Dat is gokken dat ie op een 1/2 microstep staat en bij het opnieuw aanzetten en verplicht homen weer verholpen. Nadeel van stappenmotoren is de nauwkeurigheid van de motor zelf. (de ene stap/microstap is de andere niet) Een glaslineaal en een arduino lijkt mij een prima alternatief, maar zit je dan niet met een bepaalde lag? Viel mij op dat een simpele microswitch (zonder veerlip) op mijn zelfgebouwde delta een herhalingsnauwkeurigheid had binnen 0,004mm bij 10 direct achter elkaar uitgevoerde metingen. Had ik niet verwacht van zo'n prutsding. Ik gebruik van die vierkante sensoren op mijn kleine machine, eerlijkheidshalve nog nooit aan gemeten. Ik gebruik de praktisch te plaatsen PL-05N en de PS-05N. en een TL-W5MC1 op de Z-as.Als ik de drivers van de stappenmotor uitzet en dan weer aanzet, staan ze op 1/2 step (0.01 mm) goed afhankelijk op welke microstep ze stonden
proximity switches vs limit switches
Moderator: Moderators
Re: proximity switches vs limit switches
Re: proximity switches vs limit switches
Als spanning op de driver komt, staat de micro step altijd op 0, de laatste positie wordt (in ieder geval bij mijn drivers TB6600) niet onthouden. Ongeacht op welke microstap de motor staat, de driver stuurt hem op 0 microsteps. Daardoor kan, afhankelijk van hoe je hem weg zet, de positie met 0..0,5 full step wijzigen. Ik gok niet op welke microstap hij staat, ik ga ervan uit dat de positie maar op 0,5 full step goed staat!
Er zit zeker een zekere tijdsvertraging in omdat de update frequentie van zo'n (absoluutsensor) liniaal maar zo'n 10 Hz is. Bij een reference snelheid van 6 mm /min wordt in die 0.1 seconde zo'n 0.01 mm afgelegd. De invloed van de verwerkingssnelheid van de arduino is daarmee te verwaarlozen. Bij de eerste ruwe benadering kan de "seek snelheid" beduidend hoger zijn, om lang wachten te voorkomen.
Re: proximity switches vs limit switches
Ik ben bekend hoe een microstep en een open loop stappenmotor werkt wanneer deze spanningsloos gesteld wordt. Maar die afwijking is weggepoetst zodra je na het aanzetten de machine weer homed (ga er vanuit dat je daar deze sensoren voor wilt gebruiken). Al zou hij met de hand 198,13mm vedraaid zijn. Die gemiste en niet geregistreerde stappen worden ook weggepoetst met het opnieuw homen. Ik begrijp dus niet waarom je dit aanhaalt. Homen is altijd vereist bij het opnieuw aanzetten van de machine in mijn belevenis. (tenzij je een absoluut meetsysteem uitleest in je controller) Ook mijn grote machine (servo's, waarbij de encoder door de controller teruggekoppeld wordt) registreert niet wat er gebeurt bij spanningsloos zijn. (dus ook daar, homen voor gebruik).
Re: proximity switches vs limit switches
Je hebt gelijk dat homen/referencen normaal gesproken altijd nodig is.Ik begrijp dus niet waarom je dit aanhaalt.
Als ik mijn machine uitzet, worden de posities (work positions) opgeslagen (eigen software). Als ik weer opstart, kan ik zonder homen/referencen aan de gang omdat ik de laatste positie als uitgangspunt neem en deze weer in de controller instel. Daarmee simuleer ik een absoluut meetsysteem.(tenzij je een absoluut meetsysteem uitleest in je controller)
Omdat de driver zijn positie (microstep) niet bewaard, kan ik er op deze manier toch maximaal een half full step naast zitten. Deze afwijking ben ik weer kwijt bij de eerste keer vlak draaien en op nul zetten cq draaien en de gemeten draaidiameter instellen.
Omdat ik niet altijd kan/wil beginnen met draaien of vlak draaien, zou ik de eindschakelaars graag als reference gebruiken, maar dan moeten ze wel op 0.02 mm nauwkeurig zijn.
N.b. het opslaan en terugzetten van de laatst bekende posities zou ook in Mach3 met een macro kunnen en vast en zeker ook wel in andere software!
Re: proximity switches vs limit switches
Gewoon zorgen dat je wel moet homen. zo doen alle fatsoenlijke machines het. Zeker als je het risico op stappenverlies hebt en een afwijking wordt vertaald in een dubbele afwijking. Je zoekt een sensor die accuraat is,
Zorg gewoon dat je wel moet homen, zeker als je het risico loopt dat je stappenmotoren je in de weg zitten. Ik gebruik op mijn machines servo-motoren die bij uitschakelen op dezelfde plek blijven staan en toch home ik ze bij iedere keer opstarten.
maar 0,01 door stappenverlies is acceptabel? Ik begrijp nog steeds je insteek niet.Op de draaibank is 0.01 mm verschil op de X-as 0.02 mm verschil in draaidiameter. Dat is voor mij een wereld van verschil.
Zorg gewoon dat je wel moet homen, zeker als je het risico loopt dat je stappenmotoren je in de weg zitten. Ik gebruik op mijn machines servo-motoren die bij uitschakelen op dezelfde plek blijven staan en toch home ik ze bij iedere keer opstarten.
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Berichten: 12054
- Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
- Locatie: elst (u)
- Contacteer:
Re: proximity switches vs limit switches
Ik zou nog een index schijf op je ko-spil zetten, en dat signaal in serie met de home switch gebruiken als referentie punt.
Daar kan geen getob met arduino's tegenop lijkt me.
Daar kan geen getob met arduino's tegenop lijkt me.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Re: proximity switches vs limit switches
@serum,
Het is jammer dat ik het niet beter kan verwoorden om het te verduidelijken.
@Hugo
Ik heb geen ruimte om er nog iets tussen te zetten, de stappenmotor zit nu al vrijwel tegen de spanen bak aan. Als ik het niet opgelost krijg, draai ik de dial wel met de hand op de juiste positie na het homen/referencen voor als het nauwkeuriger moet, dat is het voordeel van nog handmatig kunnen draaien! Maar voorlopig ga ik de oorzaak zoeken, heb ik wat te doen!
Dat met zo'n arduino is geen getob, meer een van mijn afwijkingen.
Het is jammer dat ik het niet beter kan verwoorden om het te verduidelijken.
@Hugo
Ik heb geen ruimte om er nog iets tussen te zetten, de stappenmotor zit nu al vrijwel tegen de spanen bak aan. Als ik het niet opgelost krijg, draai ik de dial wel met de hand op de juiste positie na het homen/referencen voor als het nauwkeuriger moet, dat is het voordeel van nog handmatig kunnen draaien! Maar voorlopig ga ik de oorzaak zoeken, heb ik wat te doen!
Dat met zo'n arduino is geen getob, meer een van mijn afwijkingen.
Re: proximity switches vs limit switches
Omdat limit switches niet nauwkeurig genoeg zijn wil ik nu kijken naar proximity.
Ik her en der verschillende artikelnummers maar vraag me af wat nu betrouwbare zijn voor een eding kaart en 24v voeding.
Ik her en der verschillende artikelnummers maar vraag me af wat nu betrouwbare zijn voor een eding kaart en 24v voeding.
Re: proximity switches vs limit switches
Gewoon de ebay china proxies die geadviseerd worden bij de OSPF topic nemen, die heb ik ook en voldoen prima.
Er kan er zo nu en dan een foute tussen zitten dus bestel een of twee extra, altijd handig mocht er ooit iets gebeuren heb je een reserve in de la liggen, voor het geld hoef je het niet te doen (paar dollar /stuk).
Kijk wel even goed naar al die types die er zijn want je hebt dikte, sensorafstand (pak de platte met korte afstanddetectie, NPN/PNP (pak NPN) etc.
Juiste type is door Kees in het OSPF topic gepost.
Er kan er zo nu en dan een foute tussen zitten dus bestel een of twee extra, altijd handig mocht er ooit iets gebeuren heb je een reserve in de la liggen, voor het geld hoef je het niet te doen (paar dollar /stuk).
Kijk wel even goed naar al die types die er zijn want je hebt dikte, sensorafstand (pak de platte met korte afstanddetectie, NPN/PNP (pak NPN) etc.
Juiste type is door Kees in het OSPF topic gepost.
- audiomanics
- Donateur
- Berichten: 5273
- Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: proximity switches vs limit switches
Over Proxy's (of BERO's of CETO's .. zie een ander uit de hand gelopen topic ) valt nog wel het een en ander te zeggen.
Omdat bij onze XYZ machines de sensoren meestal in de langsrichting geplaatst worden ivm met contactloos doorsturen van die as (denk aan het afremmen na het triggeren van de sensor) zijn de beste sensoren diegene die alleen maar recht vooruit "kijken"... En ook omdat die sensoren dan gladaf in de machine ingebouwd kunnen worden: de FLUSH types. (zie het plaatje een paar posts terug)
De diameter kan je kiezen.. ze zijn er van 6mm tot ruim 30mm diameter, maar doen allemaal het zelfde.. Nu is het wel zo dat het detectiebereik ook wel wat met die diameter te maken heeft: een 8mm dikke proxy vind je niet snel met een bereik van 5mm of meer en een 30mm proxy heb ik nog niet onder de 10mm detectieafstand gezien.. 8 of 12mm is het meest gebruikelijk bij zelfbouwers..
