De DaBit-3D-kitspuit

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5379
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door serum »

Moet je voor tefloniseren niet vooraf vernikkelen oid? Of geldt dat alleen voor aluminium?

Hegin hier in Heerde kan dat. Wel eens wat laten anodiseren.
motormuis
Berichten: 836
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door motormuis »

serum schreef: 14 jun 2019 07:49 Moet je voor tefloniseren niet vooraf vernikkelen oid? Of geldt dat alleen voor aluminium?


volgens mij niet lasspiegels voor kunststof lassen zijn alu met een laagje teflon
mallen voor blister verpakking ook
de spindel van mijn portaalfrees had een haardweefsel moer was geen ko spindel en toch spelingvrij en zonder noemenswaardige back lage 0,03
Bard ik heb nog zo een spindel met moer die uit de machine kwam ivm lekkage het bedrijf dat van de verzekering de machines moest drogen de schoonmaken
hebben de spindel dusdanig beschadigd dat ze niet meer nauwkeurig liep
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Ik denk dat ik voorlopig gewoon voor een laagje teflonspray ga, en dan kijk ik het wel even aan. De doodnormaal-stalen assen die nu in de printer zitten hebben eigenlijk ook geen last van roest, en die hebben nog nooit een laag anticorrosie of vet gezien. Vervangen is verder ook maar een kwestie van ander spindeltje kopen, 1 kant even afdraaien en monteren, dus eigenlijk geen reden om nu al problemen op te lossen die er nog niet zijn.

Ik vind dat tefloniseren best leuk om een keer te proberen, en een trapeziumspindel met teflonlaagje en hardweefsel moer moet ook geweldig mooi lopen. Maar het lijkt me kwa kosten niet zo interessant voor een enkel spindeltje.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4911
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door Ballegooijen »

Heb je de printer al weer draaien?

Waarom ik dat vraag; het begint bij mij weer te kriebelen om mijn "gesloopte" printer toch weer op te bouwen. Ik heb inmiddels wat meer ervaring opgedaan en zie het eigenlijk wel zitten om er weer aan te beginnen. Een duo kop zou dan ook mijn voorkeur hebben en ben dus benieuwd hoe jou nieuwe onderdelen bevallen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Nog niet met de nieuwe spullen eigenlijk. Er komen telkens of klusjes tussendoor waarvoor ik de kitspuit nodig heb (hij doet het opzich nog prima, maar de printkwaliteit is niet meer retestrak en ik krijg hoorntjes van de combinatie TPU en supports) en 'm dus nog even functioneel moet laten, of andere klusjes waardoor ik even geen tijd heb voor de 3D printer-ombouw.

Maar stilgezeten heb ik niet helemaal. Een paar plaatjes:

De stalen supportplaat voor het verwarmde bed is klaar. Bovenkant met lineair-rail-montageblokjes, teflon busjes en het boutjeswerk:

Afbeelding

De onderkant:

Afbeelding

De 25x25mm stalen kokers zijn met epoxy verlijmd ipv gelast; dat gaf me de mogelijkheid om het spul op de vlakplaat te assembleren zodat het mooi vlak is. En kracht komt er toch niet op. Het had wat subtieler gemogen dan die 25x25, maar dit had ik toen toevallig nog liggen. Altijd een belangrijke drijfveer bij de keuze van het materiaal :mrgreen:

Geen driehoeken/dwarsverbindingen. Als torsie van die plaat een probleem zou worden dan voeg ik nog een lineair railtje aan de andere kant toe die ik met een bladveer verbind. Dan kan het zeker niet meer wapperen. Maar ik geloof er niks van dat het een probleem zou kunnen worden.


