Betonnen VMC

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Betonnen VMC

Bericht door willy wonka »

Ik vind het hier sinds lange tijd best weer netjes gaan :lol:
Paar jaren geleden ging het er soms anders aan toe.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Betonnen VMC

Bericht door serum »

Zo vriend, heb je issues ? Ik zie mezelf igg nergens klagen hier..
Howhow. Jij profileert je hier anders niet al te sterk in je afgelopen posts. Over 'enorme topicvervuiling', (xyz verhaal) en dat je vraag op het rack/pinion niet beantwoord wordt op een bevredigende manier en vervolgens krijg ik nog een 'zo vriend' over mij heen ook?

Je krijgt van mij net zoveel respect als dat je mij geeft, maar kom dan niet piepen dat het niet naar je zin is.
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door stef110 »

Machine komt straks met behuizing en al iets voor bij het deur kozijn te staan. het staat wel zo gepositioneerd dat er nog met een kruiwagen langs kan. De andere kant staat al strak tegen de draaibank aan straks.
Een van de redenen om zelf een machine te bouwen was onder andere ook omdat zo goed als alle fabriek machines bereikbaar moeten zijn via de achterkant. Iets wat in mijn geval echt niet mogelijk is van wegen beperkte ruimte in de garage.
Ik zelf zit overigens helemaal niet mee dat de achterkant van de kolom niet geschilderd is. Maar misschien had ik achteraf wel eerst de boel moeten schilderen voordat ik de kolom op de basis gehesen heb.

Stef
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door Sven »

Ik vind het zonde dat je het ding juist wel geschilderd hebt :lol:

Verder een mooi ding hoor!
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Betonnen VMC

Bericht door Zee&Zee »

Zekers mooi ding, ben benieuwd naar het eindresultaat !
CNC you later
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Betonnen VMC

Bericht door serum »

Misschien een therapie sessie op CNC-zone dag om alles uit te praten ?
Nee, niet nodig. Negeren is de beste manier om 'probleempjes' uit de weg te gaan. :mrgreen:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

serum schreef: 08 okt 2019 23:56
Misschien een therapie sessie op CNC-zone dag om alles uit te praten ?
Nee, niet nodig. Negeren is de beste manier om 'probleempjes' uit de weg te gaan. :mrgreen:
Daar kan ik dan nu dus niet op antwoorden. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door stef110 »

Zo van het weekend lekker de machine weer in elkaar gezet en als het goed is nu voor de laatste keer :roll:
Het pneumatische contra gewicht ook voor het eerst in werking gehad en lijkt super te werken. De freeskop is nu min of meer gewicht loos en er is een klein druk verschil zichtbaar in het systeem tussen freeskop helemaal boven of helemaal onder.
Verder heb ik alvast de kolom wat geprobeerd recht te trimmen. Blijkbaar was het gietmal niet echt bepaalt haaks waar 1 hoek van de linker voet bijna strak op de basis staat zweeft bij de ander hoek bijna 4mm hoger. Gelukkig kan ik dit allemaal opvangen met de stel schroeven en straks als er epoxy onder zit gaat het nergens meer heen.

Ik wil straks de aluminium montage plaat vlakken met een 10mm frees en dan een step over van zeg 3mm. zo dat de montage plaat mooi vlak is. voordat ik het stalen bed er op schroef.

Voor het smeersysteem ben ik nog opzoek naar olie om mijn lineaire geleiding en kogelmoeren te smeren. heeft iemand een tip over welke olie ik het best kan gebruiken?

Todo list wordt steeds kleiner maar nog steeds genoeg te doen de volgende dingen wil ik nu eerst doen:

-beugels maken voor de energie ketting naar de freeskop
-smeersysteem in de tafel maken zodat deze straks ook definitief gemonteerd kan worden.
-bed vlakken
-smeersysteem vullen en ontluchten
-machine bekabelen
-afschermingen monteren

Stef

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door mark3 »

wat een apparaat , complimenten.
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Betonnen VMC

Bericht door Zee&Zee »

Vet hoor !
CNC you later
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door kawarider »

Das een kneiter! Dankje dat je het deelt met ons.
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door stef110 »

Tnx voor de comments!

Dit weekend weer beetje progressie. Gisteren heb ik de aluminium subplaat die onder de tafel zit gevlakt door zichzelf. Zodat ik een mooie vlakke basis heb waar het stalen bed opkomt te liggen.
Echter na het gefreesd te hebben kwam ik bij het controleren er achter dat er in de Y+ en Y- een afwijking van 0.04mm zat in de hoogte. Van X+ naar X- bleef de meetklok gewoon perfect stil staan.
Na het probleem voorgelegd te hebben bij iemand, bleek het te komen door dat ze spindel opwarmt gedurende het frezen... zelf helemaal nooit aan gedacht het vlakken was begonnen met een koude spindel en na het vlaken van de plaat (20minuten) was de spindel wel aardig warm geworden dat had ik zelf al gevoelt maar niet bij stil gestaan.
Vandaag eerst de spindel een uurtje laten draaien en daarna de plaat nog eens gevlakt door het zelfde programma een tiende lager te laten draaien. En nu is het waar ik ook meet op de plaat de hoogte overal netjes het zelfde.

Vandaag ook het smeersysteem in bedrijf gesteld, echter ben ik er achter gekomen dat ik de verkeerde pomp heb. De smeer blokjes spugen de olie uit als de druk van de pomp weg valt. Echter de druk valt te langzaam weg na het uischakelen van de pomp waardoor de smeerblokken niet goed functioneren. Na zelf een bypass gemaakt te hebben waar mee ik de druk handmatig kon laten wegvallen van het systeem werkte het prachtig. Waarschijnlijk heb ik alle onderdelen wel iets te goed gesmeerd omdat ik het lucht grotendeels uit het systeem wou krijgen. Als de spindels nu op 3000rpm slingeren vliegen de oli spetters in het rond. De machine maakt wel minder herrie nu tijdens het bewegen :)

Volgende stap nu is het perfect haaks stellen van de kolom ten opzichte van de gevlakte subplaat en de kop perfect trimmen zodat de epoxy tussen de stalen platen kan.

Ik heb vandaag ook geprobeerd een filmpje te maken waarbij ik iets probeer uit te leggen over de machine. Totaal uit me comfortzone helaas maar toch maar geprobeerd. beetje krakemikkig engels met wat fouten denk ik hier en daar maar het gaat om het idee XD.

Stef



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
EBos
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 okt 2012 11:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door EBos »

Ziet er goed uit zo.

Even een dingetje. Je fimpje is van youtube gehaald van wegen service voorwaarden....

\ Bf25 cnc / linuxcnc \ design enclosure/ dubbel KO


http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=9586
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door Breaker »

Terecht, zo'n mooie machine is nogal aanstootgevend.
8)
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Plaats reactie