Bericht door benkr »

Zorg maar dat dat bordje bij mij komt, lijkt me sterk dat ik daar niets voor kan vinden.
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: planet cnc usb controller MK2/4 werkt niet goed

Bericht door hobbycnc23 »

Wat fijn dat je dat aanbied!!! Ik stuur je een pb-tje
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: planet cnc usb controller MK2/4 werkt niet goed

Bericht door Jasper »

Ik zie anders maar een klein verschil tussen planet en eding.
MK3/4 kost 119,- + software 69,- + verzendkosten 14,20 + 21% btw is €245,-
Eding 4 assen incl software kost 251,- + verzendkosten 10,92 + 21% btw is €316,92

Inderdaad een verschil van 70,- als je met 3 assen af kan ben je €278,20 kwijt. En als je ergens kunt afhalen €12,50 minder.

Heb zelf een MK1 kloon van planetcnc maar die moet steeds opnieuw geactiveerd worden, planet geeft geen garantie dat dit niet meer hoeft als ik de legale software koop dus daar begin ik niet aan.

Vandaar dat ik ook naar beide opties aan het kijken ben.

De planet software is overigens voor die controller dus koop je nu een nieuwe controller dan moet je ook een nieuwe licentie kopen.
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: planet cnc usb controller MK2/4 werkt niet goed

Bericht door Leeuwinga »

Als je bij planet een software licentie hebt , en je hardware is defect kun je alleen het printkaartje kopen
Je krijgt bij het nieuw printkaartje de unlock kode om zo weer verder te gaan , dus geen extra E69!
NB je kunt de chip niet vervangen er zit embedded software in van planet.
Cees
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: planet cnc usb controller MK2/4 werkt niet goed

Bericht door hobbycnc23 »

Inderdaad niet zo’n groot verschil Jasper. Had de indruk dat het veel meer was.
Dus als de planet het niet doet, lijkt het me verstandig voor Eding te gaan, voor mij bijna om de hoek (Eindhoven)
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: planet cnc usb controller MK2/4 werkt niet goed

Bericht door hobbycnc23 »

Vanmorgen voorbereidingen getroffen om het controller bordje te demonteren. Maar voordat ik alle aansluitingen ging los maken kon ik het niet laten toch maar ff weer te meten, kon er nu ook veel beter bij.
En wat bleek...de X-as deed het gewoon, heel raar. Ben verder op onderzoek uitgegaan en wat bleek: als de MKP pendant (een goedkope chinees) via de BD 25 connector werd aangesloten deed de X as het niet meer!? Of ik heb de draden van de pendant niet goed aangesloten op de BD 25 connector of deze pendant werkt niet goed met de planet usb cnc. Moet het verder uitzoeken. Ben wel blij dat de controller goed werkt. Althans tot zover als ik nu gekomen ben, alleen jog.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: planet cnc usb controller MK2/4 werkt niet goed

Bericht door Jasper »

Leeuwinga schreef: 09 aug 2019 11:50 Als je bij planet een software licentie hebt , en je hardware is defect kun je alleen het printkaartje kopen
Je krijgt bij het nieuw printkaartje de unlock kode om zo weer verder te gaan , dus geen extra E69!
NB je kunt de chip niet vervangen er zit embedded software in van planet.
Cees
Okay, Wist ik niet. Op z'n forum staat namelijk meerdere malen dat mensen de software opnieuw moesten kopen omdat de software direct aan de kaart gekoppeld is en dat ze die niet konden omzetten.
Maar forum is natuurlijk al verouderd, Scheelt je dus €84,- extra ls je weer voor planet gaat.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: planet cnc usb controller MK2/4 werkt niet goed

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Leeuwinga schreef: 09 aug 2019 11:50 NB je kunt de chip niet vervangen er zit embedded software in van planet.
Cees
We hebben het over model MK2/4
18887
Ik heb het ding nog nooit in m'n handen gehad, maar...
Het lijkt mij tamelijk onwaarschijnlijk dat die 4 chipjes boven de processor ook software bevatten, eerder iets van drivertjes om de processor te beschermen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie