Mitutoyo vlakplaat ook haaks te gebruiken ?

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Mitutoyo vlakplaat ook haaks te gebruiken ?

Bericht door Kjelt »

Ik heb van Dabit een alu haaks blok te leen, en dat is toch wel erg handig om bij de hand te hebben.

Nu zit ik te kijken of zoiets een beetje betaalbaar ergens te koop is en kwam ik bij Mitutoyo uit.
Die hebben als voorbeeld een granieten vlakplaat DIN 876 , Klasse 00, 400x250x50mm Bestelnummer: 901-131

Als ik kort DIN876 opzoek staat er alleen iets over de vlakheid van de plaat, lijkt me ook logisch gezien de naam :lol:
Alleen dat zoek ik dus eigenlijk niet, vlakheid is mooi meegenomen als referentie maar mij gaat het om de haaksheid van de plaat, die wil ik graag klasse 0 of 00 hebben.
Of zijn deze platen ook 00 haaks ? Waarom staat daar niets over in ?

Enig idee hoe zoiets nou wel heet en waar te verkrijgen ?

https://shop.mitutoyo.nl/web/mitutoyo/n ... heet.xhtml
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: Mitutoyo vlakplaat ook haaks te gebruiken ?

Bericht door chimaerion »

Zijn NIET haaks.

Wat jij waarschijnlijk wil is een granieten blokhaak. Kost een klein fortuin.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Mitutoyo vlakplaat ook haaks te gebruiken ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Misschien heb je dan meer iets aan een raamwaterpas. Is een vierkant raam (4 rechte hoeken, kun je er 3 op marktplaats zetten), met als toegift ook nog waterpas er in.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Mitutoyo vlakplaat ook haaks te gebruiken ?

Bericht door Kjelt »

Leeuwinga schreef: 14 sep 2019 16:51 of deze?
Zoiets heb ik inderdaad al, alleen lastig om daar je cnc machine mee uit te lijnen omdat het niets weegt en de zijkanten zeer dun zijn (lastig om je taster op gelijk te laten lopen).

Maar ik ben bang dat ik het nu gevonden heb, alleen de prijs , bijna 20000.- incl BTW :shock: :shock: :shock:
Niet normaal, ik snap niet dat dit 60 keer duurder moet zijn dan een 2um gevlakte vlakplaat maar dat zal wel aan mij liggen. Ik weet even genoeg :lol:

https://shop.mitutoyo.nl/web/mitutoyo/n ... 8474038858
Tiny
Berichten: 277
Lid geworden op: 01 feb 2010 21:11
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Mitutoyo vlakplaat ook haaks te gebruiken ?

Bericht door Tiny »

Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Mitutoyo vlakplaat ook haaks te gebruiken ?

Bericht door Kjelt »

Top! Bedankt !
tantan
Donateur
Berichten: 560
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: Mitutoyo vlakplaat ook haaks te gebruiken ?

Bericht door tantan »

denk eens aan een meetzuil, dat is een ronde cilinder die zuiver haaks rechtop staat. als je daar wat tegenaan zet heb je een klein contactoppervlak, dat werkt ideaal bij het optisch vergelijken van of iets haaks (en vlak) is.

ik heb er volgens mij nog 1 staan mocht je interesse hebben.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Mitutoyo vlakplaat ook haaks te gebruiken ?

Bericht door benkr »

Ik heb er eentje (zo'n meetzuil) overgedaan aan Breaker, hij heeft veel meer spulletjes die je bij het uitlijnen goed kunt gebruiken.
Neem eens contact met hem op.
Ik betwijfel overigens of je zoiets op de open source machine kunt gebruiken, zo'n zuil weegt denk ik iets van een kilo of 30 a 40, ik denk dat de open source machine dan al best iets gaat doorhangen, en dat is nu net wat je niet wilt. Bovendien werkt zoiets alleen in het verticale vlak, voor het horizontale vlak heb je toch weer een goed driehoek of zo nodig.
tantan
Donateur
Berichten: 560
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: Mitutoyo vlakplaat ook haaks te gebruiken ?

Bericht door tantan »

Een meetzuil van 30 - 40 kg....... dan bedoel ik heel iets anders. Die ik heb is 250 mm hoog en 100 doorsnede of zo en weegt een paar kilo...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Mitutoyo vlakplaat ook haaks te gebruiken ?

Bericht door DaBit »

Ik denk dat voor Kjelt een raamwaterpas het handigste is. Die dingen vind je ook nog wel regelmatig ergens voor leuke prijsjes. Geen idee meer wat ik voor de mijne betaald heb, maar veel was dat niet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Mitutoyo vlakplaat ook haaks te gebruiken ?

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 15 sep 2019 10:05 Ik denk dat voor Kjelt een raamwaterpas het handigste is. Die dingen vind je ook nog wel regelmatig ergens voor leuke prijsjes. Geen idee meer wat ik voor de mijne betaald heb, maar veel was dat niet.
Ik zie er zo twee, eentje is wel buiten budget :lol:
welke nauwkeurigheid is aan te raden, goed is goed genoeg?

https://shop.mitutoyo.nl/web/mitutoyo/n ... ndex.xhtml

https://www.hogetex.com/raamwaterpas
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Mitutoyo vlakplaat ook haaks te gebruiken ?

Bericht door DaBit »

Die Mitutoyo is binnen 3um haaks. Da's best nauwkeurig :lol:
Hoe nauwkeurig haaks die Hogetex dingen zijn zie ik zo gauw niet. Volgens mij is dat Hogetex spul ruim goed genoeg (als de waterpas 0,02mm/1000mm kan, dan kan de haaksheid alvast niet minder zijn), maar misschien even een mailtje aan wagen?

Op Marktplaats komen die dingen ook nog wel eens langs.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Mitutoyo vlakplaat ook haaks te gebruiken ?

Bericht door benkr »

tantan schreef: 15 sep 2019 08:12 Een meetzuil van 30 - 40 kg....... dan bedoel ik heel iets anders. Die ik heb is 250 mm hoog en 100 doorsnede of zo en weegt een paar kilo...
Die ik heb gehad was denk ik 500mm lang en 100 a 120 mm doorsnede. In mijn herinnering was dat ding loodzwaar, daarom kom ik op die 30 a 40 kg, maar ik heb eigenlijk geen idee meer, is al wel 2 of 3 jaar geleden dat ik die weg heb gedaan.

Ik heb er nog een foto van.

12388
Plaats reactie