Frees op krachtstroom middels een powersplit, stroomverdeler

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ramsus42
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 dec 2012 15:28
Locatie: Weurt

Frees op krachtstroom middels een powersplit, stroomverdeler

Bericht door ramsus42 »

Beste,

Ben bezig met het afronden van mijn nieuwe cnc frees. De frees komt in mijn schuur te staan. De vorige bewoner heeft de gehele schuur maar op 1 groep aangesloten. Omdat mijn grootverbruikers over het algemeen op 380 werken heb ik krachtstroom aan laten leggen. Er gaat nu dus een dikke kabel naar de schuur.
Om -eventuele- problemen te voorkomen, zou ik graag de frees op de krachtstroom groep aan willen sluiten.

Zou ik zoiets kunnen gebruiken? Zitten er nog nadelen aan?
https://www.thomann.de/nl/varytec_power_split_2.htm

Plan is dan dus om de frees op deze verdeler aan te sluiten aan de 230v om zo niet aan de groep van de de schuur zelf te komen.

Op voorhand sorry als dit al meerdere keren gevraagd is!

Bedankt alvast :)
Laatst gewijzigd door ramsus42 op 07 nov 2019 23:10, 2 keer totaal gewijzigd.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Frees op krachtstroom middels een powersplit, stroomverdeler

Bericht door benkr »

Ja, zou kunnen, maar ik zou eerder voor deze kiezen, die heeft extra zekeringen aan boord, is wat veiliger (maar nu krijgen we weer een nieuwe discussie over selectiviteit en zo natuurlijk):

https://www.highlite.com/nl/91133-split-power-16.html


Die kun je waarschijnlijk ook via Thomann bestellen, maar ook bij elke Disco / audio winkel
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Frees op krachtstroom middels een powersplit, stroomverdeler

Bericht door Kjelt »

Wat zit er aan het begin (automaat?) en aan het einde van die nieuwe "dikke kabel" ?
ramsus42
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 dec 2012 15:28
Locatie: Weurt

Re: Frees op krachtstroom middels een powersplit, stroomverdeler

Bericht door ramsus42 »

Aan het einde, dus in de schuur 3 krachtstroom stopcontacten.

Aan het begin een 4P hoofdschakelaar. Kabel is een 5x2.5mm2 dacht ik.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Frees op krachtstroom middels een powersplit, stroomverdeler

Bericht door Kjelt »

Maar er zit toch nog wel ergens tussen de hoofdzekeringen en de 4P schakelaar een automaat of zekering tussen ? Of zijn jouw hoofdzekeringen automaten ?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Frees op krachtstroom middels een powersplit, stroomverdeler

Bericht door Kjelt »

Verder is een nadeel dat je geen aardlekschakelaar op die groep hebt zitten.
Dat is eigenlijk tegen de regels.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Frees op krachtstroom middels een powersplit, stroomverdeler

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 08 nov 2019 00:06 Verder is een nadeel dat je geen aardlekschakelaar op die groep hebt zitten.
Dat is eigenlijk tegen de regels.
Dan kun je er beter een klein groepenkastje achter hangen.
https://www.vekto.nl/3-fase-6-groepen

Ik zou even informeren, volgens mij is 3 fase 3 groepen meer dan genoeg voor jouw.
Ik heb de complete werkplaats op een dergelijke constructie staan, iets uitgebreider, met 4 3 fase automaten, en een stuk of 8 220v groepen
Begrijp ook niet waar iedereen zich druk over maakt, heb 3x25A, 2 freesbanken, 2 draaibanken, compressor, cirkelzaag en nog een hoop ander spul. (2 close in boilers)
Er springt wel eens een automaat, dan blijkt het voorschakelapp. van de TL bak stuk (aardlek dus) of er ging iets bij de waterkoker mis, maar eigenlijk nooit door draaiende machines.
3 fase machines verdelen het gebruik natuurlijk netjes, de waterkoker samen met een close in boiler wordt riskant.
Misschien dat je met een flink lasapparaat of iets dergelijks op moet gaan letten, maar als je meer gaat verbruiken dan ik, heb je volgens mij een flink bedrijf en een bijbehorende installatie.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
ramsus42
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 dec 2012 15:28
Locatie: Weurt

Re: Frees op krachtstroom middels een powersplit, stroomverdeler

Bericht door ramsus42 »

Beste,

Hartelijk dank voor de vele reacties! Dat waardeer ik.

Ik heb de situatie even goed bekeken en dit kwam ik tegen. Ik denk dat er hoognodig het e.a. aangepakt moet worden.

Er gaan 3 (waren er eerder 2, maar is er 1 bij gepakt uit het gezegelde doosje door een elektricien) fasen en een nul de meter binnen, en vanuit daar gaat het naar de hoofdschakelaar. Dit is tevens een automaat, 40A staat er op.

Vanuit daar gaan de 3 fasen en de nul de 5x2.5mm2 kabel binnen van zo'n 15 meter lang, onder de grond, door een flexibele buis naar de schuur.
Het huis zit gewoon op een een van die fases en op de Nul, parallel er op gestoken. Hmm...
Vliegt de aardlek er in dan zit dus ook de schuur zonder stroom want alles zit op die ene gekoppelde hoofdschakelaar.

Zo'n nul moet toch niet gedeeld worden, maar gesplit met een losse schakelaar?

Sorry, ik heb er niet zoveel kijk op en zou dus graag horen/achter komen/uitvinden wat ik moet veranderen in de kast om het e.a. veilig te maken.

Verder lijkt mij dus een splitter perfect, alleen schiet ik er niet veel mee op als alles op een 16A nul zit toch?
Wat is wijsheid?

Trouwens, in de schuur zelf zit wel weer een kastje met 3 stuks 10A zekeringen.
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Frees op krachtstroom middels een powersplit, stroomverdeler

Bericht door HD13 »

Als ik de tekst zo lees dan denk ik dat die 40A gewoon de maximale stroom is van je hoofdschakelaar.
Is dus geen automaat !
Verder lijkt het dan dus dat de kabel naar de schuur beveiligd wordt door je hoofdzekering, diegene in het verzegelde kastje.
Dat het in de schuur dan met 10A is afgezekerd is dan wel weer netjes.
ramsus42
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 dec 2012 15:28
Locatie: Weurt

Re: Frees op krachtstroom middels een powersplit, stroomverdeler

Bericht door ramsus42 »

Ik heb er maar even een foto van gemaakt:)
Afbeelding
Koerh
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 okt 2019 09:38

Re: Frees op krachtstroom middels een powersplit, stroomverdeler

Bericht door Koerh »

Normaal gesproken begin je met een hoofdschakelaar/lastscheider in je verdeelkast. Dit om de gehele installatie in 1 handeling af te kunnen schakelen. Links onderin lijkt me een gewone hoofdschakelaar aangezien deze vaak 40A kunnen schakelen en er staat (zoals ik het kan zien) geen B of C karakteristiek voor. Dus geen automaat/beveiliging!!

Na de hoofdschakelaar pak je een willekeurige fase en de nul voor je aarlekschakelaars van de woning. Het mooiste is om alle aardlekschakelaars op een andere fase te zetten i.v.m. de belasting per fase.

Na de hoofdschakelaar zet je in dit geval ook een automaat en aardlekschakelaar voor de kabel naar de schuur. Deze zijn er ook in combinatie genaamd aardlekautomaat (ruimtebesparing).

Over het algemeen pak je een B16/B20 (afhankelijk van de hoofdzekering onder de kWh meter en de kabeldiameter 2,5mm2) automaat met een 0,03A (lekstroom) aardlekschakelaar.
Plaats reactie