Bouwverslag PFM2.5 van M-Hoch-5
Moderator: Moderators
Re: Bouwverslag PFM2.5 van M-Hoch-5
Zou het ook lekker zelf doen, blijft gewoon een freesmachientje en geen raket.
Re: Bouwverslag PFM2.5 van M-Hoch-5
Nee, precies. Volledig mee eens.
Re: Bouwverslag PFM2.5 van M-Hoch-5
Gewoon zelf doen, regelmatig foto's posten van de voortgang en het advies stroomt vanzelf binnen :)
Ik ben soms ook eigenwijs en wil dingen zelf uitdokteren... maar er zit hier bij elkaar best veel ervaring en kennis, zonde om dat niet te gebruiken. Het kost je niets behalve wat vriendelijkheid, tijd en af en toe zelf wat kennis uitdragen.
Re: Bouwverslag PFM2.5 van M-Hoch-5
Zoals gewoonlijk ga ik het advies volgen ;)
Re: Bouwverslag PFM2.5 van M-Hoch-5
Nou hij is aangekomen en staat ook al op zijn plek. Niet te harden hoe zwaar dat ding is.
M-Hoch-5 heeft de machine deels voorgemonteerd (waarschijnlijk om te controleren dat alles goed past). Nu moet ik gaan beginnen met uitrichten en opbouwen. Geen idee waar ik moet beginnen want ik heb hier 0,0 ervaring mee, dus ik ga kijken of ik ergens meer informatie kan vinden en me daar op inlezen.
Fotos in je berichten plaatsen is hier echt een ontzettend blaartrekkend tijdrovend en lastig proces, maar hier komen ze ;)
M-Hoch-5 heeft de machine deels voorgemonteerd (waarschijnlijk om te controleren dat alles goed past). Nu moet ik gaan beginnen met uitrichten en opbouwen. Geen idee waar ik moet beginnen want ik heb hier 0,0 ervaring mee, dus ik ga kijken of ik ergens meer informatie kan vinden en me daar op inlezen.
Fotos in je berichten plaatsen is hier echt een ontzettend blaartrekkend tijdrovend en lastig proces, maar hier komen ze ;)
Re: Bouwverslag PFM2.5 van M-Hoch-5
Zou er er goed uit ben benieuwd naar de eerste freeswerkstukken.
Re: Bouwverslag PFM2.5 van M-Hoch-5
Ik ben bang dat ik even wat hulp nodig heb om op gang te komen. Vooral het mechanische deel heb ik weinig kaas van gegeten, electronica gaat me wel lukken denk ik ;)
Waar ik nu sta is het volgende:
De Lineaire rails van de X-tandem zijn bevestigt, afgesteld en vastgeschroefd, wagentjes zijn geplaatst en de beide portaalwangen zijn vastgeschroefd. Ook is de portaalbalk geplaatst en vastgeschroefd. Op de portaalbalk zijn de lineaire rails met 2 schroeven bevestigt en dus NIET afgesteld en op alle punten vastgeschroefd.
Wat ik nu wil gaan doen is ofwel de beide lineaire rails van de Y-as uitmeten en vastschroeven, maar ik heb dus de 'pech' dat de Y-as en de spindel met lagers al helemaal geplaatst is. Pak ik er niet zomaar vanaf denk ik. Anders beginnen met de spindels en lagers van de X-as(sen).
Ik heb wat detail foto's bijgevoegd. Voor de duidelijkheid, alleen dus de lineaire geleidingen van de X-as zijn helemaal klaar, de wagens geplaatst en het portaal er op vastgeschroefd, de rest is allemal alleen maar als mock-up geplaatst en met een paar schroeven vastgezet en moet dus nog definitief gemonteerd en afgesteld worden.
Waar moet ik nu mee beginnen en hoe pak ik dat het beste aan? Ik wil vooralsnog nadrukkelijk geen modificaties aanbrengen maar het geheel bouwen zoals het bedoeld is.
Zie ook album: https://www.cnczone.nl/app.php/gallery/ ... ?sk=t&sd=d
Waar ik nu sta is het volgende:
De Lineaire rails van de X-tandem zijn bevestigt, afgesteld en vastgeschroefd, wagentjes zijn geplaatst en de beide portaalwangen zijn vastgeschroefd. Ook is de portaalbalk geplaatst en vastgeschroefd. Op de portaalbalk zijn de lineaire rails met 2 schroeven bevestigt en dus NIET afgesteld en op alle punten vastgeschroefd.
Wat ik nu wil gaan doen is ofwel de beide lineaire rails van de Y-as uitmeten en vastschroeven, maar ik heb dus de 'pech' dat de Y-as en de spindel met lagers al helemaal geplaatst is. Pak ik er niet zomaar vanaf denk ik. Anders beginnen met de spindels en lagers van de X-as(sen).
Ik heb wat detail foto's bijgevoegd. Voor de duidelijkheid, alleen dus de lineaire geleidingen van de X-as zijn helemaal klaar, de wagens geplaatst en het portaal er op vastgeschroefd, de rest is allemal alleen maar als mock-up geplaatst en met een paar schroeven vastgezet en moet dus nog definitief gemonteerd en afgesteld worden.
Waar moet ik nu mee beginnen en hoe pak ik dat het beste aan? Ik wil vooralsnog nadrukkelijk geen modificaties aanbrengen maar het geheel bouwen zoals het bedoeld is.
