opspannen busjes

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 654
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20
Locatie: Standdaarbuiten
Contacteer:

Re: opspannen busjes

Bericht door abs02 » 29 sep 2019 12:36

Ik ben geen draaier maar ik heb nergens , of ik moet het gemist hebben, de mogelijkheid van uitdraaien van zachte bekken op de draaibank gelezen. Dit moet zeker binnen 0.04mm kunnen voor de lengte.

henkzelf
Donateur
Berichten: 282
Lid geworden op: 18 mei 2009 11:18
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: opspannen busjes

Bericht door henkzelf » 29 sep 2019 21:57

Ik zie in je profiel dat je een freesbank hebt. In spannen met V-blokje (zo gemaakt) en dan allemaal frezen zonder Z te verstellen. Dan worden ze zeker allemaal even hoog.

kitman
Berichten: 478
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: opspannen busjes

Bericht door kitman » 30 sep 2019 18:58

Ik ben met de micrometer naar de ijzerboer getrokken.
Daar heb ik blank getrokken strip gemeten en 1 stuk van 10 mm en 1 stuk van 8 mm dat exact 2 mm dunner is.
Heb wat moeten zoeken maar gevonden.
Blokjes gezaagd en gat van 12 mm in geboord verder met een bout achter de bekken opgespannen en afgedraaid.
Werkt perfect en ik heb het verschil van exact 2mm in dikte van de busjes.
Goede tip van Markus.

Gebruikersavatar
Markus
Berichten: 578
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: opspannen busjes

Bericht door Markus » 30 sep 2019 19:42

8) Nou ja niet te veel eer voor mij, want ik zei vonken, maar draaien kon natuurlijk ook

Greetz,

Markus
Laatst gewijzigd door Markus op 01 okt 2019 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Berichten: 9149
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: opspannen busjes

Bericht door Arie Kabaalstra » 01 okt 2019 00:33

Busje ø20 x 10 met gat ø13, op hoogte maken.. hoe moeilijk kan het zijn?.. Klauwplaat met zachte bekken.. uitdraaien.. zeg 8.5 mm diep.. draaibank 1 keer instellen.. en gas op die lollie..

Heb je geen klayuwplaat met zachte bekken?.. dan draai je een Pen van ø12.95, met een kegelvormig gat erin aan de voorkant.. en schroefdraad.. kruislings inzagen, en een conische bout erin.. Hoppa.. een Expanding mandrel..

Verder.. een "cup" draaien met een holte voor je ringetje erin.. zorgen dat ie altijd vlak en strak in je klauwplaat ligt.. als ie dunwandig is, dan vervormt ie wel genoeg om de ring te klemmen.. zoniet.. zaag je em aan één kant even door..

Nog meer oplossingen nodig?..

kitman
Berichten: 478
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: opspannen busjes

Bericht door kitman » 01 okt 2019 11:37

Volkomen mee eens, maar de bus heeft ook nog een inkeping.
lagerbus 10 mm.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Berichten: 9149
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: opspannen busjes

Bericht door Arie Kabaalstra » 02 okt 2019 13:14

Ok.. Wat je dus in feite wilt maken is zoiets als de binnenring van een kogellager.. die buitenkant doe je gewoon als laatste..

je begint met 20 mm stafmateriaal, Dan vlakdraaien, centergat boren, doorboren, uitdraaien op maat , afsteken met lengte overmaat, volgende bus maken..

Spanbus, zachte bekken of expander.. wat je zelf het prettigste vindt, gevlakte kant naar achteren.. op hoogte draaien.. klaar..

Dan stuk materiaal ø20 in de klauwplaat en een ring maken met een gat ø6 in het midden.. laten we zeggen 5 mm dik, diameter ø18, die apart leggen en van het zelfde stuk een tap eraan draaien van busdikte -1 mm lengte en diameter 12.99, gaatje 5 boren, draadje M6 tappen
Busje erop, ring ervoor.. boutje erin.. vastdraaien,. en de afronding erin draaien.. Hatseflats en hoppetee.. meer dan dat moet het niet zijn..

Plaats reactie