Alarm van servo's opnemen in E-stop circuit Eding.

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ramsus42
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 dec 2012 15:28
Locatie: Weurt

Alarm van servo's opnemen in E-stop circuit Eding.

Bericht door ramsus42 »

Hoi!

Nu dat ik met mijn besturing bezig ben vroeg ik mij het volgende af:
Ik heb een stel JMC180 servo's op mijn machine (aangestuurd door een CPU5B van Eding.) Deze hebben op de drive een Alarm output.
Nu zou ik graag de alarm outputs in het e-stop circuit opnemen zodat de machine in een E-stop gaat als er een error is.
Hoe doe ik dit? Staat daar ergens iets over beschreven?

Moet ik denken aan een reeks relais die NC staan?

Sorry, elektro is niet mijn sterkste kant.

bedankt alvast!
Laatst gewijzigd door ramsus42 op 01 dec 2019 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.
ramsus42
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 dec 2012 15:28
Locatie: Weurt

Re: Alarm van servo's opnemen in E-stop circuit Eding.

Bericht door ramsus42 »

Ps, ik heb nog een stuk of 5 TIP120 transistors. Kan ik daar wat mee? Zou natuurlijk wat mooiet zijn dan een rits grote mechnische relais.
ramsus42
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 dec 2012 15:28
Locatie: Weurt

Re: Alarm van servo's opnemen in E-stop circuit Eding.

Bericht door ramsus42 »

foutje
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Alarm van servo's opnemen in E-stop circuit Eding.

Bericht door Breaker »

De drives hebben waarschijnlijk ieder een 'servo alarm output' deze kan via de parameters op 'active low' worden gezet, wat normally closed is. Al deze poorten zouden met elkaar doorverbinden moeten kunnen worden. Als dit alleen op 24v werkt moet er dan vervolgens nogt één optocoupler or relais tussen om het naar 5V te brengen aan de ingang van de EdingCNC kaart. Dit kan een kleine DIN optocoupler of een laag vermogen relais zijn.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Alarm van servo's opnemen in E-stop circuit Eding.

Bericht door audiomanics »

Als ik in de datasheet van deze motor kijk zie ik dat de alarmuitgang een transistor is. Die geleidt in 1 richting, als hij geleidt.. Dat betekent dat je de uitgangen als volgt moet doorverbinden:
0V> Alarm1-, Alarm1+ > Alarm2-, Alarm2+> Alarm3- ….. AlarmX+ > alarmingangEding..
De polariteit is dus belangrijk.. Je hoeft dan verder geen truuk met optocouplers of wat dan ook uit te halen..
Wat ook belangrijk is dat je die uitgangen zo configureert met de bijbehorende software, dat de uitgangen geleiden als alles goed is..
Je kan beginnen met 1 driver.. Als dat werkt, dan stel je de andere ook zo in..

Met de leadshine closedloop steppers doe ik het ook precies hetzelfde (behalve de laatste stap van eert 1 exemplaar aansluiten omdat ik dat allang uitgezocht heb..)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Alarm van servo's opnemen in E-stop circuit Eding.

Bericht door Bjornski1976 »

Een alarm is mijn inziens geen reden om te trippen. Het over wegen om een volgende routine uit te voeren zou een logische actie zijn, ik ken het als een inhibit. De Nederlandse vertaling ken ik hier niet voor.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Alarm van servo's opnemen in E-stop circuit Eding.

Bericht door audiomanics »

Bjornski1976 schreef: 01 dec 2019 19:54 Een alarm is mijn inziens geen reden om te trippen. Het over wegen om een volgende routine uit te voeren zou een logische actie zijn, ik ken het als een inhibit. De Nederlandse vertaling ken ik hier niet voor.
Ik begrijp niet wat je zegt...
9124
Met de beveiliging had ik waarschijnlijk dit freesje nog kunnen gebruiken... En was het werkstuk niet in de kliko beland..

Nog even ter verduidelijking het schema:
19214
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
ramsus42
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 dec 2012 15:28
Locatie: Weurt

Re: Alarm van servo's opnemen in E-stop circuit Eding.

Bericht door ramsus42 »

Held, helden!

Bedankt voor deze input. Ik ga er morgen meteen mee aan de slag.

Geweldig.. Zo'n forum met altijd top hulp.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Alarm van servo's opnemen in E-stop circuit Eding.

Bericht door Breaker »

Ja, ik had de verkeerde JMC180's voor me. Zou het doen zoals audiomanics zegt, volgens de beschrijving staan de uitgangen op normally closed en anders is het via de software aan te passen.
Bjornski1976 schreef: 01 dec 2019 19:54 Een alarm is mijn inziens geen reden om te trippen.
Deze estop is een softe estop van de besturing dus inderdaad een tijdelijk blokkade, maar het komt er over het algemeen op neer dat de driver dan alsnog stroomloos gemaakt worden om het alarm te herstellen of er stappenverlies is dus een re-home nodig. Daarna kan je weer vrolijk door.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Alarm van servo's opnemen in E-stop circuit Eding.

Bericht door Kjelt »

De nieuwe Eding kaarten hebben hier een aparte alarm ingang voor, die is anders dan de e-stop en de software geeft de oorzaak ook netjes aan in de GUI.
Ik weet niet of de oude kaart dat ook heeft, dacht het niet en dan kun je alleen de e-stop ingang gebruiken.
ramsus42
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 dec 2012 15:28
Locatie: Weurt

Re: Alarm van servo's opnemen in E-stop circuit Eding.

Bericht door ramsus42 »

Serum, een gebruiker hier op het forum waar ik ontzettend veel hulp aan heb, liet mij weten dat ik het alarm wellicht op kon nemen in het pauze circuit. Zo kan ik nog steeds de Z-as bedienen op de spindel stoppen. Wellicht is het aan uit zetten van de drives dan niet meer nodig?

Hoe dan ook, ik kan vooruit:)
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Alarm van servo's opnemen in E-stop circuit Eding.

Bericht door Kjelt »

Hangt van de drive af hoe je die kunt resetten.
De bekende closedloop Leadshine drivers en motoren kun je alleen resetten door er de spanning af te halen.
Overigens wil je de elektronika dan zo maken dat je de voeding van de drivers los kunt uitschakelen van de voeding van decsturingskaart, oftewel twee voedingen gebruiken.
ramsus42
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 dec 2012 15:28
Locatie: Weurt

Re: Alarm van servo's opnemen in E-stop circuit Eding.

Bericht door ramsus42 »

Bedankt voor de reacties. Ga het gewoon proberen.

Ik zit even met het volgende. Ik gebruik een Huangyang GT VFD. Deze aansluiting zijn anders dan de meeste Huangyang VFD's.
Ik heb het ospf schema, de VFD manual, en de edingcnc manual er op nageslagen maar nog steeds geen idee hoe ik het e.a. aan moet sluiten op mijn CPU5b kaart inclusief alarm.

Weten jullie dit? Kast bijna klaar op dit soort dingen na:(

Hieronder een foto van mijn aansluitingen:

Afbeelding
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Alarm van servo's opnemen in E-stop circuit Eding.

Bericht door audiomanics »

Wat is eigenlijk de reden dat je juist deze gekocht hebt?
In de manual, voor zover ik 'm even vlug doorgebladerd heb, zie ik een ingang voor 0-10V en ik vermoed dat je in de settings een van die S ingangen kan configureren als FWD waarmee je de motor start.. Dan zitten er ook nog een paar A-uitgangen op die programmeerbaar zijn. Daarmee kan je de fout in het noodstop circuit opnemen..
Je moet dus gewoon de manual even goed doorlezen en met name de stukken die betrekking hebben op die in en uitgangen..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie