(de)magnetiseren

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

(de)magnetiseren

Bericht door Breaker »

Ik heb nog weleens last van gereedschap wat gemagnetiseerd raakt:
Vind het beide voor een vijl en schuifmaat nogal onhandig:
19603

Dus een blokje aangeschaft:
19604

Maar ik heb het idee dat het meer kwaad dan goed doet.

Dus de vraag is eigenlijk of er een beter alternatief is, misschien iets met een stekker? Zie modellen voor een paar tientjes, maar werkt dat ook?
En dan liefst beide, dus demagnetiseren en magnetiseren, want voor een schroevendraaier is het regelmatig juist wel handig om een magnetische tip te hebben.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
vip1980
Berichten: 500
Lid geworden op: 24 okt 2007 10:12
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: (de)magnetiseren

Bericht door vip1980 »

https://nl.aliexpress.com/item/4000010150037.html


werkt het niet, dan doet het in ieder geval geen pijn :lol:
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: (de)magnetiseren

Bericht door mark3 »

Je kunt die 16 dollar of euro ook naar mij overmaken, dan roep ik wat en dat doet ook geen pijn.
vip1980
Berichten: 500
Lid geworden op: 24 okt 2007 10:12
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: (de)magnetiseren

Bericht door vip1980 »

mark3 schreef: 10 dec 2019 14:42 Je kunt die 16 dollar of euro ook naar mij overmaken, dan roep ik wat en dat doet ook geen pijn.
maar als jij wat roept dan demagnetiseer je niets...

werkt het niet dan maak je een dispute aan :idea:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: (de)magnetiseren

Bericht door Kjelt »

Ik heb eigenlijk nooit veel van magnetisme begrepen maar is het niet zo dat het magnetisch veld polair is en als je dus "demagnetiseert" met een te sterk tegenovergestelde veld dat hij dan ompoolt ?
Oftewel ik zou zeggen dat je een sensor moet hebben die aangeeft hoe sterk het magnetisch veld van je gereedschap is en de polariteit (SI eenheid Tesla) en dan een zwakke demagnetiseer magneet en kijken of het veld afneemt of toeneemt , herhalen , etc. etc.

Dat gaat nooit in 1 apparaat zitten denk ik. Maar ik heb er geen ervaring mee.
Dan is er nog meneer Rutherford die het 100 jaar geleden voor elkaar kreeg, dan zou het nu toch ook moeten lukken ;-)
Verder toonde hij aan dat elektromagnetische golven gemagnetiseerd ijzer konden demagnetiseren.


https://nl.wikipedia.org/wiki/Ernest_Rutherford
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: (de)magnetiseren

Bericht door audiomanics »

Misschien heb je nog een oude E-I trafo liggen.. haalt de I er af zodat je alleen de E overhoudt, wisselspanning er op, klaar....

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: (de)magnetiseren

Bericht door Kars-cnc »

Demagnetiseren gaat in principe inderdaad met een tegengesteld veld. Echter eerst meten en dan tegengesteld aanbieden in precies het goede vlak en met de goede sterkte is bijna onmogelijk.

Daar hebben ze iets op bedacht: magnetiseer het metaal nog veel meer tot het in verzadiging is. Daarmee zijn de polariteit en het vlak bekend. Door nu de polariteit van de magneetbron om te draaien kun je de gerealiseerde magnetisering neutraliseren. Echter omdat tot in verzadiging is gemagnetiseerd is niet precies bekend hoe sterk het magnetisme is (geen relatie met de magneetbron). Door echter de polariteit steeds te wisselen en de sterkte langzaam af te laten nemen tot nul eindigen we ook met resterend magnetisme van nul.

Er zijn mooie apparaten die zo'n wisselend en afnemend magneetveld kunnen genereren. Een eenvoudige truc is echter zoals Audiomanics aangeeft. Je sloopt van een transformator het "I" deel af waardoor een open en vrij sterk magneetveld ontstaat wat 50 keer per seconde om poolt. Leg het voorwerp wat je wil demagnetiseren tegen de overgebleven "E" kern aan. Het zal dan 50 keer per seconde positief en weer negatief gemagnetiseerd worden. Door het voorwerp nu van de E kern af te bewegen realiseer je het steeds verder afnemend veld (niet de trafo uit zetten met het voorwerp er nog tegen aan dus).

Wel opletten, een trafo zonder "I" deel gaat flink meer stroom trekken. Kortstondig gebruik is aan te bevelen.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: (de)magnetiseren

Bericht door Kars-cnc »

Bij zo'n statisch demagnetiseer blokje is volgens mij het idee dat je rechts bovenin begint en dan het trappetje af. Elke tree van het trapje keert het veld om en door de groter wordende ruimte neemt het veld ook af. Heb ook zo'n ding eens gekocht omdat het nu eenmaal niets koste. Het resultaat blijkt helemaal in lijn met de prijs :lol:
Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

Re: (de)magnetiseren

Bericht door Hessel Oosten »

.
.
That WORKS !
.
.


Hessel
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: (de)magnetiseren

Bericht door Kars-cnc »

Ha... de mechanische variant van de gesloopte trafo!

Daar denk ik dan als elektronica man weer niet aan, dat dingen ook gewoon simpel opgelost kunnen worden :lol:
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: (de)magnetiseren

Bericht door audiomanics »

wisselend magnetisch veld... kan ook mechanisch, als het maar wisselend is..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: (de)magnetiseren

Bericht door Breaker »

Dank voor de uitleg, dat helpt te begrijpen hoe het werkt en waar op te letten. Maakt ook het prijsverschil van €5 - €5000 een beetje begrijpbaar.

Zag bij Hogetex dat Vertex wel handzame machientjes heeft, maar die moet ook weer ergens staan. Een spindel heb ik toevallig al beschikbaar dus zal eens kijken of ik iets met magneetjes kan fabriceren wat werkt.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

Re: (de)magnetiseren

Bericht door Hessel Oosten »

Om de kosten hoef je het niet echt ...te laten …:-).

https://www.magnetenkopen.nl/winkel/neo ... cht-11-kg/

Hessel
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: (de)magnetiseren

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k weet niet of er zoiets als "magnetisch vermogen" bestaat.. maar die demagnetiseerapparaatjes voor horlogemakers zijn niet heel sterk.
Het enige wat bij een Horloge gemagnetiseerd kan worden is de spiraalveer op de balans, en die is heel dun...
Als die gemagnetiseerd raakt, dan kleven de windingen aan elkaar en gaat je horloge veel te snel lopen.
Even over het demagnetiseerapparaat and you're golden... meestal dan.. soms moet een horloge alsnog uit elkaar om 'm schoon te maken, en opnieuw te smeren (uurtje werk)

Omdat ik vooral met Titanium werk, heb ik weinig last van magnetisme ...
Plaats reactie