Inventor hergebruik van werkstukjes

Vragen over alles wat met autodesk producten te maken heeft kunnen jullie hier stellen.

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Inventor hergebruik van werkstukjes

Bericht door benkr »

Zul je altijd zien, nu krijg ik het niet fout gedaan, wat ik ook doe.
Zodra ik het verschijnsel weer tegenkom meld ik me hier weer met dat als voorbeeld.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Inventor hergebruik van werkstukjes

Bericht door Bjornski1976 »

Fijn dat je wat laat weten. Zit net een half uur te kijken naar het openen van een ipt file in tekst verwerker. Daar kom ik niet uit en krijg het vermoeden dat het alleen om een ipj file gaat maar ook daar is de informatie maar summier.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Inventor hergebruik van werkstukjes

Bericht door FSSF »

Bedoel je niet parametrisch modelleren met behulp van Excel...?
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Inventor hergebruik van werkstukjes

Bericht door Bjornski1976 »

Nee, dat bedoel ik niet. Het gaat om het gene wat Benkr ervaarden. Simpel, je maakt blok 1. Kopieerd deze en noemt hem blokje 2. Vervolgens pas je blokje 2 wat aan (kleur en/of maatvoering) en slaat deze op. Dan heel vreemd dat blokje 1 dan ineens ook mee veranderd. Heb hetzelfde ook wel eens gehad. Er moet ergens een relatie zitten.
Omdat ik nu ieder project met een eigen project file begin heb er geen last meer van.
Kopieer dan de ipt's naar de eigen workspace en daarbuiten veranderd er niets meer.
Afgeronde projecten gaan met pack and go het archief in met behoud van file en project structuur.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Inventor hergebruik van werkstukjes

Bericht door Benny_DS »

Er zit nergens een link tussen ipt files. Tenzij: zie mijn bovenstaande post. Al de rest is user error. Mijn vermoeden blijft dat je met hetzelfde part bezig was.
Roetsj
Berichten: 199
Lid geworden op: 24 jul 2009 11:41

Re: Inventor hergebruik van werkstukjes

Bericht door Roetsj »

Komt me bekend voor: als je een STEP file opent in Inventor en hiermee verder gaat, blijft die STEP aan je ipt vastzitten. Dan gedraagt het part zich een beetje zoals Benny_DS zei, een derived part.

Voor het mooie splits je de problemen even op in twee: van die STEP-file afkomen en drie parts met verschillende appearances in een assembly gebruiken.

Vwb de appearances zou ik het net even omdraaien. Stel je voor dat je in een assembly altijd de afwerking, in dit geval kleur, moet gebruiken van één part.

Concreet open je het part in de assembly of in een apart scherm ---> Tools --> Clear. Zo kan je alle overrides wissen. Ik heb drie screenshots gemaakt van een soortgelijke situatie en daar cirkels + commentaar bijgezet.

Ik wens je veel succes met tekenen!

18944

In de assembly omgeving kan je dan parts een appearance geven:

18945

18946


Een handige link is deze:

https://www.youtube.com/watch?v=1UFSVlMPmDY&t=17s
Laatst gewijzigd door Roetsj op 14 aug 2019 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Roetsj
Berichten: 199
Lid geworden op: 24 jul 2009 11:41

Re: Inventor hergebruik van werkstukjes

Bericht door Roetsj »

benkr, mocht je nog last hebben van die derived parts dan kan je het zo wel doen:

een STEP file openen in inventor en link break selecteren:

18947

dan zie je alleen nog maar ipt files:

18948

een assembly van maken, want dan heb je meer opties dan een multibody part, o.a. iProperties om materialen te selecteren:

18949

hier kan je ook 'color override' in- of uitschakelen:

18951

tot slot houd je dan een assembly over met grounded parts:

18952

Als je vragen hebt, laat het dan weten door te replyen.

Makkelijker is een screencast opnemen, maar dat is nu te laat ;-)
Roetsj
Berichten: 199
Lid geworden op: 24 jul 2009 11:41

Re: Inventor hergebruik van werkstukjes

Bericht door Roetsj »

benkr schreef: 12 aug 2019 22:03 Ik heb net iets over derived parts zitten lezen, zo heb ik het in ieder geval nog nooit gedaan.
Ik ben maar een simpele gebruiker die ook nog eens altijd ruzie heeft met software.
Wat doe ik meestal:
1. ik maak een ipt aan, die bewaar ik b.v. onder de naam test rood.ipt
2. dan maak ik die rode ipt blauw en save ik die als test.blauw.ipt
3. dan maak ik die rode groen en save ik die als test groen.ipt
Als ze nu ga gebruiken in een assembly hebben ze allemaal dezelfde kleur en dat is nu juist wat ik niet wil, ik wil 3 ipt's met 3 verschillende kleuren.
Hmm, inventor is een lastig programma. Vergelijk het maar met een apotheek. Dat is wel te snappen. Als je een trial hebt, is dat een zalfje kopen, of een doosje asperientjes. Als je recepten nodig hebt, is het professionals only. Logisch dat je soms wel bij de laatste muisklik door 't ijs gaat.

Okey, die kleuren veranderen is in feite een override toepassen. Die neemt inventor niet mee 'naar boven' begrijp ik. Wat je ziet in de assembly is de appearance van het materiaal. Als dat gewoon grijs is, kan je zeggen dat het materiaal op 'generic' staat. En ja, als je via iProperties in part environment het materiaal selecteerd, bijv Aluminium 6061, dan zie je zowel in part als in de assembly dezelfde kleur. Maar wel de kleur die inventor heeft gekoppeld aan het materiaal,hier: zilver. Er zijn nog wat andere instellingen die bij het materiaal horen, dat wel. Een en ander heeft te maken met het feit dat de Material en Appearance libraries gekoppeld zijn. Succes met tekenen! Mvg, Roetsj
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Inventor hergebruik van werkstukjes

Bericht door benkr »

Okee, dank voor de adviezen, dar ga ik mee aan de slag. Maar niet meteen, eerst nog een aantal andere dingen afwerken, dan ga ik aan Portje zijn machine beginnen tekenen, dan zal ik het allemaal eens in detail gaan uitproberen.
Ik denk wel dat ik hier een heel eind verder mee kom.
Roetsj
Berichten: 199
Lid geworden op: 24 jul 2009 11:41

Re: Inventor hergebruik van werkstukjes

Bericht door Roetsj »

Bjornski1976 schreef: 13 aug 2019 23:49 Nee, dat bedoel ik niet. Het gaat om het gene wat Benkr ervaarden. Simpel, je maakt blok 1. Kopieerd deze en noemt hem blokje 2. Vervolgens pas je blokje 2 wat aan (kleur en/of maatvoering) en slaat deze op. Dan heel vreemd dat blokje 1 dan ineens ook mee veranderd. Heb hetzelfde ook wel eens gehad. Er moet ergens een relatie zitten.
Omdat ik nu ieder project met een eigen project file begin heb er geen last meer van.
Kopieer dan de ipt's naar de eigen workspace en daarbuiten veranderd er niets meer.
Afgeronde projecten gaan met pack and go het archief in met behoud van file en project structuur.
Mee eens, het zou gewoon mogelijk moeten zijn om parts te kopiëren, wijzigen, op te slaan onder een andere naam part_blauw, part_rood enz. en dan in een assembly te zetten.

De uitdaging is dan om inventor te vertellen hoe dat moet. Niet wat de gebruiker fout doet. Daar zijn andere gebruikers of een instructeur ook belangrijk in.

De strategie van Bjornski1976 om files in hetzelfde project te houden kan dan ook waardevol zijn.
Roetsj
Berichten: 199
Lid geworden op: 24 jul 2009 11:41

Re: Inventor hergebruik van werkstukjes

Bericht door Roetsj »

benkr schreef: 14 aug 2019 23:11 Okee, dank voor de adviezen, dar ga ik mee aan de slag. Maar niet meteen, eerst nog een aantal andere dingen afwerken, dan ga ik aan Portje zijn machine beginnen tekenen, dan zal ik het allemaal eens in detail gaan uitproberen.
Ik denk wel dat ik hier een heel eind verder mee kom.
Graag gedaan, dat is heel goed om in details een werkstuk uit te werken, omdat je daarvan leert.

Ik ga dat project dan ook eens lezen.
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Inventor hergebruik van werkstukjes

Bericht door Benny_DS »

Roetsj schreef: 15 aug 2019 08:05
Bjornski1976 schreef: 13 aug 2019 23:49 Nee, dat bedoel ik niet. Het gaat om het gene wat Benkr ervaarden. Simpel, je maakt blok 1. Kopieerd deze en noemt hem blokje 2. Vervolgens pas je blokje 2 wat aan (kleur en/of maatvoering) en slaat deze op. Dan heel vreemd dat blokje 1 dan ineens ook mee veranderd. Heb hetzelfde ook wel eens gehad. Er moet ergens een relatie zitten.
Omdat ik nu ieder project met een eigen project file begin heb er geen last meer van.
Kopieer dan de ipt's naar de eigen workspace en daarbuiten veranderd er niets meer.
Afgeronde projecten gaan met pack and go het archief in met behoud van file en project structuur.
Mee eens, het zou gewoon mogelijk moeten zijn om parts te kopiëren, wijzigen, op te slaan onder een andere naam part_blauw, part_rood enz. en dan in een assembly te zetten.

De uitdaging is dan om inventor te vertellen hoe dat moet.
Je doet het fout. Je voegt uw part in een assembly in. Past de functie "save copy as and replace" toe en je hebt wat je wil. Daarna pas wijzigingen toepassen. Je kan niet iets veranderen, het saven onder een andere naam en dan verwachten dat het origineel onveranderd is. Je gaat toch ook niet een tekst op een blad markeren, er een copie van pakken en dan verwachten dat het eerste blad niet meer gemarkeerd is...
Roetsj
Berichten: 199
Lid geworden op: 24 jul 2009 11:41

Re: Inventor hergebruik van werkstukjes

Bericht door Roetsj »

Benny_DS schreef: 17 aug 2019 10:49 Je doet het fout. Je voegt uw part in een assembly in. Past de functie "save copy as and replace" toe en je hebt wat je wil. Daarna pas wijzigingen toepassen.
Bedankt voor je feedback Benny. Het klopt dat ik 'Save Copy and Replace' niet gebruik. Mijn opmerking was meer bedoeld om even stil te staan welke koppelingen er zijn tussen Parts en Assemblies. Maar dus niet om mijn manier van assembleren te dicteren. Ik wil dr best op terug komen als de OP zijn werkflow verder wil toelichten.
Benny_DS schreef: 17 aug 2019 10:49 Je kan niet iets veranderen, het saven onder een andere naam en dan verwachten dat het origineel onveranderd is. Je gaat toch ook niet een tekst op een blad markeren, er een copie van pakken en dan verwachten dat het eerste blad niet meer gemarkeerd is...
Klopt, maar het originele uitgangspunt was dat het Part steeds terug naar default ging. EDIT: niet de extrusie, maar het voorbeeld van de drie verschillende kleuren. Dat was het tegenovergestelde gedrag! Jouw voorgestelde oplossing om een nieuw Part aan de Library toe te voegen, hier: de extrusie, werkt dan ook, maar haalt de verwarring kennelijk niet weg.

Als jij vreest dat iemand jouw Parts gaat wijzigen, terwijl die Parts in een ander project/werkstuk zitten, snap ik je opmerking meteen en 100%.
Laatst gewijzigd door Roetsj op 17 aug 2019 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Roetsj
Berichten: 199
Lid geworden op: 24 jul 2009 11:41

Re: Inventor hergebruik van werkstukjes

Bericht door Roetsj »

Samenvattend hebben Parts en Assemblies onderlinge verbanden. Als je een Part bv. een bepaalde kleur maakt in de Part omgeving, is dat de kleur die al je voorvallen/occurrences van die Parts in je Assembly krijgen.

Maar als je in een Assembly de node verandert (=rename), dan wordt het Part statisch. Zo breek je link tussen de occurrence van een Part in de assembly en met het originele Part. Er is sowieso niets - onbedoeld - te wijzigen als het 1) een bibliotheek Part is, zoals een Structural Part (member) van de Frame Generator, of 2) het orginele Part deel uitmaakt van een Library search path, in geval van meerdere projecten. Klopt dat Benny?

Een vraagje Benny, als je de functie Save Copy and Replace gebruikt, geef jij bij die handeling je Part een nieuwe naam in de assembly browser, de node?
Plaats reactie