Servomotor voor Spindel aandrijving?

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
vip1980
Berichten: 500
Lid geworden op: 24 okt 2007 10:12
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door vip1980 »

Ik heb nog wel ergens zo een toetsenbord liggen......gebruik hem zelf ook.

https://ergo2work.nl/item/136-1777/pure ... oetsenbord

Alcohol doekje eroverheen en hij is weer als nieuw... :mrgreen:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6306
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 17 dec 2019 07:57 Hoe dacht je die toetsen spaan en vuil bestand te maken ?
Rubbertje er omheen :lol:

Nee serieus dat probleem krijgt hij dan toch ook met zijn andere zelfbouw toetsen(bord)?
Als je dat soort IP55 eisen gaat stellen dan kun je weinig meer zelfbouwen en dat het toch nog lekker werkt denk ik.
het lijkt me onwaarschijnlijk dat je staand met het toetsenbord vertikaal met 10 vingers kunt blind typen.
Nee waar het mij om ging is de fysieke feedback van de knop, het echte KLIK gevoel, waarmee je hoort en voelt dat je de schakelaar hebt ingedrukt.
Bij veel van die IP55 toetsenborden zit je op van die sponsjes te drukken *blurk*
Maar je hebt gelijk, lastig als je inderdaad hogere IP eisen stelt, ook al overleefde de oude IBM M- toetsenborden de nodige koppen koffie wel hoor :mrgreen:
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door janplastiek »

ik kocht in het verleden wel eens toetsenborden voor een Pharma klant bij deze, ze hebben verschillende stof - en vloeistof dichte toetsenborden, prijs navenant
https://www.nsi-be.com/industries/machinebuilding
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13457
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Hoe dacht je die toetsen spaan en vuil bestand te maken ?
Rubbertje?.. INderdaad.. bij een "Heidi-klavier" zit er achter de toetsen een membraan, en daarachter de schakelaartjes..
de Paneeltjes die ik zelf heb gemaakt voor de Beagle, hebben dat membraan niet, maar de uitsnedes voor de toetsen zijn vrij krap, daar komt al geen , of in elk geval heel weinig vuil langs..

bij een Heidi klavier "hangen" de knopjes in het "masker", daarachter dus het membraan, dat wordt op zijn plek gehouden door een kunststof afstandhouder/plaat, en daar achterop zit de printplaat.. meer moet dat inderdaad niet zijn..

Dat Medische toetsenbord is wel mooi.. voor een Medisch apparaat, maar 't past niet bij mijn machine, 't is niet wat me voor ogen staat..

'k mag dan overkomen als een ongelooflijke zeikerd.. ik kan je gerust stellen.. dat ben ik ook!.. :lol:
'k ben hier nu 12 jaar lid, en.. er zijn heel veel machines gebouwd door verschillende mensen, maar pas de laatste jaren zie ik machines die ook een mooie en doordachte omkasting hebben, die eruit zien als machines die uit een fabriek zijn komen rollen..

Het kan dus tóch!.. het bouwen is de hobby, het maken van onderdelen is mijn werk.. die twee wil ik graag combineren.
't is toch gaaf dat ik met een zelfgebouwde freesbank en een omgebouwde draaibank mijn boterhammen verdien?

Mijn Freesbank heb ik in 2007 gebouwd, pas in 2013 heb ik em "afgebouwd" met een kast erom heen.. (daar zit 6 jaar tussen).. ik heb in 2014 mijn eerste Emco Compact 5 CNC gekocht, en deze al snel omgebouwd naar EdingCNC, 't is bijna 2020.. dus wordt het zo zoetjes aan eens tijd om er een mooie kast omheen te fabrieken, en er een mooie console aan te knopen..

't is ook een zoektocht, besturingskasten van de EmcoTurn 120 blijken groot genoeg om er een Compact 5 in te verstoppen.. de zoektocht naar die kasten was kort te noemen.. daar kan ik wel aan komen.. dan gaat de zoektocht verder naar (bij voorkeur) ELO Mepschermen van 15".. ik heb er al 2.. één ervan zit op de EMco Compact 5, de andere zit ingebouwd in een Emco Compact 5 controle kast, maar die peuter ik er binnenkort uit, die wil ik in de Beagle monteren.. dan heb ik daar ook eindelijk een mepscherm in..

'k heb een tweede Heid klavier.. en die kan ik mooi opmeten om de layout van het draaibank klavier op te maken..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13457
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k heb even de meetlat langs het Heidi-klavier gelegd, en de toetsen zitten op 19.05 mm van elkaar ( niet dat je dat kan meten met een duimstok, maar 19.05 is ¾", en in KiCad is 1.905 een standaard rastermaat.. dat klopt dus..

'k moet dus nu even uitvlooien hoe je een PCB ontwerpt..
't metalen "masker" ontwerpen is wat dat betreft een eitje.. gewoon een kwestie van een vierkantje tekenen ter grootte van een toetsgat, en dat in een array kopiëren met een afstand van 19.05 mm..
Leeuwinga
Berichten: 2981
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door Leeuwinga »

pcb maken?
https://easyeda.com/nl
schema tekenen, aansluitend PCB maken.
dan bestellen en binnen enkele dagen in huis.

programma gratis, PCB erg goedkoop
"kind kan de was doen"
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13457
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik ben er al achter dat een makkelijk te gebruiken PCB pakket vooral makkelijk is voor mensen die verstand van Electronica hebben..

Inmiddels zit ik op Aliexpress even te kijken naar schakelaartjes..
Palmerlivesteam
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 jan 2019 20:21
Locatie: Limburg Zuid

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door Palmerlivesteam »

In industriële omgevingen worden vaak toetsenborden van Cherry gebruikt.

zoals model KC1068 (IP68) of het zelfs het gewone kantoortoetsenbord G83-6104

Cherry staat als sinds de jaren 80 bekent als super kwaliteit, als Windows zijn layout en PS/2 aansluiting niet gewijzigd had, dan was mijn PC-AT layout keyboard uit 1987 nog steeds in gebruik

Thread drift OFF
EdingCNC 720
Autocad 2D sinds versie 9 (1989), voor thuis: CMS Intellicad V11
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13457
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Weet iemand een betrouwbare manier om een DXF om te zetten naar een Gerber File?

ik heb even zitten kijken in KiCad, ik vind het een mooi programma.. maar ik snap er geen bal van.. 't zit vol met bibliotheken met componenten, maar wat ik nodig heb, zit er niet in..

't is voor mij een koud kunstje om een bibliotheek met "footprints" aan te maken in QCad, als ik een schakelaartje wil plaatsen bijvoorbeeld.
de Pootjes van die Tact-switches zitten op een 12.5 x 5 mm raster (niet Imperial dus), maar als ik besluit dat mijn "eilandjes"ø2.5 mm moeten worden, en de gaten ø1.25, dan is dat zo getekend.. 8 rondjes, block van maken, en gaan..
't zelfde geldt voor Pin Headers die ik wil gebruiken in combinatie met Box Headers.. frot ik er zo in.. baantjes trekken is ook de moeite niet.. als ik er POlylines van maak, dan kan ik ze makkelijk offsetten naar een spoorbreedte van, laten we zeggen 0.4 mm
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door DaBit »

Arie Kabaalstra schreef: 18 dec 2019 16:14 Weet iemand een betrouwbare manier om een DXF om te zetten naar een Gerber File?
Zonder enig handwerk: nee. DXF kent het concept 'lijn met dikte X en eindafwerking Y' niet, opgeven hoe het nou met de doorgemetalliseerde gaten zit is lastig, vlakken en uitsparingen in vlakken snapt DXF niks van, enzovoorts.
RS274X (Gerber X1 of hoger, de originele RS274-D hoort in het museum thuis en niet bij een printfabrikant) wel; dat is krek G-code voor frezen. Je kiest een freesje met diameter 0,4mm, je beweegt dat over een pad, wat resulteert in een lijn met afgeronde uiteinden. Met gerber idem: je kiest of definieert een vormpje en beweegt dat met G01 over een pad wat je printspoor oplevert. MAar dat maakt het lastig om 1-op-1 een DXF naar Gerber te converteren, net zoals je met frezen er ook nog een CAM-stap tussen moet hebben zitten.
ik heb even zitten kijken in KiCad, ik vind het een mooi programma.. maar ik snap er geen bal van.. 't zit vol met bibliotheken met componenten, maar wat ik nodig heb, zit er niet in..
Ja, dat met die bibliotheken klinkt bekend. Al zouden er 500.000 componenten in de bibliotheken zitten, dan had je dat probleem nog :lol:
Ik heb nooit wat met KiCAD gedaan, maar je kunt eigenlijk ook altijd wel gewoon sporen en boorgaten en dergelijke tekenen op je print zonder schema. Als ik een touchpad moet maken voor aanraaktoetsjes achter een frontpaneeltje oid doe ik niet anders; een schema voegt daar echt niks toe. Dan importeer ik de DXF uit CAD, vul ik de gesloten vormen met 'koper', voeg boorgaten en text toe naar behoefte, en klaar.

Maareuh, is het voor jou niet veel simpeler om gewoon de DXF-lijntjes te tekenen voor isolatiefrezen, een V-bitje in de Beagle te proppen en een kale PCB onder de frees te mikken?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13457
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door Arie Kabaalstra »

als het zo makkelijk was.. maar....

ik heb een nogal flinke print nodig.. 360 x 250 mm, en die gaat niet op de Beagle passen, en.. omdat ik een tweelaags print moet maken zit ik met het doormetalliseren van de gaten, anders moet ik de ene helft van de pootjes aan de voorkant solderen, en de andere helft aan de achterkant..

Achterkant is het probleem niet, maar aan de voorkant zitten die knoppies aardig in de weg.. maar het valt te proberen natuurlijk

'k heb ze op een steek van 19x19 mm staan (of 19.05 zo je wilt als het dan tóch Imperial moet) die laatste 0.05 mm valt niemand over,
Uitbesteden kan, maar ik weet niet eens waar je dergelijke lappen PCB kan kopen., 't grootste wat ik zo even snel kan vinden is 200x300, en das te klein..
Ik wil de print zo breed hebben omdat ik dan de F-Toetsen netjes onder de volle breedte van het scherm kan verdelen, net zoals ik dat met 't paneel op mijn freesbank heb gedaan.

de "toetsjes" frees ik zelf wel uit Acrylplaat, da's tot 8 mm dikte te krijgen in diverse vrolijke kleurtjes, donkergrijs voor de hoofdmoot van de toetsen, een paar blauwe (G, F, M, S, T)
Da's gewoon een kwestie van de toetsen in een plaat nesten per kleur, compleet met gravering, plaat op de machine, graveren, contourtjes uitbaggeren, Tabjes doorsnijden, en dan in een klemmetje met zachte bekjes de achterkant bewerken ( moet een pieleke op blijven staan om het schakelaartje in te drukken).
De Gravures laat ik naderhand vollopen met wit gekleurde kunsthars, of gewoon witte verf die goed hard opdroogt.. meer moet dat niet zijn.

Afbeelding

zoals deze..

Dit paneel kost echter $660,- en da's me gewoon veel te duur.. voor dat bedrag kan ik er zelf veel meer maken..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13457
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door Arie Kabaalstra »

https://anti-rsimuis.nl/product/perixx- ... FXEALw_wcB

Ook dat nog natuurlijk.. Hoewel EdingCNC grotendeels muisvrij is, is een streeltegeltje wel een handig ding om een bestandje te selecteren, om snel iets aan te passen in de gereedschapstabel, of om iets in de setup te veranderen.

Een aaiballetje kan ook natuurlijk, maar die zijn bijna 3 keer zo duur.. maar dan heb je wel een industrièle met een metalen behuizing
Kjelt
Donateur
Berichten: 6306
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door Kjelt »

Je bent er niet met alleen de top en bottom layer Gerbers.
Drill file met coordinaten en board layout file moet er ook komen.
Bij dit soort pcb programmas maak je een eigen component aan die matched met de datasheet van de component. Dan teken je eerst het schema en vervolgens plaats je de componenten op de manier dat je wilt op de pcb. Daarna trek je de printsporen.


For PCB orders, the following manufacturing files should be supplied together in a single .rar or .zip archive file. To import correctly into the Online Gerber Viewer, and to help us identify the layers, please manually change the extensions of your generated files to the ones listed below. If we cannot identify the layers we may contact you for confirmation.

Extension Layer
pcbname.GTL Top Copper
pcbname.GTS Top Soldermask
pcbname.GTO Top Silkscreen
pcbname.GBL Bottom copper
pcbname.GBS Bottom Soldermask:
pcbname.GBO Bottom Silkscreen:
pcbname.TXT/DRL Drills
pcbname.GML/GKO Board Outline
pcbname.GL2 Inner Layer 2 (for ≥4 layers)
pcbname.GL3 Inner Layer 3 (for ≥4 layers)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13457
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik denk dat ik dan beter aan kan kloppen bij iemand die er verstand van heeft.. ´k ben inmiddels zover dat ik ´t merendeel van mijn knoppen op een scherm heb staan, maar ik heb er ook een box-header opgezet, en die staat natuurlijk aan de voorkant, maar hij moet op de achterkant komen, zodat ik daar mijn bandkabel in kan pluggen..

in een DXF kan ik dat allemaal makkelijk aanmaken, een layertje voorkant en een layertje achterkant, een puntenwolk voor het boren, meer moet dat niet zijn..
Al vraag ik me af of al die afzonderlijke layers nodig zijn.. omdat ik gewoon met de pook en tindraad ga solderen, hoeft er geen masker gemaakt te worden, zeefdruk is ook niet nodig
Plaats reactie