Hulp gevraagd met instellen Mach3

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

BroersLeo
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 jan 2018 16:38

Re: Hulp gevraagd met instellen Mach3

Bericht door BroersLeo »

19076

het script wat in mach 3 staat voor de Ref Al Home actie.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Hulp gevraagd met instellen Mach3

Bericht door benkr »

Het probleem zit echt in de instellingen van de pennen voor de home-schakelaars als ik naar de schermafbeelding kijk.

Probe staat op pin 11 en EStop op pin 10, die zijn dus hier mee vergeven en kunnen niet meer voor iets anders gebruikt worden.

X++ en X-- zijn toegewezen aan pin 12, dat wil je waarschijnlijk niet, disable die ingangen dus
X home is toegewezen aan pin 13, de schakelaar dan dus ook daar op aansluiten
Y++ en Y-- zijn ook toegewezen pin 12, conflict dus, disable die ingangen
Y home is toegewezen aan pin 15, de schakelaar dus ook op pin 15 aansluiten
Z++ en Z-- zijn ook toegewezen aan pin 12, weer een conflicht dus, ook die disablen dus
Z home is toegewezen aan pin 11 maar is gedisabled, enablen dus, toewijzen aan pin 12 en de schakelaar ook op pin 12 aansluiten

De schakelaars mogen ook op andere pinnen, ik bedoel andere volgorde, worden aangesloten, maar je hebt alleen maar de pinnen 10, 11, 12 , 13 en 15 om uit te kiezen.

Je mag zelfs alle home schakelaars op dezelfde ingangs pin aansluiten, Mach3 bekijkt ze toch apart, maar zorg er dan wel voor dat dit ook kan werken. Zet dan b.v. alleen NO contacten parallel of NC contacten in serie anders werkt het niet.

Als je dit goed aansluit en instelt zal je probleem wel verholpen zijn denk ik. Kan alleen nog zijn dat je het signaal moet inverteren, dat is ook een vlaggetje aanvinken, maar dat zie je vanzelf.
BroersLeo
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 jan 2018 16:38

Re: Hulp gevraagd met instellen Mach3

Bericht door BroersLeo »

Benkr dank je voor het meedenken met het probleem. ;-)
X++ en X-- zijn toegewezen aan pin 12, dat wil je waarschijnlijk niet, disable die ingangen dus
X home is toegewezen aan pin 13, de schakelaar dan dus ook daar op aansluiten
Y++ en Y-- zijn ook toegewezen pin 12, conflict dus, disable die ingangen
Y home is toegewezen aan pin 15, de schakelaar dus ook op pin 15 aansluiten
Z++ en Z-- zijn ook toegewezen aan pin 12, weer een conflicht dus, ook die disablen dus
Z home is toegewezen aan pin 11 maar is gedisabled, enablen dus, toewijzen aan pin 12 en de schakelaar ook op pin 12 aansluiten
Ik zal even toelichten waarom mijn pin bezetting zo geconfigureert is:
Op advies van de vorige opmerkingen heb al mijn end switches in serie gezet en deze laat ik binnen komen op pin 12 ( geselecteerd met Automed Inputs)
Ik heb er twee extra schakelaars erbij gezet op de X en Y as voor het Homen, X home komt binnen op pin 13 en is ook zichtbaar in het Diagnostic scherm ( ports en pins current state)op LED M 2Home. Y Home komt binnen op pin 12 en is ook zichtbaar op het diagnostic scherm als LED M 1 home.

Als ik de switches Disable op pin 12 heb ik geen End switches meer en dat is daar ook niet de bedoeling van.
Ik heb alles hardwarematig gecontroleerd en vind daar geen fouten in, omdat ook softwarematig de juiste signalen binnenkomen. ( zover ik het kan beoordelen) ik vermoed dat er toch instellingen niet goed staan.

Groet Leo.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd met instellen Mach3

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Maar ja, jouw opzet werkt niet, dus wat is er op tegen om Benkr z'n opzet eens uit te voeren? (zonder aan passingen)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Hulp gevraagd met instellen Mach3

Bericht door benkr »

meneer weet het kennelijk beter, dan komt hij er denk ik ook zelf wel uit.
Succes met het probleem.
BroersLeo
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 jan 2018 16:38

Re: Hulp gevraagd met instellen Mach3

Bericht door BroersLeo »

Sorry Heren, Ik geef alleen uitleg aan mijn denkwijze achter de huidige manier van configuratie van de machine.
Benkr, ik heb vanochtend een deel van je adviezen die je gegeven hebt uitgeprobeerd, en ga daar ook verder mee, het is niet dat ik hier ga verkondigen dat ik het beter weet. Ik ben zowat al een half jaar bezig de machine op de juiste wijze te laten werken maar dat lukt me nog steeds niet.
Nogmaals sorry, als dit als eigenwijs overkomt.

Vriendelijke groeten
Leo Broers.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Hulp gevraagd met instellen Mach3

Bericht door benkr »

Ga eerst eens proberen het zo aan te sluiten dat het homen werkt en ga dan pas verder met de andere zaken.
BroersLeo
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 jan 2018 16:38

Re: Hulp gevraagd met instellen Mach3

Bericht door BroersLeo »

Ga ik doen>
groet Leo
BroersLeo
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 jan 2018 16:38

Re: Hulp gevraagd met instellen Mach3

Bericht door BroersLeo »

Eindelijk het probleem gevonden van het niet werken van Ref All home en het regelmatig weigeren van de eindschakelaars.
De proxy schakelaars geven wel aan dat er geschakeld wordt met de rode Led op de schakelaars en de leds in mach 3 in het Diagnostic scherm maar dat is niet voldoende om het programma te sturen. Door meting kwam ik er achter dat de contacten op het breakoutbord niet gesloten was met nul, de schakeling getest met een losse schakelaar en de ingang werkte.
inmiddels alle proxy schakelaars vervangen door microschakelaars en alles functioneert met 3 home schakelaars en eindcontacten.

Vr. gr Leo
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Hulp gevraagd met instellen Mach3

Bericht door benkr »

Sommige proxy switches moet je met een externe weerstand "pull-up"en, anders werkt het niet, dat zal bij jou wel aan de hand zijn geweest. De uitgang van zo'n ding is dan alleen maar een transistor die naar de plus of de min schakelt, zonder externe weerstand werkt het dan niet.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd met instellen Mach3

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Wel vreemd dat het diagnose scherm van mach3 ze wel ziet, volgens mij kijkt dat naar hetzelfde bitje in de software.
(maar met mach3 maken we volgens mij de laatste tijd de vreemdste dingen mee)

Ik houd het toch maar op een gewone bedradingsfout, 2 draadjes van een schakelaar is natuurlijk simpeler dan 3 draadjes van een proxy. En waarschijnlijk de voedingsspanning, er wordt hier wel erg vaak beweert dat ze het gewoon op 5v doen terwijl er 12-24 op de proxy staat.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie