Welke draaibank

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Welke draaibank

Bericht door HD13 »

Grote kans dat dit een 2 toeren motor op 3x380Vac is.
Ben benieuwd naar de foto.
Ben geen echte kenner van draaibanken maar heb het vermoeden dat dit merk in hogere klasse zit zoals bv een Schaublin.
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Welke draaibank

Bericht door Zee&Zee »

Die heb ik ook gesproken. Heb je daar al prijzen mee gepraat :shock: :mrgreen:
CNC you later
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Welke draaibank

Bericht door Zee&Zee »

Nu ben ik weer wat anders tegengekomen, weet nog niet wat hij kost.

Die heb ik ook gesproken. Heb je daar inmddels al prijzen mee gepraat ? :shock: :mrgreen:
CNC you later
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Welke draaibank

Bericht door herbieferbie »

Ja prijzen besproken, 2000 minimum, foto van motor volgt nog.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Welke draaibank

Bericht door spinningwheels »

een bank zonder langs en dwars voeding . Ik zou er zelf echt niet aan beginnen
In theorie kan ik praktisch alles
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Welke draaibank

Bericht door hrscharft »

whoa 2k voor dat bankje?

Ik heb een heel erg vergelijkbaar bankje op het oog maar die kost zeker niet zo'n vermogen. Kwa kwaliteit behoort boley naar wat ik heb begrepen tot het neusje van de zalm.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Welke draaibank

Bericht door Zee&Zee »

Dabedoelik :mrgreen:
CNC you later
JanSr
Berichten: 564
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Welke draaibank

Bericht door JanSr »

herbieferbie schreef: 03 jul 2019 09:36 Al enige tijd in het bezit van een draaibankje de bv-20, leuk bankje en best wat op geleerd, maar loop steeds vaker tegen het feit aan dat alles niet echt robuust is, als je afsteekt en het kost kracht zie je soms 1 en ander wel meebuigen/geven, heb wel een nieuw spindelmoer van brons gemaakt dat scheelt een stuk maar wil eigenlijk wel een stapje zwaarder.
Zo een bakbeest kan ik niet kwijt, die zijn natuurlijk super stevig en degelijk, maar er zullen ook wel mooie tussenmaten te koop zijn 2 de hands, ieder geval een stukje degelijker en grote als een emco 8 ( die kent iedereen wel )
Ik vertik het om HBM te kopen, geef mijn geld liever uit aan een degelijke oudere machine
Nou misschien leuke tips of heeft iemand toevallig wat staan, ik heb niet een vast budget, zo rond de 1000 euro plus of min een beetje
ow ja 220 volt
Als je geen HBM wilt voor ca €1000, kom je bij een serieus merk al gauw op een budget van €2000 voor dezelfde draaidiameter en TDC maat.
Zie bijvoorbeeld de HBM 210 Vario, TDC 400 mm voor €1000 of de HBM 250 x 550 Profi voor € 1400.
Die gewenste afmetingen heb ik van jou nog niet gezien. In plaats van een antiek gietijzeren ding van een ton zijn er best wel alternatieven. Maar niet voor €1500.
Waar ik ook nog geen antwoord op zag: wat komt er binnen in je huis? 1 fase of 3 fasen?
Want een draadje trekken van je meterkast naar je werkplek is echt de moeite niet. En het verruimt de keuze enorm.
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Welke draaibank

Bericht door herbieferbie »

Ahummmmm er is een klein foutje ingeslopen, de foto welke ik plaatse is van exemplaar 2 welke hij bezit, die is idd zonder langsvoeding ( nachtdienst dan ben je soms wat suffer, die verkoopt hij voor 900 euro trouwens ), dus hier alsnog een foto van de juiste draaibank MET langsvoeding, en een foto van de meterkast. Ik heb geen idee hoeveel fasen er binnen komen. En zelf draadjes trekken en 380 creëren is dat niet illegaal ( niet dat ik dat erg vind hoor ).

Inmiddels is mijn budget wel gegroeid tot 1500, te slotte behoud een goede machine ook zijn waarde

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Welke draaibank

Bericht door javanree »

Je meterkast is eenfase na de meter, reken op 200-300 voor aanpassen aansluiting en dan nog eens 500-1000 voor alles na de meter ombouwen (je moet gaan herverdelen over 3 groepen, nieuwe automaten + aardlekschakelaars)
En je hebt nu geen hoofdschakelaar dus je kunt niet spanningsloos werken aan de meterkast, misschien een idee om als men toch reeds de aansluiting ombouwt die er meteen in te knallen ?
JanSr
Berichten: 564
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Welke draaibank

Bericht door JanSr »

Op de "elektrische" foto is niet te zien wat er binnenkomt.
Een close up van de meter zou kunnen onthullen of het een 1 of 3 fasen meter is.
Zelfs als het een 1 fase meter is, dan kan het nog goed zijn, dat "daaronder" 3 fasen het huis binnenkomen.
In nieuwbouwwijken is het al jaren gebruikelijk om elk huis met één fase uit te rusten.
De plaatselijke installateur kan de vraag (kosteloos) beantwoorden. Ook wat het zou kosten om één 3 fasen stopcontact aan te leggen.
Als er geen 3 fasen is, hang je aan een frequentieregelaar of een condensator (met wat koppelverlies).
Laatst gewijzigd door JanSr op 14 okt 2019 15:04, 4 keer totaal gewijzigd.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Welke draaibank

Bericht door assink »

als je zo'n machine kwijt kunt, dan is een celtic 12 niet veel groter.
Is ook wel voor dat geld te vinden als je geduld hebt.
Heb je langs en dwarsvoeding, volledige nortonkast en volledig tandwielgeschakeld.
Heb zelf al jaren zo'n machine, en ben er tot op heden niet veel aan te kort gekomen. Alleen de doorlaat van 26mm is wat beperkt, 1500 rpm maximaal toerental is voor mij altijd nog genoeg geweest.
JanSr
Berichten: 564
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Welke draaibank

Bericht door JanSr »

Datzelfde geldt voor een Harrison M250.
Zeer uitgebreide "versnellingsbakken" voor toerentallen, voedingssnelheden en spoeden.
Dikwijls voor heel redelijke bedragen te koop.
Weegt 250 kg ipv een ton.
Die van mij heeft ook nog een freeskolom, ik betaalde €2200.
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Welke draaibank

Bericht door herbieferbie »

Eens geïnformeerd naar het type motor op de Boley.

Het type plaatje heeft de volgende gegevens

AEG NK 53 g - 8/4 nr 4 20231 2,2 A 380V driehoek 0,6 0,8 KW 690/ 1410 U/min 08/1,1 50per/s ausführung nach VDE 0530

Is dat niet zo een 2 toeren dahlander schakeling / motor

kwam wel een topic tegen hier die daar over gaat, volgens de verkoper kan het ook

https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?t=9384
Plaats reactie