Tandem Homen

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

ramsus42
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 dec 2012 15:28
Locatie: Weurt

Tandem Homen

Bericht door ramsus42 »

Hoi! Machine bijna af maar loop tegen een probleem aan;

Ik heb op de Y-as 2 motoren. Ik heb in setup de 4de as (y2) als slave as op de Y-as.

Wanneer ik op Home druk krijg ik een melding "slave decoupled from master"

Nu had ik hier op het forum gelezen dat ik in de macro de tandemhome X optie moet selecteren.

Hej? Da's vreemd. X? voor uit en achteruit is toch echt de Y. Ook bij de Jog pad staat dit zo aangegeven.
Nouja, toch maar geselecteerd maar krijg dan een of andere axis warning.

Ik zou dus graag Tandem Y homing doen:)

Bedankt alvast!
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Tandem Homen

Bericht door audiomanics »

Dat is de naamgeving die jij hanteert... Normaal is de X-as de "onderste" as, maar als jij die Y wil noemen... (voor mijn part wil je die as "konijn" noemen...)
Anyway, in de macro.cnc kan je dat mogelijk gewoon veranderen door voor X een Y in te vullen en vice-versa.. Heb ik geen ervaring mee omdat ik die assen altijd gewoon X noem.. Maar daar zijn al meerdere discussies over geweest..
Dat ontkoppelen is normaal: de assen worden namelijk afzonderlijk van elkaar gestuurd tot het homen en haaks stellen klaar is.. daarna zal de zaak weer gekoppeld worden en de ene as de andere volgen.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
ramsus42
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 dec 2012 15:28
Locatie: Weurt

Re: Tandem Homen

Bericht door ramsus42 »

Hoi Kees,

Bedankt voor je reactie! Het staat zo in het Jog pad, dat heb ik niet verzonnen zodoende dat ik hem Y noem;).

Goed om te weten dat alles gewoon goed is:)
Inderdaad, eerst krijg ik de melding Slave decoupled from master, daarna Home compleet waarna de assen weer zijn gekoppeld.

Dit zonder dat ik tandem homing in de macro heb ingesteld..
Gebruikersavatar
Muis
Berichten: 183
Lid geworden op: 12 jul 2011 22:11
Locatie: Sneek

Re: Tandem Homen

Bericht door Muis »

Nou laat ik nu toevallig precies het zelfde probleem hebben :| ben met de bouw van mijn portaal frees in de afwerkfase. Afgelopen week de motoren bevestigt en mede twee motoren als “X” plus slave b. Voorzichtige eerste stapjes laten doen en uit eindelijk lucht frezen ,top alles volgens plan. Tot gister :oops: mijn home sw gemonteerd en aangesloten klaar en werkt. Oké nu gaan homen klaar (zonder verder te kijken) druk op start en de slave as bleef staan, portaal scheef getrokken.Woorden gebruikt die niet voor herhaling vatbaar zijn. maar ook de zelfde melding. “Warning Slave decoupled from master”

Nu schijn dit in de macro van het home menu aan gepast moet worden. Ik zal daar morgen mee bezig en als het gelukt is meld ik mij weer.

Gr. Ût Snits
Jan
Best leuke hobby... Kost alleen veel vrije tijd
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Tandem Homen

Bericht door audiomanics »

In de macro.cnc vind je dit stukje:

Code: Selecteer alles

Sub user_11
    msg "sub user_11"
Endsub

;Homing per axis
Sub home_x
    home x   <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
    ;;if A is slave of X uncomment next lines and comment previous line
    ;homeTandem X   <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Endsub

Sub home_y
    home y
Endsub
Wat je moet doen is de punt-komma voor "homeTandem X" weg halen EN een punt-komma voor "home x" zetten.. Ik heb de betreffende regels even met wat <<< gemerkt.. Die staan niet in de macro.cnc (en moeten er ook niet staan!)

Je kan even kijken wat er gebeurt als je "home Y" vervangt voor "homeTandem Y" … als dat werkt is het mooi, (in de simulatie werkt het..) anders moet je intern wat vogelen met bedrading en/of de instellingen om de X-as er aan de buitenkant uit te laten zien als Y-as..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
ramsus42
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 dec 2012 15:28
Locatie: Weurt

Re: Tandem Homen

Bericht door ramsus42 »

Hoi Kees,

Wederom bedankt voor je reactie. Ik heb het meermalen exact zo gedaan als jij zegt. Het definen en undefinen maar geen resultaat.
Verder ook het tandem homen bij Y gezet. Machine gehomed en gek genoeg doet hij dan het homen op de Y wel 4x achter elkaar. Eerst de Z. Dan de X. Dan de Y. Dan weer de X. Weer de Y, nog een keer de Y. En volgens mij nog een keer;).
Dat werkt dus helaas niet. Gauw alles terug gezet en de machine werkt weer -bijna- als normaal.

Goed, mijn resterende probleem is als volgt:

Als ik F1 druk, kan ik alle assen netjes bewegen met de Jog pad. So far so good.

Als ik daarna alle assen tegelijk home via die master knop, dan homed de machine keurig. Echter, als ik dan de Y as wil bewegen (Dus voor uit, achteruit) dan werkt maar 1 van de 2 Y-assen.

Nu komt het:
Als ik dan handmatig de Y as home, dan werkt alles weer en kan ik alles gebruiken.

Dus mijn opstart protocol is als volgt:

F1, dan algemene Homing ("Home all"),
Dan een handmatige Y as homing.
Dan is alles goed en kan ik een code draaien.

Gek, of niet?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6306
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Tandem Homen

Bericht door Kjelt »

Heb je de manual pagina 102 van Eding goed gelezen?
Je moet dus 1 slave as meestal A bij 4 axis kaarten als slave zetten van de as waar je deze bij wilt laten horen , neem even Y in jouw geval.
Daarna in de cnc macro onder sub_home y en alleen daar "homeTandem Y" toevoegen en de vorige entry "home y" verwijderen of uitcommentarieren door er een ; voor te zetten.
Bij Sub home_a mag niets meer staan dus home a weghalen of uitcommentarieren.
Bij de andere niet a en niet y as mag alleen home_ en dan de as designator staan, dus bij x alleen home_x.

Plaats anders hier even dat specifieke stukje uit de cnc macro dan zien we meteen het probleem, zoals je het nu beschrijft heb je home_y er ook nog in staan.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6306
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Tandem Homen

Bericht door Kjelt »

Muis schreef: 29 dec 2019 20:55 Afgelopen week de motoren bevestigt en mede twee motoren als “X” plus slave b.
De Tandem home macro werkt met as A.
Dus probeer het eens door as A uitgang te gebruiken en deze te configureren.

Ook kan het fout gaan met de home sensoren, de A home sensor moet later geactiveerd worden of vrijwel gelijk met de master as homing sensor, als de as in de homing richting wordt verplaatst.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Tandem Homen

Bericht door audiomanics »

Even een stomme vraag: Heb je wel voor beide Y assen een sensor?
Dat tandemhomen gaat in, meestal, 3 stappen. Als het werkt zie (en hoor) je de dubbele as (Y in jouw geval) een paar keer naar het homepunt toe lopen.
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Muis
Berichten: 183
Lid geworden op: 12 jul 2011 22:11
Locatie: Sneek

Re: Tandem Homen

Bericht door Muis »

Kjelt schreef: 30 dec 2019 01:00 De Tandem home macro werkt met as A.
Dus probeer het eens door as A uitgang te gebruiken en deze te configureren.
Dit kan dus wel alleen de “A“ vervangen door “B” in de macro.
Kees zijn opmerking klopte ook, alleen was ik even de ; vergeten om voor de “home b” te plaatsen waardoor de beide assen weer decoupled waren.

Kortom bij mij werkt dit nu.
Vervolgens worstel ik even verder met mijn Chinese spindel die geeft zich nog niet gewonnen :|
Gr. Ût Snits
Jan
Best leuke hobby... Kost alleen veel vrije tijd
Kjelt
Donateur
Berichten: 6306
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Tandem Homen

Bericht door Kjelt »

Ja dan moet je inderdaad de Tandem macro aanpassen en een zes assige kaart hebben, komt niet (zo) vaak voor ;-)
Gebruikersavatar
Muis
Berichten: 183
Lid geworden op: 12 jul 2011 22:11
Locatie: Sneek

Re: Tandem Homen

Bericht door Muis »

Kjelt schreef: 30 dec 2019 19:11 Ja dan moet je inderdaad de Tandem macro aanpassen en een zes assige kaart hebben, komt niet (zo) vaak voor ;-)
Ja inderdaad dat klopt, had ik niet aandacht. Dank voor je opmerking, voorkomt verwarring.
Best leuke hobby... Kost alleen veel vrije tijd
ramsus42
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 dec 2012 15:28
Locatie: Weurt

Re: Tandem Homen

Bericht door ramsus42 »

Omg! Kees, Kjelt, bedankt mannen!

Het werkt perfect nu:)

Beste wensen!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Tandem Homen

Bericht door Ballegooijen »

Ik zit je foto te bekijken en vraag me af hoe je dat hebt gedaan met de kabelrupsen. Zou je eens een foto willen plaatsen waar dat goed in beeld is?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie