hoe een tekening importeren?

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

hoe een tekening importeren?

Bericht door hobbycnc23 »

Heb hele oude tekeningen van spanten voor een modelbootje. Deze spanten wil ik graag uitfrezen.
Maar hoe vertaal ik een tekening op papier naar een bestand-type die de machine kan lezen.
Heb al een foto geïmporteerd, heb de tekening gescand, maar dan....
Het liefst bewerk ik het ook nog digitaal, zodat de schaal goed is.
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: hoe een tekening importeren?

Bericht door Leeuwinga »

betrouwbare, snelste methode......gewoon opnieuw tekenen :mrgreen:
bbg
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 sep 2017 21:59
Locatie: drachten/eindhoven

Re: hoe een tekening importeren?

Bericht door bbg »

Zelfde ervaring. Meestal sneller om opnieuw te tekenen.

Ik laad dan een foto of scan in als achtergrond in CAD. En dan overtrekken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: hoe een tekening importeren?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Er zijn diverse pakketten die gescande informatie (pixels dus) om kunnen zetten in vector informatie, en dat heb je nodig om er in een CAD systeem en vervolgens CAM iets mee te kunnen doen.
Ik zelf gebruik af en toe Inkscape. (eigelijk werkt dat omzetten naar vectoren heel makkelijk en is dat het minste werk)
Ik heb ergens voor mezelf een gebruiksaanwijzing liggen, ik doe het zo weinig dat ik nu echt niet zal weten hoe en wat ik moet doen. (en doe dan teveel dingen die het alleen maar moeilijker maken)
Voorwaarde is dat je scan netjes is, het wordt altijd slechter dan het orgineel.
Geen idee hoe je spanten er uit zien. Ik heb soms goede ervaring met uitknippen uit papier, en dan op contrasterend papier leggen en scannen. Dan heb je alvast 1 'lijn' overgang.
Met een dikke zwarte viltstift overtrekken op kalk, moet je wel een vaste hand hebben, maar je contrast voor scannen is stukken beter, en dat zie je dan weer terug in het resultaat.
Het blijft gewoon veel werk, en vaak (meestal) verkies ik toch de 'gewoon opnieuw tekenen'
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: hoe een tekening importeren?

Bericht door serum »

Je kan niet vanaf een foto werken. Door de vervorming van de lens is dat vragen om ellende. Een scan is prima, en dan via inkscape. Dan moet je even zoeken op image to svg inkscape, Dan zie je wel wat voorbij komen. Importeren in fusion oid, svg schalen en je kan de onderdelen omzetten in voor de machine begrijpbare info. Misschien zijn er eenvoudigere methodes. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: hoe een tekening importeren?

Bericht door Markus »

Inscannen, omzetten naar bitmap (max contrast), handmatig (of automatisch) rommel uit scan verwijderen (photoshop of the gimp) die er niet toe doet dan zoals Hugo zegt Inkscape gebruiken om naar vectoren (contouren) om te zetten exporten als DXF

Op zich hoef je in de scan de rommel er niet uit te halen want Inkscape trekt contouren rond alles ook binnen contouren maar dan moet je ongewenste contouren weghalen in inkscape en dat kan veel werk zijn.

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: hoe een tekening importeren?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Markus schreef: 02 okt 2019 14:53 Op zich hoef je in de scan de rommel er niet uit te halen want Inkscape trekt contouren rond alles ook binnen contouren maar dan moet je ongewenste contouren weghalen in inkscape en dat kan veel werk zijn.
Dat is precies de reden van m'n viltstift (dikke eding 2000) kalkpapier methode, minimale rommel, maximaal contrast.

Maar we kunnen het wel over scannen enz hebben, als jij een dxf bestandje hebt, weet je dan wat je daar mee moet om een spant te frezen?
(het is best handig als we van te voren weten vanaf welk punt je onze ondersteuning niet meer nodig hebt)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: hoe een tekening importeren?

Bericht door audiomanics »

Het omzetten van een gescande bitmap naar een vector verloopt, als het automatisch gedaan wordt, meestal niet zo strak als dat je het handmatig natekent.. Pixels verspringen en dan kan de vector in een keer een stapje maken of er naast liggen, afhankelijk van welke tolerantie je ingesteld hebt.
Het is wel handig als je goed met die "Beziercurves" kan tekenen. Dan heb je voor de meest rare krommingen maar twee of drie nodepunten nodig. Dan het formaat van exporteren: bij DXF worden vloeiende lijnen vaak opgebroken in kleine rechte lijntjes. Bij DWG en EPS lijken die lijnen vaak veel meer de Beziercurves en gewone bochten te exporteren.. Uiteindelijk maakt je Cam programma er toch vaak lijntjes en boogjes van maar in het resultaat zijn de vloeiende lijnen dan nog steeds vloeiend.
Met een beetje oefening heb je ook een redelijk complexe tekening in een paar minuten keurig in een vector omgezet, veel beter dan ieder automatisch omgezette BMP>vector. die je dan prima kan gebruiken om je toolpaths te genereren..
Over het formaat hoef je je in eerste instantie geen zorgen te maken.. Pas als alles getekend is schaal je de totale tekening op maat. Als je bijvoorbeeld een stukje getekend hebt vanaf de scan en dat stukje vectoren meet 25 x 160mm maar het moet geen 25 maar 163,2 hoog zijn, dan schaal je de hele tekening met 163,2/25 x 100% precies op maat..
Zelf doe ik al die dingen in ArtCam (natuurlijk..) maar dergelijke functies zitten vast ook in jouw CAM/CAD programma..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: hoe een tekening importeren?

Bericht door Markus »

Dat is precies de reden van m'n viltstift (dikke eding 2000) kalkpapier methode, minimale rommel, maximaal contrast.
Je kunt ook in een fotobewerk programma op de scan noise-reduction toepassen en dan Blur nog een paar keer Blur en dan de contrast enorm opdraaien dat ongeveer hetzelfde effect, als de achtergrond niet wit is eerst omzetten naar greyscale en dan brightness omhoog jassen.

Heb je tijd en ben je een perfectionist dan kun je in een pakket zoals coreldraw of illustrator handmatig de scan overtrekken en dan het vectorenbestand saven

Maar je kunt ook eerst een automatische contourherkenning (met bijvoorbeeld inkscape) doen en dan de originele scan precies over de gegenereerde vectortekening leggen (in illustrator of coreldraw) en dan de vectortekening een beetje bijwerken.

Maar met een hoog resolutie scan (600 dpi of hoger) moet het automatisch vectoriseren ook tot nauwkeurige resultaten kunnen leiden

https://www.youtube.com/watch?v=6lNzkXvCPs4

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: hoe een tekening importeren?

Bericht door audiomanics »

Zoals in de video is eigenlijk ook precies zoals ik het doe.. Als je goed oplet zie je dat in eerste instantie gewoon lijnen getrokken worden, die later in de vorm gebogen worden.. Dat kwartje moet even vallen maar dan heb je zo'n tekening inderdaad binnen een paar minuten NETJES gevectoriseerd..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: hoe een tekening importeren?

Bericht door hobbycnc23 »

Bedankt allen voor de reacties en adviezen. Hier kan ik wat mee. Inkscape lijkt me de aangewezen weg.
Om antwoord te geven op de vraag wat voor spanten, hierbij een foto van een paar spanten van de originele tekening ( circa 60 jaar oud)19234 1,5 jaar geleden heb ik van alle spanten een 1:1 tekening gemaakt via scan etc.

Het is eigenlijk wel een leuk verhaal:
Dat RF bootje heb ik toen ik 15 jaar was gemaakt. In de loop der tijd is dat bootje, ongeveer 100 cm lang, zoek geraakt.
Nu heb ik bij een verhuizing die 60 jaar oude tekening gevonden en mijn zoon spoorde me aan het bootje weer te maken.
Maar op mijn leeftijd gaat dat figuurzagen niet meer zo makkelijk. En ik dacht dan maak ik ff (!) een machientje die dat kan.
Ik ging googlen en van het een kwam het ander. Twee dagen vòòr CNC dag 2018 werd ik lid van dit forum, bezocht de CNC dag en....ja hoor ik werd helemaal verslaafd. En dat ff is nu inmiddels 11 maanden. mijn machientje is nog niet af maar hij draait al.
Nu de volgende stappen.... Software; CAD; CAM leren, veel leren. Heb op advies op dit forum voor Fusion 360 gekozen. Ik dacht daar ff het machien mee te tekenen. Maar dat onder de knie krijgen viel niet mee, dan maar pen en papier. Maar nu moet ik er toch aan geloven. Vandaag het "Basisboek 2020 Fusion 360" binnen gekregen. Ik hoop daarmee wat sneller Fusion te leren, want die Tutorials gaan me allemaal veel te snel.
Dit bootje is dus de aanleiding voor mijn nieuwe hobby..... wordt vervolgd.
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: hoe een tekening importeren?

Bericht door Zee&Zee »

Sometimes it's not about the destination but about the journey ;-)
CNC you later
Gebruikersavatar
hex173
Berichten: 498
Lid geworden op: 18 sep 2007 22:36
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: hoe een tekening importeren?

Bericht door hex173 »

ik heb ook plaatjes overgetekend in Fusion 360 (is weer even geleden)
open -Fusion 360 - Create een nieuwe Sketch - teken op een vlak een vierkant - (weet ik niet meer zeker, maar je moest een oppervlak hebben om de foto/plaatje op te zetten) - kies INSERT - en dan Canvas - klik dan op het blauwe vakje bij Image en kies je file met plaatje.

Je kunt het plaatje schalen zodat de afmetingen kloppen.

Daarna kun een tekening maken in de Sketch door de lijnen over tekenen met lijn / spline / cirkel enz. daarna niet saven maar de Sketch als DXF file wegschrijven.

hier nog een paar videos voor beginners, ben ik ook mee begonnen: https://www.youtube.com/watch?v=A5bc9c3S12g
https://www.youtube.com/watch?v=HXRMzJWo0-Q
https://www.youtube.com/watch?v=HXRMzJWo0-Q
alles wat ik maak, kan beter.
Plaats reactie