Nou, al dat ijzer is toch wel een relatief stevig gewicht geworden. Teveel om zomaar ongelagerd af te steunen; stappenmotoren-lagering kan die krachten zowiezo niet hebben in de axiale richting. Dat heb ik ook maar simpel opgelost:

Afbeelding

Een 608 lagertje fungeert als axiaallager. Voor die 40N oid ruim voldoende axiaallagering; 608 skateboardlagertjes zijn voor 3D kitspuiten best geschikte dingen op allerlei plekken.
De habbiebabbie veerkoppelingen had ik liggen, maar die zijn van de soort die absoluut geen stabiliteit in de axiale richting hebben. Dat heb ik opgelost door in de koppeling een kogeltje te plaatsen tussen trapeziumspil en stappenmotor-as. Daarmee doet de stappenmotorlagering dus ook nog wel wat.

Zit op het randje van meh, maar het bouwt compacter dan een losse axiallagering en de motor daaronder met een koppeling. En het is lekker simpel, simpel=goed meestal.
Of het te meh is: Meet het en je weet het. Ik heb het een keer rond laten draaien met een meetklok op het eind en er wat varierende drukkracht op gezet; zo stabiel als een huis. Het zou voor een lichte freesmachine ook nog wel voldoen.

In z'n geheel ziet het er zo uit:
Afbeelding


Verder heeft de BLTouch na wat hobbyen met carbonplaat een plekje gekregen bij de extruder. Afstanden tot het bed zijn netjes volgens datasheet BLTouch, van het gebruik van de veertjes- en stelboutjeswinkel die er bij komt heb ik afgezien.
Hij zit wat verder van de spuitmondjes dan ik eigenlijk had gewild, maar ik heb nog ruimte nodig voor de laag-koeling en de bedoeling is toch dat het hele spul straks mooi haaks uitgeklokt word.

Afbeelding

Het enige wat er nog op die extruder-assembly moet is de laag-koeling. Ik zit toch sterk te denken aan een ringetje van dunne RVS buis met gaatjes in plaats van een ventilator.

Dan de bevestiging van de nieuwe idlers. Momenteel is dat een aluminium paal met centraal een M5 gat getapt waar de idler op geschroefd word. Mjah, dat is niet ideaal; aandraaien kun je die bouten niet en als je ze te weinig aandraait is het toch niet superstabiel. Dat maar iets anders opgelost voor deze iteratie:

Afbeelding

De draadeindjes kunnen nu wel strak in de aluminium palen geschroefd worden (onderste moertje zit vast op het draadeindje), op de idlers word geen axiale kracht meer uitgeoefend. Nu moet ik wel die palen afdraaien, maar dat moest ik toch al want de nieuwe riemen zijn breder.

Die draadeindjes moet ik er nog een paar meer maken, en dan kan ik in theorie de printer uit elkaar halen, nieuw spul monteren, en draaien. Maar dat duurt nog een paar weekjes vrees ik.

Voor de mooiheid denk ik dat ik ook nog een paar plaatjes aluminium aan de buitenkant van mijn frame schroef om dat stijver te krijgen. Is opzich niet strikt noodzakelijk, maar kwaad kan het zeker niet, en dan ben ik er zeker van dat als ik het ding een keer oppak en op de basisschool neerzet dat ik geen stelwerk heb.
Daarvoor mis ik wel het plaatmateriaal; ik heb alleen de maten 'te klein' en 'te dik'. Ik zal er eens een oproepje voor plaatsen.
Laatst gewijzigd door DaBit op 12 aug 2019 09:06, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4911
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door Ballegooijen »

Dank voor je uitgebreide verslag! Ik denk dat ik voor dezelfde componenten ga. Gebruik je geen watergekoeld nozzleblok?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Jawel, dat is de watergekoelde variant die ik gebruik.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Wheeeheee, doet toch pijn om je eigen machines uit elkaar te halen..

Afbeelding

Magoed, dacht ik een maand geleden dat het echt nodig was, nu was het voort echt echt nodig. Als je het al niet meer voor elkaar krijgt om octopusjes te printen voor de verjaardagstraktatie van je zoon, ja, dan word het tijd.

Inmiddels de CoreXY weer in elkaar, en bijna klaar (limietschakelaars enzo moeten nog)
Daar moest ik stiekum toch nog best een hoop aan doen om het allemaal weer te laten passen. Die 2mm extra riembreedte en 1,8mm hogere brug zorgen ervoor dat eigenlijk alles wat met de riemen te maken heeft overnieuw kon, en ik heb ook maar de tijd genomen om het vet in de karretjes netjes te verversen (die dingen hebben geen smeernippels)

Afbeelding

Maar ik moet zeggen dat die Gates riemen en idlers wel veel en veel soepeler aanvoelen dan de Chinese idlers en witte riem met staalkabel erin.

De motortjes heb ik ook maar naar boven verplaatst. Niet omdat die stangen niet werkte, maar het scheelde 2 nieuwe lagerblokken fabriceren en straks weer die assen uitlijnen, wat een rotklus was. En nu kan ik het spul straks ook op de werkbank laten draaien en testen.
Daarmee is het voorlopig wel definitief einde ruimteverwarming. Mocht ik die in een later stadium toch nog nodig hebben (ik heb 'm al die tijd maar zelden gebruikt) dan heb ik wel een plan B: dan maak ik de motoren gewoon watergekoeld. Stukje 10mm toolingplate, 4 kleine en 1 groot gat erin, 3 kanalen boren, koppelingetjes monteren, klaar :mrgreen:

Vanaf nu zou de opbouw voornamelijk reeds voorgefabriceerde delen monteren moeten zijn. Nouja, dat zal vast ook wel ergens tegenzitten.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5379
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door serum »

Heb je de aramide/kevlar gates riemen gebruikt of de glasvezelversterkte? die eersten hebben minder rek dan staal. Staal wil wat slecht de bocht om, daar moet je een flinke radi pulley/idler voor gebruiken om daar geen hinder van te ondervinden.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

De riem is deze. Dat is de fiberglas variant.
Ik had graag de kevlar variant gehad; toch weer wat stijver en de totale lengte aan riem neemt vlot toe als je aan de CoreXY/Hbot/etc. gaat (bij mij een ruime anderhalve meter riem per motor). Magoed, het aanbod van E3D is beperkt tot de glasvezelvariant en een andere plek waar ik gewoon Echt Merk 2GT/GT2/GT3 riemen en riemschijven kan kopen heb ik nog niet gevonden.

Daarom heb ik ook maar de breedste riem genomen die ze hadden: 12mm. Dat scheelt dan alvast weer iets, want stiekum is het een fors gewicht dat er heen en weer geslingerd moet worden. Al die ditjes en datjes tikken toch goed door; je denkt in termen van een extrudermotortje hier en verwarmingsblokje daar, maar daarbij komt nog een lineaire rail, 3 karren, een fors stuk carbonvezelplaat, een behoorlijke handvol boutjes, bergen kabel en slangen, bladiebla.

We zullen zien. Met die 10mm staalkern-riemen had ik nul komma niks last van riemresonantie, ook niet op 300mm/sec. Deze hebben 2mm extra breedte om het verschil in stalen koorden vs glasvezelkoorden op te lossen, zal wel goedkomen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Eerste bewegingkjes, eerste ervaring met een echte 3D printer controller.

https://www.youtube.com/watch?v=P0TNgffWlrU

Zo stil vind ik die TMC2660 stepperdrives nog niet. De 'oude' L6470's waren veel stiller. Maar het presteert niet onaardig, dit is toch 500mm/s met 0,4G acceleratie vanaf een 12V accuutje. De normale spanning is straks 24V. En ook bij 2,1A motorstroom word de boel niet belachelijk warm.

De controller, mjah, ik moet er nog even vriendjes mee worden. Dat alles via G-code ingesteld word en je zaken zoals de motorstroom on the fly kunt wijzigen vind ik wel leuk, dat is een dikke plus.
Aanroepen van subroutines om dat dan ook te doen duurt eeeeeeeuwen (zie de tijd tussen homen Y en X in het videootje), da's een minnetje.

Verder heb ik nog niet uitgevonden hoe ik dat spul (RepRapFirmware) wijsmaak dat mijn homeswitch op X=19 staan ipv helemaal op het eind. Ik foezel het nu via G92 (waarmee de softlimits ook verschuiven...), maar dat zou toch netter moeten kunnen? Als dat niet kan vind ik het feit dat de softlimits vrolijk meewijzigen met een G92 ook een dikke min.

De X-as homen:

Code: Selecteer alles

; homex.g
; called to home the X axis

M98 Phomey.g			; BvH: Always home Y first to bring the carriage near the X home switch
M98 Plowmotorcurrents.g		; BvH: switch to low motor currents. Prevents mechanical damage when a limit switch fails
G91               		; relative positioning
G1 Z5 F6000 H2    		; lift Z relative to current position
G1 H1 X-265 F5000 		; move quickly to X axis endstop and stop there (first pass)
G1 X19 F6000       		; go back a few mm
G1 H1 X-20 F360  		; move slowly to X axis endstop once more (second pass)
G92 X18				; BvH: homeswitch triggers 19mm from hard mechanical stop. Leave 1mm safety clearance
G1 X1				; Move slightly away from homeswitch
G1 Z-5 F6000 H2   		; lower Z again
G90               		; absolute positioning
M98 Phighmotorcurrents.g	; BvH: back to regular/high motor currents again
Stukje config.g:

Code: Selecteer alles

; Axis Limits
M208 X0 Y0 Z0 S1                                ; set axis minima
M208 X263 Y262 Z200 S0                          ; set axis maxima
Uit de documentatie:
Usage:
G0 Xnnn Ynnn Znnn Ennn Fnnn Snnn Hnnn
..
- H0 no special action (default)
- H1 terminate the move when the endstop switch is triggered and set the axis position to the axis limit defined by M208.
- H2 Individual motor mode. X refers to the X motor, Y refers to the Y motor, and so on. Normally used with relative motor coordinates (see G91).
- H3 terminate the move when the endstop switch is triggered and set the axis limit to the current position, overriding the value that was set by M208.
Weinig keus lijkt me. De X coordinaten tussen -18 en +246 zetten werkt ook niet; als de homeswitch dan aantikt word de coordinaat vrolijk op -18 gezet en levert 246 'trrrrrr' op.

Weet iemand hoe ik simpelweg kan zeggen 'de locatie van de X-as schakelaar is X=18 in machinecoordinaten'?
En 'Home as Y, maar enkel indien je nog niet gehomed bent', dat zou ik ook leuk vinden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Voor de nettigheid nog een paar Schottky-diodes in serie met de uit 24V gevoede NPN-naderingsschakelaars gezet. In theorie kunnen NPN-naderingsschakelaars zo op een laag-actieve 3.3V logische ingang. In de praktijk ook, maar als dan de massaverbinding naar de schakelaar ooit losraakt is het einde elektronica. De diodes voorkomen dat.

Afbeelding

De Z-as karretjes ook weer schoon en voorzien van vers vet. Het is met die karretjes meer een 'het ligt nu toch open' actie dan noodzaak; het heeft toch weinig geleden in die tijd dat het gedraaid heeft.

Afbeelding

Dan opbouwen.
Nou, dat voorfabriceren van onderdelen zodat ik alleen maar hoefde te schroeven was een leuk idee in theorie :lol:

Opbouwen Z-platform. Probleempje 1: als je busjes draait, hou dan rekening met de totale afstand en vergeet de verwarmingsmat niet... :roll:

Afbeelding

Nouja, die op de foto staat was toch al een oepsje (maar hij zou voldoen en PTFE is niet het meest goedkope materiaal om te verprutsen).

Dan maar even overnieuw simsalabim...

Afbeelding

En hatseflats.

Afbeelding

Wat laatste het probleem op het forum was met busjes gelijk krijgen weet ik niet; aanslag in de klauwplaat leggen, busje vastzetten, op lengte draaien, en allemaal binnen 0,02mm.

Eenmaal gemonteerd hebben we een Z-platform:

Afbeelding

Wat in het frame gemonteerd bepaald niet haaks bleek te zijn. Na wat onderzoek kwam probleem 2 naar boven: de aluminium blokjes die het platform met de karretjes verbinden bleken niet haaks. Maar wel allebei 0,07mm op de 15mm niet haaks. Op de lengte van het hele platform is dat best een eind.
Hoe ik dat nou weer voor elkaar gekregen heb? Ze zijn niet in 1 opspanning beiden tegelijk gemaakt.
Nouja, blokje in de machineklem, uitklokken, 0,08mm eraf poetsen, nameten, prima. Nog een keer herhalen, en het platform kan haaks aan het frame.

Vervolgens zouden de trapeziumspillen en motoren zuigend moeten passen. Dus niet. Moest nog wat vulmateriaal tussen. Nouja, opzich geen drama, maar ik moet toch eens kijken waar het vandaan komt.

Afbeelding

Maargoed, het Z-platform zit bijna op z'n plek. Trapezium nummer 2 moet nog.

Afbeelding
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Weinig liefde voor kitspuiten hier geloof ik. Kan ik inkomen, ik had er ook last van :lol:

Bos touw die van het hotend af komt:

Afbeelding

Op z'n plekje.

Afbeelding

Montage van de CoreXY wil ik niet over praten, dat zit nog te vers in het geheugen, en was een klein drama. In CAD past alles prima uiteraard, maar CAD laat de montagevolgorde niet zien. In dit geval zou ik de CoreXY erin moeten kunnen kantelen als de trapeziumspillen eruit waren. Alleen met CoreXY op de plek kan ik die trapeziumspillen niet monteren, want die krijg ik dan niet recht boven het gaatje. Van onderaf dan? Kan wel, maar dan moeten de motoren weer aan de kanten en is de uitlijning relatief lastig. Argl. Ooit leer ik het wel, dingen zodanig ontwerpen dat je ze ook in elkaar kunt zetten.

De bedrading is nog een zootje met al die veel-te-lange kabels, het spul hangt nog aan externe life support in de vorm van een losse waterpomp en labvoeding, maar op de laag-koel-ventilatortjes na werkt alles. Die laag-koel-ventilatortjes zijn 12V fans, de systeemspanning is 24V. Gewoon in serie schakelen dus, maar wel met een zenerdiode van 12V over 1 van de fans, en die heb ik niet op voorraad.

De kabelbende van het hotend gaat nu met een elcheapo kabeltemmertje naar de achterkant, toch heel wat lichter dan een kabelketting.

Ik zit er sterk aan te denken om de filamentrollen maar in de benedenverdieping te monteren; die is nu zo goed als leeg nu dat Duet3D bordje bovenop de CoreXY zit.
Vraag ik me wel af wat ik dan het beste als aanvoerleiding richting de extruder zou kunnen gebruiken: 2mm of 3mm binnendiameter PTFE slang? Ik gebruik 1,75mm filament, en die aanvoerleidingen worden dan al gauw 150cm lang.
Het is de aanvoerleiding, dus zo min mogelijk frictie is het enige wat-ie moet doen. Maarja, dat ronde filament ligt toch aan 1 zijde tegen de binnenwand van de slang aan, en dan zou het voor de frictie opzich niet uitmaken of ik nou 2mm of 3mm pak.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door Zee&Zee »

Montage van de CoreXY wil ik niet over praten, dat zit nog te vers in het geheugen, en was een klein drama.
quote van de week :mrgreen: het leven van een knutselaar gaat zelden over rozen. ( Die dagen dat alles verdomme ineens wel perfect past/gaat zijn wel hele fijne dagen daardoor :lol: )
CNC you later
Plaats reactie