Nullen op vaste plek

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Nullen op vaste plek

Bericht door Firehunter »

Ik wil op mijn freesmachine, die een CPU5A4 gebruikt, een vast nulpunt instellen die ik simpel met één knop wil aanroepen. Daarnaast wil ik wel gewoon makkelijk een aander nulpunt kunnen instellen. Het is de bedoeling om het vaste nulpunt te gebruiken voor een vacuumplaat, waarvan de X=0 en Y=0 altijd hetzelfde zijn.

Ik heb al het één en ander gelezen over G54, G55, G92, etc maar kom er niet uit hoe dit precies gebruikt moet worden. Een klein testje die ik gedaan heb met G54 en G55 ging niet goed. Het verplaatsen van G54 verplaatste ook automatisch de coördinaten van G55. Hieruit begreep ik dat het puur om een offset gaat, dus relatief.

Maar dit is dus niet wat ik wil. Ik zoek een mogelijkheid om bijvoorbeeld machinecoordinaat X-800 Y20 als werkstuk nulpunt in te stellen. Z ga ik daarna handmatig nullen. De spindel hoeft dus te bewegen naar een bepaald punt (geen G28 oid). Daarna moet het ook gewoon mogelijk zijn om X en Y te verplaatsen om een nieuw nulpunt in te stellen. Maar het vaste nulpunt van de vacuumplaat moet altijd weer aan te roepen zijn en de juiste coördinaten houden.

Hopelijk is het duidelijk wat ik bedoel. Gaat dit met G-codes of heb ik hiervoor een macro nodig?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nullen op vaste plek

Bericht door Ballegooijen »

Volgens mij kun je met G28 een vast punt instellen. Ik doe dat aan het einde van een programma. De frees gaat dan naar dat punt toe en stopt daar.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1961
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Nullen op vaste plek

Bericht door Breaker »

G28 en G30 zijn bij mij nuttig om de tafel in de achterste positie te zetten om de frees te wisselen of in de voorste positie om het werkstuk te wisselen. Het zijn echter vaste coördinaten, niet een coordinaatstelsel. Dus bij G28/G30 veranderd het ingestelde nulpunt niet.

G54 tot G59 zijn hier wel geschikt voor. G59 coördinaten zouden bijvoorbeeld vast in te stellen zijn voor de vacuümtafel, bij iedere bewerking op de vacuümtafel zou dan G59 gebruikt kunnen worden. G54 tot G59 zijn niet een offset, maar kunnen wel beïnvloed worden door G92 wat wel een offset is, wordt G92 gebruikt dan kunnen G54-G59 meeveranderen, opletten dus om geen G92 te gebruiken en het zou perfect moeten kunnen zoals bedacht.

De G92 coördinaten kunnen in de variabelen op 0 gezet worden en ook met nullen kan er voor gekozen worden om dit niet in G92 te doen maar in het echte coördinatenstelsel.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Nullen op vaste plek

Bericht door audiomanics »

Niet om het een of ander, maar een macro roep je ook met 1 knop aan.. In die macro kan je de machinecoordinaten opvragen en dan meteen je werkstuk-nulpunten uitrekenen en met g92 vastzetten.
Mocht je je toolsetter ook op een vaste plek willen hebben? in de manual staat dat prima beschreven.. Kan je ook onder 1 knop in een macro zetten..
Als een macro schrijven een probleem is, dan moet je dat even zeggen dan duiken we er met 100 man op :lol:
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12042
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Nullen op vaste plek

Bericht door hugo stoutjesdijk »

audiomanics schreef: 30 dec 2019 23:15 Niet om het een of ander, maar een macro roep je ook met 1 knop aan.. In die macro kan je de machinecoordinaten opvragen en dan meteen je werkstuk-nulpunten uitrekenen en met g92 vastzetten.
Mocht je je toolsetter ook op een vaste plek willen hebben? in de manual staat dat prima beschreven.. Kan je ook onder 1 knop in een macro zetten..
Als een macro schrijven een probleem is, dan moet je dat even zeggen dan duiken we er met 100 man op :lol:
Kees
Ik protesteer. :mrgreen:
G92 moet je niet buiten je programma willen gebruiken, die offset heeft op al je nulpunten effect. (om je lengte correctie uit te voeren, ben ik ook geen voorstander van, maar kan ik nog begrijpen)
En eigenlijk moet je dus aan het eind van je programma de offset die in G92 staat opheffen om later niet voor verassingen te komen.

Gebruik gewoon G54..G59 zoals het bedoelt is.
En als het even niet doet zoals je dacht, kun je beter uitzoeken hoe dat komt. (nog ergens een waarde in het G92 register ? Of de preset functie doet niet wat ie zou moeten doen :cry: )

Je kunt die waarde in G54 natuurlijk ook via een makro en een paar parameters vastleggen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Nullen op vaste plek

Bericht door DaBit »

Anders stop je dit in een macro:

Code: Selecteer alles

G54
G92.1
G21
G90 G53 G0 Z0
G53 G0 X<jouwnulpuntX in machinecoordinaten> Y<jouwnulpuntY in machinecoordinaten>
G10 L20 P1 X0 Y0
Met G53 beweeg je in machinecoordinaten (en ik ga er vanuit dat Z=0 de frees in de hoogst mogelijke stand parkeert), de G10 L20 P1 X0 Y0 nult de X en Y van je G54 coordinaatsysteem zoals je dat ook vanuit de gebruikersinterface zou doen.

Of je gebruikt je gebruikt G55 als coordinaatsysteem voor je vacuumtafel. Doe ik ook voor mijn gatenraster in de tafel.
Is best tricky overigens, als je per ongeluk zelf een keer nult omdat je dat altijd doet of je CAM-pakket slingert een G54 in je code dan ben je het bokje.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Nullen op vaste plek

Bericht door andrefc101 »

Gewoon een offset gebruiken (G55 etc.)
Tik in MDI G55 (enter)
Jog naar de plek waar je wil nullen, en zet de X en de Y op 0. Klaar.....
Volgende keer in je gcode file offstet naar G55 zetten, G0 X0 Y0, en je bent er weer klaar voor.
Gemakkelijker kan echt niet!
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Nullen op vaste plek

Bericht door audiomanics »

hugo stoutjesdijk schreef: 31 dec 2019 10:16 Ik protesteer. :mrgreen:
Ik begrijp dat de TS zijn nulpunt voor X en Y altijd op dezelfde plaats wil hebben, dus altijd op een vaste afstand van het homepunt.. Na het homen zijn de machinecoordinaten in principe altijd hetzelfde en die kan je zo uitlezen..
Dus wat is er dan verkeerd aan om de werkstuknulpunten dan vast te zetten tov de machinecoordinaten ?? (Ik begrijp dat er geen andere werkstuknulpunten zijn, dus ik zie geen enkele reden om de G92 niet in een macro te gebruiken.
Dat gebeurt wel vaker, bijvoorbeeld in de toolsettermacro waar na de touch de Z waarde met G92 wordt vastgelegd..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13479
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nullen op vaste plek

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dat gebeurt wel vaker, bijvoorbeeld in de toolsettermacro waar na de touch de Z waarde met G92 wordt vastgelegd..

Kees
De Macro voor het vastleggen van het Z-Vlak bedoel je dan?.. want in de toolmeetmacro zitten bij mijn weten geen G92's

Beter is het dan om het met G10 te doen..

En.. Kijk ook even in de Setup, 2de blad, eerste kolom checkboxes. G10L20Zeroing moet dan aangevinkt staan, dan doet de machine in elk geval bij nullen via het menu, of de Asknoppen een G10L20.

Ik heb op mijn PC G10L20zeroing aangezet, en als ik een coordinaat vastleg in G54, en ik wissel naar G55, dan kan ik een nieuw coordinaat vastleggen, zonder dat G54 veranderd..

Moeilijk kan soms zo simpel zijn.. :lol:
Gebruikersavatar
balluc64
Berichten: 25
Lid geworden op: 22 okt 2017 12:27
Locatie: mussselkanaal

Re: Nullen op vaste plek

Bericht door balluc64 »

in het verre verleden wel eens met een oude scm record gewerkt
nou laat mijn geheugen mij even in de steek met de g codes

maar wat ik nog wel weet is dat ik daar nog wel een het trucje uit haalde
om gaten patronen op te schuiven

het wekte ongeveer als volgt crementeel (voorbeeld hoek vacuümplaat) een nulpunt vast leggen
dan incrementeel een nulpunt verplaatsing uitvoeren in het programma( voorbeeld hoek punt materiaal)
dan terug naar crementeel schakelen product frezen en aan het einde van het programma nulpunt incrementeel weer terug naar0
dus als dit begin van het programma x10 y10 is is dit aan het eind x-10y-10
en weer terug naar crementeel

misschien heb je er wat aan
of dat andere forum leden je met dit principe verder kunnen helpen

belangrijk is hier bij wel dat je goed moet op letten dat je steeds weer terug schakelt naar crementeel
anders krijg je hele rare frees banen


maar zo als gezegd g codes ben ze even kwijt

misschien werkt dit tegenwoordig niet meer op de huidige machines en besturing systemen


bij de moderner scm machines met xilog besturing kun je willekeurig offset plaatsen
niet dat ik fan ben van xilog maar deze XO functie werk goed en veel gebruikt
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13479
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nullen op vaste plek

Bericht door Arie Kabaalstra »

op de Heidenhain 420 heb ik dergelijke grappen ook vaak genoeg gedaan.. soms had je hele gatenpatronen die incrementeel bemaat waren, met X en Y coordinaten, dan was het even nulpuntje verleggen naar actuele positie (met parameters) en dan later nulpunt terugzetten..

Toch is schakelen tussen absoluut en incrementeel qua nulpunten niet handig.

Bovendien, waarom zou je ook als de oplossing voor de hand ligt.. zorg ervoor dat in EdingCNC de zeroing op G10 staat ingesteld.. dan leg je de coordinaten in het gekozen coordinatensysteem vast..Moeilijker dan dat moet je het echt niet maken..
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Nullen op vaste plek

Bericht door Firehunter »

Naar aanleiding van jullie reacties en suggesties heb ik de G-codes nog eens goed bekeken en nagedacht over de voor- en nadelen van elke code. Omdat ik de functie wil aanroepen met een fysieke knop (via een toetscombinatie), leek mij een macro het handigst. Het leek mij niet handig om verschillende offsets/coordinatenstelsels te gaan gebruiken door elkaar te gaan gebruiken met het risico dat ik per ongeluk één verkeerde waardes geef. Dit was waarschijnlijk de oorzaak van het probleem dat ik had met de offsets die allemaal verschoven. Dit ging blijkbaar via G92 en had dus invloed op G54, G54, etc. Die G92 zelf ben ik daarom maar gaan gebruiken, en G55 misbruiken. Ik heb namelijk G55 de machinecoordinaten gegeven van de locatie die ik als vast nulpunt wil gaan gebruiken. Met een simpele macro bereken ik met de huidige G92 en werkstukcoordinaten de waarden voor G92. Ondertussen blijft G54 altijd actief en op 0,0,0 staan.

Code: Selecteer alles

Sub user_4
    G92 X[-#5241+#5211+#5001] Y[-#5242+#5212+#5002] Z[-#5243+#5213+#5003]
Endsub
Zo kan ik dus met één druk op de knop het juiste nulpunt instellen als ik iets op de vacuumtafel leg. Daarna kan ik makkelijk handmatig eventuele offsets instellen of zelfs compleet andere coordinaten.

Mocht iemand zich afvragen wat bovenstaande getallen betekenen:
#5071 machine pos X
#5072 machine pos y
#5073 machine pos z

#5211 g92 current x
#5212 g92 current y
#5213 g92 current z

#5001 current pos x
#5002 current pos y
#5003 current pos z


Bedankt voor het meedenken, het probleem lijkt opgelost te zijn. In theorie, want de vacuumplaat moet zelfs nog gemaakt worden.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Nullen op vaste plek

Bericht door audiomanics »

Firehunter schreef: 31 dec 2019 19:37

Code: Selecteer alles

….    G92 X......
:mrgreen: (precies zoals ik het bedoel..)

Prettig uiteinde allemaal!!
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
balluc64
Berichten: 25
Lid geworden op: 22 okt 2017 12:27
Locatie: mussselkanaal

Re: Nullen op vaste plek

Bericht door balluc64 »

Arie Kabaalstra schreef: 31 dec 2019 17:20 op de Heidenhain 420 heb ik dergelijke grappen ook vaak genoeg gedaan.. soms had je hele gatenpatronen die incrementeel bemaat waren, met X en Y coordinaten, dan was het even nulpuntje verleggen naar actuele positie (met parameters) en dan later nulpunt terugzetten..

Toch is schakelen tussen absoluut en incrementeel qua nulpunten niet handig.

Bovendien, waarom zou je ook als de oplossing voor de hand ligt.. zorg ervoor dat in EdingCNC de zeroing op G10 staat ingesteld.. dan leg je de coordinaten in het gekozen coordinatensysteem vast..Moeilijker dan dat moet je het echt niet maken..
Arie Kabaalstra zo zie je maar weer heb ik toch weer wat geleerd vandaag
werk nu ongeveer een kleine halfjaar met eddingCNC
en mijn portaal frees gewoon doet wat hij doen moet
heb ik dus nog niet verder gekeken dan mijn neus lang is
maar ik ga mij binnen kort eens verdiepen in dit G10 verhaal
en in het macro gedoe lijk me interessant
Plaats reactie