Portjes portaalfrees

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door serum »

En nu komt het, als ik nu die 12 Nm motoren aan de 20 mm spoed en 16mm dikke KO spindels knoop dan krijgen die spindels bij elke stap een stevige trap op hun donder. Ik verwacht dat dat spindeltje zich dan ook aardig als een veer gaat gedragen en het de stabiliteit en nauwkeurigheid erg negatief zal beïnvloeden.

Waar baseer ik deze vrees op? Onderbuikgevoel, meer niet.
Klopt het? Ik heb echt geen idee.
Je doelt op torderen van de KO? dat gaat meevallen hoor. Of ze op hun donder krijgen door de 'klappen'? je blijft met een dergelijke pitch van de KO's (20mm) op lage toerentallen. (<500rpm = 10m/min) en dat is nou net waar de DSP drivers (die nieuwere leadshines) goed in zijn om de boel 'stil' te houden.
Stappenmotoren zijn juist goed op lagere toerentallen, ze aansluiten op een 1605 KO is misschien zelfs onverstandiger dan op een zwaardere.

Ik had 4,5Nm steppers op 1604 KO's en moest de stroom op het zachtst zetten om resonanties te voorkomen. (ook met DSP drivers)

Nadeel van een 12Nm stepper is dat je weer wat minder vlot kan accelereren door de hogere massa die in beweging moet komen. 12Nm op een dergelijke machine klinkt mij niet in de oren als een optimale afstemming.
Ik heb nog een aantal 1605's in 1M lengte liggen. Is dat wat?
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door benkr »

schreef: Ik heb nog een aantal 1605's in 1M lengte liggen. Is dat wat?

Ja, als er tenminste moeren bij zitten is dat inderdaad wat. Ligt natuurlijk ook aan de prijs, stuur maar een mail of PB daar over.
En dan voel ik er heel veel voor om "jouw" servomotoren te gaan gebruiken.
Ik kan trouwens dat YouTube gebeuren van je niet vinden, graag nog een of meerdere hints in die richting dus.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 955
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door Portje »

nu nog denken over motoren
en welke voeding

ik heb wel in de meterkast een eigen zekering met een kabel naar buiten met 2 fasen en daar zit niks op aangesloten, misschien moet daar over nagedacht worden.

toch wel leuk al dat gebrei

ik krijg er steeds meer schik in en benkr een punthoofd van mij, haha

oja, ik was nog bij serum geweest.
mijn auto is te klein anders had ik zijn portaal meegenomen.
tjonge tjonge, wat een spul heeft die makker.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 955
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door Portje »

op de valreep van de brabantdag liet benkr me nog ff gauw het profiel zien wat hij wil gaan gebruiken voor de brug op de BeMa portaal.

toen ik thuis kwam heb ik meteen een vriend gebeld om te vragen een groot gat te graven van minstens 40cm diep in mijn hokje waar de portaal moet komen te staan en hem dan weer vol te storten met gewapende beton.
dat kunnen de gewone tuintegels niet aan volgens mij.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door Tonybryden »

:lol: :lol:
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door ruudderooy »

benkr schreef: 26 aug 2019 00:06
benkr schreef: 23 aug 2019 21:19 Een Nema34 motor draait zo ongeveer 400 rpm max., daarna is het ver gebeurd met het koppel.
Maar.... 400 rpm en 8 microsteps (levert wat koppel in, ongeveer 0,7) geeft 3200 microsteps per omwenteling.
1 omwenteling is 20mm, dat geeft 3200 / 20 = 1 / 160 mm resolutie, dat is dus ruim minder dan 0,01 mm.

De spindels zijn 16 mm dik, maar daar zit nog die kogelbaan ingeslepen, dus effectief kom ik uit op 12 tot 14 mm dikte.
En daar zit mijn vrees, volgens mij zit ik dan aardig opgescheept met een "veer", maar ik heb geen idee hoe veel last ik daar van heb.
Dat is mijn vraag dus.
Nog steeds niemand????????
Ik zou hier ook niet bang voor zijn hoor!
als je kijkt naar de statische en dynamische belasting van die moeren zit er altijd weinig verschil in 5mm of 10mm .... en verder vaak zijn de moeren alleen wat langer omdat ze wel het zelfde aantal omlopen hebben (kogelbanen).
en je hoeft minder hard te versnellen om de zelde versnelling te krijgen door de hoek verschil motor toeren zijn lager dus meer koppel hou je over.
Je spindel maakt minder toeren dus je machine mag sneller bewegen zonder dat je de spindel kapot gaat (spindle buckling speed).