Zie ook album: https://www.cnczone.nl/app.php/gallery/ ... ?sk=t&sd=d
- Ballegooijen
- Donateur
- Berichten: 4925
- Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
- Locatie: 's-Gravendeel
- Contacteer:
Re: Bouwverslag PFM2.5 van M-Hoch-5
Even een opmerking tussendoor: Ik heb het idee dat je de X en de Y door elkaar gooit
De Y is de richting van je af en naar je toe terwijl de X van links naar rechts is. (Kan ook wel anders als je dat per se wilt maar wordt altijd lastig als je gecommuniceerd met anderen)
De Y is de richting van je af en naar je toe terwijl de X van links naar rechts is. (Kan ook wel anders als je dat per se wilt maar wordt altijd lastig als je gecommuniceerd met anderen)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
https://www.Baldas.nl
Re: Bouwverslag PFM2.5 van M-Hoch-5
Oh, ok dank je. In andere landen doen ze het vaak net andersom, vandaar denk ik de verwarring.
Re: Bouwverslag PFM2.5 van M-Hoch-5
Op mijn machines (en de exemplaren die ik heb gehad) gaat X van links naar rechts, Y van voor naar achteren en Z op en neer. Voor de 3d printers die ik heb (gehad) geldt hetzelfde.
Vind het logisch dat de bewegende portaal de Y is en de bewegende Z as de X en de Z. De verhoudingen maken in dit geval niet uit. Vanaf welke kant leg je het materiaal erop. De richting waarop je het materiaal erop legt en eraf haalt is voor mij en alle machines die ik heb gehad die in een x/y/z coordinatensysteem werken altijd Y
Voel je vrij om iedere vorm te interpreteren die je wilt, als je het zelf maar uit elkaar houdt. (ook bij de CAM)
In mijn optiek is de weergave van de Techno CNC verkeerd. Ik rijd geen motor en ben ook van mening dat de voorrem van de fiets links moet zitten ipv rechts.
Je uitgangspunt is linkshandig coordinaatsysteem, alle machines die ik ken en waar ik mee heb gewerkt gebruiken een rechtshandig coordinaatysteem,
https://en.wikipedia.org/wiki/Right-hand_rule
Vind het logisch dat de bewegende portaal de Y is en de bewegende Z as de X en de Z. De verhoudingen maken in dit geval niet uit. Vanaf welke kant leg je het materiaal erop. De richting waarop je het materiaal erop legt en eraf haalt is voor mij en alle machines die ik heb gehad die in een x/y/z coordinatensysteem werken altijd Y
Voel je vrij om iedere vorm te interpreteren die je wilt, als je het zelf maar uit elkaar houdt. (ook bij de CAM)
In mijn optiek is de weergave van de Techno CNC verkeerd. Ik rijd geen motor en ben ook van mening dat de voorrem van de fiets links moet zitten ipv rechts.
Je uitgangspunt is linkshandig coordinaatsysteem, alle machines die ik ken en waar ik mee heb gewerkt gebruiken een rechtshandig coordinaatysteem,
https://en.wikipedia.org/wiki/Right-hand_rule
Laatst gewijzigd door serum op 05 okt 2019 18:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Bouwverslag PFM2.5 van M-Hoch-5
Vraagje die pak m beet 500 boutjes in de grondplaat, is dat een andere vorm van T groef montage of zit daarmee de grondplaat aan het onderstel vast ?
Re: Bouwverslag PFM2.5 van M-Hoch-5
Montagegaten voor de machineklem ed. Afgedicht met een boutje.
Re: Bouwverslag PFM2.5 van M-Hoch-5
Op je vraag hoe nu verder.
De rails van de Y-as staan die haaks ten opzichte van je werkblad(gaten patroon)? Werkt makkelijker in de toekomst met het opspannen van je werkstukken.
Betreffende de rails voor de x-as ik zou de plaat voor de Z-as demonteren. Zodat je een meetklok kunt bevestigen op de lineair lager wagen. Met deze meetklok meten op het werkblad en zo je rails evenwijdig monteren.
Vervolgens met de meetklok de boven liggen rails meten en evenwijdig monteren. Dan heb je de x-as uitgelijnd.
Z-as geleiding monteren, klok op de wagen grote blokhaak op de tafel plaatsen daar langs meten. En rails zo uitlijnen dat deze evenwijdig aan de blokhaak ligt, oftewel haaks op het werkblad.
Met deze basis stappen kun je de machine goed uitgelijnd krijgen.
De rails van de Y-as staan die haaks ten opzichte van je werkblad(gaten patroon)? Werkt makkelijker in de toekomst met het opspannen van je werkstukken.
Betreffende de rails voor de x-as ik zou de plaat voor de Z-as demonteren. Zodat je een meetklok kunt bevestigen op de lineair lager wagen. Met deze meetklok meten op het werkblad en zo je rails evenwijdig monteren.
Vervolgens met de meetklok de boven liggen rails meten en evenwijdig monteren. Dan heb je de x-as uitgelijnd.
Z-as geleiding monteren, klok op de wagen grote blokhaak op de tafel plaatsen daar langs meten. En rails zo uitlijnen dat deze evenwijdig aan de blokhaak ligt, oftewel haaks op het werkblad.
Met deze basis stappen kun je de machine goed uitgelijnd krijgen.
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Berichten: 12055
- Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
- Locatie: elst (u)
- Contacteer:
Re: Bouwverslag PFM2.5 van M-Hoch-5
De fotograaf stond waarschijnlijk achter de machine, rechts-achter is eigenlijk hetzelfde als links-voor wanneer je willekeurig bij de machine kan gaan staan.serum schreef: ↑05 okt 2019 18:19 In mijn optiek is de weergave van de Techno CNC verkeerd. Ik rijd geen motor en ben ook van mening dat de voorrem van de fiets links moet zitten ipv rechts.
Je uitgangspunt is linkshandig coordinaatsysteem, alle machines die ik ken en waar ik mee heb gewerkt gebruiken een rechtshandig coordinaatysteem,
https://en.wikipedia.org/wiki/Right-hand_rule
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.