Mach3/4 usb stuurkaart die PID signalen kan verwerken

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Mach3/4 usb stuurkaart die PID signalen kan verwerken

Bericht door Caesar »

Als je een goed all round vfd/controller zoekt is wellicht de granite argon wat voor je. Die kan standaard 3 fase motoren aansturen, maar ook servo's en stepper motoren. Feedback kan op resolver en encoder basis.

Ook lineaire motoren worden ondersteunt, en komt met ingebouwde, af te regelen PID regelaar die kan regelen op positie, koppel of toerental.

Inputs variëren van analoog t/m serieel/digitaal

Semi open source software on de boel in te programmeren.

Wellicht iets voor je?
Gebruikersavatar
Budgen30
Berichten: 103
Lid geworden op: 13 jun 2011 18:29
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Mach3/4 usb stuurkaart die PID signalen kan verwerken

Bericht door Budgen30 »

Dank je, ik wil voor een complete servo set gaan. Zodat ik weet dat het bij elkaar past. Niet teveel opties. Zo eenvoudig mogelijk.
Ik kijk nu naar 1,5kW of 1,8kW set, 3000rpm 5 of 6Nm waarschijnlijk met rem erop.
Althans ik ga ervan uit dat de rem handig is, zodat het doordraaien sterk verminderd als je de draaibank uitzet.
Gebruikersavatar
Budgen30
Berichten: 103
Lid geworden op: 13 jun 2011 18:29
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Mach3/4 usb stuurkaart die PID signalen kan verwerken

Bericht door Budgen30 »

Hoi,

Ik heb een servo op het oog en een handleiding ontvangen. Na het bestuderen lijkt de aansluiting eenvoudig. Echter kwam ik e.e.a. tegen waarvan ik het bestaan niet wist. misschien kan iemand iets toelichten?

speed mode, position mode.
kennelijk kan je kiezen. NA wat googlen lijkt het erop dat er nog meer modes zijn, maar dit lijken de meest praktische.
positie mode kan aangestuurd worden met pul en dir signaal.
speed mode met een potmeter of 0-10 volt print

Een gewone stuurkaart is volgens mij altijd analoog? zoals usb cnc en mach 3 prints (leafboy en eerder genoemde typen)?
klopt dat?

met analoge aansturing kan je weinig instellen en regelen. lekker eenvoudig, dat wel.
met digitale aansturing kan je alles instellen, lekker veelzijdig....

de leverancier zegt dat analoog alleen in speedmode werkt.
Hoewel de handleiding anders suggereert.
Ik heb ook een video gezien dat via mach 3 en een pul dir signaal een servo wordt geregeld.

klopt het dat een potmeter analoog is en signalen via een stuurkaart digitaal?

verdere gedachten:
positiemode op de spindel is handig als je de draaibank ook direct als verdeeltafel wilt gebruiken. Lijkt mij op termijn handig.
Ook lijkt het mij dat je met positiemode meer (exacte) controle hebt over het toerental.

speedmode i.c.m. met een potmeter zie ik niet zitten, omdat de potmeter nooit "zuiver" liniair is.
Is een standaard 0-10v print wel voldoende liniair? (van de gemiddelde hobby cnc spullen verkoper?)
0-10volt via de stuurprint is neem ik aan ook analoog?
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Mach3/4 usb stuurkaart die PID signalen kan verwerken

Bericht door benkr »

Zoals al eerder gezegd, een VFD (Huang VFD) kan vanuit Mach3 worden aangestuurd via een Plug-in waardoor je exact het toerental kunt aangeven wat de motor moet draaien.
Ik geef 12345 rpm in en de motor gaat 12345 rpm draaien, dat wordt direct vanuit mach3 (via een plug-in) doorgegeven aan de VFD. De besturingskaart weet niet eens dat dit gebruikt wordt. Ik heb het zo gedaan met een Leafboy77 kaartje en ook met Pokey57CNC, werk perfect. De enige keer dat het niet werkte was toen ik een illegale Chinese licentie gebruikte, toen wilde dit absoluut niet aan de gang.

En ja, er zijn servoregelaars die je ook met Step/Dir aan kunt sturen en ja, dan zou je je draaibank als verdeeltafel kunnen gebruiken, maar of je daar dan ook software voor kunt vinden die dat ondersteunt allemaal weet ik niet, Mach3 zal dat niet doen denk ik, maar je kunt natuurlijk wel van alles zelf toevoegen, in Mach3, maar b.v. zeker in Linux CNC, daar heb je echt alle vrijheid, de limieten zitten in je eigen programmeercapaciteit.

Maar het begon met een motor op snelheid regelen en de nauwkeurigheid daar van, en dat kan gewoon in Mach3 dus, op de Hz nauwkeurig, alleen de slip van de motor geeft iets onnauwkeurigheid denk ik omdat dat niet helemaal een constante is. (het verschil tussen 2880 rpm werkelijk en 3000 rpm theoretisch bij een 50Hz motor, in de VFD instellingen geef je hiervoor een schatting op, 2880 dus)
Gebruikersavatar
Budgen30
Berichten: 103
Lid geworden op: 13 jun 2011 18:29
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Mach3/4 usb stuurkaart die PID signalen kan verwerken

Bericht door Budgen30 »

een update!

Ik heb de servoset ontvangen.
19340

1.8Kw, 6Nm, 3000 rpm, 220V
ziet er goed uit.
zonder extra rem omdat hij dan precies past in de wabeco
alle spullen en kabels zaten erbij, inclusief de stekker voor aansluiting op de stuurprint.
Ik wil hem gaan testen.

De aansluiting lijkt eenvoudig. alleen DIR+/- en PUL+/- (5v gestuurd) aansluiten op de stuurprint en 220 apart.
Doel is in eerste instantie de boel met dir/pul aan te sluiten en niet met een analoog pwm signaal.

Nu zit mijn toerensensor nog op de as. Deze kan mach3 apart uitlezen.
Echter ik wil na dat het geheel werkt graag direct de encoder uitlezen, zodat de sensor kan komen te vervallen.

over dit laatste heb ik een vraag.
bijgevoegd wat afbeeldingen uit de handleiding.

19343
Hoe moet ik deze aansluiting begrijpen?

Moet ik A+, B+, Z+ met elkaar bundelen (idem voor A-, B-, Z-)?
Dit telt alle pulsen van a, b, en z bij elkaar op neem ik aan?
aansluiten via een high speed optocoupler op de input van de stuurprint?

(Het voltage van dit output signaal van de encoder is nergens vermeld. is dit eenvoudig te meten?)

19341
betreft alleen 9, 10, 11, 12, 13, 14 neem ik aan.
Of moet ik ook iets doen met 15 en 24?

ik ben benieuwd.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Mach3/4 usb stuurkaart die PID signalen kan verwerken

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Budgen30 schreef: 25 okt 2019 11:47 Moet ik A+, B+, Z+ met elkaar bundelen (idem voor A-, B-, Z-)?
Dit telt alle pulsen van a, b, en z bij elkaar op neem ik aan?
Dat zijn totaal 6 aansluitdraden (twisted pair), zomaar pulsen optellen gaat het niet worden.
Je hebt totaal 3 signalen, en elk signaal wordt differentiaal aangeboden (A+ en A- enz.)
Het A en B signaal zijn telpulsen die 90 graden in fase verschoven zijn. Daardoor kan de 'uitlees' kant bepalen welke kant de boel op draait (optellend of aftellend)
Het Z signaal is 1 puls per omwenteling, je index signaal.
Wanneer je Motor niet direkt 1:1 aan je hoofdspil zit, heb je daar voor schroefdraadsnijden niet zo veel aan.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Budgen30
Berichten: 103
Lid geworden op: 13 jun 2011 18:29
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Mach3/4 usb stuurkaart die PID signalen kan verwerken

Bericht door Budgen30 »

dag Hugo,

Betekent dit dat ik eigenlijk alleen de z+ / z- kan aan te sluiten om de index te lezen?

Of 15: CZ (z signal set electrode output end)
En 24?

Wat betreft 1:1
Dit kan/moet ik nog bepalen. Ik ga het wel proberen i.v.m. toerental.
Echter in de driver kan je een "multiplier" instellen zodat de driver zelf het signaal afstemt op de overbrenging die ertussen zit.
Het index signaal uit de driver wordt dan afgestemd op het toerental van het werkstuk. Althans zo begrijp ik het.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Mach3/4 usb stuurkaart die PID signalen kan verwerken

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik geloof dat het al vaker gemeld is: Maar de index puls MOET 1:1 kloppen met de omwentelingen van de hoofdspil.
Dat kun je op geen enkele manier met een multiplier bewerkstelligen. Dus als je de index van de motor encoder wilt gebruiken zul je een 1:1 tandriem moeten gebruiken. (en niets anders)

Wat die 15 en 24 betekenen, geen idee, iets met electrode output, zegt met niets?????
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11019
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Mach3/4 usb stuurkaart die PID signalen kan verwerken

Bericht door DaBit »

De index komt 1x per omwenteling, onafhankelijk van hoe je de 'gearing' instelt. Of je controller er wat mee kan is de vraag; die puls is vaak maar heel kort. Als er op je Mach3 kaartje een processortje zit die 100000x per seconde naar die pulsen kijkt dan mist-ie 'm geheid.

Verder zou ik de pulsgever op de hoofdas handhaven, want de positie van de hoofdas is het enige dat van belang is. Ik heb een 16mm brede HTD5 riem tussen spindel en (servo)motor op mijn Compact8, maar dat stuk elastiek zorgt toch voor een 'behoorlijke' hoekafwijking bij belasting hoor.

Ik voer LinuxCNC het encodersignaal (A/B) van de drive, de index (Z) komt van een fotocelletje en een schijf met een gleuf erin op de hoofdas af. Mach3 heeft volgens mij alleen het indexsignaal nodig.

Kwa spanningsniveaus: die A+/A-, B+/B- en Z+/Z- volgen de RS422 standaard. Google voor de spanningsniveaus. Aan een optocoupler voeren gaat meestal goed, beter zet je er nog iets van een SN75176 tussen om het differentiele signaal om te toveren tot een 1-draads 0V/5V signaal.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie