Mijn Open portaal frees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door Jaywalk »

Dat is helder. Dan laat ik ze zitten want het past in z'n totaliteit en er is voldoende grip op het schroefdraad.

Je kan ze ook op de beunmanier aandraaien met een gebogen punttangetje, of in dit geval een zegeringtangetje:
Afbeelding
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door audiomanics »

mooi dan!
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Johnny p
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 mar 2019 18:56

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door Johnny p »

Dag Samen,

Daar ik nog kerst kado's moet kopen dacht aan de volgende drijvers met stappenmotoren, Leadshine HBS57+573HBM20-1000 HBS507 nema23 3 Phase Hybrid Servo Closed Loop, Kosten rond de 100 euro.
Uitgaande dat de 2 x-assen niet gekoppeld worden dmv tandriem...
Iemand ervaring hiermee?

Mvg John

Ben ondertussen wat wijzer voor een nieuwbee
Heb begrepen dat deze prima zijn,...
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door audiomanics »

Johnny p schreef: 07 nov 2019 17:37 Leadshine HBS57+573HBM20-1000 HBS507 nema23 3 Phase Hybrid Servo Closed Loop, Kosten rond de 100 euro.
Uitgaande dat de 2 x-assen niet gekoppeld worden dmv tandriem...
Iemand ervaring hiermee?
Rond de 100 euro vind ik wel heel goedkoop.. zo rond de 150 euro per set is, als je zoekt, een meer reëele waarde.
En beide X-assen worden apart aangestuurd.. de enige koppeling is de software.. Door die twee apart aangestuurde assen is bijv Tandem=homing mogelijk waarbij bij het homen de brug haaks gesteld wordt..
En ervaring met die motoren? ik denk dat er hier minstens 50 te vinden zijn die deze setjes gebruikt hebben..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Johnny p
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 mar 2019 18:56

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door Johnny p »

Dag Samen,

Zojust de offerte binnen gekregen voor de 4 spindels van SKCNC.DE de prijs,.. ja wat zal ik zeggen, 417 euro inclusief verzenden binnen duitsland.
Maatvoering naar tekening voor de originele ospf maatvoering.
Komende week maar eens bestellen inclusief de KO's met afstrijkring.

Mvg John 8) 8)
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door Jaywalk »

Houd er rekening mee dat er Leadshine fakes in omloop zijn (China/E-bay). Nou kunnen die fakes van uitstekende kwaliteit zijn, daar durf ik geen uitspraak over te doen. Ik heb uiteindelijk gekocht bij het Duitse mecheltron.com, officieel distributeur van Leadshine en tevens de beste prijs in Europa van wat ik heb kunnen vinden. Op hun website kun je ook info vinden over fakes. Je bent wel iets meer kwijt dan China/E-bay, zo'n 3 á 4 tientjes per set duurder.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door audiomanics »

417 euro voor alles bij elkaar? Ook de KO-moeren (4 stuks) en de bijbehorend "Abstreifer" ? Dat is zeker goedkoop.. Bij Elmekanic ben je voor dat setje compleet gemiddeld 8-900 kwijt en bij Damen 12-1300..
Wat betreft de leadshines.. De fakes zijn nauwelijks goedkoper, maar je kan wel uit een aantal dingen opmaken dat het om fakes of originelen gaat.. Er is een topic daarover, hier op het forum..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Johnny p
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 mar 2019 18:56

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door Johnny p »

Dag Samen,

Kees nee, was dat maar eens waar, in dit geval alleen de spindels, voor de ko moeren komt 4x64 euro erbij en de bijbehorend "Abstreifer" 6 euro per/2st.
Is al met al nog goedkoop, tot 255+416+24 euro is 695 euro tot inclusief verzenden.

Mvg John
Johnny p
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 mar 2019 18:56

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door Johnny p »

Dag Samen,

Wel de kogelomloopspindels zijn binnen, goede servic en correcte levering, alleen de machine bankwerker kan geen tekening lezen,... schroefdraad van de spindels m10x1,0mm en geleverd is m10x 0,75mm. Korte e-mail en de moeren met de draad 0,75 worden gratis geleverd :P

Tja verder denk ik dat ik foutje gemaakt heb, mijn y-profiel van 120x 40x 825mm volgens bom.
De daarop bestelde kogelomloopspindel is totale lengte 835mm, als de eindbewerkingen ervan af zijn houd ik 754mm over.
Hier is iets fout gegaan, of zie ik iets over het hoofd?
De kogelagerblokken zijn 27mm en 17 mm samen 44mm plus de 754mm is 798mm, moest een uiteinde hiervan niet bij de moter uitsteken?

Of moet ik nu een nieuwe spindel bestellen? :oops:

Mvg John
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door Jaywalk »

Johnny p schreef: 23 nov 2019 01:56 Wel de kogelomloopspindels zijn binnen, goede servic en correcte levering, alleen de machine bankwerker kan geen tekening lezen,... schroefdraad van de spindels m10x1,0mm en geleverd is m10x 0,75mm. Korte e-mail en de moeren met de draad 0,75 worden gratis geleverd :P

Tja verder denk ik dat ik foutje gemaakt heb, mijn y-profiel van 120x 40x 825mm volgens bom.
De daarop bestelde kogelomloopspindel is totale lengte 835mm, als de eindbewerkingen ervan af zijn houd ik 754mm over.
Hier is iets fout gegaan, of zie ik iets over het hoofd?
De kogelagerblokken zijn 27mm en 17 mm samen 44mm plus de 754mm is 798mm, moest een uiteinde hiervan niet bij de moter uitsteken?

Of moet ik nu een nieuwe spindel bestellen? :oops:
Dat had ik dus ook bedenk ik me nu, en dat is bij mij wel gecommuniceerd in de opdrachtbevestiging maar daar kwam ik pas achter toen ik het spul al in huis had omdat me dat niet is opgevallen. Bij mij zijn ook de moeren kosteloos nagestuurd.

Als je die moeren monteert let er dan op dat de nylon ring van de borgmoer voldoende 'bite' heeft op het schroefdraad. Dat ging bij mijn X- en Y-as spindels goed maar bij de Z-as spindels had ik te weinig schroefdraad 'over' zodat de borgmoer niet goed kan borgen. Daarom heb ik op advies van Kees een M3 borgschroefje haaks in die borgmoer gemaakt.

Steekt er nu helemaal niks uit aan de buitenkant van het lagerblok? Er moet bij de OSF wel een stuk uitsteken, om de as van de motor op te kunnen bevestigen middels een koppeling zoals bijvoorbeeld https://nl.aliexpress.com/item/32818110288.html?. Ik heb geen idee hoe je dit anders zou kunnen doen, anders dan met een tandwiel op de as bevestigd en middels een riem naar een ander tandwiel op de as van de motor, zoals ook gebeurd bij de Z-as. Maar dan moet er ook een stuk as zijn waarop je een tandwiel kunt monteren en moet je motoren anders gaan monteren. Wellicht zijn er nog andere manieren van koppelen, als je bv. weinig ruimte hebt?
Johnny p
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 mar 2019 18:56

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door Johnny p »

Dag Samen,
Steekt er nu helemaal niks uit aan de buitenkant van het lagerblok?
Helaas niet, aan een zijde steekt de as er 10 mm in de y-plaat en aan de andere zijde ligt hij er tegen aan.
Het is echt jammer, word gewoon een nieuwe bestellen. Maar dan 5,1 cm langer, dus niet 83,4 maar 88,5cm. :cry:

Verder de moeren worden volgende week geleverd 8)

Affijn we zien wel.

Mvg John
Laatst gewijzigd door Johnny p op 24 nov 2019 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Johnny p
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 mar 2019 18:56

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door Johnny p »

Dag Samen,
Ik heb uiteindelijk gekocht bij het Duitse mecheltron.com, officieel distributeur van Leadshine en tevens de beste prijs in Europa van wat ik heb kunnen vinden. Op hun website kun je ook info vinden over fakes. Je bent wel iets meer kwijt dan China/E-bay, zo'n 3 á 4 tientjes per set duurder.
De close loop steppers met de driver heb ik nu besteld in Polen ook een mooie prijs, iets van 320 zloty per stuk, =60 euro, of het fake is weet ik niet maar ik gok dat ze echt zijn anders is die elektro zaak ook besodemietert.
Voor de geïnteresseerden, hier de link https://www.enpozosstore.com/index.php? ... s_id=36782
en https://www.enpozosstore.com/silniki-kr ... _1581.html

Andere zaken zijn vaak goedkooper dan bij Alie.

Mvg John
Johnny p
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 mar 2019 18:56

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door Johnny p »

Dag Samen,

Nog een vraag, wat geniet de voorkeur aangaande het besteurings-programma?

Machts 3 of usbcnc van edingcnc? gaat natuurlijk om bedienings gemak en mogelijkheden.

Voor en nadelen?

Mvg John
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door Jaywalk »

Balen man van die spindel :(

Nette prijs voor die Leadshine setjes!
Plaats reactie