Bouwverslag PFM2.5 van M-Hoch-5

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Bouwverslag PFM2.5 van M-Hoch-5

Bericht door Nederbelg »

Na jaren twijfelen heb ik nu toch maar iets 'serieus' gekocht.

Het is de PFM2.5 geworden. Ontworpen, geproduceerd en verkocht door een Duits bedrijf www.M-Hoch-5.de
Dit ontwerp sprak me aan vanwege de eenvoud, stijfheid en 'kit' vorm. Uiteraard speelde de prijs ook een Rol. We blijven ondanks het feit dat ons huis in België woont wel gewoon 'Hollander'.

PFM2.3 (een iets ouder ontwerp):
Afbeelding

Wat me ook aansprak is dat dit bedrijf ten minste netjes omging met een potentiële klant. Ik had ook contact gezocht met Sorotec, maar die namen niet eens de moeite om te reageren. 'Vakantieperiode en zo', kreeg ik te horen toen ik nog maar eens een mailtje stuurde. Daarna bleef het stil. Ook het Bedrijf Alphatec CNC technik vond het helemaal niet nodig om op vragen van een serieus geïnteresseerde klant te reageren.

De heer Michael Heyder van M Hoch 5 geageerde wel snel, beleefd en uitgebreid en dus was een offerte zo aangevraagd. Eerst werd een machine volledig gebouwd en geconfigureerd aangeboden, maar deze jongen denkt dat ie het zelf kan (ahum.. :mrgreen: ), dus werd een nieuwe offerte gemaakt gebaseerd op mechanische zelfbouw, met JMC Hybrid integrated closed loop steppers (nema24), proximity sensoren en Eding CNC CPU5A4E + BOB. Verder geen electronica, spindle en dergelijke, want ik wilde het net allemaal iets anders dan het 'kant en klaar' setje van M Hoch 5 (dat overigens ook uitstekend in elkaar zit, zoals op diverse foto's gezien).

Wat heb ik precies bestelt:

1.) De PFM2.5 in een 'XXL' uitvoering. Het standaard werkbereik is 520x650x150, maar je kunt X en Y met stappen van 60mm uitbreiden. Ik ben gegaan voor 1250x700x150mm. Daarmee wordt de bodemplaat 63KG zwaarder (25mm in plaats van 20mm dik) en de brug balk 8KG zwaarder (40mm in plaats van 30mm dik)

2.) Tandriemkoppeling op de lange as.

3.) Kabelkettingen en goten (voorbewerkt)

4.) Referentieschakelaars (inductief)

5.) Eding CPU5A4E met custom Break-out-board

6.) 4x JMC iHSS60 (nema24 3Nm) integrated closed loop steppers

7.) Verpakking (houten kist) en levering per transportbedrijf.


Wachttijd 8 weken....... Boeeehoehhhhhhh :lol:

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Moderators:
Ik reserveer een paar berichten zodat ik dit later aan kan vullen en hier een compleet bouwverslag van kan maken.
Laatst gewijzigd door Nederbelg op 09 aug 2019 15:24, 6 keer totaal gewijzigd.
Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Re: Bouwverslag PFM2.5 van M-Hoch-5

Bericht door Nederbelg »

-gereserveerd voor de onderdelen-

Spindle & Invertor
De Fuling Invertor (DZB312B002.2L2DK) en de Changzhou Changlong Spindle (GDZ80X73-2.2) met 4 collets zijn inmiddels binnen. Zeer snel geleverd vanuit (via) Duitsland. Helaas is de manual van de Invertor geheel in het Chinees, dus daar moet ik nog even achteraan. Voor de rest ziet het er heel goed uit. Dit weekend maar eens voorzichtig aansluiten en kijken of er beweging in komt.
18942

Tool length sensor
Bestelt bij WS motion (via ebay)
18995

Diverse elektra
18996

Kabels
18999

Elektrische ventilator freesmotor
18998

Alvast een paar spullen voor de DIY 'Fogbuster'
18997
Laatst gewijzigd door Nederbelg op 21 aug 2019 22:09, 5 keer totaal gewijzigd.
Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Re: Bouwverslag PFM2.5 van M-Hoch-5

Bericht door Nederbelg »

-gereserveerd voor het mechanische deel-
Laatst gewijzigd door Nederbelg op 09 aug 2019 15:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Re: Bouwverslag PFM2.5 van M-Hoch-5

Bericht door Nederbelg »

-gereserveerd voor het elektronische deel-
Laatst gewijzigd door Nederbelg op 09 aug 2019 15:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Re: Bouwverslag PFM2.5 van M-Hoch-5

Bericht door Nederbelg »

-gereserveerd voor de tafel en behuizing-
Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Re: Bouwverslag PFM2.5 van M-Hoch-5

Bericht door Nederbelg »

-gereserveerd voor software-
Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Re: Bouwverslag PFM2.5 van M-Hoch-5

Bericht door Nederbelg »

-gereserveerd voor diversen-
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Bouwverslag PFM2.5 van M-Hoch-5

Bericht door Kjelt »

Twee tips:

ipv berichten op voorhand te reserveren kun je ook een index maken op de eerste post naar de desbetrefende posts waar dat stuk begint.

Een andere als het kan vraag dan of je ook de cnc720 board van Eding kunt bestellen, die is net uit en leverbaar is wel een geloof 50.- duurder maar heeft bv hogere stapfrequentie per kanaal (400kHz) (misschien nu niet nodig maar wel handig om de ruimte te hebben) , 24V industrie compatible, RS485 voor modbus en bv relais te schakelen. Misschien kan het niet ivm layout vd kast ofzo.
Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Re: Bouwverslag PFM2.5 van M-Hoch-5

Bericht door Nederbelg »

Bedankt voor de tip. Tot zo'n 2 weken voor levering kan ik op het aluminium na nog van alles wijzigen als dat echt nodig is. Ik heb de vraag dus maar voorzichtig gesteld.
Modbus en voeding lijkt mij inderdaad wel handig. De layout van de kast kan ik zelf bepalen want die heb ik niet bij M-Hoch-5 bestelt. Alleen de Eding PCB en BOB.
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: Bouwverslag PFM2.5 van M-Hoch-5

Bericht door chimaerion »

Als je 24v voedingen nodig hebt, ik heb er van phoenix contact en Pulse.
Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Re: Bouwverslag PFM2.5 van M-Hoch-5

Bericht door Nederbelg »

Bedankt voor het aanbod, maar ik ga die CPU720 toch maar niet doen.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Bouwverslag PFM2.5 van M-Hoch-5

Bericht door benkr »

Ik heb vanavond zijn filmpje over het assembleren eens (met flinke stappen) bekeken en zie toch een aantal zaken die ik anders zou doen.
1. Hij vertrouwt voor meer dan 100% op wat er is geboord en gefreesd in de diverse delen, fijn-afstellingen en controles zie ik hem nauwelijks doen.
2. ik zie hem nergens veerringen, tandringen of borgmiddel gebruiken, ook krijg ik het idee dat hij een en ander helemaal niet zo heel strak vastdraait maar dat is maar een idee. Als je b.v. de lagerplaat voor het vastlager van de KO spindel maar met 2 boutjes zonder borging vastzet dan vraag ik mezelf toch af hoe lang dit vast blijft zitten en hoe lang het duurt voordat je er achter bent dat deze verbinding is losgelopen. ik schat dat je je al even afvraagt waarom je op bepaalde punten afwijkingen hebt die je niet kunt verklaren, of erger nog gebroken frezen omdat de frees zo maar opeens flink hapt of resoneert.
3. Hij gebruikt KO spindels met dubbele moeren, maar ik zie hem vervolgens nergens enige voorspanning instellen. Nu geloof ik best wel in precisie freeswerk, maar enkele honderdsten voorspanning instellen is niet alles vastdraaien en klaar. Ik zou daar b.v. schotelveertjes of zoiets toepassen. (wel wat rekenwerk om een goede voorspanning te krijgen)
4. Ook de lagering, het vastlager, van de KO spindel wordt lijkt wel zo maar vastgezet, zonder enig idee van voorspanning of vulringetjes en ook zonder borging.
En ook daar weer wordt er eigenlijk zo maar van uit gegaan dat het allemaal perfect staat uitgelijnd, gebaseerd op de vlakken die gefreesd zijn.
Dat plaatje waar het vastlager in zit wordt zo op de bodemplaat getrokken, hoe zit het met de uitlijning, en dan bedoel ik die laatste honderdsten die bepalen of een lager goed loopt en lang blijft leven. Ik zou dat plaatje niet op, maar tegen de zijkant van de bodemplaat schroeven, dan kun je die speling van de gaten gebruiken voor precisie / zelfstellende justering.

Wellicht ben ik wat voorbarig, maar toen ik hem bezig zag kreeg ik daar toch een onbevredigend gevoel bij.
Waarom alles met dat ene zeskant inbussleuteltje, ik gebruik bij dit soort werk heel veel een schroevendraaier handvat met een bit houder, dat werkt vele malen fijner en sneller. Ook zou ik zo hier en daar een momentsleutel gebruiken voor het vastdraaien van boutjes, zeker in aluminium.
Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Re: Bouwverslag PFM2.5 van M-Hoch-5

Bericht door Nederbelg »

Ik heb hem ook herhaaldelijk gevraagd hoe dat zit met zelf bouwen. Hij geeft aan dat het goed zelf te doen moet zijn, maar dat goed uitrichten wel veel tijd kost en vertelde ook dat dat in de video vrijwel niet aan bod komt omdat het dan een video van 2 uur zou worden. Er is ook geen (volledige) gebruiksaanwijzing die dat deel beschrijft.

Je maakt me nu wel heel nerveus, want ik heb weliswaar twee rechterhanden, maar ik heb dit nog nooit gedaan en heb geen idee waar ik op moet letten.
Ik kan het mechanische deel ook door hem in elkaar laten zetten en uitrichten, dat kost 400 euro meer.

Gereedschap heb ik. Ik heb een granieten DIN875/00 meethoek van 25cm, een mitutoyo meetklok 10mm met 0,01mm nauwkeurigheid, een mitutoyo schuifmaat en een redelijk goede momentsleutel 10-50Nm.

Wellicht kan ik ook wat hulp krijgen op het forum, maar dan maak ik me wel erg afhankelijk van anderen. Ook niet echt in de aard van dit beestje. :cry:
Laatst gewijzigd door Nederbelg op 11 aug 2019 07:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Bouwverslag PFM2.5 van M-Hoch-5

Bericht door Ballegooijen »

Ik zou het gewoon zelf doen. Zeker als je de spullen hebt en twee rechterhanden + forum, dan moet dat goed komen. Voor de € 400,= kun je weer andere leuke dingen doen. Tevens leer je het meeste als je het zelf doet en weet je later ook precies hoe je machine in elkaar zit. Als je dan eens wat bij moet stellen heb je daar alleen maar voordeel van.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie