CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door chimaerion »

Het gewicht zal geen probleem zijn volgens mij, de beperkende factor zal eerder de frictie tussen motor-Spindelmoer en wagentjes zijn. Want je wil niet dat je spindel in rusttoestand naar beneden dondert. Of je moet tegengewicht en/of luchtcilinders of gasveren gaan gebruiken.

Edit: dammit Kees was me te snel af.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Kjelt »

audiomanics schreef: 03 sep 2019 15:01 Dan zal je dus een rem moeten monteren.
Even voor een leek ik ken wel motoren met remmen maar die zitten intern, als je een standaard OSPF ontwerp met Leadshine CL stepper gebruikt waar zet je die rem dan precies ?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door audiomanics »

Je zal dan zelf iets moeten construeren, bijv door een van de assen van of de motor of de ko spindel te verlengen waar je de rem op kan zetten..
Ze bestaan die losse remmen, zien er meestal uit als een potje met een gat, waar die as in gaat..
Maar een veel zwaardere motor kan de brug ook laten doorzakken, zeker als die erg lang is.. we hebben het over tienden of honderdsten van een mm..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Kjelt »

audiomanics schreef: 03 sep 2019 15:28 Maar een veel zwaardere motor kan de brug ook laten doorzakken, zeker als die erg lang is.. we hebben het over tienden of honderdsten van een mm..
Bedankt, en dat is dan bij een motor van 60kg ofzo ? Als je gewicht van de motor dus onder de 30kg blijft dan is het allemaal niet echt spannend ?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door audiomanics »

Ik zou zeggen, hang er eens een paar gewichten aan.. en kijk wat het gaat doen. Dan weet je ook ongeveer waar de grens ligt..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Kjelt »

Ja dat is een mooie praktische oplossing, ga ik tzt doen.
Ik zal eens vragen in mijn netwerk of er gewichtsheffers bij zitten :lol:
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door audiomanics »

19114

Ze zijn er weer, de breakoutboards en ebox-printjes. Nu met opdruk en weer een beetje goedkoper (6,50 euro voor de hele euro kaart, bestaande uit breakoutprint en 4 ebox printjes)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
fluppie
Berichten: 130
Lid geworden op: 18 aug 2019 00:19

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door fluppie »

Ziet er een leuk project uit. Heb nu een el-cheapo Dremel CNC gemaakt met Nema17 motoren en 20x20mm alu profieltje en 3D geprinte onderdelen. Leuk spul om wat in hout e.d. te frezen. Niet stijf genoeg voor alu en staal.
Alu lukt met heel weinig Z-stap en trage feeds.

Nu ben ik op dit project gebotst en vroeg me af of er hier mensen het frame al eens met stalen kokers 160x80x4 gemaakt hebben. Na lassen van het frame/kokers alles laten vlakvrezen zodat de rails gemakkelijk gemonteerd kunnen worden.
Voor het bewegende/dynamische deel begrijp ik de keuze van alu, snellere acceleratie en minder inertie bij het remmen. Maar voor het stilstaande gedeelte lijkt mij staal een goede keuze? Of zijn er goede argumenten waarom dit geen slim idee is?
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door benkr »

Ja, waarom niet?
Alleen zou ik het in elkaar bouten i.p.v. lassen, brengt veel minder spanning in het geheel en is bij b.v. een verhuizing ook nog makkelijk, het is ook nog eens heel goed nastelbaar mocht er toch ergens iets niet helemaal haaks zijn.
Verder, als je kiest voor de juiste leverancier en de juiste producten hoef je het niet na te frezen, dat is dan al van zichzelf vlak genoeg.
Ook de OSPF wordt niet nagefreesd terwijl ik toch ervaren heb dat ook aluminium extrusieprofielen soms aardig niet vlak en krom kunnen zijn, opletten dus.
fluppie
Berichten: 130
Lid geworden op: 18 aug 2019 00:19

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door fluppie »

19706

Is een torsiebox een dom idee voor de basis/onderframe? Of de moeite waard om verder uit te werken?
Ik dacht dit te laten laseren uit 4 of 5mm plaatstaal en dan met M6/M8 boutjes (draad tappen in bovenblad en langs onder de boutkop). Zijkanten met draadeinden opspannen en zodoende de boel helemaal haaks maken.
Lasersnijden is tot op 0.1/0.2mm nauwkeurig, dus ik veronderstel dan even voor de gemakkelijkheid dat ik dan een stalen ondertafel zal hebben binnen 0.2mm vlak. Ik verwacht dan mijn rails makkelijk te kunnen shimmen zonder te veel moeite.
Reden waarom ik deze piste wil bekijken is het in elkaar kunnen zetten zonder lastpost, lage kostprijs van lasersnijden.
Ik sta volledig open voor de voor en tegens van dit "idee". P.S.: Tekening is nog niet af, ontbreken nog veel gaatjes en ook uitsparingen om gewicht weg te nemen.
bbg
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 sep 2017 21:59
Locatie: drachten/eindhoven

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door bbg »

fluppie schreef: 29 dec 2019 14:06 Nu ben ik op dit project gebotst en vroeg me af of er hier mensen het frame al eens met stalen kokers 160x80x4 gemaakt hebben. Na lassen van het frame/kokers alles laten vlakvrezen zodat de rails gemakkelijk gemonteerd kunnen worden.
Voor het bewegende/dynamische deel begrijp ik de keuze van alu, snellere acceleratie en minder inertie bij het remmen. Maar voor het stilstaande gedeelte lijkt mij staal een goede keuze? Of zijn er goede argumenten waarom dit geen slim idee is?

Ik ben bezig met een portaalfrees uit gelaste stalen kokers (https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=17352) geinsprireerd door de OSPF. Hierbij maak ik een aantal sub assys door kokers/strips aan elkaar te lassen. De oplegvlakken van die sub assys vlak ik na op een freesmachine. De gelaste sub assys worden aan elkaar geschroefd zodat de machine te stellen (en te vervoeren) is.

Ik heb destijds voor staal gekozen omdat je veel meer stijfheid voor de euro krijgt: E-modulus van staal is 3x hoger dan die van Alu en er zit meer materiaal aan de buitenkant (waar de spanningen het hoogst zijn). Een nadeel is wel dat je moet nabewerken (wat veel werk is). Spanningen/kromtrekken tijdens het lassen heb ik tot nu toe weinig last van (gemeten met klasse 0 rei). Een aantal hechtlassen op de juiste plekken zijn voldoende om de stijfheid te krijgen. Je hoeft niet alles helemaal door te lassen. De tijd zal leren of het ook vlak blijft. Project is nog in volle gang.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik denk dat de stijfheid van een torsionbox toch komt uit het gegeven dat alles met elkaar verlijmd is.
(ik neem aan dat je die box wel in lengte en breedte maakt)
Wanneer je zo'n pen-gat verbinding overal toepast, heeft dat overal speling, anders krijg je hem niet gemonteerd.
Dat betekend dat als alles in elkaar zit, je over het totaal behoorlijk los in elkaar zit (allemaal relatief) Die vlakheid zul je dan op een andere manier moeten zeker stellen.
De hele boel met een goede metaal-epoxy in elkaar lijmen zal die minime speling vullen en de boel veel stijver maken is mijn idee.
Dat vlakke en rechte zul je moeten ervaren.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door DaBit »

Ik vind zo'n torsionbox uit lasergesneden staal een goed plan. Zoals zovelen heb ik ook gelaste delen op mijn freesmachine die prima recht blijven, en naast lassen zijn epoxies die voor dit doel gemaakt zijn en zachtsoldeer ook prima verbindingsmethodes.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
fluppie
Berichten: 130
Lid geworden op: 18 aug 2019 00:19

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door fluppie »

Zit nog over wat anders te denken. Ik heb hier een mooie granieten vlaktafel van 990x620x95mm (inclusief facetkantjes 1005x630x106mm) 189kg zwaar excl. het stalen 50x50 kokerframe, dus waarom dat niet als basis gebruiken?
Ik zou het ontwerp dan iets anders willen om meer netto bereik te hebben. Ik dacht eraan om de zijkanten te gebruiken voor de rails ipv het bovenvlak. Zo blijft de vlaktafel intact mocht ik ze ooit willen herbestemmen.
Zijn 20mm rails voldoende sterk om het gewicht van het gehele portaal te dragen? Verder zou ik wel de vlakheid van de zijkanten moeten checken, want ik vermoed dat enkel het bovenvlak binnen 0.0077mm vlak is :mrgreen:.
19740
Plaats reactie