Mijn Open portaal frees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Johnny p
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 mar 2019 18:56

Mijn Open portaal frees

Bericht door Johnny p »

Dag Samen,

Een aantal jaren terug al eens willen beginnen met de bouw van deze Open Source Frees, maar doordat het bedrijf waar ik werkte al het personeel op straat zette inclusief mijzelf, is dat toen niet door gegaan.
Nu, nog niet zo lang geleden weer een leuke baan, en zo word de open source frees weer betaalbaar.
Zeker nu ik deels de onderdelen via het bedrijf kan kopen.
Inmiddels heb ik het onderwerp "Bouw een open source frees" geheel gelezen en heb ik inmiddels de nodige profielen in huis, afgezien van de 40x120x825 profiel.
De bedoeling is om de frees zo natuurgetrouw na te bouwen zoals beschreven.
Van de andere kant wil ik zo veel als mogelijk gebruik maken van wat ik op mijn werk verkrijgen kan, zo heb ik de X rails van schneebergen MR 25-GO-Y-16971 met de volgende wagentjes MRD25-GO-V1.
De resterende rails is zoals origineel, van Hiwin.
En verder was het volgende ook de reden dat ik ermee wilde beginnen.

Door audiomanics
""Maar de positive feedback kan vooral de druppel in de spreekwoordelijke emmer zijn die twijfelaars, over wat voor machine ze gaan bouwen, toch over te halen een paar centen meer neer te leggen voor iets waar ze ook wat aan hebben..""

Intussen heb ik de profielen op maat gemaakt en ben ik bezig met het maken van schroefdraad m8 in de profielen.

Mvg John
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door stef110 »

Succes met de bouw! en vergeet niet veel foto's te posten ;-)

Stef
Johnny p
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 mar 2019 18:56

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door Johnny p »

19296
Johnny p
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 mar 2019 18:56

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door Johnny p »

He he,

eindelijk gelukt, de eerste foto van mij op het forum, moet makkelijker kunnen denk ik.

Dag Samen,

Wel de gaten geboord en de draad getapt, dus nu de boel in elkaar gezet, so far so good.
Komende week de rails op maat maken en monteren, maar eerst even deze schoon maken, tevens de wagentjes maar even onder handen nemen.

Mvg John
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door audiomanics »

Johnny p schreef: 13 okt 2019 20:43 He he,
eindelijk gelukt, de eerste foto van mij op het forum, moet makkelijker kunnen denk ik.
Dat kan zeker veel makkelijker.. behalve op dit forum.. dat is al jaren een discussiepuntje.. Je raakt er aan gewend en post niet zo snel een plaatje, wat dan weer goed is voor het milieu (kots..)

Om de krullen van de tap uit die profielen te krijgen heb ik een zilverstalen stang van 6mm rond en 1,2 meter lengte met een handvat.. soms even met de rubber hamer beuken maar alles gaat er uit.. Daarna de perslucht er door..
Mocht het je nog niet gelukt zijn... zo werkt het in ieder geval..

Heb je de gaten voor de proxy's ook al geboord? (8mm, 6mm en M5)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Johnny p
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 mar 2019 18:56

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door Johnny p »

Dag Kees,

De krullen gingen er gemakkelijk uit met perslucht, verder ging het monteren vrij gemakkelijk.
Wat betreft de gaten? Nee ik heb ze nog niet geboord, dit ivm de verschillende afmetingen van de wagentjes. zie de volgende foto, deze zijn wat groter, ook de rails is wat groter. En de gaten hebben een andere afstand van de wagentjes, geen 4 maar 5 cm. Dus de x-wagenplaat moet aangepast worden, ook de y-wagen plaat moet aangepast worden geen 4 cm maar 3,5 cm gat-afstand.
Ben nu aan het kijken voor kogelomloopspindels, compleet op mijn werk, maar de juiste lengte is wat lastig daar ik deze spindels niet kan bewerken. We hebben kogelomloopspindels met een spoed van rond de 15 mm en een doorsnede van 20mm en dat is te veel denk ik. Mogelijker wijze zal ik deze moeten kopen.

Mvg John

19302
Johnny p
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 mar 2019 18:56

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door Johnny p »

Hallo Kees,

Ik was vandaag even op zoek naar de juiste drijvers en steppers op aliexpres, mijn vraag.
Zijn deze , op de volgende link de juiste,

https://nl.aliexpress.com/item/40001062 ... b201603_52

Of zijn er betere?

Mvg John
Johnny p
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 mar 2019 18:56

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door Johnny p »

Dag Samen,

Na een weekje stil gelegen te hebben hier weer een update, de y-platen met de verstevigingen zijn nu gemonteerd.
Alles uit de hand gemaakt, flexen en daarna met een huis tuin keuken frees op maat maken, de gaten zijn geboord met dezelfde frees.
Helaas ben ik er nu achter gekomen dat de y-wagentjes geen flens hebben zodat het monteren wat lastig wordt...
Vandaar dat ik deze maar bij Alieexpres heb besteld.
Affijn word vervolgt.

19375
19377
19376
Johnny p
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 mar 2019 18:56

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door Johnny p »

Dag Samen,

Aan audiomanics,

Dag Kees, de meeste zipfile bevatten het bestand extensie .xlsx deze files kan ik helaas niet in excel openen en zijn ook niet werkend in de zin van lengte invullen en in veld c5 komt de totale lengte eruit, mogelijkerwijze kan dit ook aan mijn excelprogramma liggen, heb nog altijd die van 2003 draaien op mijn comp.
Het gaat mij voornamelijk om de bestellengte van die schroefspindel ISEL.
Mijn x-profielen zijn 1245 mm, nu moet volgens de BOM die ISEL spindel 1305mm zijn, volgens de tekening van de spindel>> 1305 -80= 1225mm>> 1245-1225=20mm die ik eigenlijk mis.
Heb ik het correct dat de eindlagers van de spindel een flens hebben die bijden 10 mm zijn?

Mvg John
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door audiomanics »

Als je de nieuwste configurator gebruikt ( waarbij ook de nieuwste tekeningen horen) dan is daar rekening gehouden met het plaatsen van de loseindlagers aan de buitenzijde.
De schroef spindel is daardoor een paar mm langer genomen..
Uit je opgave van de balken haal ik dat je werkbereik in de X 1000mm is. daarbij hoort een spindellengte van 1314mmm
Als je ook even opgeeft wat je bereik in de Y is, dan zal ik het hier voor je invullen..

Maar ik zie dat je ook andere materialen en maten aanhoudt dan in het ontwerp: de wagentjes in het ontwerp zijn allemaal met "wide- flange", met uitzondering van de kleinere Z-wagentjes.. Die zijn HGH (hoog) Heb je rekening gehouden met de systeemhoogte van jouw rails en wagentjes?? een mm verkeerd en de machine loopt knijpend vast..
Ik hoop ook dat het goed gaat komen met de platen. Dat heb je op de hand gedaan, maar niet in 1 opspanning.. Er missen nog wat gaten waarvan de positie en maat wel heel belangrijk zijn, en kunnen afwijken van de tekeningen als de systeemhoogte (dus rail plus wagentjes) afwijkt..

Succes
Kees



Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Johnny p
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 mar 2019 18:56

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door Johnny p »

Dag Kees,

Het berijk van de y-as is 825mm.
Volgens BOM. >>80x160 Zwaar 1245
40x120 825
40x80 800
Wat betreft de hoogte van de wagentjes, voor de x-as komt er 10 mm erbij en voor de y-as blijft dit hetzelfde daar de nieuwe wagentjes met flens onderweg zijn.
De gaten die nog missen worden later gefreesd dan wel geboord, en wel in een opspanning, moet daarvoor een langere frees voor kopen.
De z-wagentjes zijn de normale HGH15.
Voorzover is dan de enige afwijking de hoogte van de x-as, dit ivm de rails van Schneeberger en wagentjes en wel deze MRD25-GO-V1.

Mvg John
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door audiomanics »

19383

Hier de screendump als ik jouw werkbereik invul..
Prima als bepaalde maten afwijken, als je er maar rekening mee houdt als je de panelen gaat frezen.. enige tolerantie in de maatvoering is er nog wel uit te stellen, maar het moet niet meer dan 0,1mm gaan worden..
Je hebt nog een uitdaging..

Ik denk ook dat je naar de verkeerde velden gekeken hebt: als je werkbereik in de Y 825mm moet worden kunnen de liggers nooit maar 800 zijn…

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Johnny p
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 mar 2019 18:56

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door Johnny p »

Dag Samen,

Hmmm even nagekeken, in de configuratie.zip staat toch echt 2 x 40x120N 825 8 x 40x80N 800

En ja,.... in de configuratOR.zip staat 1x 40x120N 828 7 x 40x80N 803

Hmm dat is 3mm verschil, blijkbaar heb ik mij hier ergens vergist :cry: :cry:

Oplossing :?:

Nieuwe profielen vind ik wat ver gaan, misschien 3 mm van de 40x120 eraf halen?
Of 3 mm alu plaat tussen de dwarsprofielen en de x-profielen plaatsen?
Mogelijkerwijze kan het ook geen kwaad, als ik er maar rekening mee houd met het maken van de x-wagenplaten.?

Mvg John
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door audiomanics »

Gewoon lekker die profielen blijven gebruiken.. Die 3mm zal ook niet veel uitmaken voor je werkbereik, je moet alleen even kijken naar de Y-spindel: het stuk dat door het loseindlager steekt heeft nog wel wat mm's speling, of dat ding nu 2 of 5mm uitsteekt aan de buitenkant boeit niets..
Ik kom er trouwens achter dat je werkbereik in de Y geen 825 is maar 600.. Dan kloppen de getallen die je gevonden hebt wel..
Je kan hooguit hebben dat de Y-rails net niet tussen de Y-platen gaan passen, door hun lengte.. Nou, even de slijpschijf er door, 2mm er af halen en dan past het wel.. Ook dat maakt voor de werking van de machine niet uit..

De meeste lengtes zijn bepaalt door het gaatjespatroon in de rails: de hartafstand van die gaatjes is 60mm en normaal houden ze voor de einden 20mm aan, dus de lengte van de rail is dan, normaal gesproken, 2x20 + Nx60 … (N is dan een geheel getal 1,2,3,4,5...20,21,22,....etc)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie