Advies aansturing CNC-machine

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Advies aansturing CNC-machine

Bericht door javanree »

Je hoeft maar 3 naderings schakelaars te monteren, een per as (X, Y en Z)
De rest kun je , zowel met Eding als Mach als LinuxCNC af met correct definieren werkbereik en soft limits

Ik zou voor bekabeling wat meer uittrekken, gebruik goede kwaliteit kabel (iets als Lapp ofzo) van voldoende doorsnede , waar nodig afgeschermd om storingen te voorkomen. En nette connectoren of goede DIN rail componenten zodat het netjes overzichtelijk blijft. Bij doorvoeren goede tules om doorschuren te voorkomen. Scheelt later allemaal een hoop frustratie en storing zoeken. En de bekabeling kun je dan grotendeels behouden als je de controller of een ander component upgrade.
sjorsth
Berichten: 33
Lid geworden op: 28 okt 2018 13:43
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Advies aansturing CNC-machine

Bericht door sjorsth »

Beste mensen,

Mede dankzij jullie hulp werkt de machine nu helemaal. Aansturing gaat via een Pokeys57cnc kaart. Heel erg tevreden mee. Dan een 24v + 36v voeding erbij en de DM542a drivers. Die combinatie lijkt goed te werken met de Nema23 motoren.
Nog even twee vragen:

-Op de drivers kunnen wat instellingen gedaan worden bij 'pulse/rev table'. Deze staat nu op 1600. Hoe lager hoe sneller deze lijkt te gaan. Indien ik deze op 400 zet (het laagste) kan ik dus de hoogste snelheid bereiken lijkt mij. Gaat de snelheid ten koste van de nauwkeurigheid en/of de kracht/moment wat de motor levert? Of kan de motor uberhaupt alle instellingen aan of wordt deze onder bepaalde instellingen overbelast?

-Ik ben bezig met het uitzoeken hoe ik de home/limit switches erop kan krijgen en aan het orienteren wat ik aan elektronica nodig heb. Nu zie ik PNP en NPN. Op internet gezocht maar ik kon er niet helemaal duidelijk uit worden wat het verschil nu precies in de praktijk doet. De verschillen zitten kennelijk bij het detecteren van metaal dat het circuit terug loopt via de plus of min.

https://nl.aliexpress.com/item/13725832 ... wsFI3&mp=1
Nu vond ik deze. Is dat wat voor mijn toepassing. Of is een kleinere LJ8 variant net zo goed? Hoe kleiner hoe liever natuurlijk. Ik weet in ieder geval dat ik het zo geschakeld wil hebben dat het circuit normaal gesloten (NC) is zodat er bij contact van metaal in de nabijheid en ook kabelbreuk het circuit verbroken wordt en de machine ermee stopt. Maar dat is wat anders dan de PNP of NPN variant begrijp ik. Een inductieve sensor lijkt me wat betrouwbaarder dan een mechanische schakelaar.

Wie kan mij hier wat meer duidelijkheid geven? Mijn dank weer tot zo ver.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Advies aansturing CNC-machine

Bericht door Jasper »

Puls/rev is het aantal pulsen wat hij per omwenteling doet.
hij gaat dus inderdaad sneller als je hem op een lager getal zet maar is dan inderdaad ook iets minder nauwkeurig.
Dit hangt mede af van je gebruikte spindel of tandheugel.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Advies aansturing CNC-machine

Bericht door Breaker »

Natuurlijk kan je de driver naar beneden bijstellen van 1600 naar 400 stappen voor een rondje, maar dan moet je de besturing ook zo instellen anders blijft die denken dat een rondje 1600 stappen is terwijl je motor er in werkelijkheid 4 draait. En je machine wordt er niet ineens vier keer zo groot mee, dus dat loopt al snel klem.

Een rotatie van de motor is gerelateerd aan een afstand van de as, dus zeg dat die per rotatie van de motor 5mm voor of achteruit loopt. Met 400 in plaats van 1600 stappen loopt de resolutie terug van 0,0031mm per stap naar 0,013mm per stap. Of dat voldoende is hangt af van je werk.

De snelheid zou er ook niet door beïnvloed moeten worden, die stel je op de besturing in als maximale snelheid, bij meer stappen per rotatie worden er simpelweg meer pulsen verstuurd, maar de machine gaat er niet sneller of langzamer door bewegen.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
sjorsth
Berichten: 33
Lid geworden op: 28 okt 2018 13:43
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Advies aansturing CNC-machine

Bericht door sjorsth »

Ondertussen weer wat weken verder. Nog bedankt voor jullie reacties. Nu heb ik de settings toch weer even terug gezet naar 1600 want dan lijkt die iets mooier te lopen. In Mach4 kon ik inderdaad de afgelegde afstand wel instellen maar ik ben er nog niet helemaal uit hoe die snelheid veranderd kan worden. Moet ik nog maar even verder in verdiepen. Ook één van de 'proximity switches' is aangesloten dus dan zullen die andere ook wel lukken.

Verder nog een vraag die hier ook wel relevant is (elektronica). Er is al veel over geschreven maar ik lees verschillende meningen. Ik twijfel tussen een 1.5 en 2.2kW spindel. Nu lees ik dat iemand de 2.2kW te groot vond en alsnog voor een 1.5kW wilde gaan. Beetje zonde om daarin een verkeerde keuze te maken omdat het toch om een behoorlijk bedrag gaat. Ik zou dan voor zo'n vierkante variant gaan en het lijkt er op dat het verschil in bouwgrootte tussen de 1.5kW en 2.2kW niet zo groot is. Ik wil er hout en aluminium mee frezen. Daarom denk ik zelf voor de zekerheid toch maar voor de 2.2kW variant te gaan want dan zit ik toch wat meer safe en zo'n ER20 spantang geeft wat meer mogelijkheden.

Denken jullie dat dit wat is?
https://nl.aliexpress.com/item/32822565 ... bLaQS&mp=1

Wat prijs betreft kan ik geen betere vinden. Of hebben jullie nog suggesties?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Advies aansturing CNC-machine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Het is natuurlijk absoluut onmogelijk om zonder ook maar een idee te hebben wat je aan het bouwen bent, met je mee te denken over diverse keuzes.
Hoe ziet die machine er uit, welke materialen heb je toegepast, geleidingen, enz.
Begin maar eens met een foto te plaatsen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
sjorsth
Berichten: 33
Lid geworden op: 28 okt 2018 13:43
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Advies aansturing CNC-machine

Bericht door sjorsth »

Goedemorgen, ondertussen even wat later maar ik zal even wat verdere informatie delen over het project. Hierbij onderstaand een foto van de machine tot zo ver. De gele delen zijn geprint uit PLA, maar belangrijke delen worden op den duur vervangen voor aluminium panelen om het allemaal wat stijver te krijgen. Profielen zijn vanzelfsprekend allemaal aluminium. De geleidingen die ik gebruikt heb zijn SBR16 en SFU1605 kogelomloopspindels. Stappenmotoren zijn Nema 23 met even uit mijn hoofd 2.0 of 2.3Nm koppel. Nu heb ik dus de voorkeur voor zo'n 2.2kW kogelomloopspindel maar dat is denk ik vooral vanwege meerdere mogelijkheden met een ER20 spantang. Zeker als ik hout ga frezen. Op den duur lijkt het me wel mooi om de machine ook geschikt te maken voor het frezen van aluminium.
Dus nogmaals, denken jullie dat een 2.2kW vierkante spindel geschikt is met 5kg en of het eerder genoemde product (zie link aliexpress in mijn vorige bericht) een mooie uitkomst is?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Advies aansturing CNC-machine

Bericht door Ballegooijen »

Zouden die PLA delen heel blijven denk je??
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Advies aansturing CNC-machine

Bericht door Jasper »

Ballegooijen schreef: 09 nov 2019 17:02 Zouden die PLA delen heel blijven denk je??
Tot een graad of 25° en zonder belasting vast wel,..
PLA is daar naar mijn mening niet geschikt voor.

Ga voor een goed merk PETG eventueel CF of liever aluminium.
sjorsth
Berichten: 33
Lid geworden op: 28 okt 2018 13:43
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Advies aansturing CNC-machine

Bericht door sjorsth »

Zoals aangegeven worden die kunststof delen vervangen voor aluminium. Gaat er in eerste instantie even om of alles past.
Ging mij dus meer om advies over de frees spindel.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Advies aansturing CNC-machine

Bericht door hfjbuis »

Als ik de breedte van de profielen schat op basis van de foto met Nema23 motoren, dan denk ik dat je profielen 20x50 mm zijn. Met name de 20 mm profiel zijde kan de zijdelingse krachten, gezien de geschatte lengte van zo'n 1000 mm maar moeilijk verwerken. Ik denk dat een 1.5 kW spindel veel meer vermogen heeft dan dat dit chassis aan kan.
Met dit chassis kun je zeker aluminium frezen, maar dan met minder "geweld".
There are only 2 limits, the sky and your imagination
sjorsth
Berichten: 33
Lid geworden op: 28 okt 2018 13:43
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Advies aansturing CNC-machine

Bericht door sjorsth »

De profielen zijn allemaal 30x60 en in de lengte richting zijn de profielen halverwege dus nog eens met elkaar verbonden in de hoogte. Kan je op de foto niet helemaal goed zien zie ik. Het is dus best wel een stevig geheel.

En voor zo'n 1.5 kw spindel zijn er dan nog opties om grotere frezen te gebruiken voor het bewerken van hout?
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Advies aansturing CNC-machine

Bericht door Jasper »

Wellicht handig als je vermeld wat "Grote Frezen" zijn.

Ik vind groot 30mm en gebruik die in een 0,8kw spindel.
sjorsth
Berichten: 33
Lid geworden op: 28 okt 2018 13:43
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Advies aansturing CNC-machine

Bericht door sjorsth »

Ja, je hebt gelijk. Dat is maar relatief natuurlijk. Ik heb dus op het oog een 1.5kW of 2.2kW vierkante spindel uit China. Deze worden respectievelijk geleverd met een ER11 en ER20 spantang. In die ER11 spantang is de grootste maat meen ik 7mm. Nu zou ik om het hout te frezen ook wel gebruik willen maken van frezen richting de 20mm. Dan zou ik zeggen dat ik grotere spantangen nodig heb of zijn frezen van 20mm ook leverbaar met een vernauwde hals zodat deze ook in kleinere spantangen past? Een 1.5kW zal dan zo ik lees zeker voldoende zijn maar ik hoop wat betreft freesgereedschap niet tegen beperkingen op te lopen.
Plaats reactie