Inventor hergebruik van werkstukjes

Vragen over alles wat met autodesk producten te maken heeft kunnen jullie hier stellen.

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Inventor hergebruik van werkstukjes

Bericht door benkr »

Omdat ik binnenkort weer aan de gang moet om voor Portje zijn machine te ontwerpen heb ik toch een vraag over een probleem waar ik telkens opnieuw mee worstel.
Als ik b.v. ergens een STEP van een aluminium extrusie profiel download dan is dat meestal een stukje van b.v. 1 cm lang, door dat naar de gewenste lengte te extruderen kun je hier dan van maken wat je wilt.
Maar als ik er nu eentje van b.v. 100mm heb gemaakt en ik wil er daar na eentje van 200 mm dan lukt dat perfect, echter die van 100mm is dan opeens ook 200mm geworden en dat is dan weer niet de bedoeling, zelfde probleem met het wijzigen van specifieke eigenschappen, dat werkt altijd terug naar het moederontwerp.
Het lukt vaak om het bestand te exporteren als STEP file, die in een nieuw venster met daarin een nieuwe Inventor opgestart weer op te halen, deze te extruderen naar 200mm, daar weer een STEP van te maken en onder een nieuwe naam op te slaan, Inventor af te sluiten en weer in het vorige venster met de vorige Inventor weer te openen, meestal is die onderwater koppeling dan verdwenen, maar niet altijd.
Ik heb geen idee waar en hoe die koppeling in stand wordt gehouden, en zeker ook niet nog hoe die verbroken moet worden.

Ik weet dat er een mede forumlid is die Inventor trainingen geeft, wellicht weet die hoe dit aan te pakken.
Maar ieder ander is ook welkom om een antwoord te geven.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Inventor hergebruik van werkstukjes

Bericht door serum »

Ik maak in fusion een map aan met 'basisonderdelen' pas daar de step bestanden aan naar wens lengte, kies opslaan als 80x160x700 oid en voeg ze toe in de tekening. Geen idee of inventor op een dergelijke wijze werkt.
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 901
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Inventor hergebruik van werkstukjes

Bericht door joopbos »

als ik een step download van een profiel en ik wil bv dat profiel 200 mm maken dan doe save as met als naam profiel200.
dat is dan een kopie van de orginele step met dezelfde langte. Wijzig dan de file profiel200 naar echt 200mm en save. zo kan je vanuit de eerste step steeds een niuw profiel maken via save as. Er is dan geen koppeling onderling
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Inventor hergebruik van werkstukjes

Bericht door Benny_DS »

Je moet je stukjes unieke namen geven. Gebruik de save copy and replace functie. Wat je ook kan doen is een sketch leggen op de kop. Alle edges projecteren en de sketch exporteren naar dxf. Daarna de dxf importeren in een nieuwe part. Extruderen. Maak dan van de part een content center part met variabele lengte en je hebt elke lengte die je maar wil met 1 klik. Succes.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Inventor hergebruik van werkstukjes

Bericht door benkr »

Dit is niet wat ik bedoel, raakt het wel, maar ander voorbeeld.
Ik heb een part gemaakt wat ik nodig heb in 3 kleuren om maar iets te noemen, een rode, een groene en een blauwe variant.
Dat kleuren is makkelijk, zo gebeurd, maar opslaan als b.v. rood part en groen part en blauw part gaat wel maar als je ze dan gaat gebruiken blijken ze allemaal dezelfde kleur te hebben, afhankelijk van de volgorde van bewerken, de laatste is de kleur die ze allemaal hebben dan.
Hoe die koppeling werkt weet ik niet, maar vind het wel lastig. Als ik zou weten hoe die koppeling werkt dan is die ook te verbreken, maar dat weet ik dus niet.
Het is soms nog erger als je een part van een ander project hergebruikt door wat maten aan te passen en dan later blijkt dat het originele onderdeel opeens ook die nieuw maten heeft gekregen, als je daar geen erg in hebt, dan heb je dus een probleem.
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Inventor hergebruik van werkstukjes

Bericht door Benny_DS »

Er zijn enkele redenenen waarom er een link zou blijven bestaan. 1) je ben wel degelijk telkens met dezelfde part bezig . 2) je hebt een derived part gemaakt die nog gelinkt is met het originele part. 3) je gebruikt een library part met een gemeenschappelijke library tussen al je projecten.
Dus tenzij je een derived part gebruikt, doe je iets verkeerd met het saven.
Let er ook op dat je apparte project files gebruikt en geen gemeenschappelijke folders.
Maak desnoods stap voor stap screenshots van je werkwijze want zo wordt het moeilijk om te begrijpen wat je bedoelt. Ik werk 14 jaar met inventor heb het nog nooit gezien.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Inventor hergebruik van werkstukjes

Bericht door benkr »

Benny_DS schreef: 12 aug 2019 21:08 je hebt een derived part gemaakt die nog gelinkt is met het originele part.
Ja, het zal wel een direved part zijn wat nog gelinkt is met het originele part, moet wel, maar hoe verbreek ik die link?
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Inventor hergebruik van werkstukjes

Bericht door benkr »

Ik heb net iets over derived parts zitten lezen, zo heb ik het in ieder geval nog nooit gedaan.
Ik ben maar een simpele gebruiker die ook nog eens altijd ruzie heeft met software.
Wat doe ik meestal:
1. ik maak een ipt aan, die bewaar ik b.v. onder de naam test rood.ipt
2. dan maak ik die rode ipt blauw en save ik die als test.blauw.ipt
3. dan maak ik die rode groen en save ik die als test groen.ipt
Als ze nu ga gebruiken in een assembly hebben ze allemaal dezelfde kleur en dat is nu juist wat ik niet wil, ik wil 3 ipt's met 3 verschillende kleuren.
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Inventor hergebruik van werkstukjes

Bericht door FSSF »

Rode bestaande onderdeel openen, opslaan als als onderdeel blauw en daarna pas onderdeel blauwe aanpassen en je zou geen link moeten hebben. Als je eerst de kleur verandert en dan pas opslaat zal die misschien de oude d.m.v. auto save o.i.d. ook opslaan.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Inventor hergebruik van werkstukjes

Bericht door benkr »

Nee hoor, maakt niets uit, ik sla eigenlijk altijd eerst op zoals je zegt en ga dan pas wijzigen.
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Inventor hergebruik van werkstukjes

Bericht door Benny_DS »

benkr schreef: 12 aug 2019 22:03 Ik heb net iets over derived parts zitten lezen, zo heb ik het in ieder geval nog nooit gedaan.
Ik ben maar een simpele gebruiker die ook nog eens altijd ruzie heeft met software.
Wat doe ik meestal:
1. ik maak een ipt aan, die bewaar ik b.v. onder de naam test rood.ipt
2. dan maak ik die rode ipt blauw en save ik die als test.blauw.ipt
3. dan maak ik die rode groen en save ik die als test groen.ipt
Als ze nu ga gebruiken in een assembly hebben ze allemaal dezelfde kleur en dat is nu juist wat ik niet wil, ik wil 3 ipt's met 3 verschillende kleuren.
Als je ze alle 3 in een assembly steekt, en dan rechter muis knop "open" doet om te beurts en je laat het de part open staan. Doet hij ze dan alle 3 apart open of gaat hij de 2e en 3e keer terug naar het eerste part?
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Inventor hergebruik van werkstukjes

Bericht door benkr »

Weet ik nu niet, ga ik morgen proberen.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Inventor hergebruik van werkstukjes

Bericht door Bjornski1976 »

Een part file kan je als ik het goed heb ook openen als tekst bestand in word. Dan kan je project relatie zien alsook andere referenties. Ik zeg het even uit mijn hoofd van wat ik 3 jaar geleden eens op cursus hoorde. Ik begrijp wat je bedoelt.
Je kan ook een ipart maken van de step file en een variabele lengte definiëren aan de extrusie. Zo kan je bij iedere keer hetzelfde bestand importeren en er een willekeurige lengte aangeven of kleur etc..
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Inventor hergebruik van werkstukjes

Bericht door Benny_DS »

Bjornski1976 schreef: 13 aug 2019 00:02 Een part file kan je als ik het goed heb ook openen als tekst bestand in word. Dan kan je project relatie zien alsook andere referenties. Ik zeg het even uit mijn hoofd van wat ik 3 jaar geleden eens op cursus hoorde. Ik begrijp wat je bedoelt.
Je kan ook een ipart maken van de step file en een variabele lengte definiëren aan de extrusie. Zo kan je bij iedere keer hetzelfde bestand importeren en er een willekeurige lengte aangeven of kleur etc..
Jij bedoelt de iProperties vermoed ik. Dat is niet openen in een tekstverwerker maar RMB ==> iproperties. Maar die geven niet weer in welkprojet het zit. Wel andere info die deels automatisch deels manueel ingevuld moeten worden zoals stock nr, project nr, ...
Plaats reactie