En als je closedloop stepper gebruikt is 400rpm zeker niet het limiet, mijn nema34 stepper motoren liep met een 1605 spindel 8m/min. (zijn wel 8.5Nm variant hebben misschien iets minder inertia)
Ik heb ze voor test op 11m/min gehad dat was 2200toeren zonder problemen met de versnelling op 1.8m/s^2 en dat was nog niet het limiet (versnelling stond niet hoger vanwege bonken van machine en bij 11m/min kon ik mijn spindels vervangen die ware echt krom geslagen :oops:

Gr Ruud
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door benkr »

Ik twijfel nog steeds wat te kiezen voor Portjes machine, die servomotoren van Serum spreken mij wel aan, maar ik zie vooral problemen in het tunen van het portaal, als dat niet echt synchroon loopt links en rechts dan vindt dat portaal dat niet fijn.
De motoren van Ruud zou ook kunnen, maar ook daar twijfels.
Gewone closed loop motoren van 2 of 3 Nm doen de truuk ook, en dat werkt in ieder geval probleemloos.
En die geïntegreerde steppers zoals Johan er eentje heeft kan natuurlijk ook nog.

Ik weet het niet. Help Help Help
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door hrscharft »

Dat setje closed loop steppers die hier te koop word aangeboden is dat niets dan?
Zijn wel dikke jopen maar goed 300 eu voor een complete set.....
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door audiomanics »

Had jij dan niet al een van die JMC dingen aan de tand kunnen voelen??

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door serum »

Ik ben afgelopen weekend bezig geweest met de instellingen van de JMC's Ik had ze via de software op een zo klein mogelijke velocity en position error gezet, waarbij ik ruim boven de standaard gebruikte ijlgang (acceleratie en snelheid) als uitgangspunt gebruikte. Op de bij het frezen zelf gebruikte snelheid (G1)was dan erg strak qua uitgelezen waarden in de JMC software, maar ik merkte bij een enthousiast vlot ingestelde v-carve dat de hoekjes een beetje te ver indoken. Hierom eens met een slowmotion camera de snaar van de aandrijving gaan volgen en zo ontdekt dat de waarden in de software niet perse leidend zijn voor de accuraatheid. (je zag de snaar een heel klein stukje doorschieten, dit zag je niet terug in de software, wat misschien ook wel een beetje te verwachten is voor een servo/software van nog geen 100e) De PID voor de positionering en velocity konden dit niet recht breien.

Onderaan de streep was het het 'filter' voor de positionering welke roet in het eten gooide. Met het filter bewogen de assen veel abrubter. De machine loopt nu een stukje soepeler. Als test met een unster op de X as getrokken (die gaat via een P1 kogelomloop naar de HTD 5m snaar naar de servo) als ik er met 20kg aan trek, dan meet ik op de as een beweging net onder de 0.01mm. de resonantie van de motor/as zit op ongeveer 2 hz. Met het filter uit zijn de assen nog een stuk stiller.

https://youtu.be/Nisvf5mRn0s
Laatst gewijzigd door serum op 10 sep 2019 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door ruudderooy »

Ik ben ook nog steeds bezig met een reken sheetje met wat standaard motoren en spindels.
hierin kan je dan zien wat max snelheid van je spindel mag zijn en belasting van de KO spindel en of de motor geschikt is voor de aplicatie.

mischien kan je hier een in kijken Ben

Als er fouten in staan of er meer dingen toegevoegd moeten worden graag laten weten! (geld voor iedereen die er even naar wil kijken)
alleen de groene waarde moeten ingevuld worden boven aan excel tabel en dan komen er resultaten uit.
Naar de tourqe kijk ik nu alleen maar de spec van de motor niet de curve van servo of stappen motor.((dat moet nog een keer worden uit gebreid maar is opzich wel handig denk ik)

rekensheet
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door benkr »

Ruud, inmiddels ben ik af van die 20mm spoed spindels, het worden 1605 spindels met jouw motoren als het goed is. Jouw verhaal lezende zou dat goed moeten komen, dat hoop ik tenminste wel.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door serum »

Ruud, dat is een mooi stuk huiswerk die excel!

Ik kijk net in je excel, maar je wilt 70kg in 0,05sec naar 5m/s versnellen? Da's een pittige 100G, ofwel ~70.000N aan last :mrgreen:
1Nm torque van een motor is na de overbrenging van de KO spindel
voor spindel met 5mm pitch is 1260N
voor een spindel met 10mm pitch 440N heeft geen inertia) met 2 motoren *2
En in deze comments heb je staan dat een 5mm pitch op 1nm 1260N kracht geeft (wat 1130N is bij het ook genoemde 90% rendement) en je hebt het een 10mm pitch 440N, maar dat is dan de helft van 1130=565N

https://www.fxsolver.com/browse/formula ... ing+Torque
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 955
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door Portje »

ik zag op zolder een grote doos staan met een Antec Performance One P193 big tower, nog gloedje nieuw.
3 flinke fans er in.

misschien geschikt als besturingskast
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Plaats reactie