proximity switches vs limit switches

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: proximity switches vs limit switches

Bericht door Kjelt »

audiomanics schreef: 29 aug 2019 12:49 De NJK5002 ken ik niet persoonlijk, maar de LJ types heb ik meerdere malen gesloopt en er zit echt geen pullup weerstand, alleen hangt er een ledje met voorschakel weerstand tussen Vcc en de uitgang, waardoor je mogelijk die Vcc meet. In de controller zit ook nog een pullup.
Kees
Dan staat er dus welliswaar hoogohmig maar toch 24-2,5(Vled) = 21,5V op de ingang van een logisch ic met een volgens de datasheet max. ingangspanning van 6 a 7 V.
Maar we hebben deze discussie al eens gevoerd geloof ik ;-)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: proximity switches vs limit switches

Bericht door audiomanics »

Hoe het ook is.. Ik frommel de proxy's altijd zo recht op de controller, voedt ze met 12V en op alle machines (de meeste met een CPU5A4(E) of AWC708C) is er in al die jaren geen enkel probleem opgetreden..
Alles wat je er tussen bouwt in de vorm van fancy opto's kan alleen maar de bedrijfszekerheid beïnvloeden, mijns inziens..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: proximity switches vs limit switches

Bericht door hfjbuis »

Dit vraagstuk vraagt om een nader onderzoek.

Even in jip en janneke taal een korte uitleg:
De pinnen van mijn atmel processoren (en alle andere merken ook) zijn met een z.g. clamping diode beveiligd tegen overspanning. Deze dioden voeren een spanning hoger dan 0.5..0.6 volt boven de voedings spanning rechtstreeks af naar de voeding. Deze moet dit dan verwerken en die is daar ook heel goed toe instaat.

Als ik de uitgang van de NJK aan de nul leg, gaat er bij 5 Volt voedingsspanning een stroom van 0.4 mA door heen. Bij 30 Volt wordt dit 3 mA. Bij een voedingsspanning van 5 Volt voor de processor en 30 Volt voor de sensor, zou er zo'n 2.5 mA via de clamping diode naar de voeding geleid worden.

Een arduino processor (atmega 328) gebruikt bij 5 Volt en 8 MHz klok zo'n 5.2 mA. Bij de gebruikelijke 16 Mhz is dit nog meer. Dat betekend dat alle stroom die via zo'n input pin de voeding in gestuurd wordt, gewoon door de processor gebruikt gaat worden en dan door de eigenlijke voeding van de processor niet geleverd hoeft te worden. Daarmee is er onder normale omstandigheden eigenlijk niets aan de hand.
Als de processor in de powersafe mode staat, of uit staat, dan gebruikt die vrijwel niets en dan is het afhankelijk van de constructie van de voeding of dit een probleem gaat opleveren. Ik verwacht van niet, omdat de meeste voedingen zelf wel een paar mA gebruiken.

Dan blijft er nog de vraag over hoeveel stroom je door zo'n clamping diode mag sturen. Geen van mijn atmel datasheets zegt daar iets over. Ik heb via google wel het volgende document gevonden Atmel Application Note "AVR182: Zero Cross Detector" waarin staat dat de stroom door de clamping diode beperkt moet blijven tot 1 mA.

Mijn NJK sensor levert een (kortsluit) stroom van 1 mA bij een spanning van ca. 10V boven de voedingsspanning. Daarmee is de maximale voedingsspanning (voor dit exemplaar) 15V om binnen de "specificaties" van Atmel te blijven. Dit kan voor iedere sensor en processor anders zijn.

Samenvattend:
Bij gebruik van een professionele controller zullen er zeker optocouplers op de ingang zitten met een aangegeven maximale ingangsspanning. Zolang je de sensor maar voedt met deze maximale spanning, is er niets aan de hand.
Als je echter zoals mij een Arduino gebruikt, dan moet je toch wat voorzichtiger zijn. Voeden met de voedingsspanning van de processor, een weerstand of een optocoupler er tussen kan dan problemen voorkomen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: proximity switches vs limit switches

Bericht door benkr »

Jasper schreef: 29 aug 2019 09:11 Omdat limit switches niet nauwkeurig genoeg zijn wil ik nu kijken naar proximity.
Ik her en der verschillende artikelnummers maar vraag me af wat nu betrouwbare zijn voor een eding kaart en 24v voeding.
Jasper, ik heb er nog wel een paar liggen voor je, die kun je volgende week zaterdag meenemen dan.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: proximity switches vs limit switches

