3D printen en Frezen op dezelfde machine

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

3D printen en Frezen op dezelfde machine

Bericht door Markus »

Ben bezig een keuze te maken voor een CNC controller waar je gemakkelijk om kan schakelen van 3D printen naar frezen. Het liefst met Ethernet aansluiting

Dit is mijn lijstje tot nu toe:

1. Linuxcnc (Dabit project)
2. Mach3 met 3D printen plugin
3. EdingCNC CPU5B met 3D print interface + Ethernet module + connectie kit 399+ 49 + 79 + 83 = 610 ex BTW (pittig !)

Zijn er nog meer opties ?, en mensen hier met ervaringen ? is Linux CNC 3D printen en frezen moeilijk te configureren en om te schakelen ?, ziet de interface er leuk uit ?

Greezt,

Markus
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: 3D printen en Frezen op dezelfde machine

Bericht door Jasper »

En de eding 720?
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: 3D printen en Frezen op dezelfde machine

Bericht door javanree »

LinuxCNC omschakelen : kwestie van 2 aparte configs met 2 aparte snelkoppelingen, meer niet. Ik gebruik zo dezelfde PC en touchscreen voorlopig voor de draai- en freesbank. Ene is via MESA Ethernet, andere via parallele poort, maar alles is mogelijk.

Qua grafische interface in LinuxCNC, voor frezen is er keus genoeg, Axis (de default) en gmoccapy zijn de meest gangbare maar er zijn er nog veel meer, elk met eigen set eigenschappen.
Ik frees er alleen mee, geen 3D printer ervaring ...
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: 3D printen en Frezen op dezelfde machine

Bericht door Markus »

Bij de 720 van Eding cnc lees ik niets over Bed heater en/of printkop heater tevens lijkt het niet compatible met de 3D interface hardware

misschien is een eigen interface op de 720 te verzinnen, tis enkel wat mosfets, maar ik denk dat medewerking van EdingCNC nodig zal zijn

Zie nu net een project op youtube dat freest met een MendelMax die gebruikt Marlin software, heeft iemand ervaring met frezen met Marlin ?

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: 3D printen en Frezen op dezelfde machine

Bericht door Markus »

Wat zijn de voordelen van een MESA Ethernet of MESA kaart ?

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 3D printen en Frezen op dezelfde machine

Bericht door DaBit »

Kwa LinuxCNC: de userinterface heb ik zelf gebakken; je wil toch dingen als bed opwarmen enzo ook kunnen besturen en het moest op een 800x480 schermpje passen. Gmoccapy of een van de andere GUI's en een paar extra knopjes in beeld kan natuurlijk ook.
Tweede ding is dat ik een los microcontrollertje gebruik voor het inlezen van de diverse NTC-temperatuursensoren (en aansturen van de heaters ook; dat was dan net zo makkelijk om het daarop aan te sluiten, maar noodzaak is dat verder niet).
Derde ding is dat de assenconfiguratie wat vreemd is. XY is XY, Z is de extruder, A is het bouwplatform omhoog en omlaag. De reden daarachter is dat de circular-blend trajectplanner van LinuxCNC 3-assig werkt, en X,Y en E doen op een 3D printer constant en simultaan werk. Bouwplatform maar sporadisch, dus dan is het niet erg als er teruggeschakeld word naar de reguliere trapezoidale trajectplanner.

Kweenie, als hobbyproject voor een enkele machine kan LinuxCNC prima en het geeft je schier oneindig de mogelijkheid om dingen naar je hand te zetten. Voor iets dat je wil verkopen, hmm, kweenie. Dan gaat er in ieder geval veel tijd in zitten om de scherpe randjes weg te polijsten.

Als je een simpel machientje wil maken dat beiden doet dan is een Duet3D Wifi misschien nog wel een leuke optie. Daar zou je ook best mee moeten kunnen frezen. Ik heb al eeuwen niks meer aan mijn 3D kitspuit gedaan dus ik heb nog geen praktijkervaring met dat ding.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: 3D printen en Frezen op dezelfde machine

Bericht door Jasper »

Zou Alfred / Bert eens vragen over de 720. Als je links 3D Printer aan klikt geven ze hem wel als advies.
Bij de CPU5B is het inderdaad een nadeel dat je alle onderdelen los moet kopen en dit aardig aan tikt.

Ik mis de PWM module eigenlijk voor de spindel, en dat relay board zou ook handig kunnen zijn maar die is helemaal te duur voor mij als extra hebbeding.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: 3D printen en Frezen op dezelfde machine

Bericht door Markus »

Kweenie, als hobbyproject voor een enkele machine kan LinuxCNC prima en het geeft je schier oneindig de mogelijkheid om dingen naar je hand te zetten. Voor iets dat je wil verkopen, hmm, kweenie. Dan gaat er in ieder geval veel tijd in zitten om de scherpe randjes weg te polijsten.
Ik ben momenteel nog aan het prototypen, de betreffende machine was bedoeld als grote 3D printer (ongeveer 600x600x800mm xyz) maar tijdens het ontwerp bleek dat we hem eenvoudig ook als freesmachine voor kunststof en hout en misschien aluminium kunnen gebruiken. Of precies dit ontwerp uiteindelijk ooit een verkoopbaar product gaat worden hangt van vele aspecten af, een ervan is idd de duo controller vraag en hoe netjes dat kan.

Als dit ontwerp het niet haalt, helemaal niet erg, dan heb ik in ieder geval een leuke grote 3D printer/freesmachine

Als jij zegt dat Linuxcnc nog wat ruw is dan hoop ik dat er andere mogelijkheden zijn, bijvoorbeeld Marlin met een ethernet bordje en externe stappenmotor drivers

Greezt,

Markus
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: 3D printen en Frezen op dezelfde machine

Bericht door Jasper »

Als je een markt hebt of denkt te hebben voor een printer in dat formaat zou ik toch de CPU5B overwegen.
Dan kan de klant hem upgraden van printer naar cnc dmv het PWM bord. Upgrade naar ethernet of andersom een cnc upgraden naar printer met dat bordje.

Zit je gelijk met een goede pcb, voor Linux en mach moet je eerst iets betrouwbaars aan hardware gaan vinden. En dat is er ongetwijfeld natuurlijk, maar ik ken het niet.
MdO
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 aug 2019 20:20

Re: 3D printen en Frezen op dezelfde machine

Bericht door MdO »

Ik weet niet of je nog op zoek was naar CNC met Marlin info, maar bij deze:

Mijn MPCNC werkt met Marlin (Mini-Rambo) middels CNCJS. Als je op het forum kijkt (https://www.v1engineering.com/forum) is er vrij veel te vinden over wat wel en niet kan en wat momenteel ontwikkeld wordt.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: 3D printen en Frezen op dezelfde machine

Bericht door javanree »

Voor LinuxCNC is er genoeg betrouwbare hardware, MESA producten bijvoorbeeld. Tormach gebruikt dat voor commerciele machines, Skyfire idem. De ruwe randjes zitten vooral aan de software kant...

Marlin : leuk voor 3D printers maar er mist een hoop om het fatsoenlijk te gebruiken op een freesmachine (ik zie bijvoorbeeld geen cycli als G81/G83) Moet je weer met custom postprocessors aan de gang.

Maar ik snap het nut van het project niet zo... een 3D printer en een freesmachine/router hebben een aantal tegenstrijdige eisen, waardoor je altijd bij een van de twee (of in het ergste geval bij beide) toepassingen flink inlevert aan mogelijkheden. Zeker als het niet voor eigen gebruik is lijkt me dat een levensgroot risico, voor je het weet heb je een slechte reputatie als producent.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: 3D printen en Frezen op dezelfde machine

Bericht door Markus »

aantal tegenstrijdige eisen
Ja natuurlijk, je hebt gelijk, maar dat geldt voor vele ontwerpkeuzes. Bijvoorbeeld massief gegloeid en geslepen staal gebruiken is veel beter dan aluminiumprofiel voor een cnc frees. Toch zie je heel veel aluminiumprofiel gebruikt worden, hier word maakbaarheid en lage kosten boven stijfheid en vlakheid verkozen. Ook kiezen veel mensen voor C7 kogelomloop spindels zonder voorspanning op de moer, zij vinden prijs belangrijker dan nauwkeurigheid, simpelweg omdat ze niet op een honderdste nauwkeurig hoeven te zijn en C3 spindels enorm veel duurder zijn.

Elk ontwerp heeft voor en nadelen, je ziet niet vaak dat een Lambo een caravan trekt,

De machine die ik nu aan het prototypen ben zal niet de meest handige zijn als CNC frees (ding is hoog) maar kan zeer waarschijnlijk qua prestaties meekomen met bijvoorbeeld een Sorotec in de meeste situaties. Als 3D printer is hij zwaar en lomp wat waarschijnlijk zal betekenen dat de machine relatief langzaam print, ook door gebruik van kogelomloop ipv riem. Maar goed voor de meeste prints komt er een veel grotere nozzle (1 of 2mm ?) op wat dan weer erg veel tijd scheelt bij het printen. Hoe snel er geprint kan worden moet nog blijken, want je kunt ook lompe machines best snel maken.

Of er een markt voor is weet ik niet, het is een gok. Ik vermoed van wel, je gaat namelijk niet veel voorwerpen van 800x600x600 printen en als je dat doet is het dan ook niet erg dat het lang duurt. Voor kunststof en hout frezen zal de machine prima dagelijks te gebruiken zijn. De hoge Zas maakt boren en frezen van hoog materiaal mogelijk, misschien is er een groep gebruikers die daar behoefte aan heeft. Als het om metaal frezen gaat dan zijn andere machines geschikter en voor mij persoonlijk moet de machine dan veel nauwkeuriger zijn.

Ik kan me best voorstellen dat er mensen zijn met ruimte gebrek die toch veel hout en kunststof en af en toe wat aluminium cnc frezen en ook af en toe iets heel groots willen 3D printen. Een kleine markt waarschijnlijk en dat is met opzet zo gegokt want als klein bedrijf is het niet slim om in te zetten op grote markten.

Kan best zijn dat de markt te klein is, prijs te hoog, software te onhandig, productie en in bedrijfstellen te moeilijk. We zullen zien...prototypes worden vaak niet het model dat uiteindelijk geproduceerd gaat worden, tis een leerweg. Maar ik heb goede hoop, en dit is niet mijn eerste keer ;-) . Ik zal er wat meer vaart achter zetten, ik krijg nu zin jullie de machine te laten zien

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: 3D printen en Frezen op dezelfde machine

Bericht door serum »

misschien is er een groep gebruikers die daar behoefte aan heeft
k kan me best voorstellen dat er mensen zijn met ruimte gebrek die toch veel hout en kunststof en af en toe wat aluminium cnc frezen en ook af en toe iets heel groots willen 3D printen. Een kleine markt waarschijnlijk en dat is met opzet zo gegokt want als klein bedrijf is het niet slim om in te zetten op grote markten.
Ja.. Misschien. Maar dat zijn nogal veel variabelen om op te gokken. Wat wil je vangen voor zo'n machine?

Ik heb nu al diverse keren je commerciële intenties voorbij zien komen, maar wat heb je ondertussen staan en wat heb je verkocht? (niet belerend bedoeld maar ongecensureerde nieuwsgierigheid)

De onderscheidenheid die je mogelijk zou kunnen bieden is de gebruiksvriendelijkheid van de software. Ik zie voor mijzelf geen toepassing voor een dergelijke combinatie van een machine.

Qua printsnelheid met FDM; het mooiste resultaat haal je toch met <80mm/s (wanneer de printer mooi print op 150mm/s, print hij alsnog mooier op 80mm/s), dus dat moet de machine met 2 vingers in de neus kunnen halen.
Ik heb diverse CNC's en FDM printers gebouwd, met de opgedane kennis/ervaring zou ik beide niet combineren. Er is een bedrijf die een printer heeft gemaakt, waar je achteraf met een freeskop weer je nabewerking kan doen op het FDM gefreesde materiaal. In mijn optiek was het voordeliger om het onderdeel meteen uit 'echt' plastic te bikken, leuk, zo'n proof of concept, maar qua CAM heb je er minder werk mee om dergelijke modellen meteen volledig te modelleren. Om maar te zwijgen van de stevigheid van het model. Daarnaast is frezen van simpelere onderdelen doorgaans heeeeeel veel sneller dan printen. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar naar mijn mening is FDM een prima proces voor de hobby en misschien voor een prototype als een render niet volstaat, er zijn bedrijven die het aardig voor elkaar hebben qua FDM, maar het geschikte toepassingsgebied is heel klein.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: 3D printen en Frezen op dezelfde machine

Bericht door Markus »

Ik heb nu al diverse keren je commerciële intenties voorbij zien komen, maar wat heb je ondertussen staan en wat heb je verkocht? (niet belerend bedoeld maar ongecensureerde nieuwsgierigheid)
Zoals gezegd ik ben nog aan het prototypen, dus niets verkocht. De 3D printer/cnc machine is bijna af, de beton cnc frees met C3 spindels voor de helft af. Kan best zijn dat ik nog een jaar uittrek voor beide, het heeft voor mij geen haast, er zijn andere dingen in het leven die me bezighouden. De markusmechatronics van nu is niet die van vroeger.

Maar vandaag jeukt het weer aardig dus wie weet gaat dat veel sneller.
De onderscheidenheid die je mogelijk zou kunnen bieden is de gebruiksvriendelijkheid van de software.
Je kon wel eens gelijk hebben met de software, en hoewel linuxcnc waarschijnlijk goed “mooi” te maken is en ik veel ervaring heb met software schrijven heb, ga ik daar niet aan beginnen. Daar zal erg veel tijd in gaan zitten en het boeit me gewoon te weinig.

Waar vind ik overigens voorbeelden van je machines, heb je foto's video's ?

Greezt,

Markus
Plaats reactie