Watersnijden glas

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Watersnijden glas

Bericht door Toxiq »

Ben al een tijdje afwezig, door een zware en vooral langdurige ooronsteking heeft alles op een heel laag pitje gestaan
Al maanden niet in de mancave geweest en projecten liggen volledig stil

Langzamerhand gaat het weer iets beter, het stof is van de laptop geveegd en ik kijk/lees weer wat mee

Vrouwlief heeft een wens met betrekking tot het verwerken van wat stukken glas
Nu kan ze die krijgen van iemand maar ze zijn te groot (1800x1850x10) 2 platen moeten 2x doorgesneden

Nu heb ik wel een profi glassnijder maar te weinig ervaring om er op te vertrouwen dat dit in 1x goed gaat zonder de platen te verknallen
Ik vroeg me daarom af of het misschien een idee was dit te laten watersnijden
Iemand enig idee wat dit zou kunnen kosten ? het gaat om rechte lijnen, 2x 1800mm lang en 2x 1850mm lang

En weet iemand of je het verschil tussen gewoon en gehard glas zelf kan zien/vaststellen ?
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Watersnijden glas

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Gehard of normaal?
gehard is in een oven geweest, dan zijn de scherpe kantjes meestal toch wel rond gesmolten, dat moet je duidelijk kunnen zien.
Vroeger hingen ze het glas op tijdens het harden, zaten er ook nog putjes in, eerlijk gezegd vallen die me nooit meer op, dus of ze daar een ander truucje voor hebben?
Met gehard glas kun je niets meer, behalve zo gebruiken voor een windscherm of zo.

Die profi glassnijder, ook dat wieltje wordt bot. Zit er een petroleum reservoir in ?
Vloer schoonmaken, ik legde nog een verhuisdeken neer, de te snijden locatie ontzettend goed schoonmaken, oud glas is al lastiger te snijden.
Vervolgens met de glassnijder over je glasplaat, maar eigenlijk mag je geen kras zien, dan krijg je splinters en verkeerde barsten.
De truuc is dus om oppervlakte spanning in te brengen doordat dat mesje een bijzonder klein oppervlak heeft.
Vervolgens zette ik een potloodje onder de plaat, met een klein beetje optillen loopt die barst zo door de glasplaat. (wanneer het mooi glas is wil die barst ook wel eens direct achter het wieltje aanlopen)
Ik had platen van 8mm, 10 mm is ook niet misselijk, maar zal vast wel lukken.
Volgens mij kun je meer dan genoeg afgekeurde geisoleerd glas ruiten voor niets ophalen, dat spul wordt aan de lopende band foutief gemaakt. De meeste zullen inderdaad geen 10 mm dik zijn, maar is dat noodzakelijk?

Waterstraal snijden gaat prima, lijkt me een gedoe met transport enzo.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Watersnijden glas

Bericht door Toxiq »

Verplaatsen is een dingetje, maar dat is het met ophalen ook al, daar moet ik dus een bok voor in elkaar schroeven
180x185x1 is ca 80 kg, dat is wel te doen

Ik ga kijken of het gesmolten is, dat is duidelijk anders dan gepolijst (zichtbaar)
Het zijn windschermen geweest (maar wel nieuw geleverd)
Het word een terrarium...8mm zou nog kunnen, 6 liever niet

Mijn glassnijder is pas een paar keer gebruikt, en inderdaad met een reservoir

ik heb met deze meneer contact gehad: http://www.snijdenmetwater.nl/
die kan ze snijden (4x snijden) en zou rond de 80 euro kosten, dan is het wel op zeker dat het goed is, moet ik wel even zeker weten dat het geen gehard glas is
Voordeel is dat ik meteen de ventilatie gaten er in kan laten snijden, dat is wel sjiek

Mocht iemand nog een beter adres hebben, ik sta er open voor
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Watersnijden glas

Bericht door Ballegooijen »

Ik denk dat als het windschermen zijn geweest toch wel gehard glas is.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Watersnijden glas

Bericht door keesfrees »

Ha, ik ben toevallig ook met glas snijden bezig, nou ja, alleen nog in gedachte dan.
Toxiq schreef: 28 nov 2019 11:08Nu heb ik wel een profi glassnijder
Wat versta je daar onder, daar ben ik wel benieuwd naar.
hugo stoutjesdijk schreef: 28 nov 2019 12:48. . . zaten er ook nog putjes in . .
aha, dat is me wel eens opgevallen ja.
Toxiq schreef: 28 nov 2019 14:47Verplaatsen is een dingetje
Daar weet ik ook meer van dan me lief is.
Toxiq schreef: 28 nov 2019 14:47moet ik wel even zeker weten dat het geen gehard glas is
Is gehard glas niet te waterstralen ?
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Watersnijden glas

Bericht door Toxiq »

een rondje google geeft mij reden om te denken van niet
Het is gebruikelijk bij dergelijke schermen (windscherm, balkon etc) op plaatsen waar iemand er doorheen kan vallen juist geen gehard glad te gebruiken
maar niks is zeker dus moet ik zien uit te vogelen of het wel of niet gehard is
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Watersnijden glas

Bericht door Toxiq »

Ha, ik ben toevallig ook met glas snijden bezig, nou ja, alleen nog in gedachte dan.
Wat versta je daar onder, daar ben ik wel benieuwd naar.
Zoiets
https://www.combifit.nl/three-stars-m17 ... lsrc=aw.ds
aha, dat is me wel eens opgevallen ja.
mij nooit, toch eens opletten
Verplaatsen is een dingetje
Daar weet ik ook meer van dan me lief is.[/quote] vertel, en alle smerige details er bij graag :-)
Is gehard glas niet te waterstralen ?
Nee, schijnt van niet
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Watersnijden glas

Bericht door audiomanics »

Toxiq schreef: 28 nov 2019 15:16 Het is gebruikelijk bij dergelijke schermen (windscherm, balkon etc) op plaatsen waar iemand er doorheen kan vallen juist geen gehard glad te gebruiken
Hoe kom je daar aan??? gehard glas is juist in vele opzichten veiliger dan gewoon glas:
•Bij breuk geen glasscherven maar duizenden kleine stukjes glas, die niet scherp zijn.
•Beter bestand tegen stoten en schokken.
•De glasplaat kan beter tegen verschillende temperaturen, ook bij grote temperatuurwisselingen.

En als het dan ook nog gelaagd is heb je helemaal "safety-glass"....

Maar ik kan het natuurlijk verkeerd hebben, al zegt mijn gevoel dat het waar is..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Watersnijden glas

Bericht door Kjelt »

Ook hier is weer een nen norm voor : nen3569

Weet er het fijne niet van maar als ik dit lees:

https://www.glasinbeeld.nl/wp-content/u ... 9-2011.pdf

Dan zou de gebruiksfunctie d zijn:

d. bijeenkomstfuncties, sportfuncties, overige gebruiksfuncties voor het personenvervoer en het gedeelte van bouwwerken
– geen gebouw zijnde – mede bestemd voor bezoekers (bijv. clubhuizen, sportkantines, sporthallen, stations, abri’s, theaters, bioscopen en evenementenhallen).

en de constructie type: IV Overig

In dit geval van IV geldt:

Bij glas toegepast in situatie IV is het risico op breuk van het glas door een stootbelasting van een persoon gecombineerd met ernstig lichamelijk letsel
dermate klein, dat volgens NEN 3569 in die situaties geen eisen gesteld worden aan het breukgedrag van het glas en er volgens de norm ook gewoon floatglas toegepast mag worden.

Echter als de toepassing I is: Scheidingsconstructies en beweegbare constructieonderdelen met de onderzijde van het glas lager dan 0,85 meter vanaf aangrenzend vloerniveau.

Dan moet je wel apart glas gebruiken, volgens de tabel of 2(B)2 of 1(C)3
Type B:het glas breekt, maar het glas wordt bij elkaar gehouden en er ontstaat geen opening met een middenlijn groter dan 76 millimeter,
dit is het typische breukgedrag van gelaagd veiligheidsglas

1(C)3 : Type C: het glas breekt en valt uiteen in kleine veilige (onscherpe) korrels, dit is het typische breukgedrag van thermisch gehard veiligheidsglas.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Watersnijden glas

Bericht door hugo stoutjesdijk »

https://www.glaswebwinkel.nl/p/glassnij ... c17b-olie/
glassnijder met olie reservoir, snijolie is trouwens petroleum of terpentine, behoorlijk schraal dus.
Dat koeling verhaal zie ik niet helemaal zitten, maar bij glassnijden draait alles om de juiste oppervlakte spanning, en het doorbreken daarvan.

Over gehard glas, daarin zit zoveel spanning, dat elke bewerking er aan er voor zorgt dat de boel versplinterd, dus ook waterstraal snijden.

https://www.glasbestellen.nl/kenniscent ... s-snijden/

schijnt toch te kloppen van die koeling.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Watersnijden glas

Bericht door Grafjan »

Hoe groot gaat dat terrarium wel niet worden?? En wat ga je houden?? Ik heb hier een bak gehad van 180*180*80 ook maar met 8mm glas.alleen de bodem was wat dikker. Heb nu nog een bak van 80*80*60 die willen we gaan verhogen, en dan een kameleon houden. Als het oud glas is is het ook moeilijk snijden, dat scheurt alle kanten op, en gehard??? Ik heb ooit eens een plaat gehad van 6 mm dik, daar kon ik nog geen stoeptegel doorheen gooien.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Watersnijden glas

Bericht door Toxiq »

Het idee is ca 180x185x75

Kameleon gaat er in wonen, ja kan kleiner, maar in de natuur hebben ze ook ruimte en we doen het niet zozeer voor de kameleon, meer voor de inrichting, leven schilderij zeg maar
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Watersnijden glas

Bericht door Toxiq »

Ik ben 'iets' verder
Vrouwlief is even langsgereden om een paar foto's te maken

Kan iemand hier iets uit afleiden (met name de groefjes aan de zijkant, het lijkt wel gezaagd)
20191129_114702.pdf
20191129_114331.pdf
Ik heb de foto's even als PDF bijgevoegd (als jpg lukt het niet)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Watersnijden glas

Bericht door Grafjan »

Als 185 cm de hoogte wordt en de diepte is maar 75 cm dan kom je denk ik ruimte te kort om een tropisch regen woud van beneden naar boven op te bouwen.bij een hoogte van 185 cm zou ik een diepte aanhouden van 100 cm ofzo. Desalniettemin , een gigantische bak voor een kameleon, beestje zal wel goed terecht komen! Mijn vrouw wil er ook een maar ik ben niet zo groot behuisd, dus dat beestje komt er wat bekaaider van af: max 120 hoog 80 breed en 60 diep, ik probeer het uit haar hoofd te praten. Die ruimte benut ik liever met een 3 d printer. Of een zee aquarium.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Plaats reactie