Bericht door audiomanics »

Ik heb er ook nog een doosje vol van... maar die zijn spiksplinter nieuw en getest.. (zijn dus niet gratis, wel heel goedkoop...)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: proximity switches vs limit switches

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hfjbuis schreef: 29 aug 2019 23:11 Samenvattend:
Bij gebruik van een professionele controller zullen er zeker optocouplers op de ingang zitten met een aangegeven maximale ingangsspanning. Zolang je de sensor maar voedt met deze maximale spanning, is er niets aan de hand.
Als je echter zoals mij een Arduino gebruikt, dan moet je toch wat voorzichtiger zijn. Voeden met de voedingsspanning van de processor, een weerstand of een optocoupler er tussen kan dan problemen voorkomen.
Of zelf een extra diode plaatsen (naar 5v) en eventueel nog een serieweerstand. Of op zoek naar 'echte' open collector uitgang sensoren.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: proximity switches vs limit switches

Bericht door Jasper »

audiomanics schreef: 30 aug 2019 00:03 Ik heb er ook nog een doosje vol van... maar die zijn spiksplinter nieuw en getest.. (zijn dus niet gratis, wel heel goedkoop...)

Kees
Dat zeker, ik heb Alfred een mail gestuurd met de vraag of de gene die ik aangeboden kreeg wel geschikt zijn en anders neem ik graag 4 van je over. Heb ik een reserve of 1 klaar liggen voor tandem as.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: proximity switches vs limit switches

Bericht door Jasper »

Bij m'n cpu5b deze sensoren gekregen maar ik weet niet zo goed hoe ik hem aan moet sluiten.

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... t4_fEjxJfC

Sensor heeft bruin, blauw en zwart als draden. Bij bruin en blauw staat er een + op met stift.

Edit, het is me inmiddels duidelijk. De sensor die ik probeerde was overleden. De andere 2 werken wel.
Heb ook nog 2 met van dat m8 draad dus eens kijken hoe ik dat ga maken.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: proximity switches vs limit switches

Bericht door audiomanics »

Even voor de zekerheid:
Bruin is PLUS
Blauw is MIN of NUL of GND (net hoe je het noemen wilt)
Zwart is de uitgang..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: proximity switches vs limit switches

Bericht door Jasper »

Dankje Kees, 2 werken de derde helaas niet.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: proximity switches vs limit switches

Bericht door Jasper »

Vandaag tests gedaan met zowel proximity als micro switches.
De Y as had reeds een goedkope Chinese micro switch en voor de X en Z had ik proximity sensoren gekregen.
Deze worden vanaf de zijkant benaderd dus zouden ze nog beter repeteerbaar zei die man.

Ik home eerst op een snelheid van 3 en alle sensoren zaten bij 10x op maximaal 0,005mm afwijking
Toen op snelheid 2 en kwamen ze op 0,002mm en bij snelheid van 1 alle drie op 0,001mm.
Wel scheelde het 0,5mm tussen 3 & 1, hij schakelt dus iets eerder op langere snelheid maar zowel de proximity als de micro switch is even nauwkeurig gedurende mijn 30 home tests.

Ik denk dat je 0,005mm al niet gaat zien maar toch laat ik hem op snelheid van 1 staan denk ik.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: proximity switches vs limit switches

Bericht door audiomanics »

Jasper schreef: 12 sep 2019 23:12 Wel scheelde het 0,5mm tussen 3 & 1,
Proxy's reageren niet allemaal exact hetzelfde. een paar tienden van een mm hoger of lager en dan heb je al verschil. Maar de herhalingsnauwkeurigheid is zo wel aangetoond denk ik..
Goede test..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: proximity switches vs limit switches

Bericht door Jasper »

Heb ze zo zitten
19118
Y as met micro schakelaar, zit net aan de eindstop dus kan niet geplet worden.

19119
Z as, lagerblok loopt omhoog enkele tienden ruimte.

19120
X as loopt naar links en de plaat waar de Z motor op zit loopt hier over de sensor heen. Eveneens enkele tienden ruimte.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: proximity switches vs limit switches

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Het blijft verwarren die topic titel.
Je kunt naderingsschakelaars (want dat is een proximity switch) gewoon als eindschakelaar gebruiken (limit switch).
Het is gewoon een type schakelaar, wat jij er mee doet moet je zelf weten.
Net als de koplampen van een auto ook niet opeens iets anders doen als je van halogeen overstapt op xenon.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie