Emco compact8 vs Emco compact 8E

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Emco compact8 vs Emco compact 8E

Bericht door hobbycnc23 »

Het Oostenrijkse merk EMCO is hier al vele malen op dit forum geprezen als goede kwaliteit.
De originele compact 8 komt uit Oosterijk. Nu is er ook een compact 8E. Deze heeft niet de bekende gele kleur maar is in de kleuren rood - grijs.
Klopt het dat dit de emco is die in china gemaakt is, in opdracht en specs van de Oosterijkse firma?
Hoe is de kwaliteit van deze vs de originele gele compact 8?
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Emco compact8 vs Emco compact 8E

Bericht door mjeuring »

Van:http://www.lathes.co.uk/emcocompact8/

"The Compact 8 remained available for many years after production ceased in Austria, these being branded as the "Compact 8E" - the E suffix standing for "East", indicating Chinese manufacture.."

Kleur zou ik niet te veel naar kijken, rood grijs is ook een kleurstelling die door Emco (uit Oostenrijk) gebruikt wordt.
maartenspeet
Berichten: 22
Lid geworden op: 04 jun 2019 16:38
Locatie: Amsterdam

Re: Emco compact8 vs Emco compact 8E

Bericht door maartenspeet »

Dag hobbycnc,
Ik heb een Oostenrijkse EMCO C8.
Uit internet publicaties heb ik gelezen dat de E op sommige punten afwijkt van de Oostenrijkse 8, bijvoorbeeld de vorm van de spindel van de vaste kop.
Je kunt bijvoorbeeld een flens kopen om een 125 mm din 6350 klauwplaat op de EMCO spindel te monteren, sommige leveranciers geven aan dat de flens wel op een 8E past maar niet op een 8, dus blijkbaar zit daar een verschil tussen.
Concrete kwaliteitsverschillen zijn mij niet bekend, wat overigens niet wil zeggen dat ze er niet zijn.
In het aanbod (prijs) zie je wel dat Oostenrijkse EMCO's beter in de markt liggen dan Chinese in licentie gemaakte banken.
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Emco compact8 vs Emco compact 8E

Bericht door hobbycnc23 »

Okay Maarten, bedankt.
Volg de aanbiedingen op MP al een tijdje, er wordt toch vrij stevig op geboden en ze zijn vrij vlot verkocht.
Wacht nog een leuke aanbieding af, mag ook wat aan te repareren nodig zijn, als het maar voor een hobbyist mogelijk is.
maartenspeet
Berichten: 22
Lid geworden op: 04 jun 2019 16:38
Locatie: Amsterdam

Re: Emco compact8 vs Emco compact 8E

Bericht door maartenspeet »

Dag hobbycnc23,
Als je zelf wilt repareren is het wel handig om een beeld te hebben van wat er voor de C8 nieuw te koop is. Heb je misschien al gedaan, zo niet hierbij een paar adressen waar je aardig wat kunt krijgen:
www.rcm-machines.com in Luxemburg, Pro Machine Tools Limited in de UK, Emco Holz und Hobby in Oostenrijk, en Ralf Römer (= ralfrubine via eBay.de).
Ook gebruikt worden er spaarzaam onderdelen aangeboden via MP en eBay, helaas vaak tegen prijzen die (naar mijn idee) niet echt realistisch zijn. Dus kijk goed wat je koopt.
Succes, Maarten Speet
Plaats reactie