Zeskant afstandsbusjes, maar dan met plastic-schroefdraad?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Zeskant afstandsbusjes, maar dan met plastic-schroefdraad?

Bericht door DaBit »

Iedereen kent die simpele zeskantige afstandbusjes met M3 draad wel denk ik? Zoiets dus, willekeurig Google plaatje:

Afbeelding

Bestaan die dingen ook met een zelftappende M2.2 plasticdraad (PT?) in plaats van een metrische draad? Wie zou dat leveren?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Zeskant afstandsbusjes, maar dan met plastic-schroefdraad?

Bericht door Jasper »

In M2 zijn die Plastic Standoff er wel. Maar dat is waarschijnlijk niet wat je zoekt.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Zeskant afstandsbusjes, maar dan met plastic-schroefdraad?

Bericht door janplastiek »

https://www.essentracomponents.com/nl-n ... laten-pcbs

Op de 3de pagina onderaan nylon met messing
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Zeskant afstandsbusjes, maar dan met plastic-schroefdraad?

Bericht door audiomanics »

vroeger heette het Skiffy, de huidige naam ben ik even kwijt,, maar die hebben de gekste dingen in plastic.. alleen het minimum bestelaantal kan voor problemen zorgen..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Zeskant afstandsbusjes, maar dan met plastic-schroefdraad?

Bericht door Sven »

Zoals Jan al schreef, Essentra.

Het lijkt dat na twee jaar modderen ze eindelijk de nieuwe site inb de lucht hebben!
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
vip1980
Berichten: 500
Lid geworden op: 24 okt 2007 10:12
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Zeskant afstandsbusjes, maar dan met plastic-schroefdraad?

Bericht door vip1980 »

https://www.baco-army-goods.nl/index.ph ... ult/?q=bus

kijk hier eens, of effe een mailtje
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Zeskant afstandsbusjes, maar dan met plastic-schroefdraad?

Bericht door keesfrees »

Baco is zeker een leuke winkel om eens rond te kijken, ik kwam er regelmatig maar nu al een tijd niet meer.
Maar is voornamelijk een partijen handel voor zo ver ik weet.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Zeskant afstandsbusjes, maar dan met plastic-schroefdraad?

Bericht door hfjbuis »

Ik haal die bij ebay weg, zoek maar op "spacer nylon male female" of "spacer nylon standoff" dan kom je ze wel tegen.

https://www.ebay.nl/sch/i.html?_odkw=sp ... e&_sacat=0

Ik heb ze in M3 en M2
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Zeskant afstandsbusjes, maar dan met plastic-schroefdraad?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: 13 aug 2019 18:45 Bestaan die dingen ook met een zelftappende M2.2 plasticdraad (PT?) in plaats van een metrische draad? Wie zou dat leveren?
Bestaan er plastic zelftappers ? (anders dan voor gipsplaat en gasbetonblokken)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Zeskant afstandsbusjes, maar dan met plastic-schroefdraad?

Bericht door DaBit »

Essentra had ik al bekeken, daar zie ik geen afstandbussen met zo'n 'plastic-schroefdraad' aan tenminste 1 zijde. Banggood wil ook nog wel eens dat soort zaken hebben; ik haal daar vaak genoeg afstandsbusjes, siliconen demperrubbertjes, M2 boutjes, etc. vandaan. Maar daar vind ik het zo gauw ook niet.

Toch heb ik die gekke dingen wel eens ooit gezien. Die waren gekarteld rond met aan de ene kant een plasticschroef en de andere kant een 'metaal-binnendraad'. Volgens mij was dat een inchmaat, maar niet goed op gelet destijds.

De toepassing was identiek aan waar ik ze voor nodig heb: een stapeltje printplaten monteren in een behuizing die af fabriek voorzien is van uitstulpingen waar zo'n M2.2 PT schroef in kan. Met langere schroeven en afstandsbussen met gat in het midden zou het ook kunnen; EJOT delta-PT schroefjes zijn tot 22mm lengte te krijgen in M2.2, en van die dingen weet ik dat ze prima en betrouwbaar werken. Is alleen een stuk lastiger op de plek te pielen; er is geen ruimte voor vingertjes. Dan kan ik wel weer metalen afstandsbussen op de PCB solderen en dan is dat probleem ook opgelost, maar gewone male-female afstandsbussen zijn niet onhandig als ze te krijgen zijn.
hugo stoutjesdijk schreef: 14 aug 2019 08:26 Bestaan er plastic zelftappers ? (anders dan voor gipsplaat en gasbetonblokken)
Het ding hoeft van mij niet van plastic te zijn, het moet in plastic geschroefd worden.
Als-ie van metaal is dan is het natuurlijk de vraag wat er dan aan de andere kant voor iets zit, maar eerst maar eens iets vinden met aan de ene kant iets dat me zint, dan ga ik me daarna wel druk maken om de andere kant.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Zeskant afstandsbusjes, maar dan met plastic-schroefdraad?

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 14 aug 2019 16:34 Toch heb ik die gekke dingen wel eens ooit gezien. Die waren gekarteld rond met aan de ene kant een plasticschroef en de andere kant een 'metaal-binnendraad'. Volgens mij was dat een inchmaat, maar niet goed op gelet destijds.
Je zou nog kunnen zoeken naar 3/32" dat is 2,38 mm en dat is de dichts bijzijnde inches fraction.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Zeskant afstandsbusjes, maar dan met plastic-schroefdraad?

Bericht door Jasper »

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Zeskant afstandsbusjes, maar dan met plastic-schroefdraad?

Bericht door DaBit »

De draad van zo'n draadvormende plastic-schroef is anders dan die van een houtschroef en al helemaal anders dan die van een gewone metrische draad. Pak een willekeurig plastic ding in huis en draai er een van de schroeven uit die de behuizingshelften bij elkaar houden.

Hier iets aan info: https://www.stanleyengineeredfastening. ... stics.ashx

Ik zoek dus niet de gewone metrische M2x0,4, M2.5x0,45, M3x0,5, etc.
Dat ik het M2.2 noem is wat verwarrend, maar volgens mij is dat wel de generieke benaming voor die schroefmaten. Had ik het Delta PT22 genoemd dan is het fabrikant-specifiek.
Ik ben niet zo heel erg thuis in die nomenclatuur van zelftappende plasticschroefjes, ik heb enkel ooit die EJOT schroefjes gebruikt en dat was prima.

Dus anders gezegd: ik zoek afstandsbussen met aan 1 zijde een bij voorkeur 6mm lange Delta PT22 draad.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Zeskant afstandsbusjes, maar dan met plastic-schroefdraad?

Bericht door Jasper »

Die heb ik nog niet gezien. Wat ik zou proberen is om er 2.5 of 3 in te draaien, is maar plastic die draad dus vormt wel een beetje mee.
Plaats reactie