Welke draaibank

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Welke draaibank

Bericht door Kars-cnc »

Als je hem echt graag wilt hebben zou ik het niet op de laatste paar tientjes laten aankomen. Het is dan meer een psychologische kwestie want de precieze waarde van zoiets is echt niet zo nauwkeurig te bepalen. Maar goed, als je het af laat ketsen heb je de handen weer vrij... Wie weet wat er nog voor moois op je pad komt. Succes met je beslissing!

Voor wat betreft het toerental, als je toch voor een VFD gaat kun je het toerental eenvoudig opvoeren door boven de 50Hz te gaan. Bijna alle VFDs kunnen tot 400Hz. Nu is dat wat te veel van het goede maar 70Hz voor een 2 polige (ca. 2800 toeren) motor of 100Hz voor een 4 polige (ca. 1400 toeren) motor is normaal gesproken geen probleem. Bij deze motor al helemaal niet omdat hij al 60Hz gespecificeerd is. Wel moet je even kijken of de hoofdspil lagers dit ook aankunnen.
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Welke draaibank

Bericht door herbieferbie »

Dank voor je info

Je hebt gelijk het is meer een principe kwestie, ze verschaffen onjuiste info. Kom 200 km rijden en dan bellen ze paar kilometer voor ik er ben jaja het is toch 380 dan kunt u de reis besparen. En dan word ik op plek 2 gezet omdat er misschien iemand is die wel 850 wil betalen.
hmmmm ja dan heb ik een harde kop
maar idd wie weet wat ik dan weer tegenkom, ik word niet achterna gezeten, maar tussen formaat bankje blijkt wel lastig :-)
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Welke draaibank

Bericht door benkr »

Hier een Emco Compact8 kloon:

https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-ze ... sPage=home

En is ook nog eens redelijk in de buurt.
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Welke draaibank

Bericht door herbieferbie »

Aanhouder wint, donderdag halen voor 775

Nu nog VFD zoeken die geschikt is met een potmeter , en iemand die dat wil monteren want van VFD heb ik geen verstand

misschien later een els met stappenmotor setje, wat kost zo een setje ongeveer ?

Fotootjes volgen als ik hem heb
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Welke draaibank

Bericht door spinningwheels »

Een Els setje
els Basic 259
2 connectoren voor de drivers 4.90 per stuk
encoder die 400 pulsen per rev geeft 31.90
Dus dat is 300 euro
Daar komen dan nog stappen motoren drivers en voeding voor de drivers bij . maar dat is afhankelijk van je bank.
In principe kan je gewoon de trapezium spindels laten zitten, de backlash die daarin zit kan je instellen
Ik ben nogal fan van dat systeem, Werk heel eenvoudig met een simpele menu structuur , je hoeft niets te tekenen of iets van G code te weten .
En het ding is eigenlijk wel plug and play .
Weet niet waar jij de draaibank op moet halen , maar als je 200 km richting het noorden moet ben je misschien hier al in de buurt , Dan ben je natuurlijk welkom om het te bekijken
In theorie kan ik praktisch alles
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Welke draaibank

Bericht door herbieferbie »

Bedankt voor de info spinningwheels, ik haal de bank op in amersfoort kom bij rozendaal vandaan, 180 km 200 was wat ruim genomen
Geen idee waar diep donker drenthe ligt :-)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Welke draaibank

Bericht door hugo stoutjesdijk »

herbieferbie schreef: 03 dec 2019 07:27 Bedankt voor de info spinningwheels, ik haal de bank op in amersfoort kom bij rozendaal vandaan, 180 km 200 was wat ruim genomen
Geen idee waar diep donker drenthe ligt :-)
iets voorbij Amersfoort. :lol: ;-)
19579
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Welke draaibank

Bericht door javanree »

Helaas ligt Rozendaal ergens anders als Roosendaal :mrgreen:
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Welke draaibank

Bericht door herbieferbie »

Hmm uiteindelijk toch niet doorgegaan, aanhanger bleek stuk, en de mensen reageerden zo onsympatiek dat ze hem mogen houden, dus nog steeds zoekende, 2 leuke voorbij zien komen allebei zeer snel verkocht , geen tijd om te reageren
JanSr
Berichten: 564
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Welke draaibank

Bericht door JanSr »

Voor een beginner is HBM niet gek. Zeer compleet, Zijn vaak tweedehands te koop in de omstreken van jouw budget. Voor €999 heb je een nieuwe HBM 210 x 400 Vario.
Schroefdraden zowel metrisch al Withworth.

En ja, er is best wat van te zeggen. Ik vind het vermogen wat krap. Maar als je geen grote stalen dingen draait merk je daar weinig van.
Spindellagering en bed zijn goed. Tal van details zijn niet echt lekker afgewerkt, maar vaak zelf te verbeteren.

Als je echt voor Q gaat kom je bij die afmetingen bij Emco of Schaublin, maar dan zal je wel moeten sparen.
JanSr
Berichten: 564
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Welke draaibank

Bericht door JanSr »

Jarenlang heb ik gewerkt met een HBM 250/750. Die verving een Atlas, afkomstig uit de Marshall hulp, met ruwweg dezelfde maten.
Ik heb met dat ding alle lieren van mijn skûtsje ingrijpend gereviseerd.
Alle tandwielen uitgedraaid tot de naasthogere standaard RVS - staf maat.
Alle aspotten nieuw gedraaid uit C45.

Afbeelding

Afbeelding

Het enige dat ik te kort kwam was vermogen. In plaats van de originele motor een hulpas met snaarschijven gemaakt en onder de taafel een 2,2 kW 400V motor, met een Siemens frequentieregelaar (400V - 400V). Heel comfortabel.
Zeer irritant vond ik de flensmontage van de klauwplaten. Dat leer je haten.
Na 10 jaar het ding verkocht voor de helft van de nieuwwaarde, met de originele motor (want geen 400V). Binnen een week weg, dus te weinig gevraagd.

Op mijn AI FR1 freesbank alle spierbanen gefreesd en de te grote tandwielen uitgekotterd.
Nu heel bij met een Harrison M250 met freeskolom en DRO. En Camlock.
Bijlagen
zwaardlier tjalk.pdf
(39.04 KiB) 75 keer gedownload
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Welke draaibank

Bericht door motormuis »

https://www.hks-machines.nl/

bij Peter staat een Harrison met digitale uitlezing
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Welke draaibank

Bericht door herbieferbie »

die is lichtelijk buiten mijn budget,
Maar ik kan een Optimum TU 2506 kopen van 3 jaar oud, was nieuw 2200 euro

Wat zou een redelijk bod zijn, en zijn optimum draaibanken in die prijsklasse een beetje kwaliteit ?
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Welke draaibank

Bericht door spinningwheels »

Lastig om een redelijk bod te roepen , wat zit er allemaal bij ??
Zie het ding nu in de actie voor 1800
HBM heeft hem ook , dan vario en met dwarsvoeding . ook voor 1800
Het is en blijft China spul, je mist motor vermogen, en stabiliteit . Dat eerste is nog wel op te lossen dat tweede eigenlijk niet
Ik denk dat zo,n bankje met de helft van de nieuwprijs meer dan betaald is als er het een en ander nog bijzit een 900 euro dus
In theorie kan ik praktisch alles
Plaats reactie