Detectie afstand: vaak wordt opgegeven dat de herhalingsnauwkeurigheid ca 1% van de detectieafstand is. Dat zou pleiten voor een zo kort mogelijke detectieafstand, maar het moet wel werkbaar zijn natuurlijk. 1-2mm is goed werkbaar.
Plaatsing: stel dat je homepunt links ligt, dan zal bij het homen de as van rechts naar links bewegen tot hij op het homepunt aankomt en de sensor zal triggeren. Je begrijpt dat als de as meer naar links staat dat, als je gaat homen en dus de as nog meer naar links stuurt, dat hij dan de sensor niet meer gaat tegenkomen.. Het is daarom zaak dat de sensor over de hele afstand van home tot uiterst links getriggerd wordt.
Als je voor het afremmen bijv 2,5cm nodig hebt moet de sensor dus minimaal 2,5cm van de kant staan, liever 3 of 4cm dus.. De sensor moet ergens door getriggerd worden, een stuk metaal zoals bijv het KO-moerblok. Bij de ISEL KO-moren hebben die een lengte van ca 45mm.. Dat is ruimvoldoende dus.. Dan even rekenen: als de as in de uiterste linker positie staat en de afstand van uiterst links tot de linker kant van het moerblok is 100mm, dan tel je daar tot maximaal 45 mm bij op, beter is 30-40mm en dan heb je de plaats waar je de sensor kan plaatsen.. in dit voorbeeld zou 135mm vanaf de linker kant een goede waarde zijn..
Typenummers willen door onze chinese vrienden nog wel eens door elkaar gegooid worden.. Bij een en het zelfde typenummer zie je de ene keer een Flush en de andere keer een NON-Flush type.. Kijk dus ook vooral naar het plaatje als je gaat bestellen
De uitvoering die ik hier beschrijf is het cylindrische type (rond staafje) maar er zijn ook blokjes en andere vormen.. heel afhankelijk van je toepassing of je die wil gebruiken (de blokjes zijn handig als je die op een profiel wil monteren en met een vaantje wil triggeren
De meeste controllers kunnen wel met een NPN overweg waarbij de uitgang van de sensor naar 0 getrokken wordt.. Sommige vinden een PNP ook acceptabel maar het gevaar is dat de uitgang van de sensor dan naar de voedingspanning van die sensor getrokken wordt.. Bij NPN kan je de sensor voeden met bijv 24V terwijl de controller maar op 5V werkt..
Sensoren die ik veel gebruik zijn deze: LJ8A3-1-Z/BX NPN.... Als je dat op eBay of Ali gaat zoeken en naar het plaatje kijkt, dan moet het goed komen.. De 8 in het nummer is de diameter, de 1 is de detectieafstand.. Zo zou er ook een LJ12Ax-2-Z/BX NPN te vinden zijn...
Kees
Omdat bij onze XYZ machines de sensoren meestal in de langsrichting geplaatst worden ivm met contactloos doorsturen van die as (denk aan het afremmen na het triggeren van de sensor) zijn de beste sensoren diegene die alleen maar recht vooruit "kijken"... En ook omdat die sensoren dan gladaf in de machine ingebouwd kunnen worden: de FLUSH types. (zie het plaatje een paar posts terug)
De diameter kan je kiezen.. ze zijn er van 6mm tot ruim 30mm diameter, maar doen allemaal het zelfde.. Nu is het wel zo dat het detectiebereik ook wel wat met die diameter te maken heeft: een 8mm dikke proxy vind je niet snel met een bereik van 5mm of meer en een 30mm proxy heb ik nog niet onder de 10mm detectieafstand gezien.. 8 of 12mm is het meest gebruikelijk bij zelfbouwers..
Detectie afstand: vaak wordt opgegeven dat de herhalingsnauwkeurigheid ca 1% van de detectieafstand is. Dat zou pleiten voor een zo kort mogelijke detectieafstand, maar het moet wel werkbaar zijn natuurlijk. 1-2mm is goed werkbaar.
Plaatsing: stel dat je homepunt links ligt, dan zal bij het homen de as van rechts naar links bewegen tot hij op het homepunt aankomt en de sensor zal triggeren. Je begrijpt dat als de as meer naar links staat dat, als je gaat homen en dus de as nog meer naar links stuurt, dat hij dan de sensor niet meer gaat tegenkomen.. Het is daarom zaak dat de sensor over de hele afstand van home tot uiterst links getriggerd wordt.
Als je voor het afremmen bijv 2,5cm nodig hebt moet de sensor dus minimaal 2,5cm van de kant staan, liever 3 of 4cm dus.. De sensor moet ergens door getriggerd worden, een stuk metaal zoals bijv het KO-moerblok. Bij de ISEL KO-moren hebben die een lengte van ca 45mm.. Dat is ruimvoldoende dus.. Dan even rekenen: als de as in de uiterste linker positie staat en de afstand van uiterst links tot de linker kant van het moerblok is 100mm, dan tel je daar tot maximaal 45 mm bij op, beter is 30-40mm en dan heb je de plaats waar je de sensor kan plaatsen.. in dit voorbeeld zou 135mm vanaf de linker kant een goede waarde zijn..
Typenummers willen door onze chinese vrienden nog wel eens door elkaar gegooid worden.. Bij een en het zelfde typenummer zie je de ene keer een Flush en de andere keer een NON-Flush type.. Kijk dus ook vooral naar het plaatje als je gaat bestellen
De uitvoering die ik hier beschrijf is het cylindrische type (rond staafje) maar er zijn ook blokjes en andere vormen.. heel afhankelijk van je toepassing of je die wil gebruiken (de blokjes zijn handig als je die op een profiel wil monteren en met een vaantje wil triggeren
De meeste controllers kunnen wel met een NPN overweg waarbij de uitgang van de sensor naar 0 getrokken wordt.. Sommige vinden een PNP ook acceptabel maar het gevaar is dat de uitgang van de sensor dan naar de voedingspanning van die sensor getrokken wordt.. Bij NPN kan je de sensor voeden met bijv 24V terwijl de controller maar op 5V werkt..
Sensoren die ik veel gebruik zijn deze: LJ8A3-1-Z/BX NPN.... Als je dat op eBay of Ali gaat zoeken en naar het plaatje kijkt, dan moet het goed komen.. De 8 in het nummer is de diameter, de 1 is de detectieafstand.. Zo zou er ook een LJ12Ax-2-Z/BX NPN te vinden zijn...
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Re: proximity switches vs limit switches
Even een korte opsomming.Bij NPN kan je de sensor voeden met bijv 24V terwijl de controller maar op 5V werkt..
Ik heb NPN NO sensoren (NJK-5002C NPN NO 6-36V) van verschillende leveranciers.
- allemaal hebben ze intern een pull-up naar de voeding. Die kun je niet zonder gevaar rechtstreeks op een 5 Volt controller ingang aansluiten.
- Bijna allemaal doen ze het ook op 5 Volt.
- Sommige hebben een behoorlijke histeresis met in/uit schakelen, vind ik wel prettig.
Hier een samenvatting van mijn onderzoek voor de keuze van de sensor en plaatsing ervan. Ik heb er een schermafdruk van de tabel gemaakt voor mijn gemak.
Re: proximity switches vs limit switches
Interessant.
Hoe heb je dit precies gemeten, puur de software readout of met een meetklok ?
Ik neem aan dat je met reproduceerbaarheid doelt om het experiment een andere dag te herhalen ?
Mee eens, hiervoor wil je naar het schema van de stuurkaart kijken hoe ze de ingang hebben gebouwd.allemaal hebben ze intern een pull-up naar de voeding. Die kun je niet zonder gevaar rechtstreeks op een 5 Volt controller ingang aansluiten.
De oudere Edingkaarten hadden alleen een pullup en de ingang ging rechtstreeks naar een logisch ic, dat mag dan niet vanwege de interne pullup weerstand van de sensor.
De nieuwe pro kaarten van Eding zijn 24V tolerant die kunnen het wel.
- audiomanics
- Donateur
- Berichten: 5273
- Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: proximity switches vs limit switches
De NJK5002 ken ik niet persoonlijk, maar de LJ types heb ik meerdere malen gesloopt en er zit echt geen pullup weerstand, alleen hangt er een ledje met voorschakel weerstand tussen Vcc en de uitgang, waardoor je mogelijk die Vcc meet. In de controller zit ook nog een pullup.
Kees
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Re: proximity switches vs limit switches
Dat kan heel goed, maar ook dan staat op de uitgang de voedingsspanning (minus de spanning over het ledje) en kan je de controller beschadigen!audiomanics schreef: ↑29 aug 2019 12:49 De NJK5002 ken ik niet persoonlijk, maar de LJ types heb ik meerdere malen gesloopt en er zit echt geen pullup weerstand, alleen hangt er een ledje met voorschakel weerstand tussen Vcc en de uitgang, waardoor je mogelijk die Vcc meet. In de controller zit ook nog een pullup.
Kees
Ik zet er zelf altijd een optocoupler tussen, filtert stoorpieken en voorkomt gnd loops.